Svin influensan

Medlem
Svin influensan

Ja, vad kan man säga, för er som inte vet vad det är så är det kanske våran tids nästa spanska sjuka, vi får se vad som sker, på den här tråden kan vi ha lite allmänt prat om den, vad vi tror kommer ske i framtiden osv!

Personligen tycker jag att det är oroväckande :S

Medlem

Var det inte likadant med fågelinfluensan? Den snackade alla om under ett tag, den var på första sidan hela tiden, snackades om på nyheterna varje dag osv. Men sedan försvann den bara.

Kanske blir så nu igen?

Medlem

Inte mer rädd än när det snackades om fågel influensan och jag har läst att den är mindre farlig än fågel influensan tror jag. Läste nu nyss att tydligen ska fågel influensan var värre.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Har inte riktigt läst på om detta. Är det så att svininfluensan = döden?

Läste någonstans att 400 personer dör varje år i USA utav komplikationer från "vanlig" influensa, så siffran på antalet döda från svininfluensan säger väll egentligen inte mig sådär jätte mycket. Om det är det någon som faktiskt vet vad det rör sig om så får ni gärna berätta för mig...


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Har inte riktigt läst på om detta. Är det så att svininfluensan = döden?

Läste någonstans att 400 personer dör varje år i USA utav komplikationer från "vanlig" influensa, så siffran på antalet döda från svininfluensan säger väll egentligen inte mig sådär jätte mycket. Om det är det någon som faktiskt vet vad det rör sig om så får ni gärna berätta för mig...

Nej svininfluensan behöver inte var döden tror jag. Beror ju också på om du redan har andnings svårigheter eller hur gammal du är.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Var det inte likadant med fågelinfluensan? Den snackade alla om under ett tag, den var på första sidan hela tiden, snackades om på nyheterna varje dag osv. Men sedan försvann den bara.

Att det är mindre fall rapporterade idag ska vi nog tacka alla åtgärder som faktiskt togs mot den för. Det skedde ju en rejäl masslakt av fåglar för att få hindra den. "försvann bara" gjorde den knappast.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

ja Fågel influensan finns den har bara lugnat sig just nu.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

400 personer av 300'000'000 invånare... om året. lol

Chans till död = 0,0000013


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Vad jag har läst hittils så vet man inte nått ifall det är dödligt just nu samlar man in info från området man skulle väl ge en pressrelease i samband när materialet är insamlat.

Och den version vi pratar om är ju egentligen en mutation eftersom den kan passera mellan människor , orginalet kan det inte där kan det bara i vissa fall passera från gris till människa sen tar det stopp.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Vad jag har läst hittils så vet man inte nått ifall det är dödligt

Wtf? Nästan alla som har blivit smittade har dött. Det är en väldigt farlig influensa som t.o.m är dödlig. Står överallt för bevis.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Från DN:s vetenskapsredaktions frågor/svar:

Hur stor risk är det att man dör av viruset?

- Inget vet, än så länge. Uppgifterna från Mexiko är oklara.

Från fråga/svar på SVD.se:

Varför har fler dött i Mexiko än i USA? Varför har så många unga och friska människor drabbats?

De som insjuknat i Mexiko kan ha väntat längre med att söka hjälp, och vissa har kanske varit tvungna att fortsätta arbeta trots att de varit sjuka. Många yngre och vanligtvis friska har drabbats eftersom de inte har någon naturlig immunitet mot detta nya virus. Eftersom viruset är nytt slår det även utanför vanliga riskgrupper - barn, äldre och sjuka, enligt WHO och Smittskyddsinstitutet.

Från Sveriges Radio Ekot:

Det är ännu oklart hur farlig svininfluensan är. De många rapporterna om dödsfall i Mexiko har inte kunnat bekräftas vara kopplade till just svininfluensan H1N1.

Vadå "alla dör av svininfluensa"?

Får man lunginflammation är det klart att man ligger pyrt till, men för det första har Sverige har bland den bästa sjukvården i världen och för det andra finns det medicin i lager för att behandla dom som (eventuellt) insjuknar.

Så, ska vi ta och lugna ner oss lite nu kanske?


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

vid 12 visste man inte enl dn iaf http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fragor-och-svar-om-svininf...

Men har inte läst nått mer sen dess haft en del på jobbet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

hoppas man är lite säkrare då som bor på landsbygden


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Norden <3


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av RagNy:

hoppas man är lite säkrare då som bor på landsbygden

vid grisarna!:up:

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:
Skrivet av RagNy:

hoppas man är lite säkrare då som bor på landsbygden

vid grisarna!:up:

Vid renarna!

Ren/lappinfluensa får ni här!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

hoppas inte folk reser runt som idioter nu och för skiten vidare


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

hoppas inte folk reser runt som idioter nu och för skiten vidare

Glömt bort att vi importerar från alla världens håll?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Skall det behövas en "pandemi" för att folk skall bry sig om hygien?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Skall det behövas en "pandemi" för att folk skall bry sig om hygien?

Hygien?

Medlem

Skrämselpropaganda om du frågar mig. Lösnummer ftw.

Medlem
Skrivet av asdfg:
Skrivet av CastorFiber:

Skall det behövas en "pandemi" för att folk skall bry sig om hygien?

Hygien?

Hur undviker du att smittas av influensa eller föra smittan vidare, kapitel 1, avsnitt 1, första meningen;

Sköt din hygien. Det betyder mer än att använda deo efter att man duschat eller borsta tänderna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tvättar ni händerna flera gånger om dagen (speciellt innan du äter) så ska ni inte vara oroliga.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

MFC
Medlem

Jag kan se ett visst intresse i att skapa panik. Luktar USA lååååång väg när det gäller svin-influensan!

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=92789&sectionid=3510212


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Jag kan se ett visst intresse i att skapa panik. Luktar USA lååååång väg när det gäller svin-influensan!

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=92789&sectionid=3510212

oh phuuuleeease......


signatur

I'm a snake, follow me!

MFC
Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av MFC:

Jag kan se ett visst intresse i att skapa panik. Luktar USA lååååång väg när det gäller svin-influensan!

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=92789&sectionid=3510212

oh phuuuleeease......

Om man satt sig in i finanskrisens orsaker så kan man lätt se varför det skulle ligga något i detta. Den manipulation som pågår på marknaden av storbankerna och USAs mer eller mindre medvetna plan att köra världens ekonomier i botten gör det hela lite mer trovärdigt än vad du kanske tror.

Läs på och återkom..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av MFC:

Jag kan se ett visst intresse i att skapa panik. Luktar USA lååååång väg när det gäller svin-influensan!

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=92789&sectionid=3510212

oh phuuuleeease......

Om man satt sig in i finanskrisens orsaker så kan man lätt se varför det skulle ligga något i detta. Den manipulation som pågår på marknaden av storbankerna och USAs mer eller mindre medvetna plan att köra världens ekonomier i botten gör det hela lite mer trovärdigt än vad du kanske tror.

Läs på och återkom..

Nu är det du som kommer med påståendet. Vad sägs som att Du utveckla din teori istället för att referera till, ja, google?

Jag har svårt för konspirationsteorister, väldigt svårt. Månlandningen skedde, USA's militär stod inte bakom tsunamin 2004, 9/11 var inget "inside-job", förintelsen skedde, svininfluensan är ingen genmanipulerat produkt av USA för att sprida skräck.

Verkligheten, MFC, är mycket tråkigare, mycket enklare än vad du och andra likt dig lär sig av Hollywood.


signatur

I'm a snake, follow me!

MFC
Medlem
Skrivet av SuperTank:

Nu är det du som kommer med påståendet. Vad sägs som att Du utveckla din teori istället för att referera till, ja, google?

Jag har svårt för konspirationsteorister, väldigt svårt. Månlandningen skedde, USA's militär stod inte bakom tsunamin 2004, 9/11 var inget "inside-job", förintelsen skedde, svininfluensan är ingen genmanipulerat produkt av USA för att sprida skräck.

Verkligheten, MFC, är mycket tråkigare, mycket enklare än vad du och andra likt dig lär sig av Hollywood.

Det är så intressant att människor tror på en vändning i dessa tider av finanskris.

För att förstå varför det inte blir en vändning måste man förstå att det kreditunderskott som nu uppenbarar sig för världens nationer, ekonomier och ja, ALLA (utom bankerna) är på hisnande 700 biljoner dollar (globala BNP är på drygt 60 biljoner dollar). Detta kreditunderskott existerar inte på bankernas balansräkningar och bokslut utan i ett "sidosystem" mer eller mindre utan regleringar (skuggbanksystemet). Det som nu händer är att bankerna skriver över dessa kreditunderskott till balansräkningen och låter skattebetalarna (a.k.a Staten i många fall) betala. Vänta tills ni ser Swedbanks kreditförluster i Baltikum och till detta vad amerikanska bankerna kommer presentera i kreditförluster snart.

Tro mig, det är ett raffinerat rån som pågår mitt på ljusa dagen!

Om man vill börja läsa om hur det började kan man börja här:

[http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/12/...]

Läs mer om kreditunderskottet (kunde ej göra länken till länk så copy & paste):

http://www.marketwatch.com/news/story/The-700-trillion-elepha...

Läsa om hur amerikanska banker manipulerar marknaderna, Bland annat JP Morgan jobbar hårt på detta:

[http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aisvHIHmc...]

Och vad som hände i Polen förra året:

[http://www.reuters.com/article/governmentFilingsNews/idUSLL65...]


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av MFC:

Jag kan se ett visst intresse i att skapa panik. Luktar USA lååååång väg när det gäller svin-influensan!

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=92789&sectionid=3510212

oh phuuuleeease......

Om man satt sig in i finanskrisens orsaker så kan man lätt se varför det skulle ligga något i detta. Den manipulation som pågår på marknaden av storbankerna och USAs mer eller mindre medvetna plan att köra världens ekonomier i botten gör det hela lite mer trovärdigt än vad du kanske tror.

Läs på och återkom..

Kom igen tycker inte finanskrisens har med detta att göra. Virus kan muteras och bli skadliga för oss på naturliga sätt.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

MFC
Medlem
Skrivet av klossen:

Kom igen tycker inte finanskrisens har med detta att göra. Virus kan muteras och bli skadliga för oss på naturliga sätt.

Visst, men finanskrisen spelar ju in i allra högsta grad för tajmingen av virusets spridning är patetiskt uppenbar.

Nåja, spelar mindre roll vad vi tror och tycker. Men inbilla er inte att saker och ting "bara sker".


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar