Fuskar eller fuskade ni i era spel?

Medlem

Jadå, har fuskat helt sedan gamla Game Wizard 32-tiden i MS-DOS, och fuskar fortfarande, numera med Cheat Engine. Ofta är det irriterande saker som kommer i vägen för roligheten som jag ändrar, som att kunna bära extremt mycket gear, till att fuska till mig oändligt med healing items när jag spelar genom Witcher 3 för tredje gången. Nu för tiden fuskar jag lite med pengar och resurser i Assassin's Creed, för där känns det som de lagt in lite för mycket grinding och väntar sig att jag ska köpa genvägar med äkta pengar. Då fixar jag det hellre själv helt gratis.

Ibland när jag känner att jag blir lite för besatt av ett spel och det går ut över min produktivitet och fritid så fuskar jag till det rejält så det förstör upplevelsen och jag tröttnar

Absolut inget fel att fuska i singleplayer. Man förstör bara för en själv, om man nu inte gör det till en bättre upplevelse för en själv.

Medlem

Körde väl med hårt med konamikoden i spel som Gradius och Probotector(Ja, rätt ska vara rätt för inte tusan var det Contra ;D) samt koderna i doom, duke nukem 3d och gta. Någonstans efter det så kom jag till insikten att fusk i dom flesta fall förstör spelupplevelsen. Kan inte minnas att jag använt några fusk sen dess.

Medlem

Jag fuskade en del förr när man var mindre, speciellt på konsol spel som tex gta men även i singleplayer på pc, CSGO har jag även testat på pixelwallhack och klarade mig galant utanför VAC. Problemet med pixelwh var att det gjorde mig som spelare sämre än vad jag var innan då det inte alltid funkade som det skulle, efter 2 eller 3 matcher så slutade jag kvickt med det.

Senaste spelet jag fuskade i är Valheim, enbart i min singleplayer värld, detta för att saker kan åka ner i vattnet och sen blir omöjligt att hämta om man inte går in gamedev mode.. så fuskade tillbaka järnet jag förlorade.

Medlem

Jag brukade fuska för att få alla vapen i GTA. Skulle aldrig och har aldrig fuskat i MP spel. ALDRIG. Själva grejen är väl att man vill visa att man är bättre, eller?


signatur

Allätare

Det är B A Start ... inte A B

Fast det är B A START .... INTE A B.

Medlem

HEMLIGT DOKUMENT

Min storebror skrev det här hemliga fuskkod-pappret med ”TIPS OCH TRIX” när han var 10-11 år. Jag var väl 5-6 år gammal då.

Jag tyckte det här pappret var så häftigt att jag sparade undan det i en plastficka. Jag har kvar den än idag! Det är nästan 30 år sedan.

https://i.ibb.co/LJg02zm/2-AB46-CB4-FADB-4-A65-BCDA-13-DA647-...

Edit:
varför blir bilden så liten?

Det är fusk och hemligheter till:
TMNT 2, Life force och SMB1.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Försöker att inte fuska i baba is you men det tar för lång tid, lite tips behövs ibland 😂

Medlem

Aldrig fuskat vinner varje gång

Medlem
Medlem

De gånger jag kan komma på att jag har fuskat i spel är Starcraft Brood War, där jag fuskade på de två (eller tre?) sista banorna i singleplayerkampanjen i , eftersom jag hade börjat tycka det var för svårt för att vara roligt längre, men jag verkligen ville se slutet på storyn. Samt Nox, där jag använde ett pengafusk för att har råd att reparera rustningar och vapen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Minns gamla goda "Varning! En fuskare driver sjukhuset" som ekade i PA systemet på sjukhuset i Theme Hostpital när man skaffade sig oändligt med pengar.

Aldrig fuskat i onlinespel, men när man var yngre var det ju det vanliga när man fastnade.
Nu för tiden avinstallerar man ju bara spelet om man fastnar istället.


signatur

8)

Medlem

Har aldrig fuskat i ett MP spel men annars har jag nog gjort det många gånger. Fuskade när jag var liten och körde Age of Empires. De blåa bilarna de som vet. Fuskade även för att ta mig igenom Warcraft 3 kampanjen första gången men det var för att jag ville uppleva storyn och var keff på spelet, har tagit kampanjen vid ett senare tillfälle utan fusk. GTA hade jag massa koder nedskrivna till både Vice City och San Andreas.

Tycker inte det är fel att använda fusk i SP spel. Har använt flera mods i FO4 som gett mig vapen och gear etc som kanske skulle räknas som fusk men det har gjort spelet roligare för mig. Känns mer som jag finslipar spelupplevelsen än att jag fuskar när jag använder mods.

Att fuska i MP tycker jag är svinigt men hade jag vetat hur när jag var yngre kanske jag hade gjort det, vem vet.

Jag använde en auto-clicker när jag körde Maple Story för att komma in i party quests men vet inte om det räknas som fusk, det är det närmsta jag kommit till fusk i ett online spel iaf.

Medlem

Fuskade förrut en hel del, fusken var annorlunda förrut. En del fusk var roliga saker, andra gav en vapen, pengar eller hälsa. Man fick trycka in en kod som man hittat i en tidning eller tidigt internet. Många av de fusken som fanns förr säljs nu som DLC.

Fuskar nog i spel nu också om man ska vara teknisk, men jag ser det inte som fusk.

Några saker jag gör nu är mest ge mig en fin summa pengar när jag startar en ny save t.ex i Farming Simulator. Ser det lite som att sälja sin förra farm och lägger de pengarna man tjänat på ett nytt ställe. Jag brukar räkna ihop vad min farm är värd och se det som en max-summa. Tekniskt sätt fusk att ge mig pengar, men känns inte som fusk.

Om jag råkat ut för någon bug som har kostat mig tid och pengar i något spel så brukar jag ersätta förlusten.

Men jag brukar inte fuska på samma sätt som jag gjorde när jag var yngre, dels för att det inte finns samma typ av fusk känns det som men även för att det känns som om jag rånar mig själv på upplevelsen på något sätt. Brukar ofta spela igenom spelet "på riktigt" först innan jag går loss och larvar mig i det med typ fusk och exploits.

Medlem

Tja, när man var liten så blev det väl en del hex-edits i diverse SSI spel, sen har man väl gjort en trainer eller sjuttio back inte the day

Medlem

motherfuckinkiwibastard

Medlem

Fuskar inte men sparar när jag nått framgång i ett spel. Pga minimala luckor till spelande så går det inte att börja om 5000 gånger från börjar för då hade man aldrig blivit klar bruka spara vid varje banbyte men kör mer ”ingame” nu.

Medlem

Brukade som många andra fuska hur mycket som helst förr i gamla lir som GTA San Andreas och så vidare. Tog mig en funderare varför jag inte ens kan komma ihåg sist jag använde ett fusk och det slog mig, jag spelar mest multiplayer nu för tiden och det har inte kommit något roligt sådant där typiskt fuskarspel på länge, GTA V börjar närma sig 10-årsjubileum.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Så långt mitt minne sträcker sig är "map hack" i D2 det enda "fusket" jag använt mig av. Blev väl någon gång fram emot slutet när jag och en polare mest sprang och gjorde Mephisto-run med så mycket mf vi kunde. Båda använde det och brukade skriva/ringa när vi hittade något kul utöver det vanliga.

Medlem

Ja när jag var en liten pöjk så fuskade jag i spel. GTA bland annat för o slakta lite osv.

Kommer inte ihåg om de var fler spel men de var de säkert!

Ja, jag fuskar i SP mest för att jag vill inte samla resurser hela spelet och sen få tillgång till nånting unikt i slutet och bara spela nått uppdrag med det.

Aldrig i MP. Då är man en fegis.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Som liten knodd köpte jag speltidningar för att få lite hjälp på traven i kluriga äventyrsspel. Vi ringde även hjälplinjer då och då!
Nuförtiden händer det att jag kollar Youtube om jag fastnar på någon tråkigt, oinspirerat pussel, senast i God of War. Är det intressant försöker jag lösa skiten själv.

Fusk som i oändlig hälsa, evigt liv etc har jag dock alltid haft svårt för.

Min spontana tanke när jag läste huvudinlägget var att jag inte fuskar och tycker det är att sabbar spelupplevelsen... Till jag läste Jockes inlägg... Då insåg jag att jag ju också kollar walkthroughs på Youtube. Anledningen att jag inte ens tänkt på det som fusk (vilket det givetvis är) har nog att göra med att jag HATAR när spelutvecklare slösar med min tid. Jag är så pass gammal och har spelat sedan Stalins tid att minsta tecken på att jag går i cirklar och inte vet vad jag ska göra härnäst gör att Youtube plockas fram med blixtens hastighet. Många tänker givetvis att det är skittråkigt. Men jag tycker det är skittråkigt att gå i cirklar och att lägga månader på helt olågiska pussel, det har jag liksom redan gjort redan på c64 och Amiga tiden (IM LOOKING AT YOU SIERRA!!!).

Så jag får också krypa till korset verkar det som. Jag är ju en fuskare av rang!!!

Medlem

Har aldrig fuskat i ett MP-spel och inte särskilt mycket i SP heller. Närmsta jag kommer är nog fusket med pengar i The Sims och så minns jag att skrev man Zamboni på nhl 99 så kom ismaskinen ut när man spelade. Det där med fusk lockade aldrig mig.

Medlem

Bland de första fusken jag minns är till till Age of Empires och Duke Nukem 3D.
"Pow, Bigdaddy, E=mc2Trooper, DNSTUFF, DNKROZ, DNCLIP", användes otroligt flitigt.

Fuska.nu var nog bland mina först besökta sidor då jag började använda internet. Skrev ut tjågvis med sidor som man knipsade ihop med häftapparat.

Ett fusk som sitter i ryggmärgen är också till Turok på N64an.
Nu ska vi se...
"NTHG THDG DCRT DTRK"
De som vet, de vet. 😁

Idag blir det inte i alls samma utstreckning då inte så många spel implementerar fusk.
Ibland händer det att man laddar ned en trainer eller mod, men det är ju inte alls samma charm som med äldre fusken som var text eller tryck-kombo baserade.

Kom också på att det var fantastiskt kul att aktivera trainer-fusk när man körde lokal multiplayer i GTA San Andreas (S.A.M.P.) och GTA IV på PC.
Att jaga folk med en baklängeskörande bil som kunde tvärvända som ett styrkors va hysteriskt kul.

Medlem

GTA Vice City cheats:
THUGSTOOLS ~ Weapon set #1
PROFESSIONALTOOLS ~ Weapon set #2
NUTTERTOOLS ~ Weapon set #3
...


signatur

autograph

Medlem

GTA, men tappade intresset snabbt efter det så lär inte hända igen.

Medlem

Vem fuskade aldrig i spel som barn?

Det intressanta är snarare om man fuskat i vuxen ålder. Det har jag, med penga- och experiencefusk i Euro Truck Simulator 2. Anledningen var att jag bara ville ha frihet i spelet. Köpa hur många lastbilar jag ville och modifiera dem hur jag ville. Samt köpa så många garage jag ville att jag kunde välja land efter humör. Har dock aldrig kört MP.

Har 150+ timmar.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

När man kör två eller fler vänner i ett multiplayerspel och av någon anledning hamnar i olika lag. Sen gör man pakter om att inte skjuta varandra. Eller så talar man om vad ens lagkamrater gör. Det är en vanlig typ av fusk som inte kräver hax. Speciellt i spel som Battlefield, CoD och CS.

När jag och ungarna kör Shark Bite, så är dealen att den som blir haj inte för döda någon av oss, förrän alla randoms är döda.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har jag spelat igenom storyn en gång så fuskar jag en hel del. Ibland är det lättare att se fiendemodeller osv om man slipper dö. Sen leta easter eggs med noclip fusk osv


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Som många andra i tråden fuskar jag i singleplayer ibland för convenience. När jag var yngre (också i SP spel endast) med fuskkoder. Nuförtiden med Cheat Engine (om spelet är safe alltså) då de roliga fuskkoderna som vi fick med gratis som yngel nu är relegerade till DLC.

Enda gången jag fuskat i ett multiplayer spel är i GTA Onlines sandlåda. Då innan de hade något stort hacker problem fuskade jag in pengar genom att ändra värdet på bilar innan jag sålde dem.
Blev påkommen, fick min smisk, sonade mitt brott. Fuskade inte igen.
Deras anti-fusk policy var med stegrande straff.
Första gången 1 vecka. Andra gången 4 veckor. 3:e? Halvår. 4:e ett år. Efter det. Perma.
Inser nu när jag skriver ut det att dom inte gjorde så pga någon sympati för fuskande spelare. Utan att de vill att fuskare ska blir skrämda till att spendera pengar på shark cards.
GTA online räknar jag dock inte som ett spel, utan mer av en penningtvätt-maskin.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Avstängd

Fuskar nästan hela tiden - enbart i SP dock! Hatar fuskare i MP.

Skriv svar