Age of Empires IV

Medlem

Väldigt bra text! Riktigt bra flyt och finfina formuleringar. Som poesi till morgonkaffet
Spelet verkar tyvärr lite mediokert, men får testas via Gamepass.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Bara för det var jag tvungen att se efter. Elva recensioner senaste månaden, fyra 4:or, sex 3:or och en 2:a.

Jo jag kikade tillbaka lite också. Är väl främst spel som jag varit intresserade utav som fått 3/5. Alla faktiskt.
Men i det hela så är det såklart en blandad mix.
Men det går inte att låta bli att tänka på betygskalan. Argumentet för att behålla 1-5 är lika bra som argumenten för att gå ifrån det.
Hm.

Redaktör
Skrivet av Ronzem:

Jo jag kikade tillbaka lite också. Är väl främst spel som jag varit intresserade utav som fått 3/5. Alla faktiskt.
Men i det hela så är det såklart en blandad mix.
Men det går inte att låta bli att tänka på betygskalan. Argumentet för att behålla 1-5 är lika bra som argumenten för att gå ifrån det.
Hm.

Japp. Alla betygsskalor har för- och nackdelar, liksom att ha eller inte ha betyg. I de här fallen säger betygen att de spel som intresserat dig på sistone enligt oss är hyfsade men inte fantastiska. Och då har ju betygsskalan gjort vad den ska.


signatur
Medlem
5+ timmar AOE IV

Om ni vill se hur spelet är så körde Inet.se en Age of Empires IV stream på 5 timmar och 25 minuter igår:

https://www.youtube.com/watch?v=PH2tn-cmltk

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Japp. Alla betygsskalor har för- och nackdelar, liksom att ha eller inte ha betyg. I de här fallen säger betygen att de spel som intresserat dig på sistone enligt oss är hyfsade men inte fantastiska. Och då har ju betygsskalan gjort vad den ska.

Jag tror mer på en skala 1-4 eller 1-6.
Skala 1-5 uppmuntrar slöhet, och det är för enkelt att ge ett medelbetyg 3 för att slippa ta ställning.

Istället skulle en betygsskala 1-4 eller 1-6 tvinga recensenten att ta ställning, istället för den enkla medelvägen 3...:

Skala 1-4:
1 = Dåligt
2 = Medeldåligt, mot det sämre hållet
3 = Medelbra, mot det bättre hållet
4 = Super

Skala 1-6, likadant här:
1 = Dåligt
2 = Kefft, bra element men fortfarande dåligt
3 = Medeldåligt, mot det sämre hållet
4 = Medelbra, mot det bättre hållet
5 = Bra, men inte rakt igenom
6 = Super

Medlem
Skrivet av sith:

Jag tror mer på en skala 1-4 eller 1-6.
Skala 1-5 uppmuntrar slöhet, och det är för enkelt att ge ett medelbetyg 3 för att slippa ta ställning.

Stämmer ju inte. Jämför med 10-gradig skala och 3/5 är samma sak som 6/10.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Japp. Alla betygsskalor har för- och nackdelar, liksom att ha eller inte ha betyg. I de här fallen säger betygen att de spel som intresserat dig på sistone enligt oss är hyfsade men inte fantastiska. Och då har ju betygsskalan gjort vad den ska.

Skrivet av sith:

Jag tror mer på en skala 1-4 eller 1-6.
Skala 1-5 uppmuntrar slöhet, och det är för enkelt att ge ett medelbetyg 3 för att slippa ta ställning.

Istället skulle en betygsskala 1-4 eller 1-6 tvinga recensenten att ta ställning, istället för den enkla medelvägen 3...:

Skala 1-4:
1 = Dåligt
2 = Medeldåligt, mot det sämre hållet
3 = Medelbra, mot det bättre hållet
4 = Super

Skala 1-6, likadant här:
1 = Dåligt
2 = Kefft, bra element men fortfarande dåligt
3 = Medeldåligt, mot det sämre hållet
4 = Medelbra, mot det bättre hållet
5 = Bra, men inte rakt igenom
6 = Super

Jo men precis. Det är väldigt svenskt att sätta ett mittenbetyg. Ett "lagom" helt enkelt. Det blir dock lite trist i slutändan och det vore bättre om man tvingades välja mellan en 3:a eller 4:a.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Stämmer ju inte. Jämför med 10-gradig skala och 3/5 är samma sak som 6/10.

Ja, fast han menar ju att en 10-gradig skala inte heller är bra.

Medlem

Skribenten skriver en 6300 tecken lång recension och redogör nyanserat för både positiva och negativa aspekter av spelet. Recensionen blir sedan ifrågasatt för att betyget 3 innebär att han "inte tar ställning".

Ja, man kan uppenbarligen ha olika syn på vad som är det centrala i en recension...

Medlem
Skrivet av bluebird:

Skribenten skriver en 6300 tecken lång recension och redogör nyanserat för både positiva och negativa aspekter av spelet. Recensionen blir sedan ifrågasatt för att betyget 3 innebär att han "inte tar ställning".

Ja, man kan uppenbarligen ha olika syn på vad som är det centrala i en recension...

Tror dock att det är betygsystemet generellt som är ifrågasatt, inte recensionen i sig. Klart är dock också att FZ gett ett betydligt lägre betyg än de flesta andra.

Medlem

Oväntat att folk återigen ska gnälla över betygssystemet, trots att det är helt subjektivt...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ja, fast han menar ju att en 10-gradig skala inte heller är bra.

5-gradig skala är bättre då den 10-gradiga skalan har problemet han beskriver.

Medlem
Skrivet av Loxus:

5-gradig skala är bättre då den 10-gradiga skalan har problemet han beskriver.

Varför då?

Problemet med 5 och 10-gradig skala är då att det finns ett tal i mitten.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför då?

Problemet med 5 och 10-gradig skala är då att det finns ett tal i mitten.

Fast 3 är inte 50% av 5

Medlem

Varför är det så problematiskt med ett betygsteg som ligger i mitten? Varför ska man tvinga in recensenten i att vara övervägande för eller emot i ett betyg?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Fast 3 är inte 50% av 5

Kunde varit tydligare men menar inte 50% utan det tal som finns i mitten mellan 1 - 5. (Betyget 0 finns ej)

1 Sämst
2
3 Mitten
4
5 Topp

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kunde varit tydligare men menar inte 50% utan det tal som finns i mitten mellan 1 - 5. (Betyget 0 finns ej)

1 Sämst
2
3 Mitten
4
5 Topp

Lösningen är helt enkelt att införa en nolla för riktigt jävla usla spel.

0 Riktigt jävla dåligt
1 Dåligt
2 Halvdåligt
3 Halvbra
4 Bra
5 Riktigt jävla bra

Edit: Dock är det enligt mig på tok för många spel som får högsta betyg överallt. Det kanske krävs större noggranhet i hur bra spel är och mindre noggrannhet i hur pass dåliga de är? Alltså en sned betygsskala, där vi har fler bra betyg än dåliga, exempelvis:

0 - Ingen borde ens testa spelet
1 - Dåligt, kaaaanske testa om du älskar genren eller utvecklaren
2 - Okej, spela om du gillar den här typen av spel
3 - Bra, sticker ut i sin genre
4 - Riktigt Bra, även de som normalt inte spelar den här typen av spel borde testa
5 - Mästerklass, alla måste spela det här

Det svåra är ju sidor som metacritic som tar ett snitt, så det gäller att ha samma system som alla andra, vilket sabbar den här typen av skalor. Det blir nog svårt att få till nåt som funkar överallt, kanske nåt helskevt typ 1,3,6,8,9,10 (1 - värdelöst, 3 - dåligt, 6 - okej, 8 - bra, 9 - riktigt bra, 10 - mästerklass) eller nåt annat sånt skumt

Redaktör
Skrivet av sith:

Jag tror mer på en skala 1-4 eller 1-6.
Skala 1-5 uppmuntrar slöhet, och det är för enkelt att ge ett medelbetyg 3 för att slippa ta ställning.

Istället skulle en betygsskala 1-4 eller 1-6 tvinga recensenten att ta ställning, istället för den enkla medelvägen 3...:

Skala 1-4:
1 = Dåligt
2 = Medeldåligt, mot det sämre hållet
3 = Medelbra, mot det bättre hållet
4 = Super

Skala 1-6, likadant här:
1 = Dåligt
2 = Kefft, bra element men fortfarande dåligt
3 = Medeldåligt, mot det sämre hållet
4 = Medelbra, mot det bättre hållet
5 = Bra, men inte rakt igenom
6 = Super

Skrivet av Cenorida:

Jo men precis. Det är väldigt svenskt att sätta ett mittenbetyg. Ett "lagom" helt enkelt. Det blir dock lite trist i slutändan och det vore bättre om man tvingades välja mellan en 3:a eller 4:a.

Alla betygssteg representerar något, och varje steg tar lika mycket ställning som de andra. Är ett betyg mellanbra ska det ha ett betyg som berättar det, vilket 3 gör. Med dina förslag skulle 2-3 respektive 3-4 fylla exakt samma funktion, fast med mittenbalansen förskjuten mot mer positivt eller negativt. Risk att det polariserar, och det tror jag inte är bra.

Skrivet av Cenorida:

Tror dock att det är betygsystemet generellt som är ifrågasatt, inte recensionen i sig. Klart är dock också att FZ gett ett betydligt lägre betyg än de flesta andra.

Ja, vi ligger aningen lägre den här gången (snittar 82 på Metacritic). Men - 1-5-skalan funkar inte som 1-100, det är helt olika skalor. 3 av 5 hos oss betyder "Bra", ett spel mittemellan skit och fantastiskt. Men 50 av 100 på Metacritic betyder skit. 3 hos oss väl är omkring 70-80+ där. Ändå omvandlar de 3 av 5 till 50 rakt av. Så... ja, det måste man veta när man läser Metacritic-siffror.


signatur
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kunde varit tydligare men menar inte 50% utan det tal som finns i mitten mellan 1 - 5. (Betyget 0 finns ej)

1 Sämst
2
3 Mitten
4
5 Topp

3 är 60% och då lutar det mot bra. Förstår du då vad jag menar?

Medlem
Skrivet av Loxus:

3 är 60% och då lutar det mot bra. Förstår du då vad jag menar?

Nej, eftersom betyget 0 inte finns. För att göra det enklare, byt ut siffrorna mot bokstäver, likt hur betygsystemet i skolan fungerar.

E Sämst
D
C Mitten
B
A Topp

Alternativt

0 Sämst
1
2 Mitten
3
4 Topp

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alla betygssteg representerar något, och varje steg tar lika mycket ställning som de andra. Är ett betyg mellanbra ska det ha ett betyg som berättar det, vilket 3 gör. Med dina förslag skulle 2-3 respektive 3-4 fylla exakt samma funktion, fast med mittenbalansen förskjuten mot mer positivt eller negativt. Risk att det polariserar, och det tror jag inte är bra.

Du har ju själv använt 6-gradig skala en gång

https://www.fz.se/forum/trad/446240-recension-calle-spiken-jo...

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nej, eftersom betyget 0 inte finns. För att göra det enklare, byt ut siffrorna mot bokstäver, likt hur betygsystemet i skolan fungerar.

E Sämst
D
C Mitten
B
A Topp

Alternativt

0 Sämst
1
2 Mitten
3
4 Topp

Att 3 betyder Bra stödjer vad jag säger.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Att 3 betyder Bra stödjer vad jag säger.

Ja, om vi vore i ett scenario där det fanns betyget 0.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ja, om vi vore i ett scenario där det fanns betyget 0.

Det står bokstavligen "Bra" när det är betyget 3.

12
Skriv svar