Senaste filmen du såg

Medlem

Never Rarely Sometimes Always

Film om en tjej som åker till New York för att göra abort. Denna är en film där tittaren i princip är en fluga på väggen under en kort tid (några nätter i NYC). Kanske är det just det som gör att filmen känns lite ofullständig, hade gärna sett 10 minuter till i slutet några dagar senare för att knyta upp det hela. Skådespeleriet är det inget fel på och nyanserad kring temat. 7/10.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Malignant (2021)

Halloween till ära kikas det på skräckfilm under kvällen/natten. Sett gamla favoriter, men några nya slinker in, inklusive denna som är James Wans senaste alster. Wan slog igenom med utmärkta Saw, men därefter har det mest gått i moll i mitt tycke. Malignant är tyvärr inte ett undantag. Duktigt fjantig story med platta, stereotypiska karaktärer. Ett par hyfsade actionscener och en välanvänd Pixies-cover är filmens få ljusglimtar. Finns att se på HBO Max.

1/5.

Är nyfiken på vad du gillar för filmer då nästan alla betyg jag ser dig ge är 1-2/5.

Önskar tipps på några 5/5-filmer från olika genrer om det är okej med dig?

OnT:

Såg högtiden till ära en gammal klassiker.
The Shining. 8/10! En av genrens bästa filmer utan tvekan!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av FryinRyan:

Är nyfiken på vad du gillar för filmer då nästan alla betyg jag ser dig ge är 1-2/5.

Önskar tipps på några 5/5-filmer från olika genrer om det är okej med dig?

Många nya skräckfilmer på sista tiden, där det mesta tyvärr varit mindre lyckat i mina ögon med betyg därefter. "Roade" mig annars med att kolla vilka betyg jag gett filmer i denna tråd i år.

1: 8 st
2: 2 st
3: 7 st
4: 7 st
5: 0 st

Majoriteten av filmerna jag betygsatt får alltså minst 3/5, men ingen har klättrat upp till fem. Inte i år i alla fall. Fritt fram att spana i tråden om du vill hitta filmer jag gillar, således. Kan ha missat något inlägg också.

En titt på min (dåligt uppdaterade) letterboxd säger att dessa är några av filmerna jag gett 5/5; Apocalypse Now, Bone Tomahawk, City Lights, Lost Highway, Snatch, Cinema Paradiso, Life of Brian och 12 Angry Men.

Brasklapp dock för att letterboxd har "halvor" på sin skala vilket i praktiken innebär att skalan är 1-10. Blir därmed lite svårt att applicera här där jag bara sätter 1-5.

Medlem

Dune

Tredje gången gillt igår, inte IMAX dock bara vanlig bio vilket var en helt okej upplevelse .

Blir bara bättre, så mycket detaljer man inte märkte första gångerna, Tleilaxu-hinten, scenen på SS, inga direkta fillerscener, bra tempo, de har lyckats få med mycket från boken.

Tycker de lyckats riktigt bra med adaptionen överlag. Min bror som också hängde på var inte lika imponerad, han kände sig förvirrad. Tror det hänger en del på om man läst böckerna då inte allt(men en del) överförklaras i typiskt Hollywood-anda, något jag själv inte alls ser som en nackdel, mer sånt tack.

Har dock några pet peeves.

Stellans Skarsgårds tolkning av Baron Harkonnen känns tveksam, påminner om någon annan utanför Dune universumet och inte alls hur jag föreställt mig baronen jag om läst i böckerna. Gurney känns också betydligt mer sur.

Hur värdefullt vatten är har inte gått fram tycker jag. Fremens dräkter är för öppna, ansiktet borde täckas upp mer. Dune öknen känns inte alls så fientlig som den borde. Fremen känns inte så hårdföra som de borde.

Att Fremen ska mumla profetian för sig själva när de träffar Paul blir bara konstigt, de kunde gjort det bättre med en intern monolog, ett ansiktsuttryck eller inte alls.

För mycket fighting som också känns för Hollywoodifierat, känns inte alls som ett "mind game" av distraktioner. Har dock alltid det problemet med Hollywood produktioner, det blir för mycket action och för flashigt, vill typ bara att nästa scen ska börja.

Synd att det kommer ta så lång tid innan del 2 kommer och att det förmodligen stannar där (God Emperor of Dune är favoritboken i serien och hade väldigt gärna sett den på bioduken)

Betyg: 4/5

Avstängd

Såg precis Dune.

Herrejävlar vilken film! Förstår verkligen inte folk som säger den är dålig.

8/10. Kanske 9… Blir att se den igen nästa vecka fast denna gången hemma i soffan!

Ni som inte sett den bör göra det asap!

Skägg.
10 Chambers

Dune får 4 av 5 sandmaskar. Denis Villeneuve är mästare på scener som både kan vara episka och lågmälda. Jag hade velat dröja kvar längre i allt, hade gärna fått vara en miniserie istället. Man vill få en känsla för gränderna i den där staden. Det dagliga livet.

Men stör mig på bullshitsnacket om att en två inte var planerad. Man gör inte en sådan här film,

med det slutet,

utan att ha ett par kontrakt i kassavalvet.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Men stör mig på bullshitsnacket om att en två inte var planerad. Man gör inte en sådan här film,

med det slutet,

utan att ha ett par kontrakt i kassavalvet.

Det har aldrig varit hemligt att det var tänkt att göra två filmer. Dock fick dom bara godkänt att göra första filmen från början, så kontrakten fick skrivas med klausul.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Dune får 4 av 5 sandmaskar. Denis Villeneuve är mästare på scener som både kan vara episka och lågmälda. Jag hade velat dröja kvar längre i allt, hade gärna fått vara en miniserie istället. Man vill få en känsla för gränderna i den där staden. Det dagliga livet.

Men stör mig på bullshitsnacket om att en två inte var planerad. Man gör inte en sådan här film,

med det slutet,

utan att ha ett par kontrakt i kassavalvet.

Del två var visst planerad, men av någon anledning fick den bara grönt ljus om första gick tillräckligt bra på bio. Det ansågs den göra och andra delen har fått tummen upp sedan typ en vecka tillbaka.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Del två var visst planerad, men av någon anledning fick den bara grönt ljus om första gick tillräckligt bra på bio. Det ansågs den göra och andra delen har fått tummen upp sedan typ en vecka tillbaka.

Är ju för att ingen såg Blade Runner 2 på bio men planerad var den ju som du säger.

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Är ju för att ingen såg Blade Runner 2 på bio men planerad var den ju som du säger.

Aha, logiskt - även om jag inte tycker det är Dennis fel då det är svårt att göra uppföljare på så gammal film. Kult eller inte.

Medlem

Dune.
Första halvan av filmen får 2/5.
Andra halvan vet jag inte för jag stängde av.

Har inte läst böcker. Visste inget om filmen. Kändes väl välgjord men lyckades inte fånga mitt intresse.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Nya Dune, innan den så blev det gamla Dune.

Medlem

Ser om gamla Bond filmer, "Moonraker", "In Her Majestys Secret Service" och "Man with the golden gun" är favoriterna.

Avstängd
Skrivet av Issue:

Dune.
Första halvan av filmen får 2/5.
Andra halvan vet jag inte för jag stängde av.

Bisarrt! Men ja du har ju inte sett filmen så förstår inte att du ens ger dig på att sätta betyg 😅🤣

Medlem

Last Night in Soho

Psykologisk skräck i mordgåta som sträcker sig från nutidens till 60-talets London... där en modestudent inte bara behöver brottas med sina drömmar som vävs in i verkligheten utan också andra ingivelser (jag inte vill gå in på för mycket pga spoilers). Första riktigt bra Edgar Wright-filmen helt i min smak! 4/5!

Medlem

Dune
The Suicide Squad
Army of Thieves
Those Who Wish Me Dead
Ocean's 8

Avstängd

Red Notice - Mjäää 3/5

Farornas Konung

Last Knights. Med Morgan Freeman och andra jag inte kände igen. En solid 1,5/5 kan den få ändå.

Medlem

The Suicide Squad

Svårt att sätta ord på men.. B-film, B-skådisar, B-manus, men inte på ett bra sätt- särskilt med tanke på dess budget.

2/5, då första kvarten var nöjesrik.

Medlem

Paranormal activity - Next of kin

Spöken och mysterier i amish miljö.
En finfin comeback i denna serie, med en riktigt bra sista tredjedel framförallt. Rekommenderas om man gillar genren.

3.5/5

Medlem

Gunpowder Milkshake

Actionrulle i samma anda som True Lies. (Fast utan Arnold, såklart.)

Tre tegelstenar av fem.

Jag är säker på att det finns spoilers i den här trailern.

Edit, Ja, det gjorde det. Spoilertagg coming up.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Prästen i paradiset

Inte mina favorit skådisar och i en komedi, men den var betydligt roligare/bättre än väntat, ett brist på annat val.
Går att se på Netflix till 7/12 stod det.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

"Rurouni Kenshin - The Final". Finns på Netflix.

Samurajer, inre demoner, män som gråter, det finns inget bättre.

10 skålar Wasabi av 10 möjliga.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Akronym:

Gunpowder Milkshake

Actionrulle i samma anda som True Lies. (Fast utan Arnold, såklart.)

Tre tegelstenar av fem.

Jag är säker på att det finns spoilers i den här trailern.

Edit, Ja, det gjorde det. Spoilertagg coming up.

Karen Gillian är så anonym att jag inte fattade det var tjejen från "Jumanji - Welcome to the Jungle" och "Next Level" förrän ett par veckor senare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

The whole truth, thailändsk skräckis. Inte skitdålig, men inte särskilt bra. Två timmar okej underhållning. 4 stomipåsar av 10 möjliga.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Host (2020): en modern found footage skräckfilm som passar in väl i dagens aktuella pandemitema. Har en unik touch men märks tydligt vart den "lånar" några av sina idéer från. Klart sevärd om man gillar genren och vill se något "nytt". Skulle säga 6.5/10.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Andra halvan av The Bourne Supremacy i lördags samt hela the Bourne Ultimatum igår.
De tre första filmerna, The Bourne Identity, The Bourne Supremacy och the Bourne Ultimatum, är riktigt bra och mycket sevärda. Uppföljarna är däremot rätt mediokra.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Karen Gillian är så anonym att jag inte fattade det var tjejen från "Jumanji - Welcome to the Jungle" och "Next Level" förrän ett par veckor senare.

Du hann ändå före mig. Jag fick reda på det nu.

Jag gillade iofs inte Jumanji - Welcome to the Jungle, och har inte brytt mig om att kolla på Next Level.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Karen Gillian är så anonym att jag inte fattade det var tjejen från "Jumanji - Welcome to the Jungle" och "Next Level" förrän ett par veckor senare.

Karen är väl dock ändå mest känd som Amy Pond i Dr Who samt Nebula i Guardians of the galaxy.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

FM-guru
F.d. Sisyr

Last Night in Soho (2021). Det enda jag visste om filmen var att det var Edgar Wrights nya. Förväntningarna därmed rätt låga då jag hade väldigt svårt för Baby Driver, men det här var en film som var mycket mer i min smak. Den tredje akten är lite väl klyschig och drar ned slutbetyget, men annars är det en väldigt underhållande och lite annorlunda thriller och Wrights kameraarbete är som vanligt fantastiskt. Dessutom välspelad rakt igenom (med undantag för hopplösa Michael Ajao, vann han rollen i ett flingpaket?) där väl Anya Taylor-Joy sticker ut mest, i positiv bemärkelse.

Stark 3/5.

Skriv svar