Sony flyger in PS5-konsoler för att möta efterfrågan i Storbritannien

Robot
Sony flyger in PS5-konsoler för att möta efterfrågan i Storbritannien
It's not a lake, it's an ocean

Undrar hur Microsoft gör. De drog igång produktionen senare men påstår sig ändå ha lyckats tillverka fler än väntat. Ändå är Series X slut överallt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Undrar hur Microsoft gör. De drog igång produktionen senare men påstår sig ändå ha lyckats tillverka fler än väntat. Ändå är Series X slut överallt.

Jag undrar lite hur många de tagit för att använda som azure-servrar.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag undrar lite hur många de tagit för att använda som azure-servrar.

Tre.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Ja undrar varför just de är prioriterade då det troligtvis råder stor efterfrågan överallt.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja undrar varför just de är prioriterat då det troligtvis råder stor efterfrågan överallt.

Väldigt strategiskt. UK har ju varit Xbox fäste i Europa i flera år.

Dex
Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja undrar varför just de är prioriterat då det troligtvis råder stor efterfrågan överallt.

Tror nog dom skickar ut till hela världen, men blev väl en nyhet av detta då det kom fram att dom flyger in med specifika flygplan bara för PS5 just till Storbritannien
Kommer säkerligen många till andra länder också.

Var är PS5-köptråden här på FZ?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Undrar hur Microsoft gör. De drog igång produktionen senare men påstår sig ändå ha lyckats tillverka fler än väntat. Ändå är Series X slut överallt.

Skulle vara intressant att veta hur många S och X(var för sig) som har nått handeln.
Microsoft går ju bara ut med att Series har sålt bra så det kanske inte finns så många Series X jämfört med PS5?

Series S är väl dock inget större problem att få tag i, med till och med samma pris som det skulle haft utan moms, i vissa fall så ingår även ett spel i köpet.

En Gamereactor blog om 2989Kr med FIFa från Elgiganten

Även trycket på PS5 i andra marknader verkar väldigt hög.
Scalper priset på PS5 i USA ligger oftast en bra bit över Series X till exempel.

Med det sagt så produceras och säljs konsolerna mer än vad det någonsin gjort runt release, så på det sättet är inte denna release värre än när One och PS4 släpptes när det gäller antal tillgängliga konsoler, men efterfrågan är såklart mycket högre.

Skribent
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Var är PS5-köptråden här på FZ?

Vi har en gemensam för Series X/S och PS5 här.

Medlem

Hoppas rätt personer/familjer får tag på en maskin nu i UK så att inte för många går till dessa fuQQing Scalpers.

Fick iaf tag på min PlayStation 5 i somras i slutet av juni och är mycket nöjd med mitt köp. Stort lycka till ni som ännu inte lyckats hitta en konsol.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Hmm, det pratas ofta om deras förtjänst eller förlust per konsol. Kan de välja flygfrakt så måste de ha goda marginaler. Eller vad skulle anledningen kunna vara att de väljer att ta en sådan stor kostnad bara för att göra några britter lite gladare? De får så klart merförsäljning av spel, men det känns ändå som kostnaden är svår att motivera.

Medlem

Kan tänka mig att försäljningen från scalpers kommer öka inför jul när folk desperat försöker hitta en maskin att lägga under granen.

Medlem

"Att spelsugna svenskar ska få samma flygande räddning ställer vi oss skeptiska till."

Misströsta icke, kanske får vi de levererade med ryska ubåtar istället.

Medlem

Årets julklapp?

Skrivet av Jonny Myrén:

Vi har en gemensam för Series X/S och PS5 här.

Tack. Kunde inte hitta den.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Skulle vara intressant att veta hur många S och X(var för sig) som har nått handeln.
Microsoft går ju bara ut med att Series har sålt bra så det kanske inte finns så många Series X jämfört med PS5?

Series S är väl dock inget större problem att få tag i, med till och med samma pris som det skulle haft utan moms, i vissa fall så ingår även ett spel i köpet.

En Gamereactor blog om 2989Kr med FIFa från Elgiganten

Även trycket på PS5 i andra marknader verkar väldigt hög.
Scalper priset på PS5 i USA ligger oftast en bra bit över Series X till exempel.

Med det sagt så produceras och säljs konsolerna mer än vad det någonsin gjort runt release, så på det sättet är inte denna release värre än när One och PS4 släpptes när det gäller antal tillgängliga konsoler, men efterfrågan är såklart mycket högre.

Jag såg uppskattningar (oklart vad de baseras på) som sade 1,2 miljoner Series S och 0,8 miljoner Series X under det senaste kvartalet. Man kan gissa att en del köper S främst p.g.a. att X är svår att hitta, men den är ju också galet prisvärd.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av WargH:

Hmm, det pratas ofta om deras förtjänst eller förlust per konsol. Kan de välja flygfrakt så måste de ha goda marginaler. Eller vad skulle anledningen kunna vara att de väljer att ta en sådan stor kostnad bara för att göra några britter lite gladare? De får så klart merförsäljning av spel, men det känns ändå som kostnaden är svår att motivera.

Diskversionen av ps5 har sålts med vinst sedan juni. Varje såld maskin är dessutom med hög sannolikhet en potentiell PS plus kund, vilket är en tjänst som i nuläget drar in lika mycket intäkter som gamepass. Lägg till höga marginaler på varje spel som säljs i psn store så finns det en del att tjäna på varje såld maskin. En flygfrakt är därmed högst motiverad i sammanhanget.

Gen
Medlem
Skrivet av WargH:

Hmm, det pratas ofta om deras förtjänst eller förlust per konsol. Kan de välja flygfrakt så måste de ha goda marginaler. Eller vad skulle anledningen kunna vara att de väljer att ta en sådan stor kostnad bara för att göra några britter lite gladare? De får så klart merförsäljning av spel, men det känns ändå som kostnaden är svår att motivera.

I detta speciella fall kan jag tänka mig att Sony gärna betalar lite extra för att knipa åt sig viktiga kunder som annars eventuellt hade gått över till Xbox. Den slanten som flygfrakten kostar tar man säkert igen i det långa loppet på mjukvara, tjänster och tillbehör. Just tillbehör känns det som det är bra marginal på, tex fjärrkontrollen eller laddstationen.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Fick tag på en i september efter att ha förhandsbokat förra året, jag som tyckte det var länge att vänta på ps4 till januari förra generationen HAHA!! Dock som vanligt noll anledning att äga en konsol första året.

Finns mer på ps5 2021 än det fanns på ps4 2014 men ändå.......nja.

Stressa inte upp er.

Sant. Jag köpte det för Demon soul men har knappt rört det. Det är jämt samma visa med next gen, det tar ett par år för en ny generation att etablera sig.


signatur

Memento Mori

Medlem

Storbritannien ska alltid vara Sonys kelgris i Europa av någon anledning. Dom får alltid saker först som Netflix mm. Hela familjen fick sina ps5or i februari/mars. Sammanlagt 3 stycken(alla disk). Och jag har fixat så att alla har hörlurar flera handkontroller och ladd stationer till dom. Och minst en tb extra internt minne. Och självklart dom senaste spelen.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag såg uppskattningar (oklart vad de baseras på) som sade 1,2 miljoner Series S och 0,8 miljoner Series X under det senaste kvartalet. Man kan gissa att en del köper S främst p.g.a. att X är svår att hitta, men den är ju också galet prisvärd.

Skulle nog påstå att Series X är betydligt mer prisvärd, speciellt ifall man tänker på hur konsolerna kommer åldras.

Jag tror att Microsoft vart lite oroliga över priset på X och också att de tror att skillnaden i pris emellan PS4 och One var en stor anledning till att Sonys konsol fick en mycket bättre start.

Skrivet av Slimebeast:

Sant. Jag köpte det för Demon soul men har knappt rört det. Det är jämt samma visa med next gen, det tar ett par år för en ny generation att etablera sig.

Nästa generation kommer nog bli mycket värre.
Mindre tydligt hopp, liknande fördröjing av exklusiva spel och det finns inga laddningstider eller rapphet i OS/menyer att förbättra.
Det kommer bli svårt att sälja nästa PS och Xbox, vad blir incitamenten i början? Gå hårt på exklusiv konsolsäljande mjukvara?

PS5 Pro blir nog lättare eftersom att den riktar sig till en mindre marknad, alltså inte alla spelare. Jag skulle till exempel kunna köpa den för 120FPS och högre FPS i raytracing.

Jag spelar nästan inga PS5 spel, men den förbättrade prestandan har helt klart varit värt det för egen del.
Jag räknar inte heller med att konsolen kommer gå ner i pris snart, så jag ser ingen som helst anledning att vänta.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Skulle nog påstå att Series X är betydligt mer prisvärd, speciellt ifall man tänker på hur konsolerna kommer åldras.

Jag tror att Microsoft vart lite oroliga över priset på X och också att de tror att skillnaden i pris emellan PS4 och One var en stor anledning till att Sonys konsol fick en mycket bättre start.

Nästa generation kommer nog bli mycket värre.
Mindre tydligt hopp, liknande fördröjing av exklusiva spel och det finns inga laddningstider eller rapphet i OS/menyer att förbättra.
Det kommer bli svårt att sälja nästa PS och Xbox, vad blir incitamenten i början? Gå hårt på exklusiv konsolsäljande mjukvara?

PS5 Pro blir nog lättare eftersom att den riktar sig till en mindre marknad, alltså inte alla spelare. Jag skulle till exempel kunna köpa den för 120FPS och högre FPS i raytracing.

Jag spelar nästan inga PS5 spel, men den förbättrade prestandan har helt klart varit värt det för egen del.
Jag räknar inte heller med att konsolen kommer gå ner i pris snart, så jag ser ingen som helst anledning att vänta.

Jag hade inget emot priset på Series X, även om jag svurit på att aldrig köpa en konsol för 5000 kr eller mer igen (senast var den första Xbox som jag förbokat för just 5000 riksdaler, men det är ju nästan 20 år sedan så inflationen ska tas med i beräkningen). Men Series S är ju billigare än både Switch och PS4 på sina håll! Det är galet. Jag har inget intresse av den, men det är kul att den finns som alternativ. Den är förstås Microsofts Game Pass-box, en inträdesbiljett till den nya generationen för alla som inte bryr sig om fysisk media och top notch performance. Verkar vara en riktigt bra konsol, vad jag har hört.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Dex
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag hade inget emot priset på Series X, även om jag svurit på att aldrig köpa en konsol för 5000 kr eller mer igen (senast var den första Xbox som jag förbokat för just 5000 riksdaler, men det är ju nästan 20 år sedan så inflationen ska tas med i beräkningen). Men Series S är ju billigare än både Switch och PS4 på sina håll! Det är galet. Jag har inget intresse av den, men det är kul att den finns som alternativ. Den är förstås Microsofts Game Pass-box, en inträdesbiljett till den nya generationen för alla som inte bryr sig om fysisk media och top notch performance. Verkar vara en riktigt bra konsol, vad jag har hört.

Ja det är helt klart en fantastisk deal att slå till på en Series S och ett gamepass. Finns nog inget bättre erbjudande för vad du får i gaming världen. Både Series S och Gamepass är ju grymt prisvärda och tillsammans är det väldigt imponerande!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag hade inget emot priset på Series X, även om jag svurit på att aldrig köpa en konsol för 5000 kr eller mer igen (senast var den första Xbox som jag förbokat för just 5000 riksdaler, men det är ju nästan 20 år sedan så inflationen ska tas med i beräkningen). Men Series S är ju billigare än både Switch och PS4 på sina håll! Det är galet. Jag har inget intresse av den, men det är kul att den finns som alternativ. Den är förstås Microsofts Game Pass-box, en inträdesbiljett till den nya generationen för alla som inte bryr sig om fysisk media och top notch performance. Verkar vara en riktigt bra konsol, vad jag har hört.

Men sen så kommer ju som sagt "framtidsäker" in i bilden.
Alla sitter snart på 4K tv och spel börjar närma sig 200GB strecket.

Men visst, den fungerar bra som tillfällig budget konsol ifall man har snabbt internet:/
Vill du ha mer än ett stort multiplayer spel och lite annat framöver så kommer du behöva uppgradera, delar du din konsol med någon så kommer du behöva uppgradera med mera.

En tredjedels terraflops kommer nog också skapa lite problem en bit in i generationen, vi märker redan till exempel att vissa spel inte har stöd för RT, även fast att upplösningen är mycket lägre.
Både Series X och PS5 får redan nu också gå ner under 4K för att orka med den grafik som utvecklarna vill uppnå, vilket är ett tecken på att det kommer fortsätta vara prestanda brottning framöver.

Vet inte riktigt hur det här med RT kommer se ut framöver, men denna generation kan ju bli växlingen över till RT där många titlar kör detta den sista 3dje delen.
Jag tänker då att nästa Xbox och PS kör full RT, nuvarande kör blandat 30, 60 och utan, medans mid-gen (PS Pro etc) försöker ligga på 60FPS med.
Om det nu blir så att RT är nästa stora grej som ska bli standard, skalningsteknik för kommande hårdvara kommer n8g dock behövas för att uppnå detta på vettigt sätt.

Jag upplever det mer som ett dumsnålt alternativ, speciellt då också med gamepass där man kommer vilja swappa spel ganska ofta.

1
Skriv svar