Vad får dig att tröttna på ett spel?

Medlem

Spel som kör grind som ett sätt för att förlänga speltiden. På ett oförskämt sätt att det hela känns som ett jobb utan att ge någon matig spelupplevelse tillbaka. Att uppnå en siffra för att ta sig vidare i spelet.

Medlem

FPS spel med ammobrist och spel utan en bra story.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

FPS spel med ammobrist och spel utan en bra story.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Open world. Ingen har hittills lyckats fylla en öppen värld och göra den intressant och levande.

Medlem

När spelutvecklare har en mekanik som dom gjort dig van vid för att sedan rycka den ifrån dig för "utmaningens skull"; " Åh din snubbe är duktigt på att skjuta folk? vi tar ifrån dig dina vapen och gör så att du MÅSTE smyga! "

Eller när RPG fantaster har nån sjuk pervers balansering i sina enorma 150 timmars spel, " o du tog inte den här obskyra tekniken för sex nivåer sedan på dina krigare? sucks to be you! "

Medlem

Allt för svåra spel när man håller på och håller på utan att få ut något av det

Medlem

tutorials i spel man inte kan skippa, Kan göra en tokig, Ibland orkar jag inte köra igenom det,
Fasiken ha spelat spel i över 40 år.. Jag fattar hur ett tex FPS eller racingspel fungerar.

Medlem

Bullet sponges.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Repetitiva mekaniker vars enda syfte är att förlänga spelupplevelsen på ett artificiellt vis, MMO:er och moderna FPS typ Farcry och Assassins Creed, jag tittar på er.

Även storybaserade spel har mer och mer blivit en varningsflagga för mig. Det finns undantag, RPG genren glimrar till ibland med välskrivna och genomtänka storylines som berör och väcker tankar, Disco Elysium senast. Men oftast känns spelindustrin som en omogen kusin till filmindustrin(som i sintur är den lätt inavlade kusinen till litteraturen) och då skippar jag hellre allt vad story heter och satsar på spel med genomtänkta och intressanta mekaniker.

Slutligen drar jag öronen åt mig rejält om spelet innehåller mikrotransaktioner. Det behöver inte ens vara Pay2Win. Det räcker med att en webshop uppenbart är integrerat i UI:et för att jag ska tappa intresset. Känns så uppenbart att jag bara är en kassako i tillverkarens ögon. Jag är nog gammal och "out of the loop" med industrin, men jag tror ändå bra spel genererar vinst utan den typen av mjölkning av konsumenten.

Edit: lade till ytterligare exempel och fyllde ut lite.

Edit2: det här resonerade i gubbasjälen, jag kom på en till!
PC-spel som uppenbart utvecklats för att funka på konsol. Det finnns verkligen inget som får mig att tappa intresset så fullständigt som värdelösa PC-ports. Skyrim, Cyberpunk, New World. Exemplen är många, och det väcker "Alt-F4" instinkten varje gång man ska navigera genom härket.

Medlem

1) Dåliga interface. Ibland undrar man ju hur spelutvecklaren som gjorde gränssnittet får jobba med spel överhuvudtaget. Ungefär som att man försöker göra användarvänligheten så dålig som möjligt. I viss mån går detta hand i hand med konsolspel för jag tycker alldeles för många PC-spel nuförtiden använder sig av konsolbaserade gränssnitt och det stör mig som fan.

2) Relaterat till dåliga gränssnitt är även inventory-hantering i vissa spel som kan få mig att sluta spela. Ett ganska vanligt problem då jag spelar många rollspel. Ibland får man lägga sån otrolig tid på att sortera vilka items man behöver behålla och vilka man vill bli av med, och för att göra det värre är vissa spel fyllda med så mycket skräp som kan ta en massa tid att göra sig av med. Än värre blir det när man har inventories som är så pass begränsade att man knappt får plats med nånting.

Everquest 2 fick mig att sluta spela enbart p.g.a. inventoryt. Där kunde man ha typ 10 väskor med 60 slots eller nått sånt. Efter att ha spelat bara 2-3 timmar kunde väskorna vara fyllda, och då kunde man sitta en hel timma bara för att sortera ut skräp och vad som skulle säljas till vendor, till spelare, eller vad man ville behålla eller crafta med etc. Det var ohållbart och till slut orkade jag helt enkelt inte.

3) Dåligt endgame och brist på progression får mig också att sluta spela. Man når en punkt där det helt enkelt inte finns något att jobba emot längre, karaktären kan t.ex. inte bli starkare, man får inte längre XP etc. Då lägger jag oftast ner spelen, vilket är synd, för själv ser jag alltid hundra enkla saker spelutvecklaren hade kunnat lägga in för att förlänga spelet.

Jag förstår mig inte på hur man kan spendera flera år på att bygga upp ett spel och lägga massiv tid på en kampanj som endast spelas igenom en gång, men när det kommer till endgame som folk faktiskt vill spela om och om igen så finns knappt nånting att göra. Jag menar, hela grunden till spelet finns ju redan på plats och det hade tagit 10% av utvecklingstiden man lagt på kampanjen för att skapa ett vettigt endgame, men icke, här failar de flesta spelutvecklare.

Medlem

Spel som drar ut på längden.
Asscreed spelen är ett mästare på det här, där de kan dra ut på spelen till jorden går under och de tar aldrig slut.
Det är som att manusförfattarna sätter sig ner, börjar skriva och slutar aldrig att göra det. De trimmar inte fettet osv.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skriv svar