Orten Was The Case - Ett tidsloop äventyr i en fiktiv svensk förort

Spelutvecklare
Orten Was The Case - Ett tidsloop äventyr i en fiktiv svensk förort

Tjena FZ!
Oskar heter jag och är trogen läsar sen flera år tillbaka, men ingen aktiv forumskrivare.

Jag är spelutvecklare och har jobbat många år som animatör
åt Hazelight. Men, har senaste tiden valt att gå
fulltid på mitt eget projekt; Orten Was The Case.

Orten Was The Case är en deckarhistoria med en tidsloop
mekanik som utspelar sig i "Orten", en förort till en
fiktiv svensk storstad.

Du spelar som Ziggy, en kille i unga tonåren som vaknar
upp efter en blackout, ingen aning om vad som hänt. Snart
inser du att du är fast i en tidsloop.

Mekaniken liknar den i Outer Wilds, där det går ut på att samla kunskap om situationen för att i slutändan kunna vara på rätt plats vid rätt tillfälle.
Inspirationen kommer ursprungligen från Zelda: Majora's Masks sidequests med bombers notebook.

All feedback är välkommen och om du gillar det så kan man lägga till det på önskelistan via Steam här:
https://store.steampowered.com/app/1785420/Orten_Was_The_Case...

Trailer:

Frilansare

Wow, ser mysigt ut!

Medlem

Slängde in på wishlist. Ser jäkligt bra ut.

Har inte så mycket annat att säga än detta. Hoppas det går bra!

Medlem

Shit, ser riktigt häftigt ut, härlig atmosfär!

Jag förstår inte riktigt vad namnet ska betyda dock, men det är nog bara jag som är korkad


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Chefredaktör

Wow, det här ser ju riktigt spännande ut!
Wishlistar!

Skribent

Ser skithäftigt ut. Gillar blandningen av 2D och 3D.

Spelutvecklare

Kul att ni gillar stilen! Betyder mycket att höra när man lägger ner så mycket tid på nånting

Skrivet av Force:

Jag förstår inte riktigt vad namnet ska betyda dock, men det är nog bara jag som är korkad

Näe korkad tror jag inte du är, all feedback är välkommen! Jag tänkte typ bara Orten var fallet, det hela handlar om någonting stort som hände i orten, man behöver inte veta vad orten är innan man spelat spelet men det är platsen där allt utspelar sig.
Och är såklart en variant av "Murder was the case", ett gammalt gangsterrap album så vitt jag vet

Medlem
Skrivet av OtreS:

Näe korkad tror jag inte du är, all feedback är välkommen! Jag tänkte typ bara Orten var fallet, det hela handlar om någonting stort som hände i orten, man behöver inte veta vad orten är innan man spelat spelet men det är platsen där allt utspelar sig.
Och är såklart en variant av "Murder was the case", ett gammalt gangsterrap album så vitt jag vet

Jag vet vad Orten är, men jag förstod nog inte "was the case"-delen! Nu fattar jag


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Redaktör
Skrivet av Force:

Jag vet vad Orten är, men jag förstod nog inte "was the case"-delen! Nu fattar jag

Det är en gammal Snoop Dogg-låt. Klassiskt Dr Dre-sväng, jäkligt bra om man gillar genren.


signatur
Medlem

Det enda som såg svenskt ut var T för tunnelbana, resten är ju på engelska och inte svensk variant av tex skyltar?

Medlem

Får stressångestpåslag av tidsloopar i spel men helvete vad mysigt det ser ut grafiskt! Kanske får ta och utmana mina svagheter och försöka mig på det ändå när det släpps.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en gammal Snoop Dogg-låt. Klassiskt Dr Dre-sväng, jäkligt bra om man gillar genren.

Den var inte pjåkig, gillar en del äldre hiphop, speciellt Dre, Snoop och Nate Dogg. Så denna låten var riktigt schysst, den hade jag missat!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Medlem

Grymt bra jobbat

Grymma animationer, och handritade bakgrunder?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot

Fint! Hade gärna sett lite mer svenska skyltar och annat som någon påpekade, men det där ser bra ut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ser... Annorlunda ut, kan tilläggas att jag oftast är skeptisk till spel och spelar spel om hype finns tyvärr. kul att finna denna och hoppas det blir något jag skulle uppskatta. Lycka till.

Avstängd

Är "atleast it's not monday" ett "måndag hela veckan/Groundhog day" easter-egg eller är karaktären bara glad att det inte råkar vara måndag


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Jag vill spela det på Switch!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Är "atleast it's not monday" ett "måndag hela veckan/Groundhog day" easter-egg eller är karaktären bara glad att det inte råkar vara måndag

Tolkar det som en referens till tidsloopaspekten.

Medlem

Verkar mycket lovande. Man har spelat en hel del spel med tidsloopar på sistone, hoppas det här lyckas höja sig över mängden.

Avstängd
Skrivet av stenman:

Tolkar det som en referens till tidsloopaspekten.

Jamen visst är det det. Men filmen groundhog day är en film om tidsloop och den svenska översättningen av titeln är just "måndag hela veckan". Därav min easter egg fundering.

Kanske inte var ett medvetet easter egg men från och med nu kan han ju påstå det iaf


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Jamen visst är det det. Men filmen groundhog day är en film om tidsloop och den svenska översättningen av titeln är just "måndag hela veckan". Därav min easter egg fundering.

Kanske inte var ett medvetet easter egg men från och med nu kan han ju påstå det iaf

Måste vara så 😊
Ser trevligt ut!

Medlem

Wow det är verkligen något speciellt med handritat! Samma med tecknade barnfilmer.

Medlem

ser ballt ut! skillz där mannen!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Ser fantastiskt ut! Hoppas du slängt in ett Ikea och en gammal Volvo 740 någonstans

Spelutvecklare

Kul med så mycket kommentarer, gör mig supertaggad! Tack!

Skrivet av noreason:

Det enda som såg svenskt ut var T för tunnelbana, resten är ju på engelska och inte svensk variant av tex skyltar?

Jag har faktiskt varit lite kluven hur jag ska ställa mig till just skyltar som betyder någonting, som inte bara är ett namn. Som "Now open" eller "Restricted area" te.x, då de faktiskt har en betydelse för spelet.
Men det finns andra svenska referenser absolut och det är w.i.p så mer lär tillkomma!
Här t.ex står Ziggy utanför restaurang "Lilla Farsta"

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Grymma animationer, och handritade bakgrunder?

Tack! Och yes, alltihop handritat, sen projicerat på en 3D modell.

Skrivet av 4thePlayers:

Är "atleast it's not monday" ett "måndag hela veckan/Groundhog day" easter-egg eller är karaktären bara glad att det inte råkar vara måndag

Helt rätt, det är tänkt som både och!

Skrivet av socialarbetaren:

Jag vill spela det på Switch!

Oh det vore en dröm att lyckas porta det till Switch, men en sak i taget. Ska först lyckas bli klar och publicera det på steam....

Spelutvecklare

För den som vill följa processen har jag en twitter och en instagram:

Twitter

Instagram

Medlem

Orten orten! Wallah mammas död! *skjutningar och sprängningar*

Medlem
12
Skriv svar