Medlem
Duger 1650 super?

Jag är väldigt sugen på att uppgradera från min 6 år gamla laptop, men har inte jättemycket pengar att slänga på en ny dator. Jag gillar att spela de senaste spelen, men har också en Series X så det är främst de mer PC specifika såsom Total War och nya Age of Empires jag är sugen på att prova på.
Skulle den funka med VR och det mesta utbudet i Game Pass vore det inte dåligt, och med "funka" menar jag 1080 i medium-high runt 60fps.

Jag har kikat på den nedan med ett 1650 super, 16gb RAM, Ryzen 5 3600 och 512 SSD som jag tror skulle räcka. Är den värd det nuvarande priset på 8 000 kr eller kan jag få en bättre deal under black Friday, kanske en dator med ett RTX 2060 eller 1660 super/ti i samma prisnivå?

https://www.komplett.se/product/1180882/gaming/speldator/stat....

Medlem

Kolla här så får du en bild av vad 1650 klarar.
https://www.sweclockers.com/test/27375-nvidia-geforce-gtx-165...

Spara dina pengar ett tag till. Bf kan vara ett sätt att få mer för pengarna….

Medlem
Skrivet av Norpan:

Kolla här så får du en bild av vad 1650 klarar.
https://www.sweclockers.com/test/27375-nvidia-geforce-gtx-165...

Spara dina pengar ett tag till. Bf kan vara ett sätt att få mer för pengarna….

Tack, men jag tror det testet bara var för 1650 och inte super som kortet i länken är.

Medlem

Försökte hitta en billig RTX-datorn men svårt att hitta något under 9000kr...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5814361

RTX 3060 presterar visserligen likt ett 2080 2070, så blir typ 2-3x 2x mer grafikprestanda mot ett1650 super.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Försökte hitta en billig RTX-datorn men svårt att hitta något under 9000kr...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5814361

RTX 3060 presterar visserligen likt ett 2080, så blir typ 2-3x mer grafikprestanda mot ett1650 super.

Nja 3060 presterar snarare som ett 2070. Du kanske tänkte på 3060 Ti?

Oavsett är 3060 ett mycket rimligare kort att köpa idag än 1650. Tråkigt med priset bara. :/


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Jotack, jag har googlat runt och fått lite olika motstrida uppgifter där vissa säger att den inte ens duger till GTAV i medium och andra säger att de kör moderna AAA spel på high med 60fps. Den stora frågan är väl om ni anser att 8 000 kr är värt det för denna dator eller om det är sannolikt att jag kan hitta något på Black Friday som kanske t.o.m är bättre för samma pris?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Försökte hitta en billig RTX-datorn men svårt att hitta något under 9000kr...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5814361

RTX 3060 presterar visserligen likt ett 2080, så blir typ 2-3x mer grafikprestanda mot ett1650 super.

Ja Power kan ha en del bra deals till och från. Kanske ska jag vänta till BF där...

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Nja 3060 presterar snarare som ett 2070. Du kanske tänkte på 3060 Ti?

Oavsett är 3060 ett mycket rimligare kort att köpa idag än 1650. Tråkigt med priset bara. :/

Tack. Ja, det är det kluriga med teknikinköp. För bara 500kr mer får man alltid något bättre, och så fortsätter det upp i oändlighet. Undrar om BF i år kan skaka bort ett par tusen på en dator med något RTX, alternativt ligga bra i pris på Komplett för deras FLEX.

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Nja 3060 presterar snarare som ett 2070. Du kanske tänkte på 3060 Ti?

Oavsett är 3060 ett mycket rimligare kort att köpa idag än 1650. Tråkigt med priset bara. :/

Ah det är sant, det är Ti-versionen som presterar likt ett 2080, medans 3060 är mer likt ett 2070/2070 super.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Tack. Ja, det är det kluriga med teknikinköp. För bara 500kr mer får man alltid något bättre, och så fortsätter det upp i oändlighet. Undrar om BF i år kan skaka bort ett par tusen på en dator med något RTX, alternativt ligga bra i pris på Komplett för deras FLEX.

Ja hu ja, det är tråkiga tider för alla som är sugna på att köpa nya datordelar.

Men ang. datorn du länkade i trådstarten så skulle jag säga att dom du inte vill köpa begagnat så är den typ den minst ovettiga datorn du kan köpa i den prisklassen. 😅


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av UncleJack:

Ja hu ja, det är tråkiga tider för alla som är sugna på att köpa nya datordelar.

Men ang. datorn du länkade i trådstarten så skulle jag säga att dom du inte vill köpa begagnat så är den typ den minst ovettiga datorn du kan köpa i den prisklassen. 😅

Haha, tack!

Medlem

Ang VR om vi snackar nya kort, så inget "sämre" än RTX3060.

Man tänker inte på det här men det behövs skyfflas betydligt mer pixlar för VR ön tex en 4k skärm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ang VR om vi snackar nya kort, så inget "sämre" än RTX3060.

Man tänker inte på det här men det behövs skyfflas betydligt mer pixlar för VR ön tex en 4k skärm.

Tänkte precis, vi behöver @Molotov för VR frågan!
Håller med, körde på ett 1060 och det fungerade knappt med VR. Gick igång men obehagligt att spela med. Införskaffade 3060 och allt flyter på riktigt bra.

Medlem

Ska du köra VR prylar så får du nog dessvärre sikta högre än 1650.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Ska du köra VR prylar så får du nog dessvärre sikta högre än 1650.

Tack för alla svar om VR. Skulle ett 3060 i en laptop funka lika bra som i en stationär?

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Tack för alla svar om VR. Skulle ett 3060 i en laptop funka lika bra som i en stationär?

3060 laptop är inte mycket sämre men jag skulle aldrig välja en laptop.
Livslängden på en laptop är dålig och det går inte att uppgradera.
Ska du inte använda det påsnprång så kör stationärt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

3060 laptop är inte mycket sämre men jag skulle aldrig välja en laptop.
Livslängden på en laptop är dålig och det går inte att uppgradera.
Ska du inte använda det påsnprång så kör stationärt

Tack, ja jag är nog mest sugen på en stationär men ibland dyker det upp galet bra priser på motsvarande prestanda fast bärbart.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Jotack, jag har googlat runt och fått lite olika motstrida uppgifter där vissa säger att den inte ens duger till GTAV i medium och andra säger att de kör moderna AAA spel på high med 60fps. Den stora frågan är väl om ni anser att 8 000 kr är värt det för denna dator eller om det är sannolikt att jag kan hitta något på Black Friday som kanske t.o.m är bättre för samma pris?

Beror väl på hur man optimerar sina inställningar.
Men som en liten jämförelse så kör min brorsa med en hyfsat utdaterad rigg och får i runda slängar 75-90 fps @1080p i GTAV med allt inställt på High - Very High, dock endast med FXAA som kantutjämning och inga ytterligare inställningar såsom längre skuggor osv. Blir såklart tungdrivet om man ställer upp till 2x MSAA eller mer.
Spelar man single player-läget så ger det generellt högre i FPS, lirar man online så har jag märkt att det dippar en del av någon anledning.

Han använder: AMD FX 8350, GTX 1060 (6GB) och 16GB RAM och spelet installerat på en 7200RPM HDD.
Vissa spel funkar kanon med lite tweaking och andra kan man bara fetglömma.
Så jag tycker att det skulle vara konstigt ifall den dator som du tittade på inte skulle kunna driva GTAV i åtminstone High.
Men som redan har sagts - ska du ha VR så får du snegla på nåt bättre än 1650S skulle jag gissa.

Medlem
Skrivet av Razken:

Beror väl på hur man optimerar sina inställningar.
Men som en liten jämförelse så kör min brorsa med en hyfsat utdaterad rigg och får i runda slängar 75-90 fps @1080p i GTAV med allt inställt på High - Very High, dock endast med FXAA som kantutjämning och inga ytterligare inställningar såsom längre skuggor osv. Blir såklart tungdrivet om man ställer upp till 2x MSAA eller mer.
Spelar man single player-läget så ger det generellt högre i FPS, lirar man online så har jag märkt att det dippar en del av någon anledning.

Han använder: AMD FX 8350, GTX 1060 (6GB) och 16GB RAM och spelet installerat på en 7200RPM HDD.
Vissa spel funkar kanon med lite tweaking och andra kan man bara fetglömma.
Så jag tycker att det skulle vara konstigt ifall den dator som du tittade på inte skulle kunna driva GTAV i åtminstone High.
Men som redan har sagts - ska du ha VR så får du snegla på nåt bättre än 1650S skulle jag gissa.

Tack för utförligt svar!

1
Skriv svar