13,4 miljoner Playstation 5 har skickats till butik

Robot
13,4 miljoner Playstation 5 har skickats till butik

PS5 säljer snabbare än PS4 – trots komponentbrist.

#kvartalsrapport, #playstation-4, #playstation-5, #sony


Medlem

Även Xbox säljer ju mer av sin nya generation än den gamla vilket bör betyda att fler lirar TV spel. Gaming is da shit

Medlem
Skrivet av feistin:

Även Xbox säljer ju mer av sin nya generation än den gamla vilket bör betyda att fler lirar TV spel. Gaming is da shit

Nu har jag för mig vi är runt 7,8 miljarder på jorden 2013 var vi färre. Så frågan är om det säljs fler Xbox/ps5 per capita eller ej jämfört med föregående generation. Xbox lär va fler eftersom Xbox One startade dåligt och i ganska få länder jämfört med Xbox series.

Edit googlade 7,9 miljarder i år och 7,2 2013 var de siffror jag hittade (inte faktakollat)

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nu har jag för mig vi är runt 7,8 miljarder på jorden 2013 var vi färre. Så frågan är om det säljs fler Xbox/ps5 per capita eller ej jämfört med föregående generation. Xbox lär va fler eftersom Xbox One startade dåligt och i ganska få länder jämfört med Xbox series.

Edit googlade 7,9 miljarder i år och 7,2 2013 var de siffror jag hittade (inte faktakollat)

Haha, kul fundering. Tror dock inte befolkningsexplosion i u-länder påverkar nämnvärt....

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nu har jag för mig vi är runt 7,8 miljarder på jorden 2013 var vi färre. Så frågan är om det säljs fler Xbox/ps5 per capita eller ej jämfört med föregående generation. Xbox lär va fler eftersom Xbox One startade dåligt och i ganska få länder jämfört med Xbox series.

Edit googlade 7,9 miljarder i år och 7,2 2013 var de siffror jag hittade (inte faktakollat)

Hur många vi är på planeten spelar roll men har inte sååå stor betydelse tex Kina bannar åh tramsar så där spelar de kanske till och med mindre spel i år jämfört med 2013? och i väldigt många länder med stor tillväxt är inte tvspel lika populärt som i väst vi har ju en gedigen spelkultur som andra kanske inte har. Men jag vet faktiskt inte? Jag tror i alla fall att i det stora hela är gaming populärare nu än för 10 år sedan överlallt i hela världen och kommer att förstätta växa!

Medlem

I Sonys fall bör detta dessutom betyda i princip att 13.4 miljoner konsoller också är sålda till kund. Mer tveksamt vad xbox siffror betyder, då de väl räknar in series S som de redan får rea ut för att ev. bli av med.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

I Sonys fall bör detta dessutom betyda i princip att 13.4 miljoner konsoller också är sålda till kund. Mer tveksamt vad xbox siffror betyder, då de väl räknar in series S som de redan får rea ut för att ev. bli av med.

Är väl samma anledning som Sony räknar med dIgitala PS5? Förstår inte ditt argument.

Såld konsol är en såld konsol.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

I Sonys fall bör detta dessutom betyda i princip att 13.4 miljoner konsoller också är sålda till kund. Mer tveksamt vad xbox siffror betyder, då de väl räknar in series S som de redan får rea ut för att ev. bli av med.

Varför skulle de inte räkna in Series S? Och vart är dom på rea knycker gärna en isfl 😊

Medlem

Sony lär skratta hela vägen till banken o hem igen.
Skämt åsido. Man undrar juh lite vilka galna siffror Sony hade fått om de kunde skeppa så de hade täckte efterfrågan.

Skrivet av Rhymst:

Varför skulle de inte räkna in Series S? Och vart är dom på rea knycker gärna en isfl 😊

Hittar tyvärr inte artikeln nu men det var något ställe i USA som sänkte priset på dem efter de blivit ståendes i butik för länge. Folk vill ha series x där verkar det som mer än series s.
Sony har väl fördelen att deras heldigitala konsol iaf har samma grejer under huven som den med läsare i medans MS valde att göra sin heldigitala konsol lite klenare.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Varför skulle de inte räkna in Series S? Och vart är dom på rea knycker gärna en isfl 😊

Här t.ex.

https://www.amazon.se/Microsoft-Xbox-RRS-00009-Series-S/dp/B087VM5XC6/ref=sr_1_2?crid=28MPPD7YQDJTK&dchild=1&keywords=xbox+series+s&qid=1635417728&sprefix=xbox+series+s%2Caps%2C129&sr=8-2

https://cdon.se/hemelektronik/xbox-series-s-konsol-512-gb-p76321204

Elgiganten hade samma pris inklusive fifa 22, för någon vecka sedan.

Skrivet av lars_kongo:

I Sonys fall bör detta dessutom betyda i princip att 13.4 miljoner konsoller också är sålda till kund. Mer tveksamt vad xbox siffror betyder, då de väl räknar in series S som de redan får rea ut för att ev. bli av med.

Spelar ingen roll om vem som säljer mest endån så för oss kunder, vi tillhör inte några av teamen, vi är endast en pengasäck för dom.. och ska man gå in på detaljer så är de det mer vem som får flest nya kunder som ger nya pengar i deras kassor som har betydelse


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Spelar ingen roll om vem som säljer mest endån så för oss kunder, vi tillhör inte några av teamen, vi är endast en pengasäck för dom.. och ska man gå in på detaljer så är de det mer vem som får flest nya kunder som ger nya pengar i deras kassor som har betydelse

Det stämmer. Enda en annan kan glädja sig åt om ens favoritplatform säljer bra är att chansen att få fina spel till den ökar då utvecklare så klart gärna släpper till plattformar som det finns gått om spelare på.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Varför skulle de inte räkna in Series S? Och vart är dom på rea knycker gärna en isfl 😊

Man ser ju reklam typ varje vecka att den är på rea.
Den verkar finnas i överflöd i dom flesta butiker och länder.

Folk verkar ha series x eller ps5 på önskelista istället för en series s.

Medlem

Coolt!!

Var är spelen då? 😁

Medlem
Skrivet av D1versity:

Coolt!!

Var är spelen då? 😁

Syftar du på PS5 exklusiva spel?

Medlem
Skrivet av D1versity:

Coolt!!

Var är spelen då? 😁

De finns i vissa butiker om du vill ha fysiska spel eller så kan digitala spel handlas via konsol eller PC.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Coolt!!

Var är spelen då? 😁

Information om aktuella och kommande spel till PS5 går snabbt att hitta på nätet, exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_5_games (ca 440 st). Bör har i åtanke att alla spelutvecklare påverkats negativt p.g.a. pågående Pandemi (med många förseningar som resultat), vilket gör att färre spel, än vanligt, släppts till både konsol och PC.

För egen del är jag nöjd med första året som gått, gällande spelsläpp, men så köpte jag i första hand de nya konsolerna för att kunna beta av backloggen genom att lira Next-gen-optimerade Last-Gen-spel.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av D1versity:

Coolt!!

Var är spelen då? 😁

Verkligen!

Närmast pinsamt mängden spel som släppts än, och det är nästan ett helt år efter launch.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Man ser ju reklam typ varje vecka att den är på rea.
Den verkar finnas i överflöd i dom flesta butiker och länder.

Folk verkar ha series x eller ps5 på önskelista istället för en series s.

Ok, kollade Pricerunner billigaste jag hittade låg på 2999 har för mig den låg på 2700 eller nått när den kom? Men ska hålla ögonen öppna vore nice med en till Xbox (till sovrummet då) kör hårt på Gamepass

Medlem
Skrivet av izayoi:

Verkligen!

Närmast pinsamt mängden spel som släppts än, och det är nästan ett helt år efter launch.

Ja, enbart runt 300 släppta spel under 2021 är verkligen pinsamt (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_5_games) .


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Ok, kollade Pricerunner billigaste jag hittade låg på 2999 har för mig den låg på 2700 eller nått när den kom? Men ska hålla ögonen öppna vore nice med en till Xbox (till sovrummet då) kör hårt på Gamepass

Den kostade typ 3600kr när den kom.
Tror jag sett den runt 2500kr på kampanj när man vart runt i diverse affärer under året.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Coolt!!

Var är spelen då? 😁

PS4:ans första år med exklusiva: Knack, Killzone, Driveclub, Little big planet, Infamous: second son

PS5:ans första år med exklusiva: Miles Morales, Sackboy, Demon Souls remake, Returnal, Ratchet and Clank: rift apart

Vet inte vad du förväntar dig men skulle säga att PS5:ans första år är starkare än Ps4:ans, trots pandemin

Medlem
Skrivet av matt76:

Ja, enbart runt 300 släppta spel under 2021 är verkligen pinsamt (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_5_games) .

Om du inte förstod vad jag menade så hjälper det nog inte att jag förklarar.

8 miljoner såldes av scalpers, well done!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av izayoi:

Om du inte förstod vad jag menade så hjälper det nog inte att jag förklarar.

Oklart om ditt inlägg, som jag citerade, var ett försök till ironi eller om det var allvarligt menat, men kan tycka överlag att det är rätt "pinsamt" att påstå att inga spel har släppts. Listan jag länkade till har med ungefär 300 spel som släppts under 2021, vilket är rätt otroligt med tanke på Pandemi-tiderna vi lever i, där det mesta har blivit försenat. Särskilt imponerande då det inte direkt är färre än när PS4 släpptes.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

1
Skriv svar