Nu har vi ett nytt namn på Playstations pc-satsning: Playstation PC

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu kan man tex fram till söndag köpa det hyffsat färska Deathloop för 39 ist för 59 på Steam

Fortfarande Denuvo anti-tamper... Ospelbart 😃😃🤪🤪

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Det håller jag inte med om, ett par exempel på nyare spel:
Far Cry 6 kostar 599kr på Ubisoft till PC men 729kr på PS Store
Fifa 22 kostar 649kr på Origin till PC, 849kr på PS Store

Det är mer regel än undantag att det är 100-200kr dyrare på konsol än på PC.

Man kan dessutom få tag i spel billigare på 3:e parts sidor, även sådana som är helt "legit" tex Greenmangaming. Då kan man komma ner ytterligare 50-100kr på PC, och ännu billigare om man handlar på sidor som inte alltid är helt "legit"

Det jag menar är att på PC så är det lite mer priskrig och möjligt att hitta bättre priser än på konsol där man är tvingad att köpa spelet till det priset som finns på PS store eller MS.

Farcry 6 kostar runt 599kr på skiva till ps5, spelen är 100-200kr dyrare på PS store det är därför man har en ps5 med skivläsare

Jag har både Series X och PS5 men det känns som att det blir sista gången jag köper konsol nu om allt ändå kommer till PC. Det skulle väl vara Nintendo som man fortsätter köpa konsol av eventuellt.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Fortfarande Denuvo anti-tamper... Ospelbart 😃😃🤪🤪

Ok jag har inte testat, läste bara mestadels positivt på Steam och ingen verkar klaga på Denuvo utan mer att spelet inte verkar vara för dom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag hoppades att de nya konsolerna banar väg för några riktiga monstertitlar framöver.

Jag sitter på ett vattenkylt 1080ti, som jag köpte just för mängden minnen (11gb) och 4k upplösning.
Sitter nu och funderar på 390 just för mängden minnen för framtiden, men vill se vad nästa generation levererar... Känns som vi är i början av något.

Men samtidigt, när grafik skall hottas upp så tar det så mycket resurser och tid från allt annat i spelet, så ja "detta såg ju fint ut" men jag tröttnar så fort när inget gameplay finns. Kan lika gärna titta på en lets play 😋 (senaste besvikelsen var re village; vet att många gillade det, men kändes mer som ett metrovania i snygg förpackning)

Köpa 3090 för att framtidssäkra kan vara det dummaste jag har läst på länge.
Extremt dålig prestanda för pengarna.
Ett kort i XX70 klassen kommer prestera lika bra eller bättre nästa generation.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok jag har inte testat, läste bara mestadels positivt på Steam och ingen verkar klaga på Denuvo utan mer att spelet inte verkar vara för dom.

Nja, var rätt mycket strul i början. Om det berodde på Denuvo eller ej vettefan. Alla spel påverkas ju inte negativt av det.
Då fanns det en hel del negativa recensioner som antagligen har ändrats nu när de har jobbat lite med optimering.

Medlem
Skrivet av loerk:

Nja, var rätt mycket strul i början. Om det berodde på Denuvo eller ej vettefan. Alla spel påverkas ju inte negativt av det.
Då fanns det en hel del negativa recensioner som antagligen har ändrats nu när de har jobbat lite med optimering.

Jo det läste jag också men det kanske var en kombo av att spelet behövde patchas också.
köper sällan spel direkt efter release just pga det ofta kan vara problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gaara:

Farcry 6 kostar runt 599kr på skiva till ps5, spelen är 100-200kr dyrare på PS store det är därför man har en ps5 med skivläsare

På PC slipper man skiva för samma pris

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Som tur är har man redan en framtidssäkrad monsterdator! En riktig FZ-dator!

Har inte du en Xbox series x också?


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Persona 5 Royal till PC hade varit riktigt nice.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Har inte du en Xbox series x också?

Det har jag. Och Series S. Hurså?

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Det har jag. Och Series S. Hurså?

Ok. Så ditt första inlägg i tråden var bara hyckleri eller trollande då alltså. Trevligt.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok jag har inte testat, läste bara mestadels positivt på Steam och ingen verkar klaga på Denuvo utan mer att spelet inte verkar vara för dom.

Ne var litet skämt. Jag gillar iofs inte Denuvo då det straffar dem som gör rätt för sig och sedan. Har vissa spel blivit lidande prestanda mässigt.. om man skall tro internet. Undviker det hur som helst, mest som princip.

Medlem
Skrivet av loerk:

Köpa 3090 för att framtidssäkra kan vara det dummaste jag har läst på länge.
Extremt dålig prestanda för pengarna.
Ett kort i XX70 klassen kommer prestera lika bra eller bättre nästa generation.

Mjo, för pengarna, men jag kanske skiter guld, så kan vara värt då. Prestandan är nog hyfsad på det.
Siktar dock på ett 3080 med vattenblock, om jag skall hoppa upp några steg. 1080ti levererar rätt bra fortfarande, men är om man skall skaffa sig RTX.

Framtidssäktingen var för minnet, och lite i skrivandets stund. Även om en del spel nyttjar 12+GB ram på gkort så kanske 24gb är lite onödigt än så länge.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Ne var litet skämt. Jag gillar iofs inte Denuvo då det straffar dem som gör rätt för sig och sedan. Har vissa spel blivit lidande prestanda mässigt.. om man skall tro internet. Undviker det hur som helst, mest som princip.

Jo att det är ett riktigt skit DRL vet jag.
Brukar väll patchas bort efter ett tag.

Tycker det är dåligt, som ett tecken på att utgivarna inte tror på sin produkt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Mjo, för pengarna, men jag kanske skiter guld, så kan vara värt då. Prestandan är nog hyfsad på det.
Siktar dock på ett 3080 med vattenblock, om jag skall hoppa upp några steg. 1080ti levererar rätt bra fortfarande, men är om man skall skaffa sig RTX.

Framtidssäktingen var för minnet, och lite i skrivandets stund. Även om en del spel nyttjar 12+GB ram på gkort så kanske 24gb är lite onödigt än så länge.

Konstaterade bara att det är extremt dålig prestanda för dina pengar, 100% dyrare(eller mer) än ett 3080 och man får en prestandaökning på kanske 10% i bästa fall.
Skulle också avråda dig från att köpa ett 3080, inte på grund utav grafikminnet utan för att Lovelace släpps nästa år. När ett släpp är så nära kan man lika gärna vänta och se hur bra korten blir.

Det är bara två kort som utnyttjar mer grafikminne än vad RTX3080 har tillgång till just nu. Det har mer att göra med lata utvecklare än att kortet har för lite videominne.
Samt att i princip alla framtida spel kommer att utnyttja texture streaming.

Medlem
Skrivet av loerk:

Konstaterade bara att det är extremt dålig prestanda för dina pengar, 100% dyrare(eller mer) än ett 3080 och man får en prestandaökning på kanske 10% i bästa fall.
Skulle också avråda dig från att köpa ett 3080, inte på grund utav grafikminnet utan för att Lovelace släpps nästa år. När ett släpp är så nära kan man lika gärna vänta och se hur bra korten blir.

Det är bara två kort som utnyttjar mer grafikminne än vad RTX3080 har tillgång till just nu. Det har mer att göra med lata utvecklare än att kortet har för lite videominne.
Samt att i princip alla framtida spel kommer att utnyttja texture streaming.

Jo, jag är med dig, försökte bara vara lite lustig i början där. Jag är helt med på att vänta lite och se hur saker utvecklar sig med nästa generation. Att köpa ett high end kort precis innan nästa gen har sällan varit så lyckat.
Sedan vill ju spelföretag nå så många som möjligt, och är inte troligt att majoriteten kommer 20gb minne på sina gkort.

De spelen jag spelar har mitt nuvarande kort klarat galant, dock nyaste jag körde och tryckte ut lite extra från var resident evil 2re... Är mer nöjd med att jag tog steget till vattenkylning, då jag upplever prestanda blivit finare under längre tids spelande...

Jag har höga förväntningar på 1700 socket med komponenter...

Medlem

Det är på tiden att Sony tar PC-marknaden på allvar, sen hade det väl inte skadat om Sony även skapar en PC-app för en Playstation environment på det sättet som UWP är. Vilket skulle möjliggöra Gamepass-liknande funktionalitet där man slipper streama Playstation-spelen utan installera det i datorn via den appen. Om Sony på allvar ska kunna konkurrera med Microsoft så är det ju denna väg som kommer behövas. Denna generations konsol-krig har PC som spelplan och man kan se hur Microsoft och Sony påbörjat med sina uppställningar. Tyvärr för Sonys del har Microsoft ett övertag då de legat steget före Sony på den biten. Nu är ju frågan hur det blir med Nintendo? Deras exkluderande policy som Sony brukade köra med förr, känns väldigt obsolete, speciellt när både Xbox och Playstation kommer ge bättre deals i längden. Förhoppningsvist kommer även Nintendo att förstå att PC som plattform kommer vara viktigt.

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Det är på tiden att Sony tar PC-marknaden på allvar, sen hade det väl inte skadat om Sony även skapar en PC-app för en Playstation environment på det sättet som UWP är. Vilket skulle möjliggöra Gamepass-liknande funktionalitet där man slipper streama Playstation-spelen utan installera det i datorn via den appen. Om Sony på allvar ska kunna konkurrera med Microsoft så är det ju denna väg som kommer behövas. Denna generations konsol-krig har PC som spelplan och man kan se hur Microsoft och Sony påbörjat med sina uppställningar. Tyvärr för Sonys del har Microsoft ett övertag då de legat steget före Sony på den biten. Nu är ju frågan hur det blir med Nintendo? Deras exkluderande policy som Sony brukade köra med förr, känns väldigt obsolete, speciellt när både Xbox och Playstation kommer ge bättre deals i längden. Förhoppningsvist kommer även Nintendo att förstå att PC som plattform kommer vara viktigt.

Xbox är dock totalt värdelöst på PC (Win10) och accepteras bara för att det är enda sättet att använda gamepass.
Jag hoppas på stora förbättringar tex mer likt Steam där med uppdateringar till Windows 11.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar