180 miljoner spelade League of Legends och dess systerspel i oktober

Robot
180 miljoner spelade League of Legends och dess systerspel i oktober
Testpilot

Herre gud vad tiden flyger förbi.. Kommer fortfarande ihåg betan, pre-season och första rankade säsongen som om det vore häromdagen.

Dags för lite konkurrens att dyka upp på marknaden så man får något annat att spela ett tag (spelar fortfarande LoL till och från mellan stora spelsläpp). Och nej, jag räknar inte DotA (2) som konkurrens då det inte spelar i samma bollpark med sina knappa 0,6% av LoL:s spelarbas på daglig basis


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Sinnes många spelare!

Testade detta första gången sommaren 2011. Blev inte så charmad först.
Men se på mig. 10år senare och detta är spelet jag lagt mest tid på. Peakat top 15% på euw (inte så jätte bra kanske)
Ska bli så kul att se vad rito gör med framtiden.
Netflix-serie är på G, och det mytomspunna MMO-Rpgt

Och. Deras TFT till mobil är det bästa mobilspelet jag spelat.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

spelade när det kom ut. Man kunde se genom forumet vilken acount nummer man hade och såg att jag låg bland dom 10 000 först skapade account.
För några år sedan kollade jag på "most rare skins" och såg att jag hade några av dom
Var guld season 1 vilket var top 3% så jag har Vicotrious Jarven Vet att UFO Corkie ska även vara ganska ovanligt.

Men slutade spela någon gång season 5 eller så.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Herre gud vad tiden flyger förbi.. Kommer fortfarande ihåg betan, pre-season och första rankade säsongen som om det vore häromdagen.

Dags för lite konkurrens att dyka upp på marknaden så man får något annat att spela ett tag (spelar fortfarande LoL till och från mellan stora spelsläpp). Och nej, jag räknar inte DotA (2) som konkurrens då det inte spelar i samma bollpark med sina knappa 0,6% av LoL:s spelarbas på daglig basis

Beror väl på vad man menar med konkurrens. DotA 2 är fortfarande det totalt överlägset bästa spelet


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Testpilot
Skrivet av Dunder:

Beror väl på vad man menar med konkurrens. DotA 2 är fortfarande det totalt överlägset bästa spelet

99,4% av spelare världen över håller inte med, om det är svaret på din fråga om vad jag menar med konkurrens


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

inte förvånad, varit med sen månaden det släpptes. ett riktigt bra spel helt enkelt, cred för å va helt gratis


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Dunder:

Beror väl på vad man menar med konkurrens. DotA 2 är fortfarande det totalt överlägset bästa spelet

jag tycker det bästa är det med flest antal spelare.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Dunder:

Beror väl på vad man menar med konkurrens. DotA 2 är fortfarande det totalt överlägset bästa spelet

Synd att inte ens 1% av moba-spelare håller med dig om det... =/

Men absolut din rätt till en subjektiv åsikt, jag har också saker som jag tycker bättre om än majoriteten. Det är ändå "coolt" att inte tycka som etablissemanget, därför är Squid Game skräp, Friends gammal dynga, Seinfeld omodernt, osv. Allt för att stå upp för oss rebeller som vägrar tycka lika som andra.

Medlem

Jag har svårt att förstå att det är så populärt, det finns ju så mycket spel och 180 miljoner nissar väljer alltså detta främst.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

99,4% av spelare världen över håller inte med, om det är svaret på din fråga om vad jag menar med konkurrens

Vet inte hur du räknar, men du får gärna ge källor. Du kanske tänker på Riot:s alla spel?

DotA 2 peak 752k: https://steamcharts.com/app/570
Lol peak 11155k: https://activeplayer.io/league-of-legends/

Skrivet av monsterbenke:

jag tycker det bästa är det med flest antal spelare.

Okej

Skrivet av Scream112:

Synd att inte ens 1% av moba-spelare håller med dig om det... =/

Men absolut din rätt till en subjektiv åsikt, jag har också saker som jag tycker bättre om än majoriteten. Det är ändå "coolt" att inte tycka som etablissemanget, därför är Squid Game skräp, Friends gammal dynga, Seinfeld omodernt, osv. Allt för att stå upp för oss rebeller som vägrar tycka lika som andra.

Källa, som sagt.

Alla åsikter är subjektiva.

Har inget med rebeller att göra, det finns gott om anledningar till att gilla DotA 2 istället för en "neddummad" kopia.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Känner mig lite som en gammal gubbe med käpp som tittar på när barnen leker med supersoaker. Aldrig förstått charmen med turbaserade spel för den delen heller.

Medlem

@dunder
Personligen har jag svårt med Dota2 just för att det känns så sjukt clunky jämfört med lol. Vanesak såklart.
Tycker dock Dota har mer intressanta items, voicelines och att kartan är mysigare. Min lilla upplevelse är att det känns som det är mer macro i dota och mer micro i lol för att lyckas(kan ha helt fel här). I dota kan man denya CS för fienden. I lol kan man ej på samma sätt, så man måste kontrollera vågen på ett helt annat sätt för att punish fienden.

Men tror det som gör att fler faller för lol är för att det inte är en lika brant inlärningskurva.
Det betyder dock inte att nå en elitnivå är lättare


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag tycker det bästa är det med flest antal spelare.

Bra då är vi överens om att Candy Crush är bättre än båda spelen tillsammans då dem har +250millioner användare.
/s

Testpilot
Skrivet av Dunder:

Vet inte hur du räknar, men du får gärna ge källor. Du kanske tänker på Riot:s alla spel?

DotA 2 peak 752k: https://steamcharts.com/app/570
Lol peak 11155k: https://activeplayer.io/league-of-legends/

För Augusti-Oktober månad räknat var det ca. 650 - 750k (unika) spelare enligt Statista per månad som spelade DotA 2. Oktober månad räknade RIOT in 180m spelare över Runeterra: Vilket inkluderar LoL - PC/Mac, TFT och deras mobila LoL-version, Wild Rift.

Kollar man på diverse 3.e part källor för endast League of Legends PC-version och inte "världen" (Runeterra) i sin helhet, så är det lägsta (relativt) pålitliga jag kan hitta 105m månatligt aktiva spelare. Jag valde lägsta för att fortsatt visa att kontrasten är mackabert stor mellan populariteten för DotA 2 och LoL, för även om jag väljer den källan med lägst siffror uppgör fortfarande DotA 2 inte ens 1% av LoL:s spelarbas.

Detta inkluderar då inte Valorant eller det ännu inte släppta spelet Ruined King ska tilläggas.

Sedan tycker man om DotA ska man såklart spela DotA också, finns inget som säger något annat. Men däremot att hävda att något är "bäst" kan vara svårt när en överdrivet stor majoritet förmodligen säger något annat. Ska man sedan objektivt försöka att bedöma värdet av ett spel, om det är "bäst" eller ej, då lär man utvärdera flertalet aspekter utöver popularitet - Något som förmodligen lämpar sig bättre för en C-uppsats än på ett forum då det skulle bli otroligt mycket meta-analys av data


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För Augusti-Oktober månad räknat var det ca. 650 - 750k (unika) spelare enligt Statista per månad som spelade DotA 2. Oktober månad räknade RIOT in 180m spelare över Runeterra: Vilket inkluderar LoL - PC/Mac, TFT och deras mobila LoL-version, Wild Rift.

Kollar man på diverse 3.e part källor för endast League of Legends PC-version och inte "världen" (Runeterra) i sin helhet, så är det lägsta (relativt) pålitliga jag kan hitta 105m månatligt aktiva spelare. Jag valde lägsta för att fortsatt visa att kontrasten är mackabert stor mellan populariteten för DotA 2 och LoL, för även om jag väljer den källan med lägst siffror uppgör fortfarande DotA 2 inte ens 1% av LoL:s spelarbas.

Detta inkluderar då inte Valorant eller det ännu inte släppta spelet Ruined King ska tilläggas.

Sedan tycker man om DotA ska man såklart spela DotA också, finns inget som säger något annat. Men däremot att hävda att något är "bäst" kan vara svårt när en överdrivet stor majoritet förmodligen säger något annat. Ska man sedan objektivt försöka att bedöma värdet av ett spel, om det är "bäst" eller ej, då lär man utvärdera flertalet aspekter utöver popularitet - Något som förmodligen lämpar sig bättre för en C-uppsats än på ett forum då det skulle bli otroligt mycket meta-analys av data

Precis som jag trodde, du jämför helt olika saker. Då är det såklart lätt att hitta på vilka siffror och jämförelser man vill

Det finns ingen objektiv bedömning av vilket spel som är bäst.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Testpilot
Skrivet av Dunder:

Precis som jag trodde, du jämför helt olika saker. Då är det såklart lätt att hitta på vilka siffror och jämförelser man vill

Det finns ingen objektiv bedömning av vilket spel som är bäst.

För det första ser jag inte hur det är olika saker att jämföra? Du fick ett klart och tydligt exempel med källhänvisningar på League som direkt PC-Moba kontra DotA2 - Detta utöver all annan statistik. Ser därmed inte hur du logiskt kom till denna slutsats, speciellt inte resonemanget att något skulle vara hittepå i någon utsträckning.

För det andra är det fullt möjligt att objektivt bedöma vilket spel som är bäst, allt handlar in infallsvinkel och utgångspunkt. Några mätstickor som kan användas är:

  • Antalet spelare

  • Tekniskt avancemang

  • Prestanda vid givet objekt

  • Inktäkter kontra utgifter

  • Mervärde för spelaren

  • Antal procent roligt av total spenderad tid

  • Med mycket mer..

Exemplet med Prestanda vid givet objekt kan t.ex. vara "Hur lång tid tar det mitt knapptrycka att registrera och returneras till en aktion jag kan se med min ögon" - d.v.s. input response times, tickrate o.s.v. -- Tekniskt avancemang kan vara hur pass många moderna tekniker som används och hur väl de är implementerade sett till både subjektiva upplevelsen och mer objektiva mätningar i form av prestanda och reell inverkan på presentationen.

Allt går att bryta ner till objektiva och mätbara siffror här i världen - Spelsmak må vara subjektivt, men även denna subjektivitet går att bryta ner till objektiva mätningar i form av popularitet eller annan statistik


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För det första ser jag inte hur det är olika saker att jämföra? Du fick ett klart och tydligt exempel med källhänvisningar på League som direkt PC-Moba kontra DotA2 - Detta utöver all annan statistik. Ser därmed inte hur du logiskt kom till denna slutsats, speciellt inte resonemanget att något skulle vara hittepå i någon utsträckning.

För det andra är det fullt möjligt att objektivt bedöma vilket spel som är bäst, allt handlar in infallsvinkel och utgångspunkt. Några mätstickor som kan användas är:

  • Antalet spelare

  • Tekniskt avancemang

  • Prestanda vid givet objekt

  • Inktäkter kontra utgifter

  • Mervärde för spelaren

  • Antal procent roligt av total spenderad tid

  • Med mycket mer..

Exemplet med Prestanda vid givet objekt kan t.ex. vara "Hur lång tid tar det mitt knapptrycka att registrera och returneras till en aktion jag kan se med min ögon" - d.v.s. input response times, tickrate o.s.v. -- Tekniskt avancemang kan vara hur pass många moderna tekniker som används och hur väl de är implementerade sett till både subjektiva upplevelsen och mer objektiva mätningar i form av prestanda och reell inverkan på presentationen.

Allt går att bryta ner till objektiva och mätbara siffror här i världen - Spelsmak må vara subjektivt, men även denna subjektivitet går att bryta ner till objektiva mätningar i form av popularitet eller annan statistik

Nu spelar jag inte något av spelen längre men antalet spelare kan jag aldrig se som ett definitivt Spel A > Spel B.
Ett spel som är enklare att sätta sig in i kommer nästan alltid vara det spel som får fler spelare i längden.
Objektivt så är Dota 2 det spel som har högt inlärningskurva av spelen (och subjektivt mest Toxic Community) vilket gör det svårare att hålla fast nya spelare.
Samt att LoL släpptes 4 år tidigare och tog ett starkare grepp på genren med att vara enklare att komma in i och gratis jämfört med det spel så då var närmast Dota (Heroes of Newerth) och det spel Icefrog var med på innan han gick vidare med Valve och Dota 2.

Subjektivt tyckte jag HoN var bättre än båda då det vara Dota men inte behöll de begränsningar från WC3 med turnrate o.s.v som fick Dota 2 att kännas klumpigt och segt innan men vänjer sig.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För det första ser jag inte hur det är olika saker att jämföra? Du fick ett klart och tydligt exempel med källhänvisningar på League som direkt PC-Moba kontra DotA2 - Detta utöver all annan statistik. Ser därmed inte hur du logiskt kom till denna slutsats, speciellt inte resonemanget att något skulle vara hittepå i någon utsträckning.

För det andra är det fullt möjligt att objektivt bedöma vilket spel som är bäst, allt handlar in infallsvinkel och utgångspunkt. Några mätstickor som kan användas är:

  • Antalet spelare

  • Tekniskt avancemang

  • Prestanda vid givet objekt

  • Inktäkter kontra utgifter

  • Mervärde för spelaren

  • Antal procent roligt av total spenderad tid

  • Med mycket mer..

Exemplet med Prestanda vid givet objekt kan t.ex. vara "Hur lång tid tar det mitt knapptrycka att registrera och returneras till en aktion jag kan se med min ögon" - d.v.s. input response times, tickrate o.s.v. -- Tekniskt avancemang kan vara hur pass många moderna tekniker som används och hur väl de är implementerade sett till både subjektiva upplevelsen och mer objektiva mätningar i form av prestanda och reell inverkan på presentationen.

Allt går att bryta ner till objektiva och mätbara siffror här i världen - Spelsmak må vara subjektivt, men även denna subjektivitet går att bryta ner till objektiva mätningar i form av popularitet eller annan statistik

Nope, du jämför flera spel mot ett spel. Väldigt konstigt jämförelse, som sagt. En bättre jämförelse var den jag gav, vilken visar bristen i den du gav.

Du kan hitta mängder med objektiva siffror att jämföra, men vilket som är "bäst" ingår inte i någon av dem


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Testpilot
Skrivet av Winzi:

Nu spelar jag inte något av spelen längre men antalet spelare kan jag aldrig se som ett definitivt Spel A > Spel B.
Ett spel som är enklare att sätta sig in i kommer nästan alltid vara det spel som får fler spelare i längden.
Objektivt så är Dota 2 det spel som har högt inlärningskurva av spelen (och subjektivt mest Toxic Community) vilket gör det svårare att hålla fast nya spelare.
Samt att LoL släpptes 4 år tidigare och tog ett starkare grepp på genren med att vara enklare att komma in i och gratis jämfört med det spel så då var närmast Dota (Heroes of Newerth) och det spel Icefrog var med på innan han gick vidare med Valve och Dota 2.

Subjektivt tyckte jag HoN var bättre än båda då det vara Dota men inte behöll de begränsningar från WC3 med turnrate o.s.v som fick Dota 2 att kännas klumpigt och segt innan men vänjer sig.

Här ställer jag mig dock frågvis om DotA verkligen är mer komplext eller svårt att komma in i kontra League of Legends, och om det är så - Varför?

För sakens skull kollade jag upp lite siffror:

LoL CC-typer: 28st
Dota CC-typer: 25st

LoL unika items: 225st (+274 legacy items)
Dota unika items: 208st

LoL Champs: 157st
Dota Heroes: 122st

LoL PvE-buffs: 14st
Dota PvE-buffs: 13st

Detta är då bara data jag samlade in för saker som finns direkt i spelet och tar inte hänsyn till saker som Runor (25st) eller Summoner Spells (12st) som infinner sig i League of Legends också, något som är aktuellt redan innan matchen är igång.

Men tror dessa siffror räcker för att framföra en poäng eller starta en diskussion kring det hela i alla fall. Genomgående från den data jag kan se, då pekar allt på att LoL borde vara det absolut mest komplexa och svåråtkomliga spelet att sätta sig in i — i alla fall om man utgår från mängden unika saker att lära sig och ta i beaktning när det kommer till mekaniker spelen - För rent interaktionsmässigt vida överstiger LoL:s möjliga variabler DotA:s.

Jag hör ständigt ett ekande om att DotA skulle vara mycket svårare och mer komplext (både för nya och mer veteran-klassade spelare), men jag ser inte rent numeriskt hur det går ihop faktiskt. Så det jag undrar här då är om vi har någon som aktivt spelar båda spelen (eller bara har en idé generellt) som kanske kan försöka förklara vad det exakt är som gör att folk säger detta — Eller om det bara är något gammalt som ligger kvar i folkmun sedan LoL:s tidiga dagar då DotA var det mer utvecklade spelet (mycket tack vare en långt gången utveckling av originella DotA för WC3).

Skrivet av Dunder:

Nope, du jämför flera spel mot ett spel. Väldigt konstigt jämförelse, som sagt. En bättre jämförelse var den jag gav, vilken visar bristen i den du gav.

Om du skrollar upp och faktiskt läser (igen), då ser du klart och tydligt att jag gav ett exempel med siffror och tillhörande källhänvisning för just endast PC-versionen utav League of Legends. En siffra jag till och med valde att handplocka lägsta möjliga jag kunde hitta för att tydligöra poängen om klyftskillnaden mellan spelarbasen — Detta då utöver den källan du redan presenterat, som åter bara förstärker tidigare nämnda slutkläm.

Har faktiskt ingen aning hur jag möjligen skulle kunna framföra saker och ting tydligare med bibehållen substans. Jag till och med styckeindelade särskiljningen mellan totala antalet spelare för LoL, dess mobila version-och TFT — Samt placerade källorna i hyperlänk-text för att enkelt urskilja från resten.. Hur du väljer att tolka som du gör är helt bortom mig.

Skrivet av Dunder:

Du kan hitta mängder med objektiva siffror att jämföra, men vilket som är "bäst" ingår inte i någon av dem

Och gällande att säga vilket spel som är bäst är det fullt möjligt och här har du bara regelrätt fel i ditt uttalande. Att hävda annorlunda är direkt att neka vetenskaplig logik och metodik. Punkt. Finns inget att argumentera här.

Allt(*) här i världen är mätbart enligt SI-enheter eller allehanda mattematiska uträkningar för statistisk bevisning. Till och med din åsikt om vad som är bäst eller sämst går att kvantifiera beroende på vilken applikationsmodell parallellt med utgångspunkt/frågeställning som används för att komma till ett resultat.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du skrollar upp och faktiskt läser (igen), då ser du klart och tydligt att jag gav ett exempel med siffror och tillhörande källhänvisning för just endast PC-versionen utav League of Legends. En siffra jag till och med valde att handplocka lägsta möjliga jag kunde hitta för att tydligöra poängen om klyftskillnaden mellan spelarbasen — Detta då utöver den källan du redan presenterat, som åter bara förstärker tidigare nämnda slutkläm.

Har faktiskt ingen aning hur jag möjligen skulle kunna framföra saker och ting tydligare med bibehållen substans. Jag till och med styckeindelade särskiljningen mellan totala antalet spelare för LoL, dess mobila version-och TFT — Samt placerade källorna i hyperlänk-text för att enkelt urskilja från resten.. Hur du väljer att tolka som du gör är helt bortom mig.

Och om du läser dina egna källor så ser du att de pekar på olika siffror, som sagt.

Skrivet av Yatagarasu:

Och gällande att säga vilket spel som är bäst är det fullt möjligt och här har du bara regelrätt fel i ditt uttalande. Att hävda annorlunda är direkt att neka vetenskaplig logik och metodik. Punkt. Finns inget att argumentera här.

Allt(*) här i världen är mätbart enligt SI-enheter eller allehanda mattematiska uträkningar för statistisk bevisning. Till och med din åsikt om vad som är bäst eller sämst går att kvantifiera beroende på vilken applikationsmodell parallellt med utgångspunkt/frågeställning som används för att komma till ett resultat.

Perfekt, vi kan använda SI-enheter, det påvisar min poäng ännu mer. Ska du försöka tillämpa SI-enheter så undrar jag vilken enhet man mäter "bäst" i?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Testpilot
Skrivet av Dunder:

Och om du läser dina egna källor så ser du att de pekar på olika siffror, som sagt.

Perfekt, vi kan använda SI-enheter, det påvisar min poäng ännu mer. Ska du försöka tillämpa SI-enheter så undrar jag vilken enhet man mäter "bäst" i?

Om du är seriös med det där svaret, då saknar du helt konceptet av kontextuell- och grundläggande läsförståelse — Med andra ord ingen idé att fortsätta denna diskussion, det är rent ut sagt besynnerligt att ens försöka framföra någon form vettig av argumentation för egen del

Tack för mig, cheerios ~


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Här ställer jag mig dock frågvis om DotA verkligen är mer komplext eller svårt att komma in i kontra League of Legends, och om det är så - Varför?

För sakens skull kollade jag upp lite siffror:

LoL CC-typer: 28st
Dota CC-typer: 25st

LoL unika items: 225st (+274 legacy items)
Dota unika items: 208st

LoL Champs: 157st
Dota Heroes: 122st

LoL PvE-buffs: 14st
Dota PvE-buffs: 13st

Detta är då bara data jag samlade in för saker som finns direkt i spelet och tar inte hänsyn till saker som Runor (25st) eller Summoner Spells (12st) som infinner sig i League of Legends också, något som är aktuellt redan innan matchen är igång.

Men tror dessa siffror räcker för att framföra en poäng eller starta en diskussion kring det hela i alla fall. Genomgående från den data jag kan se, då pekar allt på att LoL borde vara det absolut mest komplexa och svåråtkomliga spelet att sätta sig in i — i alla fall om man utgår från mängden unika saker att lära sig och ta i beaktning när det kommer till mekaniker spelen - För rent interaktionsmässigt vida överstiger LoL:s möjliga variabler DotA:s.

Jag hör ständigt ett ekande om att DotA skulle vara mycket svårare och mer komplext (både för nya och mer veteran-klassade spelare), men jag ser inte rent numeriskt hur det går ihop faktiskt. Så det jag undrar här då är om vi har någon som aktivt spelar båda spelen (eller bara har en idé generellt) som kanske kan försöka förklara vad det exakt är som gör att folk säger detta — Eller om det bara är något gammalt som ligger kvar i folkmun sedan LoL:s tidiga dagar då DotA var det mer utvecklade spelet (mycket tack vare en långt gången utveckling av originella DotA för WC3).

Totala antalet items är ganska irrelevant i båda fallen då det endast är en handfull du använder, och det beror också på vilken roll du har.

Runor och Spells är något som du inte har som nybörjare utan någotndu gradvis kan lära dig utsn problem.

Det som man oftast talar om när det gäller hur "komplext" det är har mer med spelmekanik om man ska kalla det så.
Positionering och kontroll på din sida är lite mer invecklat i Dota då det är mycket mer straffande att göra misstag där, som ofta kan få stora konsekvenser för hur matchen går.

Det finns t.ex ingen Flash som du kan fly undan enklare med.
Last hitting, att kontrollera din motståndares förmåga att få in pengar existerar inte i LoL bortsett från att försöka "zona ut" motståndaren.
I Dota har du möjligheten att attackera dina egna enheter på så sätt tvinga striderna närmare ditt torn samtidigt som du ser till att reducera motståndarens inkomst.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du är seriös med det där svaret, då saknar du helt konceptet av kontextuell- och grundläggande läsförståelse — Med andra ord ingen idé att fortsätta denna diskussion, det är rent ut sagt besynnerligt att ens försöka framföra någon form vettig av argumentation för egen del

Tack för mig, cheerios ~

Mycket givande att inte kunna bemöta objektiva jämförelser och frågor utan att attackera personen som ger dem

Tar det som dagens vinst, helt enkelt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

League är intressant, jättemånga spelare och väldigt populärt även efter snart 12 år. Men verkar inte som att folk har kul när det spelas, de är mest frustrerade, arga och kraftigt giftiga. Gissa att det är pga. högt beroende av vilket lag du får som avgör om du vinner matchen eller ej. I CS tex kan en duktig spelare alltid bära laget, men i MOBA är det annorlunda där i många fall ditt presterande är orelevant pga den rejäla snöbollseffekt som finns.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

99,4% av spelare världen över håller inte med, om det är svaret på din fråga om vad jag menar med konkurrens

Alla vet att Hon är bäst 🥇 🙂

Testpilot
Skrivet av CityHasse:

Alla vet att Hon är bäst 🥇 🙂

HoN — Helt klart underskattat spel.

Dock något som ger mer frustration än något annat många gånger hehe.. Balance var ju inte det spelets starka sida om man säger så


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Helt sjukt att så många väljer lol. Jag testade både lol och dota2 (var sen in i mobavärlden) och för mig kändes dota2 bättre på alla sätt. Mer teknik (last hitting, denies, kombinationer av spells osv), snyggare grafik (gillar inte den simpla serietidning grafiken i lol) och allmänt skönare känsla i hur gubbarna styrs osv. Solklart val för mig, men uppenbart är det ju jag som har fel med tanke på mängden spelare som föredrar lol.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Helt sjukt att så många väljer lol. Jag testade både lol och dota2 (var sen in i mobavärlden) och för mig kändes dota2 bättre på alla sätt. Mer teknik (last hitting, denies, kombinationer av spells osv), snyggare grafik (gillar inte den simpla serietidning grafiken i lol) och allmänt skönare känsla i hur gubbarna styrs osv. Solklart val för mig, men uppenbart är det ju jag som har fel med tanke på mängden spelare som föredrar lol.

Det är väl som någon annan skrev, det kom först in på marknaden och det är ett klart enklare spel. Båda bidrar nog mycket till den stora skillnaden i antalet spelare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Att folk fortfarande spelar league 2021 😂

1
Skriv svar