Diskutera – Vilket spel har bäst musik?

Medlem

Om jag måste välja ett spel så är det Monkey Island 3


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Hoppar bara rakt in med rent skärt fusk. Inte ett spel. Utan fyra... spelserier! I ingen speciell ordning.

Silent Hill
Doom
Final Fantasy
Heroes of Might and Magic

Av dessar det väl bara HoMM och Silent Hill jah lyssnar på när jag inte spelar. Så de har bäst musik utanför själva spelet. Men som Doom, där blandar gameplay och musik väldigt bra

Medlem

Har så fasansfullt dåligt minne så det enda jag kan komma på för tillfället är Astros Playroom^^. Magisk musik<3.

Nuu så: Valfritt Mega Man och Donkey Kong Country får jag tillägga.

Skrivet av yogibear82:

Chrono Trigger! Breath of Fire 2!

Jag har inte ens spelat Chrono Trigger men Frogs theme är ju kunglig.

Medlem

Musiken i Ori And the blind forrest är helt fantastisk.

men är ju bara mitt tycke, smaken är som baken :D.... tråkigt det vore om alla tyckte precis samma hehe.

Medlem

Det första spel där jag verkligen reagerade på att musiken var så bra var Castlevania till NES. Stämningsfull musik som skapar en mystisk, smålustig stämning. Tycker fortfarande att det soundtracket är briljant. Hela Castlevania-serien är ju begåvad med bra musik, men jag vill framför allt lyfta fram Super Castlevania IV och Symhpony Of The Night.

Yasunori Mitsuda är annars en favoritkompositör. Chrono Trigger, Chrono Cross och Xenogears har otrolig musik. Visst är han inblandad i Xenoblade Chronicles fantastiska soundtrack också?

Soundtracket till Silent Hill 1 och 2 är också otroligt bra.

Firewatch har ett väldigt fint soundtrack.

Men främst av alla är förstås Nobou Uematsu. Allra bäst var han i mitt tycke när han komponerade musiken till final Fantasy IX och framförallt Final Fantasy VII, vars soundtrack jag spelar delar av regelbundet. Den musiken framkallar fortfarande otroligt starka känslor. Mycket nostalgi och minne kopplade till spelet förstås, men även för att det är väldigt vacker musik. Så Final Fantasy VII är alltså det spel vars musik betytt mest för mig genom åren, precis som resten av spelet som jag älskar lika mycket 2021 som 1997.

Medlem

Lite äldre stämningsfull spelmusik kommer här.

Gabriel Knight Sins of the Fathers PC:

Colonization PC:

Wolf PC:

Shadowrun SNES :

Double Dragon SNES:

Déjà Vu NES:

Snake's Revenge NES:

Och den här tuggummihiten såklart:

Medlem
Skrivet av insilence:

Batman till NES har verkligen sjukt bra musik. De flesta Sunsoft-spelen hade väldigt bra musik.

Skrivet av Lethenstroom:

Tony hawk 1 till 3 givetvis.
Är det ens en fråga?!

Indeed!

Medlem

Donkey kong country till Snes har grymt bra musik!

Medlem
Medlem

Många spel har så bra soundtracks, men spontant känner jag nog såhär.

Toby Fox-Universumet/UT/DT

Var ska man börja? Toby Fox har verkligen en känsla när det kommer till att göra
memorabel och trallvänlig spelmusik.

Case and point:

.

När kommer till Undertale så är det nog den här låten som är min favorit, lyckas med att låta nostalgisk och melankolisk samtidigt
genom att ligga emellan två tonarter.

En kaotisk låt för en kaotisk bossfight. Mer behöver inte sägas.

Dissonansen i den här låten är riktigt häftig.

Lord of the Rings Online

Howard Shore, släng dig i väggen. De olika kompositörerna som har gjort musiken till denna trotjänare lyckas verkligen med att
sätta musik till Tolkiens universum, precis som Howard Shore. De lyckas nästan göra ett bättre jobb än honom ibland.

Du tar dig igenom en mörk, läskig skog, för att sedan komma till en liten stuga när du hör det här. "Tom Bombadil is a merry fellow" indeed.

Moria må vara mörkt, men när det här spelar så känner man verkligen sig som en dvärg.

Här har Howard Shore en verklig motståndare när det kommer till Concerning Hobbits. Fylke har aldrig låtit bättre.

Portal ETT ska det vara!

Portal-spelen är speciella, och de är lite kultförklarade just på grund av detta. Tvåan är längre och har mycket mer komiska och karaktärsdrivna element, och soundtracket är mer melodiskt och elektroniskt. Det första Portal, däremot, har ett soundtrack där ensamheten och känslan av att vara iakttagen verkligen lyser igenom.

Man vet inte var man är, men den här låten säger dig att det är något fuffens på gång.

Hur låter melankoli?

En låt från Portal 2 förmedlar samma känsla, nämligen den här. Ellen Mclain sjunger alltid bra som vanligt. Låter som den skulle kunna komma från orginalet.

Medlem

Nier (Båda!)

Morrowind

FFXIV

Medlem

För min del så är det Metal Gear Solid 3: Snake Eater som har allra bäst musik, The Witcher 3: Wild Hunt ligger högt upp också.

Medlem

Ibland är det inte spelet i sig själv som har bäst musik...

Medlem
Skriv svar