Project Cambria – högpresterande VR-headset, ersätter inte Quest 2

Robot
Project Cambria – högpresterande VR-headset, ersätter inte Quest 2
Medlem

Blir väl förmodligen ett svindyrt headset. Var ett ganska tråkigt event, men en positiv nyhet var att de ska slopa kravet på Facebook-konto för Quest.

Medlem

Gillar att den är kompakt, inte kommer ha god rays och förmodligen en rejäl sweet spot men bilden på linserna antydde ingen förbättring i FOV

Medlem

Fick man ingen mer info än så? Finns det bilder? Annars får man alltså vänta tills nån gång nästa år.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Fick man ingen mer info än så? Finns det bilder? Annars får man alltså vänta tills nån gång nästa år.

https://m.youtube.com/watch?v=yzV7JgLAH1Y&feature=emb_title

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Fick man ingen mer info än så? Finns det bilder? Annars får man alltså vänta tills nån gång nästa år.

Nej, de var väldigt sparsamma med info. Face/eye tracking och nya linser var typ allt de sa i presentationen.

Sen vet vi av läckor att handkontrollerna kommer använda inside-out tracking med kameror istället för IR-ringarna som de som används med Quest 2. Den ska också ha en laddningsplatta man kan lägga headset och kontroller på. Av det kan man kan ju anta att kontrollerna kommer ha uppladdningsbart batteri inbyggt.

Den infon kommer från läckta tutorial videos. För mig låter hela alltet låter väldigt dyrt. Zuckerberg sa ju också i presentationen att de släpper detta headset först, innan de kan få ner priset på de här funktionerna till nån mer mainstream Quest variant.

Medlem

...snälla säg högre FoV också. (Antagligen inte)

Skägg.
10 Chambers

Sa någon Coheed and Cambria?


signatur
Medlem

Gillar att de gör sig av med ringarna. Har ju inte slagit mig själv i ansiktet/headsetet bara en gång med dem, kan jag säga...

Medlem

Det nya headsetet är inte riktat mot vanliga konsumenter och kommer inte att säljas till det otroligt subventionerade priset som Quest-serien görs. Det är nog därmed att vänta en prislapp på minst 7000 kr, men antagligen en bit högre. Vanliga konsumenter får nog vänta ett tag till för ett Quest 3.

Dock ser jag själv ingen vits i att köpa ett headset utan högre FoV. Jag finner inte att headsets med så låg FoV som Quest 2 ger speciellt bra inlevelse när det känns som man tittar genom en kikare. Det är synd att det inte händer speciellt mycket i utvecklingen på den fronten från någon utvecklare, förutom Pimax då, men de dras ju med andra problem. Hoppas personligen på nästa Valve Index istället, såvida den inte kommer kräva basstationer.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Blir väl förmodligen ett svindyrt headset. Var ett ganska tråkigt event, men en positiv nyhet var att de ska slopa kravet på Facebook-konto för Quest.

Vad jag förstår det som så måste du logga in med ett Facebook konto, men det behöver inte vara ditt personliga konto. Så kravet kommer finnas kvar.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Nej, de var väldigt sparsamma med info. Face/eye tracking och nya linser var typ allt de sa i presentationen.

Sen vet vi av läckor att handkontrollerna kommer använda inside-out tracking med kameror istället för IR-ringarna som de som används med Quest 2. Den ska också ha en laddningsplatta man kan lägga headset och kontroller på. Av det kan man kan ju anta att kontrollerna kommer ha uppladdningsbart batteri inbyggt.

Den infon kommer från läckta tutorial videos. För mig låter hela alltet låter väldigt dyrt. Zuckerberg sa ju också i presentationen att de släpper detta headset först, innan de kan få ner priset på de här funktionerna till nån mer mainstream Quest variant.

Ok, svårt att ta in detta när man vet så lite. Jag har ju en Quest som är riktigt trött och sliten men vill ev avvakta till detta nya headset istället för Quest 2 men då vill jag ju veta dess funktioner, releasedatum och pris. Undrar ifall denna kommer fokusera mer på företag än på spel...? Hmm. Tack för infon

Medlem

Första enhet som är kompatibelt med Facebook Metaverse™


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av yonaz:

Första enhet som är kompatibelt med Facebook Metaverse™

Menar du inte Meta Metaverse™? 😉

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sa någon Coheed and Cambria?

https://youtu.be/po6oyPj5eZM

Jag tackar dig djupt. Hade glömt bort dom här helt. Dags att gå tillbaka till 2005!!

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vad jag förstår det som så måste du logga in med ett Facebook konto, men det behöver inte vara ditt personliga konto. Så kravet kommer finnas kvar.

Då förstår du fel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Megagurra:

Jag tackar dig djupt. Hade glömt bort dom här helt. Dags att gå tillbaka till 2005!!

Dom var ju som bäst däromkring men gör fortfarande bra grejer!


signatur
1
Skriv svar