Returnals pausefunktion kan "missbrukas" för att spara spelet

Robot
Returnals pausefunktion kan "missbrukas" för att spara spelet
Medlem

Nog är det till för att vara uppfinningsrik 🤣 Låter dock som en värd "förälder-funktion"


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Det är så här folk gjort i åratal med savefiler så inget nytt under solen *men* det var väl precis sådant här som housemarque ville undvika och därmed varit motvilliga i att lägga till sparfunktion.
Trist för det förstör poängen med spelet om man kan hålla på så här.

Personligen trodde jag att de hade kommit på någon typ av fil som inte gått o kopiera men det är alltså tydligen en helt vanlig savefil om än att den tas bort av spelet när man startar upp det igen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det är så här folk gjort i åratal med savefiler så inget nytt under solen *men* det var väl precis sådant här som housemarque ville undvika och därmed varit motvilliga i att lägga till sparfunktion.
Trist för det förstör poängen med spelet om man kan hålla på så här.

Personligen trodde jag att de hade kommit på någon typ av fil som inte gått o kopiera men det är alltså tydligen en helt vanlig savefil om än att den tas bort av spelet när man startar upp det igen.

Tycker inte det spelar nån roll.
Låt folk fuska, det förstör som du säger poängen med spelet men man förstör för sig själv endå.

Gissar att det är folk som inte vanligtvis spelar Rogue-lite spel och inte förstår "grejen" med att man dör och börjar om


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Låt dem förstöra för sig själva, påverkar ju ingen annan.

Medlem

Många kommentarer om att spelaren ”förstör” för sig själv just nu, vilket jag har väldigt svårt att hänga med i. Om spelaren genom att använda detta faktiskt lyckas ta sig igenom och spelet och har roligt hela vägen, vilket hen kanske inte gjort innan. Då har väl spelaren bara haft roligt och skapat en möjlighet för sig själv att ha roligt?

Ett spel eller ett verk oavsett media, måste ju inte upplevas som skaparen tänkt sig för att det ska vara bra. Eller ens som majoriteten upplever det. Utan om detta gör att fler kan få en positiv upplevelse av spelet, så är det ju bara bra för alla.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Många kommentarer om att spelaren ”förstör” för sig själv just nu, vilket jag har väldigt svårt att hänga med i. Om spelaren genom att använda detta faktiskt lyckas ta sig igenom och spelet och har roligt hela vägen, vilket hen kanske inte gjort innan. Då har väl spelaren bara haft roligt och skapat en möjlighet för sig själv att ha roligt?

Ett spel eller ett verk oavsett media, måste ju inte upplevas som skaparen tänkt sig för att det ska vara bra. Eller ens som majoriteten upplever det. Utan om detta gör att fler kan få en positiv upplevelse av spelet, så är det ju bara bra för alla.

Är nog inte vad som menas men man missar nog poängen om man inte dör och börjar om.
Jag har inte spelat spelet själv men det är väll en del av poängen med spelet
Tänk tex ett spel som Hades, om man klarar ut det på 1 run och sen, jaha? och så spelar man inget mer, då har man förlorat 99.9% poängen och målet med spelet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Jag förstår inte riktigt problemet. Man "fuskar" väl inte om man pausar och kan gå ifrån en stund om livet kommer i vägen? Om man dör får man ju börja om iaf? Har spelar massor Binding of Isaac och där pausar jag när något dyker upp. Ser det knappast som att jag förstör något. Eller är det möjligheten att kunna pausa och stänga av som folk ser som att man "förstör" upplevelsen? Dör man så börjar man om det är väl där poängen ligger?

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Jag förstår inte riktigt problemet. Man "fuskar" väl inte om man pausar och kan gå ifrån en stund om livet kommer i vägen? Om man dör får man ju börja om iaf? Har spelar massor Binding of Isaac och där pausar jag när något dyker upp. Ser det knappast som att jag förstör något. Eller är det möjligheten att kunna pausa och stänga av som folk ser som att man "förstör" upplevelsen? Dör man så börjar man om det är väl där poängen ligger?

"fusket" som pekas på här är att du kan använda cloud saves för att fortsätta från en save istället för att börja om ifall du dör.

Inaktiv
Skrivet av Lasrod:

"fusket" som pekas på här är att du kan använda cloud saves för att fortsätta från en save istället för att börja om ifall du dör.

Aha ja då hänger jag med. Förstod inte vad folk hade emot paus först.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är nog inte vad som menas men man missar nog poängen om man inte dör och börjar om.
Jag har inte spelat spelet själv men det är väll en del av poängen med spelet
Tänk tex ett spel som Hades, om man klarar ut det på 1 run och sen, jaha? och så spelar man inget mer, då har man förlorat 99.9% poängen och målet med spelet

Jag är helt med på argumenten och att många säkert vill få ut den känslan av att börja om lite bättre hela tiden. Men samtidigt tänker jag att poängen med spel är att ha roligt och är det ett singleplayer-spel så skadar det ju ingen annan att spela på sitt sätt heller. Och om folk tycker det är skoj att klara på 1run för att man bara vill få ut delar av miljön eller storyn så är det ju skoj för dom, vilket borde vara poängen

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag är helt med på argumenten och att många säkert vill få ut den känslan av att börja om lite bättre hela tiden. Men samtidigt tänker jag att poängen med spel är att ha roligt och är det ett singleplayer-spel så skadar det ju ingen annan att spela på sitt sätt heller. Och om folk tycker det är skoj att klara på 1run för att man bara vill få ut delar av miljön eller storyn så är det ju skoj för dom, vilket borde vara poängen

Ja jag säger inget emot. Vissa tycker om att springa genom spel odödliga.
Vad jag menade var att man missar en stor del av story/poängen med att springa genom den här typen av spel på 1 varv.

Returnal är väll vad jag förstått stort sett ett Rogue-lite spel men utvecklarna har inte marknadsfört det som det för att inte skrämma iväg vissa spelare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Äh, vad fan, låt folk spela hur de själva vill. Vem bryr sig om det ändå inte påverkar någon annan. Detta med att "öh, men det är inte så det är meningen att man ska spela, då missar man poängen med spelet" är ju bara så jävla pretto egentligen.

Det vore som att säga att man kan inte se en film hur man vill. Säg Sagan om ringen t ex. Om man tycker att den första timmen av filmen är dötrist, ska man då inte få lov att spola framåt eller välja scen och börja titta på filmen exakt varifrån man vill? Eller hoppa över scener? Hålla för ögonen i skräckfilmer om man är rädd för sånt? Och ska man heller inte få läsa böcker hur man vill? Läsa sista sidan först t ex? Eller hoppa fram och tillbaka och läsa kapitlen i en annan ordning?

Låt folk ta del av olika uttrycksformer hur de vill och på sådant sätt som bäst passar var och en. Så länge det inte direkt påverkar någon annan (främst fusk i multiplayer) så ser jag inte problemet.

Medlem

Lösningen är väl att kräva online om man ska spara mitt i en "run" och spara till en extern server som inte användaren kan komma åt.

Medlem
Skrivet av Margy:

Lösningen är väl att kräva online om man ska spara mitt i en "run" och spara till en extern server som inte användaren kan komma åt.

Nej, lösningen är att erbjuda spelaren ett Easy Mode så att de mindre duktiga spelarna inte behöver använda fusk för att ta ha roligt med spelet.

Medlem

Den enda anledning till att jag kan se någon vara emot det här skulle vara Trophies, då det inte är ett MP spel så finns det ingen som egentligen drabbas mer än personen som väljer att spela det på det här sättet. Jag kommer ihåg när AvP fick mycket kritik för att det inte gick att spara något som senare lades till i en patch.

Men det handlar ju egentligen om en enda sak spelarens egna val, som sagt så länge det inte drabbar någon annan (något som sker när folk fuskar i MP spel) så ser jag det bara som något positivt, om man köpt ett spel så är det ju upp till spelaren själv hur denne väljer att spela det.

Medlem

Singleplayerspel, om folk vill fuska istället för att klara spelet på riktigt så är det väl upp till dem?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Singleplayerspel, om folk vill fuska istället för att klara spelet på riktigt så är det väl upp till dem?

Precis, jag kan dock se en anledning som på sikt kan komma att drabba oss som gillar svåra spel, att spelen förenklas avsevärt för att tilltala dessa spelare. Det har skett så många gånger med serier som jag varit ett stort fan av, Rainbow Six är ett sådant exempel.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Precis, jag kan dock se en anledning som på sikt kan komma att drabba oss som gillar svåra spel, att spelen förenklas avsevärt för att tilltala dessa spelare. Det har skett så många gånger med serier som jag varit ett stort fan av, Rainbow Six är ett sådant exempel.

Den dagen kommer jag snällt att lägga dessa åt sidan och gå och spela ett najs FromSoft-spel istället

Medlem

Mycket tal om lösningar, alla älskar ju Nintendo så de får väl göra som dem. Låt inte folk använda Cloud Saves i deras största spel... fungerar för Nintendo och de sveper av all kritik som värsta teflonet, kanske hjälper med alla fanboys också men det finns ju även till PlayStation...

Förstår inte ens varför det ses som ett problem om folk "fuskar" lite i singleplayer-spel.

Testpilot

Tycker det är idioti när spel inte låter dig spara och avsluta för att kunna återuppta spelandet senare.

Exempel: Jag brukar spela en kort stund på eftermiddagen och en kort stund på kvällen innan sovdags. Kan man inte spara utan bara "pausa" så får min dator stå igång i spelet hela kvällen mellan dessa 2 tidpunkter.

I detta exempel så låt folk spara. När de dör skriv över savefilen. De som vill fuska/inte spela enligt spelets premiss får väl göra det då. I singleplayerspel tycker jag det är ok.

Medlem
Skrivet av Gill:

Förstår inte ens varför det ses som ett problem om folk "fuskar" lite i singleplayer-spel.

För att då kan inte de som klarar spelet längre se sig själva som övermänniskor. Eftersom man inte längre vet om de faktiskt klarat spelet på "rätt sätt".
(obs skämt men säkert sant i många fall)

Medlem

Det här är ett spel jag gärna skulle vilja fuska till mig odödlighet i för att faktiskt kunna komma igenom spelet.

Medlem

Själv gillar jag att spela spel som dom är tänkta att spelas. Förmodligen därför jag inte gillar att hålla på med moddar och sånt heller.
Men precis som med moddar tycker jag att om man exempelvis skulle köra easy mode på ett svårt spel blir man utan achievements/trophies.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Den enda anledning till att jag kan se någon vara emot det här skulle vara Trophies, då det inte är ett MP spel så finns det ingen som egentligen drabbas mer än personen som väljer att spela det på det här sättet. Jag kommer ihåg när AvP fick mycket kritik för att det inte gick att spara något som senare lades till i en patch.

Men det handlar ju egentligen om en enda sak spelarens egna val, som sagt så länge det inte drabbar någon annan (något som sker när folk fuskar i MP spel) så ser jag det bara som något positivt, om man köpt ett spel så är det ju upp till spelaren själv hur denne väljer att spela det.

Det är väldigt många som är emot den typen av Trophies, de kanske inte borde återspegla skill level utan intresse för spelet?
Lite tråkigt ifall man är intresserad av och lägger ner väldigt mycket timmar på ett spel men ändå inte har förmågan att ta platinum.
Den typen av trophies är väl ovanligare idag.

Med det sagt så håller jag med om att svåra spel ger en viss tillfredställelse.
Jag har spelat igenom Dark Souls 1-3, men pallade inte med vissa av extra bossarna, det vart för frustrerande tillslut
Hatar 1-hit deaths/stup/taggar, tänker då bland annat på Ancient dragon/Vendrick i Dark Souls 2 och Mega Man(älskar spelen förutom taggarna:/) till exempel.

Men har man fingerfärdigheten så kan jag förstå att man vill ha en trophie som visar detta, surt för mig som inte pallar med det bara...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Tycker det är idioti när spel inte låter dig spara och avsluta för att kunna återuppta spelandet senare.

Exempel: Jag brukar spela en kort stund på eftermiddagen och en kort stund på kvällen innan sovdags. Kan man inte spara utan bara "pausa" så får min dator stå igång i spelet hela kvällen mellan dessa 2 tidpunkter.

I detta exempel så låt folk spara. När de dör skriv över savefilen. De som vill fuska/inte spela enligt spelets premiss får väl göra det då. I singleplayerspel tycker jag det är ok.

Det är väll den funktionen som patchades in i spelet, så det är bara att köra hårt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Känns som att en ganska enkel lösning hade varit att låta folk spara men att achievement funktionen stängs av om man sparar.

Medlem

Låt folk göra som de vill om de är dåliga på spelet. Jag körde en ny save idag och klarade alla 3 bossar utan att dö. Sen sparas spelet efter 3e världen ändå. 4e-5e och 6e världen är dessutom svinlätt med harpun/ el vapnet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Det är väll den funktionen som patchades in i spelet, så det är bara att köra hårt

Kan förstå om en tillverkare inte vill att folk skall Savescumma. Men om det är så att man kan spara så har jag definitivt inget att klaga på. Hatar däremot då man inte kan stänga ner nåt då man måste rusa iväg för då tappar man xx antal minuters spelande.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Kan förstå om en tillverkare inte vill att folk skall Savescumma. Men om det är så att man kan spara så har jag definitivt inget att klaga på. Hatar däremot då man inte kan stänga ner nåt då man måste rusa iväg för då tappar man xx antal minuters spelande.

Det gick som sagt inte tidigare men nu finns "save & quit".
Att tex spara före (quick save) man gör nå svårt och dör så kan man inte ladda om på nytt utan måste börja om.
förutom på det sättet den här nyheten handlar om så klart, känns dock mer jobb än nöje att hålla på men men.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar