Elden Ring får ray tracing, men max 60 fps även på PC

Robot
Elden Ring får ray tracing, men max 60 fps även på PC

Och strålspårningen kommer att patchas in i efterhand.

#Elden-ring, #Fromsoftware


Medlem

Minns i The Witcher 3 så fanns en inställning i options att köra 30 eller 60FPS.

vem vill låsa ett spel på 30FPS undrar jag?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Minns i The Witcher 3 så fanns en inställning i options att köra 30 eller 60FPS.

vem vill låsa ett spel på 30FPS undrar jag?

Det är nog främst om man ligger och fluktuerar från t.ex. 45 till 30 fps. Då känner man av dipparna rätt rejält, och då kan det vara bättre att bara ligga stadigt på 30.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är nog främst om man ligger och fluktuerar från t.ex. 45 till 30 fps. Då känner man av dipparna rätt rejält, och då kan det vara bättre att bara ligga stadigt på 30.

Ok ingen erfarenhet att spela med så låga FPS men jag upplever inte hoppande fps att man känner av det.
Speciellt inte om man spelar med handkontroll. Konstant 30FPS känns däremot som slowmotion.
Hade jag inte klarat 60FPS utan tex 45 så hade jag nog gjort allt för att inte låsa det i 30


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ok ingen erfarenhet att spela med så låga FPS men jag upplever inte hoppande fps att man känner av det.
Speciellt inte om man spelar med handkontroll. Konstant 30FPS känns däremot som slowmotion.
Hade jag inte klarat 60FPS utan tex 45 så hade jag nog gjort allt för att inte låsa det i 30

Jo jag instämmer. Hellre lite lägre inställningar i 60 fps än att ligga och fladdra någonstans därunder

Medlem

En tråkig grej med det är att spelet då aldrig förekommer i några benchmarks, så man får en sämre uppfattning om vilken hårdvara som räcker för att spela.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

En tråkig grej med det är att spelet då aldrig förekommer i några benchmarks, så man får en sämre uppfattning om vilken hårdvara som räcker för att spela.

Troligtvis ingen monsterdator som krävs för 60fps


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Märkligt beslut.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Inaktiv
Skrivet av Snabeltorsk:

Märkligt beslut.

Hur är det med deras andra spel på PC? Kan ju vara som med Skyrim att fysik och sånt är designat runt fps och fuckar upp över 60?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Hur är det med deras andra spel på PC? Kan ju vara som med Skyrim att fysik och sånt är designat runt fps och fuckar upp över 60?

Fast det är ju ännu mer skrämmande i såfall. Klarar man inte av att fixa detta sen pc releasen av DS3 borde man se om sitt team.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Vem bryr sig om fps över 60 i ett souls-spel då? Haha, inte direkt e-sportspel. Trevligt med raytracing till ps5an. Vill ha spelet NU.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Hade varit trevligare om de drog ned på inställningarna en snutt och siktade in sig på 45 FPS (som man gjorde med senaste Resident Evil om jag minns rätt) och förlitade sig mer eller mindre på VRR (man kan ju alltid hoppas på att Sony slänger in detta inom snar framtid).

Skrivet av anon_119148:

Hur är det med deras andra spel på PC? Kan ju vara som med Skyrim att fysik och sånt är designat runt fps och fuckar upp över 60?

I Dark Souls:Prepare to die edition till PC var spelet låst till 30 fps. Med en fix kunde man låsa upp den till 60. Har för mig att nån bug då kunde uppkomma samt att all gear/vapen degraderades dubbelt så fort.

Efter det har alla efterkommande spel iaf fungerat väl i både 30 och 60 fps. Kanske blir det samma typ av problem om man överstiger 60.

Medlem

Kan hända jag inte är så tekniskt lagd här men hur är det möjligt för moddare att få ett spel att köra i 144 fps men inte för utbecklarna eller är dom bara lata evt rädda för buggar?

Medlem

Jag kommer satsa på 60 fps framför maxad grafik. Jag kommer behöva alla fördelar jag kan få för att ta mig igenom spelet


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Molotov:

Troligtvis ingen monsterdator som krävs för 60fps

Mm men många är ju i valet och kvalet mellan olika instegsgrafikkort.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok ingen erfarenhet att spela med så låga FPS men jag upplever inte hoppande fps att man känner av det.
Speciellt inte om man spelar med handkontroll. Konstant 30FPS känns däremot som slowmotion.
Hade jag inte klarat 60FPS utan tex 45 så hade jag nog gjort allt för att inte låsa det i 30

45 fps tycker jag är extremt jobbigt att spela med, det betyder att frame times konstant hoppar mellan 16-33ms. Då låser jag hellre till 30 fps. Iaf på de konsolspel som har möjligheten, på dator kan man ju dock nästan alltid tweaka till sig 60 fps på något sätt.

Medlem

Finns ingen som helst ursäkt för detta, det var dåligt när Dark Souls kom ut på PC och var låst till 30 fps... men det var nästan 10 år sedan. Att de fortfarande inte lärt sig är bara skamligt.

Så patetiskt. Detta var knappt acceptabelt för femton år sedan och mycket mindre nu.

Medlem

60 fps är helt lagom för ett spel man spelar med handkontroll


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Mm men många är ju i valet och kvalet mellan olika instegsgrafikkort.

Senaste generationens instegs kort är väldigt bra förhållande tidigare gen.
Jag tror man med lätthet fixar så det flyter i 60.
Tidigare gen instegs kan jag inte uttala mig

Skrivet av rosski:

45 fps tycker jag är extremt jobbigt att spela med, det betyder att frame times konstant hoppar mellan 16-33ms. Då låser jag hellre till 30 fps. Iaf på de konsolspel som har möjligheten, på dator kan man ju dock nästan alltid tweaka till sig 60 fps på något sätt.

Ok jag har som inte reagerat på dessa nivåer.
Vissa spel, tex the Witcher 3 är förfärligt i 30 FPS (Spelar ingen roll vad vissa säger) medans andra spel "funkar" i låst 30fps.

Känns som elden ring måste köras i 60 för att inte få en slowmo fest och det är rätt dåligt att utvecklarna inte lyckas fixa att man kan ha mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det finns en video där de visar hur de gjorde sekiro. Där anpassar de animationer frame by frame och synkar detta med input från spelaren. Jag antar att det är därför de låser till 60 respektive 30 fps. De vill ha en spelmekanik som är perfekt synkad mellan animation och spelarens input. Jag gissar på att detta är anledningen snarare än okunskap eller lathet som många verkar tro i tråden här.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vem bryr sig om fps över 60 i ett souls-spel då? Haha, inte direkt e-sportspel. Trevligt med raytracing till ps5an. Vill ha spelet NU.

Finns inte ett enda spel som inte mår bättre av att spelas i högre framerate. Och för oss som är vana vid 120-144+ känns 60 oftast slött.
Det här kan ha att göra med om de sätter in crossplay. Låser de alla till 60fps så får inte PC-spelare ett övertag i PVP.

Medlem

Förutom att spelet ser ut att vara 15 år gammal så ska dom inte stödja över 60 fps heller? Det är ju pinsamt.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det finns en video där de visar hur de gjorde sekiro. Där anpassar de animationer frame by frame och synkar detta med input från spelaren. Jag antar att det är därför de låser till 60 respektive 30 fps. De vill ha en spelmekanik som är perfekt synkad mellan animation och spelarens input. Jag gissar på att detta är anledningen snarare än okunskap eller lathet som många verkar tro i tråden här.

Låter betydligt rimligare.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det finns en video där de visar hur de gjorde sekiro. Där anpassar de animationer frame by frame och synkar detta med input från spelaren. Jag antar att det är därför de låser till 60 respektive 30 fps. De vill ha en spelmekanik som är perfekt synkad mellan animation och spelarens input. Jag gissar på att detta är anledningen snarare än okunskap eller lathet som många verkar tro i tråden här.

Animationer och framerate behöver inte vara samma. De kunde köra animationerna i 60 om de nu absolut måste det, men själva spelets framerate kunde varit upplåst.

Och ja, det är okunskap från From Softwares sida. Glöm inte bort att det tog en moddare en timme eller två efter release för att släppa en patch som tog bort 30 fps begränsningen på Dark Souls. Enda problemet var att en stege i spelet blev lite buggad, men det var också allt...

Medlem
Skrivet av dTexN:

60 fps är helt lagom för ett spel man spelar med handkontroll

Lagom vet jag ej men 60 fps är absolut minimum 3e personsspel.
1 person 120 fps minimum

Medlem

Så länge det inte är som Blighttown i original-DS är jag nöjd.

Medlem

Initialt känner jag att ljussättning > FPS på den typen av spel, så länge den ligger runt 60 iaf.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det finns en video där de visar hur de gjorde sekiro. Där anpassar de animationer frame by frame och synkar detta med input från spelaren. Jag antar att det är därför de låser till 60 respektive 30 fps. De vill ha en spelmekanik som är perfekt synkad mellan animation och spelarens input. Jag gissar på att detta är anledningen snarare än okunskap eller lathet som många verkar tro i tråden här.

Att tro är gratis, att veta kostar.

12
Skriv svar