Forza Horizon 5

Ambassadör
Xbox

Dolby Vision har nu blivit enabled för både FH4 och FH5. Omstart av konsol kräves! Najs


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det här kan vara det snyggaste spelet jag någonsin sett, och då är det open world samt cross-gen.
Längtar tills imorgon när jag får uppleva det på min Oled C1 bara hoppas att det lever upp till all hype.

C1 är ju grym!

Har själv CX och är sjukt nöjd med den. Dolby Vision, VRR, 120 hz, svärta svartare än svart osv!

Nextgen på riktigt skulle man kunna säga!

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Var inte det Motorsport? Finns det ens splitscreen i fyran?

Det var i Motorsport. Men det hindrar väl inte en fuskare, finns ju AI att fulköra mot!


signatur
Hcz
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så, nu har jag testat både FH4 och FH5 med två rattar, CSL DD och Thrustmaster T300RS (har ingen G29:a här tyvärr). Jag uppfattar det som att FH5 har aningen bättre känsla, lite mer liv i force feedbacken. I FH4 kändes det mest som att FF-motorn i T300-ratten brummade lite. Och båda rattarna i båda spelen lämnar en del att önska, många krockar ger inget FF-utslag alls, exempelvis. Men jag tyckte som sagt att känslan från däcken var lite mer aktiv i FH5. Det ska dock sägas att jag testat väldigt kort, så det är mest känslan det handlar om. Det verkar vara exakt samma settings i båda spelen, och båda kräver att man binder vissa kontroller själv - spelen fixar det inte automatiskt.

Sen ska det sägas att inget av spelen har särskilt bra rattstöd eller FF jämfört med t.ex. Dirt Rally 2.0 och Assetto-liren. FH är i grund och botten byggda för gamepad, som funkar extremt bra i dem. Rattstöd känns påklistrat i efterhand, och åtminstone jag kör faktiskt hellre med gamepad. Men ratt funkar givetvis bra om man låter bli att jämföra med de bästa spelen på området, det är ju ändå en annan känsla än att styra med spak.

Tackar för svaret!
Har hittat fler som har provat och de är inte bra support på G29 m.m
https://www.youtube.com/watch?v=YwabOu60d7A
Det är som att man köra på svårare än om man kör med kontroller.
Kommer inte bli nått köp då man ska köra bilspel med ratt och inte med en kontroller

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Hjälp!!
Bara jag som tycker det är rörigt med de olika versionerna?! Vad får man och när kommer dlcerna?

Jag har gamepass nu (99:- i månaden), men vill ha premium edition. Då ingår/får man med två stycken DLCer och man får ett Welcome pack med bilar nu direkt som jag fattat det, vad det nu innebär?!. Väldigt lite information kring bilarna osv.

Om jag nu köper premium editionn, då bör jag säga upp mitt Xbox gamepass? Och om jag nu köper en Xbox konsol efter att ha köpt premium, kan jag då spela på både PC och konsolen i vardagsrummet utan att behöva köpa spelet igen?!

Sedan finns det något gamepass Ultimate, ingår Horizon 5 premium i den?!

Jisses Amalia, allt är så rörigt så detta är fan värre än när man skulle köpa Battlefield 3/Warcraft en gång i tiden...
Tacksam för svar.

Jag tror och har själv, Xbox game pass ultimate + köpte uppgradering till FH5 (premium för 300-400 nånting kronor?).

Game pass (vet inte om ultimate krävs?) gör att man får FH5 grundspelet direkt vid release, den 9e (8e om du flyttar till New Zealand på din xbox). Har man även köpt uppgraderingen som jag gjorde igår får man till gång till spelet den 5e (idag, runt klockan 12?). Jag flyttade som sagt till New Zealand igår (HEHE) så jag kunde börja spela det igår klockan 13.

i premium ingår lite bilar, fick ett gratis hus eller två, och early access. Även 2 kommande DLC blir tillgängliga med denna version när dom väl släpps.

Did i make any sense?

Medlem

Fick förövrigt denna bil på en vanlig carwheel spin igår, sjuk jävla bil. Inte världens snabbaste, men aldrig upplevt sån väghållning !

2011 Lamborghini Sesto Elemento Forza Edition

Medlem

Blev nästan sugen på en series x.... men ja just det, den går ju knappt att få tag i


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers

Och som jag fullkör mot dem! Innerkurva vid vid checkpoint:

MAKA PÅ DIG SÅ JAG KOMMER FÖRBI OCH FRAM

Skrivet av Tomas Helenius:

Det var i Motorsport. Men det hindrar väl inte en fuskare, finns ju AI att fulköra mot!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Blev nästan sugen på en series x.... men ja just det, den går ju knappt att få tag i

Webhallen och andra återförsäljare har fått lager av Series X nästa varje vecka. Kolla https://www.fz.se/forum/trad/441458-ps5-xsx-s-forboknings-bek... regelbundet så ska det inte var några problem. Även Xbox själva har sålt ett gång senaste veckorna.


signatur
Medlem
Skrivet av bulleboss:

Fick förövrigt denna bil på en vanlig carwheel spin igår, sjuk jävla bil. Inte världens snabbaste, men aldrig upplevt sån väghållning !

2011 Lamborghini Sesto Elemento Forza Edition

Sånt här gör mig sjukt sugen på att börja spela! Men det blir tyvärr först senare ikväll.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Webhallen och andra återförsäljare har fått lager av Series X nästa varje vecka. Kolla https://www.fz.se/forum/trad/441458-ps5-xsx-s-forboknings-bek... regelbundet så ska det inte var några problem. Även Xbox själva har sålt ett gång senaste veckorna.

Precis, får hålla ett extra öga öppet webbis brukar ju släppa dessa random. Kanske inte hör hemma i denna tråd, men hur är det med garantier och dylikt när man beställer från Microsoft? Blir det inte bökigt med garantiärenden (vart man ska skicka) om man får problem?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Precis, får hålla ett extra öga öppet webbis brukar ju släppa dessa random. Kanske inte hör hemma i denna tråd, men hur är det med garantier och dylikt när man beställer från Microsoft? Blir det inte bökigt med garantiärenden (vart man ska skicka) om man får problem?

Skulle bli väldigt förvånad över om du skulle få problem med garantin när du köper från Xbox själva.


signatur
Medlem
Skrivet av Hcz:

Tackar för svaret!
Har hittat fler som har provat och de är inte bra support på G29 m.m
https://www.youtube.com/watch?v=YwabOu60d7A
Det är som att man köra på svårare än om man kör med kontroller.
Kommer inte bli nått köp då man ska köra bilspel med ratt och inte med en kontroller

Men om det är fallet, varför inte bara ställa ner svårighetsgraden något då? De brukar ju erbjuda rätt bra konfiguration av svårighet med custom-inställningar, så det borde gå att tweaka så det blir lagom även med ratt.

Hcz
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Men om det är fallet, varför inte bara ställa ner svårighetsgraden något då? De brukar ju erbjuda rätt bra konfiguration av svårighet med custom-inställningar, så det borde gå att tweaka så det blir lagom även med ratt.

Som sagt det var bara en liknelse. Inte så att jag kan ställa ner hur bra andra spelare är?
Om du kan det vill jag att du visar mig hur =P

Medlem

Avsaknad av VR-läge 👎


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hcz:

Som sagt det var bara en liknelse. Inte så att jag kan ställa ner hur bra andra spelare är?
Om du kan det vill jag att du visar mig hur =P

Ah, du menar för multiplayer. Det kommer ju aldrig bli lika lätt eller svårt att spela med kontroller och ratt, naturligtvis. En kontroller kan ju ge fullt utslag från -100% till 100% på typ 0.1 sekund. Med en ratt måste du dra ratten (mot force feedbacken) hela vägen, vilket naturligtvis påverkar saker. Det de borde göra i så fall är att låta spelare välja om de bara vill möta andra med samma styrdon.

Jag skummade igenom videon du länkade i förra inlägget och han verkar ju dock älska spelet med ratt. Det han säger är att det är svårare att lära sig, men sen säger han ju att det är "excellent" och att han aldrig haft sån inlevelse osv.

För mig är det helt OK om det är lite svårare med ratt, då det blir "verkligare". Att spela med en handkontroll är lätt och man kan göra snabba manövrar som inte går med en ratt, men det blir också mer inlevelse. Jag kommer nog koppla in min thrustmaster tmx och spela med, men så kör jag 100% single player också så jag kan pilla på svårighetsnivån om det krävs.

Medlem

Värt att börja lira det med handkontroll eller ska jag suga på karamellen tills jag (förhoppningsvis) plockar hem en ratt/stol på BF-rea om några veckor?

Ser kanon ut för övrigt!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Gnällkuk
Skrivet av bulleboss:

Fick förövrigt denna bil på en vanlig carwheel spin igår, sjuk jävla bil. Inte världens snabbaste, men aldrig upplevt sån väghållning !

2011 Lamborghini Sesto Elemento Forza Edition

Inte så konstigt, det är en banbil. Nu vet jag inte iofs om "Forza Edition" gör något annat men Sesto Elemento är en riktig samlarbil. Äger du en så ingår (har jag för mig) att Lamborghini ett par gånger om året kommer med lastbil och levererar din Sesto Elemento till banan, mig veterligen är den inte street legal någonstans (skulle iofs inte förvåna mig om det går att köra den i typ Dubai).

Skrivet av socialarbetaren:

Värt att börja lira det med handkontroll eller ska jag suga på karamellen tills jag (förhoppningsvis) plockar hem en ratt/stol på BF-rea om några veckor?

Ser kanon ut för övrigt!

Spelade fem timmar igår, sjukt bra! Jag säger kör! Du kommer ha kul med handkontrollen och uppskatta ratten än mer sen tror jag. Stänger man av lite hjälpmedel så tycker jag man kommer ganska nära ett bra simcade!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av magma:

Precis, får hålla ett extra öga öppet webbis brukar ju släppa dessa random. Kanske inte hör hemma i denna tråd, men hur är det med garantier och dylikt när man beställer från Microsoft? Blir det inte bökigt med garantiärenden (vart man ska skicka) om man får problem?

Det är snarare lättare direkt från Microsoft. De har alltid varit bra på support. Fick en ny One X på en vecka när den gamla krånglade. De har levererat handkontroller och headsets genom åren när jag fått problem. Detta gäller även om du importerar genom EU för att få lägre pris. Där det fungerar utan kemikalietull.

Medlem

Måste varit något fel imorse på Game Pass/Store då jag klickade upp FH5 Ultimate som var rabatterat till typ 400 spänn... köpte det givetvis inte, och nu är det borta. 949 kr.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Måste varit något fel imorse på Game Pass/Store då jag klickade upp FH5 Ultimate som var rabatterat till typ 400 spänn... köpte det givetvis inte, och nu är det borta. 949 kr.

Det du kollade på du var uppgraderingen till premium för de som köpt spelet redan eller har det via Game Pass. Det är då utan spel.

Medlem
Skrivet av magma:

Precis, får hålla ett extra öga öppet webbis brukar ju släppa dessa random. Kanske inte hör hemma i denna tråd, men hur är det med garantier och dylikt när man beställer från Microsoft? Blir det inte bökigt med garantiärenden (vart man ska skicka) om man får problem?

Även om du köper från en Svensk butik, så går det alltid bra mycket fortare att sköta garantin mot MS själv. Tar längre tid om butiken ska sköta det åt dig och gå via MS(vet av gammal erfarenhet från min servicetid) Otroligt enkelt att sköta garanti via MS, fyller i uppgifterna på deras sida. Skriver ut en UPS fraktsedel, sen kommer dom och hämtar och lämnar vid dörren

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det du kollade på du var uppgraderingen till premium för de som köpt spelet redan eller har det via Game Pass. Det är då utan spel.

Ah, fattar... haha tack för infon


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Molotov:

Avsaknad av VR-läge 👎

VR i detta med ratt o pedaler 😍

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och som jag fullkör mot dem! Innerkurva vid vid checkpoint:

MAKA PÅ DIG SÅ JAG KOMMER FÖRBI OCH FRAM

AI bilar är väl till som nödbroms/kurvtagningsassistans?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skulle bli väldigt förvånad över om du skulle få problem med garantin när du köper från Xbox själva.

Skrivet av Ribcage:

Det är snarare lättare direkt från Microsoft. De har alltid varit bra på support. Fick en ny One X på en vecka när den gamla krånglade. De har levererat handkontroller och headsets genom åren när jag fått problem. Detta gäller även om du importerar genom EU för att få lägre pris. Där det fungerar utan kemikalietull.

Skrivet av Atreyu:

Även om du köper från en Svensk butik, så går det alltid bra mycket fortare att sköta garantin mot MS själv. Tar längre tid om butiken ska sköta det åt dig och gå via MS(vet av gammal erfarenhet från min servicetid) Otroligt enkelt att sköta garanti via MS, fyller i uppgifterna på deras sida. Skriver ut en UPS fraktsedel, sen kommer dom och hämtar och lämnar vid dörren

Låter bra, då vet jag. Tack för infon


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kan någon förklara för mig:

1. Om jag köper en bil, tex Volvo 240, är då Perksen slumpmässiga eller är Perksen alltid samma till likadan bil? Eller kan jag köpa en 240 igen och få andra perks?!

2. Hur gör jag för att ta "XP-wallsen" som är uppe på hustaken? Finns ingen ramp upp och inga killar i närheten att hoppa på heller, måste man ha monster trucken för dessa eller vad är det frågan om?

3.Alls online spelare blir ju genomskinliga, går detta att ändra? Eller är de endast solida i race?

4. Hur kör jag race med andra, ja får endast fram solo race med AI.

Kan någon förklara Link In -systemet lite djupare? Jag uppfattade inte tanken kring detta.

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Kan någon förklara för mig:

1. Om jag köper en bil, tex Volvo 240, är då Perksen slumpmässiga eller är Perksen alltid samma till likadan bil? Eller kan jag köpa en 240 igen och få andra perks?!

2. Hur gör jag för att ta "XP-wallsen" som är uppe på hustaken? Finns ingen ramp upp och inga killar i närheten att hoppa på heller, måste man ha monster trucken för dessa eller vad är det frågan om?

3.Alls online spelare blir ju genomskinliga, går detta att ändra? Eller är de endast solida i race?

4. Hur kör jag race med andra, ja får endast fram solo race med AI.

Kan någon förklara Link In -systemet lite djupare? Jag uppfattade inte tanken kring detta.

2 i tidigare spel har det i alla fall varit så att ramper och liknande dyker upp när man gjort vissa uppdrag. Vissa skyltar får du vänta med tills du låst upp det.

4 Möjligt att du behöver spela längre för att kunna köra online. I fyran behövde man köra igenom en prolog där man gick igenom alla årstider.

Medlem

Kunde såklart inte hålla mig så det blev ett köp av premium-tillägget, kan då spela nu på en gång trots att jag tänkte vänta till det kommer på gamepass på tisdag. Mexico here we go!!


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Mexiko, tråkig karta tycker jag.

Skriv svar