Id Software söker folk till ett "ikoniskt action-fps" som varit med länge

Robot
Id Software söker folk till ett "ikoniskt action-fps" som varit med länge
Medlem

Keen?

Edit: okay vaknade helt nu, missade ”fps” delen ☺️


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Mja, Doom Eternal släpptes i mars förra året.

Men skulle också gissa på att det rör sig om Quake.

Skribent
Skrivet av Nocternity:

Mja, Doom Eternal släpptes i mars förra året.

Men skulle också gissa på att det rör sig om Quake.

Tack, det var Switch-releasen jag tittade på

NuZ
Testpilot

Quake snälla!!!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hoppas på quake.

Men skulle även kunna tänka mig att det skulle kunna vara en coop spinoff till doom likt wolfenstein youngblood, då jag sett väldigt många som hoppats på coop och blev besvikna att det inte ens fick det i horde mode.

Gnällkuk

Quake skulle behöva det!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Quake remake incomming...

Medlem

Är verkligen Quake nåt att satsa på?
Vad skiljer Quake gentemot Doom i det stora hela?
Doom har väl alltid haft en rymdstory, medans Quake har hoppat runt från medeltid-rymd och spelen har ju knappt haft någon koppling.

Även om jag tycker om både Quake och Quake 3, vet jag inte om dom har lyftkraft i dagsläget. Quake 4 och vad som nu kommit har väl heller inte blivit några succéer?

Kolla Quake som släpptes i augusti, hur många servrar finns kvar på multiplayer? Kanske 2-3 stycken. Det är rätt lågt intresse.

Skribent

Hexen? Inte utvecklat av ID software, men utgivet av dem - om jag förstått rätt

NuZ
Testpilot
Skrivet av Shadee:

Hexen? Inte utvecklat av ID software, men utgivet av dem - om jag förstått rätt

Vilka minnen man fick upp nu när du nåmnde Hexen

De äger väl namnet så inte omöjligt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Äntligen en uppföljare till Catacombs 3-D! 😊

Medlem
Medlem
Skrivet av Håkan:

Är verkligen Quake nåt att satsa på?
Vad skiljer Quake gentemot Doom i det stora hela?
Doom har väl alltid haft en rymdstory, medans Quake har hoppat runt från medeltid-rymd och spelen har ju knappt haft någon koppling.

Även om jag tycker om både Quake och Quake 3, vet jag inte om dom har lyftkraft i dagsläget. Quake 4 och vad som nu kommit har väl heller inte blivit några succéer?

Kolla Quake som släpptes i augusti, hur många servrar finns kvar på multiplayer? Kanske 2-3 stycken. Det är rätt lågt intresse.

Ett singleplayer quake skulle säkert dra en hel del folk.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Som flera andra sagt, ett singleplayer Quake vore grymt!
Har älskat alla SP Quake som släppts, första från 1996 var ju ett av de riktiga 3D-skjutarna och det spelade jag i flera år, mest speed running. Sedan 2an hade en mycket skön stil, med en blandning av sci-fi, lite skräck och bra fiende-design. 3an var bara MP tror jag, så den hoppade jag. 4an var också bra, med härlig kampanj och konstiga robot-fiender

Blir glad så länge det är nåt singleplayer; det finns ju hur många multiplayer-spel som helst, så det kan någon annan göra
Id har ju visat att de är bäst på skills-baserat SP med Doom Eternal, man kan spela nästan hur mycket som helst och man blir inte trött (på SP). Jag har spelat igenom bas-kampanjen minst 3 ggr, först på näst lättaste, första gången det var svårt. Sedan spelade man mer och mer, och tog Ultraviolence, sen Nightmare. Grymt rolig skills/färdighets-trappa i det spelet. Sedan två bra DLC också.

Mer FPS-singleplayer till folket!

Medlem

Fantasy och sci fi låter mer som Quake än Doom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Flakmonkey

Borde väl vara Quake iom att Doom och Wolfenstein redan lever och frodas. Är så fallet så hoppas jag såklart att de lyckas, men även om Quake är ett namn som tänder en eld i många FZ:s medlemmar hjärtan så tror jag att vi är en försvinnande liten del av gamingcommunityn. Tycker personligen att Quake är minst lika viktiga som Doom och Wolfenstein, kanske mer så iom att det var där som multiplayer-FPS tog form på riktigt men hos gemene man är det inte på långa vägar ett lika starkt varumärke som de två.

Men men, man får väl se. Jag kommer alltid önska mig en arena-shooter som tar oss tillbaka till genrens glansdagar i början av 2000-talet vad gäller popularitet, men där jag till en början trodde på det så känns det nu bara som en önskan till gaminggudarna.

Medlem

En reboot på Quake 1, där man utvecklar det universumet, narrativet och GPL.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Hexen? Inte utvecklat av ID software, men utgivet av dem - om jag förstått rätt

Jag tänkte på det med, vem äger rättigheterna till Heretic och Hexen?

Har lite svårt att föreställa mig hur en reboot av Quake skulle se ut, tidigare spel vart väl främst älskade för sin multiplayer?
Gamla Quake är väl lite för grå/brunt för att fungera idag.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Jag tänkte på det med, vem äger rättigheterna till Heretic och Hexen?

Har lite svårt att föreställa mig hur en reboot av Quake skulle se ut, tidigare spel vart väl främst älskade för sin multiplayer?
Gamla Quake är väl lite för grå/brunt för att fungera idag.

Jag har inte full koll, men jag skulle gissa att Activision sitter på dem sedan uppköpet av Raven.

Medlem

Quake skulle kunna bli ännu bättre i singleplayer om det fått sig en rejäl sminkning, samt korrigerat storyn lite. Har spelat igenom det nyligen och är i slutet av sista inofficiella addonen (Machine). Spelet funkar ju faktiskt än, tycker både Past & Machine gjort sig bra, särskilt Machine med uppdaterade patterns eller vad de kallas för.

Börjat spela igenom första Doom också vilket de känns som de kommit uppfräschningar för...

Medlem

Det blir Quake.

Medlem

Quake: Battle Royale. 100x100m karta. 69 spelare. Matcherna varar i snitt 7 sekunder.

Quake: Escape. 10 olika kartor. Loot raids. Extractions. Missions. PvPvE. Byggning av hideout. 85% av rundan utspelar sig i en buske för du är för rädd för att röra dig.

Skämt åsido, ett ordentligt storydrivet och storslaget Quake hade varit mumma. Gärna utan multiplayer.

Medlem

Kan dom inte köpa Licensen (om nu 3D realms sitter kvar på den) och göra ett nytt Blake Stone?

Medlem

Hoppas på ett nytt Quake som originalet! Undrar dock hur det skulle fungera idag. Vill ju inte helst se en Quake-skin kopia av Doom Eternal utan snarare nåt atmosfäriskt med unik gameplay (unik för ID's titlar)


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Vill see ett quake som doom 2016 rebooten det hade varit nåt.

Medlem

Det är väl inget fel på "Quake Champions"? Men det är fortfarande Early Access en beta!?
Jag köpte det till fullpris när den kom 2017, och sedan blev den gratis...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Det är väl inget fel på "Quake Champions"? Men det är fortfarande en beta!?
Jag köpte det när den kom, och sedan blev den gratis...

Det är inte i beta längre, som du sa så när spelet blev gratis så lämnade dom beta och blev 1.0. Däremot hävdar dom fortfarande att spelet är early access och det lär det väl vara resten av tiden eftersom det bara är en person som fortfarande jobbar på spelet.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Det är inte i beta längre, som du sa så när spelet blev gratis så lämnade dom beta och blev 1.0. Däremot hävdar dom fortfarande att spelet är early access och det lär det väl vara resten av tiden eftersom det bara är en person som fortfarande jobbar på spelet.

En person? Det visste jag inte! Vilket hästjobb.
Quake Champions är otroligt roligt och snyggt i alla fall, och uppdateras fortfarande med nya saker, banor, spelsätt och förbättringar.


signatur

autograph

Medlem

Varför skulle Quake inte funka idag? Tröttsamt att höra att om spel inte är en lsd-trip i färger så är tråkigt.. snacka om att inte kunna uppskatta atmosfärsbygge även om första quake mest hade paletten pga tekniska begränsingar.

Hoppas starkt på en reboot av 1an, gärna både sp och mp, men mp-arenashooters verkar inte klicka med dagens publik då det redan gjorts flera vettiga försök.

1an saknade en gemensam vision vilket vem som kan se men ändå är vi många som älskar det. Jag tror mer lovecraft men självklart fortsatt bindat med base/tech vore riktigt coolt.

Doom Eternals gameplay har ju nästan mer gemensamt med Quake än Doom, så jag hoppas att en ev. reboot av quake går mer i linje med hur 2016 var trogen sitt ursprung.

Hur som, älskar quake communityn än idag, modscenen är fantastisk. Har man missat det sjukt grymma modden Arcane Dimensions bör man kolla in quake igen. Har börjat uppskatta dessa gamla spel allt mer då det handlar om så bra gameplay, dagens spel har fått mig att tröttna på allt överdrivet fokus på allt annat än just gameplay.

1
Skriv svar