Diskutera – Vilket spel har bäst musik?

Medlem

Mega man NES
Quake
Quake 2
Doom (2016)
Brütal Legend

Medlem

Tror nog det är Alone in the Dark: Near Death Investigation för min del iaf.

Annars måste jag nog säga att Jeremy Soule lyckats bra med sina soundtracks:


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jazz jackrabbit-serien har nog den svängigaste musiken i något spel jag känner till, men även no one lives forever.

Alexander Brandon levererar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Min top3-lista ser ut så här. Har soundtracken i mobilen och vet inte hur många gångar jag har lyssnat igenom dom under årens lopp.

  1. Chrono Cross

  2. Castlevania: Symphony of the Night

  3. NieR (originalet från 2010, inte nyversionen från 2021)

Chrono Cross får ytterligare en pluspoäng för att min far lyssnar på det glatt i bilen, och han har aldrig ens spelat spelet.

Skrivet av Freakon:

Håller också Chrono Cross väldigt högt. Ruggigt bra!

Det gör mig väldigt glad att se att detta (hyfsat okända) spelet faktiskt blev nämnt flera gånger här, då jag hade tänkt skriva exakt samma sak. Men of culture indeed!

Jeremy Soule är också en favorit här och speciellt Guild Wars 1 hade galet bra musik enligt mig. Även Morrowind är en high point från honom!

Och sen så har vi såklart klassiker såsom Ocarina of Time.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Tror nog det är Alone in the Dark: Near Death Investigation för min del iaf.

Heh, ett av dom allra första spelen jag köpte till PS3, och jag har fortfarande aldrig spelat det. Borde ta tag i det någon gång, speciellt om musiken är så bra.

Medlem

Många favoriter är redan nämnda så fyller på med Ori and the Blind Forest/Will of the Wisps
samt Fallout 4: Far Harbour DLC.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

bf1 lobby musiken ,mycket fin

Medlem

Det är många starka förslag här i tråden. Quake II är bland dessa en titel som har ohyggligt bra musik, både sett till hur det är lyssna till spelets hela track-lista utan att man spelar, men även kopplat till hur det är passande till det omgivande spelet. För mig är det en faktor som väger tungt.

Men jag skulle även vilja kasta in Deus Ex i ringen, tillsammans med Metal Gear Solid.

Speciellt förstnämnda har väldigt unik musik (UT har vissa tracks som är av liknande kvali-sort (Alexander Brandon FTW)), men som i utförandet och som stämnings-förstärkare blir helt mästerliga när man upplever dem inuti spelet.

Medlem

Ooh, hela NES-eran hade en myriad av bra musik. Här är en låt som är väldigt bra tycker jag.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Lost Patrol Amiga
Commando C64
Ultima Online Pc
Project X cd32

Medlem

Finns ju många soundtrack från förr som är nostalgiska som Doom, Quake och till och med Mafia (både originalmusik och övrig). L.A Noire hade ju ett fantastiskt soundtrack också.

På senare år tar dock Disco Elysium hem pokalen måste jag säga. Otroligt soundtrack helt i min smak.

Medlem

Något Final Fantasy.
Zelda
Undertale


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Bloodborne har sjuk bossmusik. Fan, får gåshud varje gång jag möter ludwig.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
  • Mass Effect

  • Death Stranding

  • Transistor

  • Hotline Miami

  • L.A. Noire

  • Furi

Sex titlar jag kom att tänka på spontant! Det sistnämnda har ett jävla tryck i musiken.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Medlem

Morrowind

God of War (2018)


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

GTA


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Beror väl lite på om det är originalmusik eller inte.. Men om man snackar 'soundtrack' så, säg vad du vill om spelet i övrigt, tycker jag Cyberpunk 2077 är sjukt tajt.

Sen typ alla GTA. Om jag inte minns fel så var Houser bröderna (bakom GTA) typ talangscouter åt Sony Music eller något sånt före dom började göra GTA-spel... Märks.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Persona 5
RDR2
Last of us
Days gone
FF7
Nier Automata
+ massa till

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Heh, ett av dom allra första spelen jag köpte till PS3, och jag har fortfarande aldrig spelat det. Borde ta tag i det någon gång, speciellt om musiken är så bra.

Tyvärr lever inte spelet riktigt upp till soundtracket. Kontrollerna är horribla för att säga det enkelt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

GTA Vice City

Medlem

Gamla goa The Neverhood, såklart! 👍

Testpilot

Eve Online - I början då spelet så släpptes många fina låtar. Kom en del bra senare också

Below the asteroids är favoriten.
Do you know where you are (Drummix) är en annan godbit.

Medlem

Moon theme - Ducktales herregud vilket bra skräp

Medlem

Asmånga spel har bäst musik.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Joy Division är ju bra musik!

Annars så finns det mycket bra musik från spel och demos (C64):


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Senaste favoriten gällande msuik är Cyberpunk 2077.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Atorak:

Lost Patrol Amiga
Commando C64
Ultima Online Pc
Project X cd32

Känner du till FastLoaders? Deras Amiga Rocks och Rock Hubbard innehåller rätt så bra versioner av Lost Patrol och Commando.

Medlem

Mycket nostalgi här i tråden, får ta och lyssna på ett par soundtracks som man inte hört innan.

Ifrån i år så måste jag säga Road 96, helt magiskt. I synnerhet bra tajmat till story och pacing. Fint att det är en mekanik att leta/hitta kassettband också.

Skrivet av Hipshot:

Asmånga spel har bäst musik.

Det här är nog det rätta svaret.

Skriv svar