Vad krävs för ett spel ska bli GOTY tycker du?

Medlem
Vad krävs för ett spel ska bli GOTY tycker du?

Ja frågan är väl ganska lätt om man tittar tillbaka på historien men när man läser forum poster så verkar det som det är delade meningar.

Behöver det vara story i ett spel?
Är vissa genre direkt diskvalificerade för det är en viss genre?
Behöver det vara jämställhet?
Spelar det roll om det är indie eller AAA budget?
Behöver det vara nyskapande, räcker det inte med att det gör de saker som väl finns i spelet riktigt bra?
Spelar det någon roll hur många som gillar spelet? eller försäljningssiffror?

Eller räcker det med att spelet är förbaskat roligt, vad tycker du?

Medlem

Spelet ska va det bästa som släppts under året.

Spelet behöver inte nödvändigtvis ha någon spektakulär story, musik eller jämställdhet eller dylikt. Däremot behöver det va förbaskat roligt eller intressant.

Men spelet behöver vara ”det bästa” också:

1. Spelet bör helst ha skapat ett ovanligt positivt engagemang i nyheter och diskussioner. Blivit en riktig snackis.

2. Spelet bör helst också ha vunnit flest priser, samt vunnit i flest kategorier. Bäst X, Bäst Y, Bäst Z.

Har ett spel ledningen i 1 & 2 så är spelet en god kandidat för ett GOTY. Sen finns det även GOTY inom flera plattformar etc. Exempelvis GOTY på PC, Switch och PS.

Det skulle säkert gå att kringgå nummer 2 som en indiestudio. Säg exempelvis fenomen som MineCraft eller PUBG. Eller för all del, Valheim. Men det är betydligt svårare att leverera ett GOTY som indiestudio. Jag tror aldrig det har hänt. Det är inte riktigt samma liga.

Edit:

Intressant läsning:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Game_of_the_Year_awar...

”The Game Awards” som utnämnde TLoU2 till GOTY 2020, är ju bara en ”award event” i mängden. De andra medierna eller ”award eventsen” som listas på Wikipedia kom ju fram till helt andra spel för GOTY 2020. Fler än en hade Hades och Animal Crossing.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Att ett spel faktiskt levererar den hype som byggs upp, iaf i närheten, kan man tycka.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

FM-guru
F.d. Sisyr

Att det är det spel jag gillar mest av de som släppts under året. Banalt svar kanske, men så är det ju. Sen skiljer det såklart från titel till titel varför den gillas/ogillas.

Medlem

Vänta lite nu. Är det någon slags personlig GOTY det är frågan om?

Den frågan har jag inte tänkt på. Jag spelar nog för få nysläppta spel per år för kunna att bilda mig en uppfattning.

Hmm… Jag har över 200 h i Valheim.
Ok, Valheim blir min personliga GOTY. Spelet är förvisso Early Access, men jag räknar det som GOTY iaf.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det spel som släppts under året som man har haft mest skoj med. I mitt fall så verkar det bli Metroid Dread eller F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch.

Medlem

Att det är årets bästa spel, its in the name

Medlem

Personlig GOTY är så klart det roligaste spelet som släppts iår.
Men det är inte ofta jag spelar spel på release så det behöver inte var det roligaste spelet jag spelat så svårt ibland.

Men ett spel som är GOTY kandidat det är ett speld om är så bra att när man inte spelar spelet så tänker man på spelet och längtar tills man spelar det igen

Nytänkande eller andra kriterier måste inte uppfyllas, spelet ska helt enkelt bara vara bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För egen del så är inga kriterier relevanta. Endast upplevelsen och hur mycket jag tycker om produkten. Spelar ingen roll om det är 4 timmar eller 100 timmar.

Så, Football Manager är alltid en kandidat för mig

Medlem

En ny upplevelse som sätter ribban till vad som förväntas utav framtida spel till en högre nivå.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Flakmonkey

Som flera andra sagt så tycker jag att just GOTY egentligen inte behöver vara bäst på något utan det är det spelet som jag uppskatta mest under året. Väljer ordet uppskatta eftersom det inte nödvändigtvis behöver vara det roligaste spelet utan det kan också vara ett spel som berör mig på andra sätt. Lite flummigt kanske, men imo är det en extremt flummig utmärkelse just för att den är så jädra öppen

Då är det ju lättare med mer specifika priser som bäst grafik, mest gripande, roligaste, bäst handling, bästa sportspelet, bäst strategi, bäst AI, etc etc även om det såklart också är subjektivt.

Medlem

Inga spel som startar med 100% i volym är värdiga en GOTY titel någonsin, och oskippbara intros. Jag vill starta spelet snabbt!

Medlem

En kombination av allt skulle jag säga. Men främst det spel som jag haft mest roligt med under året.
Just nu är det Tales of Arise (SP) och Valheim (MP).
Kanske Tales of Arise om jag måste välja en.

Medlem

Story, karaktärer och roligt gameplay är viktigast för mig. Årets bästa i år står mellan Atelier Ryza 2 och Far Cry 6.

It's not a lake, it's an ocean

Spelet ska vara det bästa som släppts under året, punkt slut. Eftersom det släpps så många olika sorters spel går det inte att ställa krav på exempelvis story. Storyn är helt ointressant för mig när jag spelar Forza Horizon eller Super Monkey Ball. Spelet behöver inte ens vara fantastiskt, vissa år är ju svagare än andra och hittills i år har jag haft som roligast med flera av spelen ur backloggen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Gnällkuk
Skrivet av Gaara:

Ja frågan är väl ganska lätt om man tittar tillbaka på historien men när man läser forum poster så verkar det som det är delade meningar.

Behöver det vara story i ett spel?
Är vissa genre direkt diskvalificerade för det är en viss genre?
Behöver det vara jämställhet?
Spelar det roll om det är indie eller AAA budget?
Behöver det vara nyskapande, räcker det inte med att det gör de saker som väl finns i spelet riktigt bra?
Spelar det någon roll hur många som gillar spelet? eller försäljningssiffror?

Eller räcker det med att spelet är förbaskat roligt, vad tycker du?

Behöver det vara story i ett spel?
Nej
Är vissa genre direkt diskvalificerade för det är en viss genre?
Nej
Behöver det vara jämställhet?
Nej
Spelar det roll om det är indie eller AAA budget?
Nej
Behöver det vara nyskapande, räcker det inte med att det gör de saker som väl finns i spelet riktigt bra?
Spelar det någon roll hur många som gillar spelet? eller försäljningssiffror?
Eller räcker det med att spelet är förbaskat roligt, vad tycker du?
Behöver inte uppfinna hjulet på nytt, kvalitén och spelglädje är det avgörande


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Som flera andra sagt så tycker jag att just GOTY egentligen inte behöver vara bäst på något utan det är det spelet som jag uppskatta mest under året.

Detta, varken mer eller mindre. Finns inga krav på genre, story, grafik eller budget.

Läste nån fullständigt bisarr idé om att vissa genrer inte skulle kunna vara årets spel. Vissa verkar även ge högre betyg till vissa spel för att de tycker om ämnet, trots att de tycker att spelet ifråga inte alls är så pass bra. Märkligt.

Men där får väl alla tycka vad de vill.

Medlem

Jag tycker inte det måste vara det roligaste, jag tycker det roligaste spelet ("game of the decade" 2010-2020) är Rocket League som jag spelat 4000+ timmar.

Men skulle satt andra spel högre på en sådan lista tex Half Life Alyx som jag spelat 15-20 timmar. Eller TLOU2 som jag drog igenom bara ett varv.

Så för mig verkar WOW-känsla vara en viktig faktor.

Medlem

Polerat och allmänt välgjort såklart, sen tycker jag också spelet ska ha tagit någon form av risk och lyckats ro i land det.
Detta stämmer in på de flesta som har vunnit GOTY när jag skummar igenom listan.

Last of us 2 = Storyn tar inte den enkla beprövade vägen om man uttrycker sig milt....
Sekiro = Souls-spel i grunden, MEN vi tar bort alla förklädda hjälp-funktioner som finns i de andra spelen. Dvs summons och level-grind, dessutom ett helt nytt och fullständigt LYSANDE stridssystem.
God of War = Helt ny inriktning för serien

osv. osv.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att ett spel faktiskt levererar den hype som byggs upp, iaf i närheten, kan man tycka.

Fast om hypen är på tok för hög, men slutresultatet fortfarande årets bästa släpp?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

För mig är det löjligt enkelt, det spel jag haft bäst tid med under året.

Medlem

Det spel som jag haft roligast med eller det spel som berört mig mest under året. Oftast brukar det vara ett spel som jag tänker mycket på mellan spelomgångarna och som jag efter jag gått vidare till andra spel, fortfarande tänker på väldigt mycket.

Medlem

Det är väldigt enkelt, det spel jag uppskattat mest under året. Har inga "regler" som måste uppfyllas.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Det enda som krävs är att det varit roligare att spela än övriga spel som släppts. Eftersom det ofta röstas fram så gäller det att fler personer tycker det var det roligaste spelet än antalet som tycker något annat var roligast.

Medlem

Svårt att säga men tycker det är skillnad på ett favoritspel och ett som förtjänar titeln som spelindustrins bästa spel. Jag har många favoriter men om man kollar objektivt på dom spelen så är inte ens hälften värdiga kandidater för GOTY.

Ett spel som ska få den titeln ska bland annat stå ut från mängden än att bara vara kul. Det ska vara välgjort med bra soundtrack, voice acting / mocap, grafik / design, story osv. Det ska erbjuda något unikt, en oförglömlig upplevelse som fått en att känna något speciellt oavsett om det var glädje eller sorg, varade i en vecka eller 6 månader. Ett GOTY ska höja ribban för vad som anses vara det bästa spelet och pusha utvecklare att skapa bättre spel. Ju fler av dessa kategorier man prickar av desto bättre. Men tvärtom, om ett spel är enformigt, repetitivt och i stort sett en kopia av sin föregångare med en ny siffra efter titeln som kunde ha fått ett DLC istället för ett helt nytt spel tycker jag att det är mindre fördel för att bli en kandidat för GOTY även fast såna spel borde ha en chans.

Ett GOTY bör bedömas enligt en hög standard. Snittbetyg och hype kan lätt manipuleras utav fansen, haters och företagen bakom spelen så det är inte ett måste för ett GOTY.

Cyberpunk 2077 var nog spelindustrins mest hypade spel och fick nästan ett perfekt betyg innan release men som vi alla vet blev det förra årets största besvikelse (även om man bortser från alla buggar).

Som sagt, att ett spel är kul är ju en bra anledning för att ett spel ska bli ens favoritspel.. men för att vinna titeln som årets bästa spel tycker jag att det krävs mer än så.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det är väldigt enkelt, det spel jag uppskattat mest under året. Har inga "regler" som måste uppfyllas.

Enkelt för ditt personliga GOTY ja.

Men om du slår upp en websida vid årsskiftet och vill läsa vilket spel som är/blev årets spel vilka kriterier tycker du krävs?
Kan ett låt säga golf spel bli GOTY tycker du? eller tycker du de ska sålla bort bra spel bara för att de är en viss typ?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Enkelt för ditt personliga GOTY ja.

Men om du slår upp en websida vid årsskiftet och vill läsa vilket spel som är/blev årets spel vilka kriterier tycker du krävs?
Kan ett låt säga golf spel bli GOTY tycker du? eller tycker du de ska sålla bort bra spel bara för att de är en viss typ?

Ja, varför inte? Om en miljard gamers har skitkul när de spelar en golfspel skapat av 30 pers, varför ska då spel Y vinna bara för att spelstudion plöjt ner en två miljarder på utveckling, skådespelare, snoop dog m.m om ingen tycker om att spela det?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Ja, varför inte? Om en miljard gamers har skitkul när de spelar en golfspel skapat av 30 pers, varför ska då spel Y vinna bara för att spelstudion plöjt ner en två miljarder på utveckling, skådespelare, snoop dog m.m om ingen tycker om att spela det?

Inget problem för min del. Lite det jag undrar över då det ska klagas på ditt o datt i flesta spel som kommer och ibland över saker som saknas som inte ens hör hemma eller passar in i just det spelet. Story eller multiplayer är ju 2 saker som ofta är på tapeten.

Medlem

Det krävs att jag inte tröttnat på det innan årets slut.

Medlem

Talar man Game Awards och liknande räcker det att bocka i rätt rutor och skicka pengar åt rätt personer, talar man personlig GOTY handlar det väl om vilket spel man tyckte var bäst under året som gick. Tyckte i alla fall så tills detta året då det finns spel jag tyckt var bra men inget jag skulle tycka är värt GOTY. Kan hända att 2021 är så makalöst dåligt att det står utan GOTY helt och hållet.

123
Skriv svar