Medlem
Gymnasieval

Tjena alla FZ-are!

Nu är de endast några dagar kvar tills gymnasievalet är stängt, och jag har fortfarande inte bestämt mig!!!

För närvarande har jag preliminärt valt:

1. Natur
2. Samhälle Internationell
3. Samhäll
4. Teknik

Enligt min studievägledare räcker mina betyg för att jag ska komma in på samtliga. Problemet är bara att jag själv inte vet vad jag vill.
Jag vet absolut inte vad jag vill bli, därför valde jag Natur.
Men jag vet inte om jag pallar Natur, hört att det varit den jobbigaste linjen. Samhälle Internationell, vilken är den jag också funderar på, verkar vara mycket slappare.

Vad har ni för erfarenhet av Natur/samhälle. Antingen om ni gått/går själva eller känner någon

Behöver råd, måste bestämma mig snart

Medlem

Samhäll och natur är sjukt jobbiga linjer med mycket läxor och prov. Ta handel fan slapp linje. men visst kräver även den linjen att man arbetar för att få bra betyg.
Jag har hört att Teknik är en väldigt krävande linje också.
Gör några test för att se vad du är intresserad av att jobba med.


signatur

Rawr

Inaktiv

Min uppfattning är att sam är för de tröga och natur för de begåvade. Teknik programet är olika från skola till skola så jag kan egentligen inte säga något om det. Ett varningens finger dock. Det är inte säkert att du kommer in på universitet på samma sätt som natur programet. Eftersom man måste ha gått vissa kurser. Men om du inte vill komma in på univeristet så kan du ta båda dera. Det är dock lite tidigt för dig att välja bort universitet imo.

Men jag är i 93:a själv så jag står i vid samma val. Tänkte att du ändå kunde få min synvinkel


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Kör på teknik. Kommer att finnas gott om jobb i framtiden.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Min uppfattning är att sam är för de tröga och natur för de begåvade.

Hahahaha!

Medlem
Skrivet av Crawller:

Samhäll och natur är sjukt jobbiga linjer med mycket läxor och prov. Ta handel fan slapp linje. men visst kräver även den linjen att man arbetar för att få bra betyg.
Jag har hört att Teknik är en väldigt krävande linje också.
Gör några test för att se vad du är intresserad av att jobba med.

Samhälle är ju inte så farligt mycket läxor och prov. Jag är en såkallad "underachiever" men jag klarar det galant. Tycker att det är ett bra val om man inte vet vad man vill jobba som i framtiden!

Medlem

Har själv valt en väldig fri teknisk linje. Jag kommer läsa i princip samma ämnen som natur förutom tyska och biologi. Själv är jag bra på matte så teknik passar mig och om jag inte är helt ute och cyklar så är det mycket matte på natur också, så du bör väl fundera över vad du är bra på och sedan ta en linje som passar dig.

Medlem

Själv valde jag IT första och andra, tredje estet.
Men jag kom till slut in på IT, John Bauer (preliminärt).
Som dem ovan sa, natur är grymt pluggit! Min kusin går där och tycker att det inte är så jobbigt som alla säger men jag tror inte han. Men det blir väl grymma jobb för dig kan jag tänka mig.

Läs mer på min blogg om det http://www.fz.se/bloggar/moses_blogg/p=15622


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Hur ser univeristet utsickterna ut för dig Mikel? Bara så att jag gör rätt val nu tänker jag


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Nu är det visserligen 11 år sedan jag gick ut gymnasiet men det borde inte ha förändrat sig särskilt mycket. Jag gick natur med teknisk inriktning och det var tufft. Många ämnen och mycket läxor. Gillar du matematik kan det säkert vara ett bra val. Själv är jag tämligen usel på att räkna så det är ett smärre mirakel att jag lyckades ta mig igenom med godkända betyg.

Anledningen till att jag valde natur var för att det var en av de få linjer som erbjöd kurser i data men det torde inte vara ett argument längre.

Edit:
Kan ju tillägga att natur lämnar fältet ganska fritt när det gäller att välja vad du vill fortsätta med efter gymnasiet då det inte fokuseras så hårt på något visst yrkesområde.

Medlem

om du inte vet vad du vill bli så är väll natur eller teknik dom två bästa linjerna eftersom du kommer in på rätt så många linjer när du går ut trean.

själv så går jag andra året teknik och jag måste säga att "jobbigheten" går i vågor, vissa veckor är de ruskigt snabbt, andra kan man nästan ha ett prov om dagen.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Jag gick en Teknik-linje och jag är nöjd med mitt val nu i efterhand.

Under första året fick vi välja om vi ville läsa ett "högskoleblock" eller "mediablock".

På mediablocket läste man lite roligare och enklare ämnen som programmering, webdesign och CAD.

På högskoleblocket läste man ganska svåra ämnen som Ma E och Fysik B.

Jag gjorde så att jag blandade de olika blocken och då läste jag bl.a Ma D, Programmering A, CAD A, Fy A.

Medlem

TheHarmlessWarrior: Första av allt ska du inte lyssna för mycket på mig då jag ej vill förstöra dina utbildningschanser:D

Men i framtiden så är jag intresserad av att studera på universitet till civilingenjör eller liknande och för att komma in på dom här linjerna på universitetet så behövde man ha läst till matte D eller E , Kemi B samt några andra ämnen som redan fanns med i kursen och ej behövdes välja till.

Den linjen som jag har valt ska då ha någon sorts garanti för behörighet men för vissa svårare linjer på universitet så behövde man läsa bland annat Kemi B och dom sista mattekurserna.

Medlem

spelar ingen roll vad man väljer, livet är änndå kört.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

spelar ingen roll vad man väljer, livet är änndå kört.

Jag hade uppfattningen att du var en livsnjutare.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Står du och väger mellan natur och samhälle ska du garanterat ta natur. I och med att du har 300p individuella val kan du välja till samhällsvetenskapliga ämnen och få behörighet till högskolor/universitet. Mycket svårare att göra samma sak med samhälle då Fysik A och B tar 250p. Går själv sista terminen natur och ja, det är ett helvete emellanåt men du/ni kommer inte ångra er när ni är klara!

Medlem
Skrivet av IceMan:

spelar ingen roll vad man väljer, livet är änndå kört.

Här är vi posetiva :). Vad har hänt? Stämming från APB kanske?

Medlem

natur äger där jag går iaf. laid-back för de mesta med lite läxor och mycket fokus på matte och natur-ämnen( biologi, kemi, fysik osv.)


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Nu är det visserligen bra många år sedan jag gick på gymnasiet, men min uppfattning är att natur är det som ger störst valmöjligheter, följt av samhälle och så vidare. Samtidigt är natur nog "jobbigast" sett till mängden prov och läxor, men har du inte en massa fritidsintressen som konkurrerar kan det nog funka. Det är liksom inte läge att börja med nåt MMO om du ska plugga natur

Du kan ju fundera lite på vad du vill jobba med i framtiden- har du en övergripande idé är det lättare att välja. Kolla kurskatalogen för något universitet- oftast är grundkraven inga problem utan det är vissa påbyggnadskurser i t.ex. språk eller matematik som är avgörande.

Lycka till!


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Inaktiv

väljer du teknik har du nästan lika stora möjlig heter att läsa vidare som natur och om ni är några stycken som vill läsa bilogi så kan troligen skolan fixa det då har du lika stora val möjligheter som natur....

Inaktiv

Själv är jag gammal naturare som trivdes riktigt bra så jag är ju lite biased om vad man ska plugga..

Det finns två argument som väldigt många använder mot natur: Matten och att det ska vara så jobbigt, enligt mig så stämmer inget av det.
Man läser mycket matte på natur men eftersom man läser det hela tiden så håller man färdigheterna i liv och allt flyter på riktigt bra.
Om man inte siktar på mvg i alla ämnen så skulle jag nästan säga att det är jobbigare på samhäll än på natur då vi inte behövde skriva lika mycket.

Skrivet av Andymikel:

Själv är jag bra på matte så teknik passar mig och om jag inte är helt ute och cyklar så är det mycket matte på natur också

Faktum är att den obligatoriska matten som vi naturare hade är mer än vad teknik hade. Sen ett litet tips, kolla upp om Biologi A inte krävs för de utbildningar som du pratade om, Kemi B och Biologi A/B brukar oftast gå hand i hand...

Medlem

Som sagt, det beror väl helt på vad du vill jobba med.

Medlem

Någon annan som ska gå på ljud och bildskolan i lund?

Medlem

Vet du inte ens om du vill plugga på högskola eller inte så kan det vara värt att överväga en yrkeslinje, då har du nåt att falla tillbaka på om du senare kommer på att plugga inte är din grej.
Eller så kan du jobba i några år, spara och plugga på högskola utan att ta studielån/minimalt med lån. Du kan läsa matte och sånt som tillval, sen så kan du alltid ta ett "tekniskt basår" på högskolan ifall det behövs.
När du är 30+ och har ett högavlönat akademikerjobb + en fru och en nyfödd unge kommer du att vara glad över att ha tagit den vägen


signatur

yolo

Medlem

Mycket skitsnack här.
Vill bara påpeka att det är bra att läsa in sig om skolorna och inte de generella linjerna. Möjligheten att kombinera och "bygga" lite själv mellan ämnen man vill läsa med mera. Man ska göra det man tycker är roligt, inte det som är "bäst" just nu. Det är iaf. det jag tycker.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av Brain:

Jag sätter MVG i princip alla ämnen (bortsett från tyska och svenska) och går NV matte data.. har fett många andra intressen som musik, styrketräning, flickvän och datorspelande/programmering. Festar en hel del också.

Så bra för dig. Men av att döma från din text tycks du ha en liten penis.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Har inte kommit i på någotgymnasium än. Men det blir antingen media eller samhälle (tror jag)

Medlem
Skrivet av Lusen:

Har inte kommit i på någotgymnasium än. Men det blir antingen media eller samhälle (tror jag)

Kan väl dra mina erfarenheter av Media för att kanske underlätta ditt val.

Media handlar (eller handlade iallafall på min skola), ENDAST om att ta egna initiativ och göra egna projekt. Jag hade inriktning Rörlig Bild, och vi fick bara lära oss dem absoluta grundgrejerna. Resten handlade om att göra egna grejer på fritiden för att lära diverse program eller försöka göra sig ett namn för sig inom sitt medieämne. Klarar man av detta så är det superkul och väldigt bra, men det är det inte alla som gör.

Om du är HELT säker på att du vill syssla med något inom media, så kör på det. Problemet är ju att man inte lär sig så väldigt mycket mer, så att ha Sam som grund för att sedan läsa något mediarelaterat på högskolan är något jag skulle rekommendera.


signatur

Videomupp

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Brain:

Jag sätter MVG i princip alla ämnen (bortsett från tyska och svenska) och går NV matte data.. har fett många andra intressen som musik, styrketräning, flickvän och datorspelande/programmering. Festar en hel del också.

Så bra för dig. Men av att döma från din text tycks du ha en liten penis.

Haha lite självgod

Medlem

Ta det du tycker verkar roligast och om de skulle visa sig i efterhand att så inte var fallet så brukar det inte va några problem att byta linje.

12
Skriv svar