Forza Horizon 5 släpps officiellt idag, men har redan över 1 miljon spelare

Robot
Forza Horizon 5 släpps officiellt idag, men har redan över 1 miljon spelare

Många hoppade på early access-tåget.

#Forza-horizon-5, #Playground-games


Medlem

Flyttade till Nya Zeeland en sväng igår och provade 1-2 timmar. Väldigt lovande hittills, kommer bli mycket rejsande i vinter

Medlem

Det verkar vara kul bilspel men jag fick som för mig det skulle finnas VR läge men så finns det inte det, och var väll aldrig tänkt. (Nått jag fått om bakfoten)
Hur tänkte man.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelat sen den 5e. Så galet roligt spel. Och nu börjar ju även dom att veckovis släppa nya utmaningar och nya bilar. Så kommer hända mycket!

Medlem

Blev väl snarare närmare dryga miljonen innan idag?

https://i.imgur.com/wa6KJeE.jpg


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Lite sugen på detta men har en fundering för er som kört.

Uppgraderar man sina bilar eller köper man bara "färdiga" bilar? Minns i horizon 4(?) så kunde man hålla på med rätt mycket customization på sina bilar och göra dem rätt roliga.

Skribent
Skrivet av floke:

Blev väl snarare närmare dryga miljonen innan idag?

https://i.imgur.com/wa6KJeE.jpg

Se där. Det tar sig, sa pyromanen.

Medlem

Har förladdat det så kommer testa idag. Har inte fastnat för tidigare spel men jag "borde" gilla det. När det gäller racing är det mest Wreckfest jag spelar.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det verkar vara kul bilspel men jag fick som för mig det skulle finnas VR läge men så finns det inte det, och var väll aldrig tänkt. (Nått jag fått om bakfoten)
Hur tänkte man.

Gissningsvis tänkte man något i stil med att Forza i första hand är för Xbox. Eftersom Xbox inte har stöd för VR så är det inte värt att lägga pengar på att utveckla det. Det hade så klart varit riktigt tufft dock. Bilspel, flygspel osv är ju typ perfekta för VR. Det lär komma även i Forza så fort Xbox får stöd för VR, men utan det tror jag tyvärr du får spela något annat med VR-brillorna.

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Lite sugen på detta men har en fundering för er som kört.

Uppgraderar man sina bilar eller köper man bara "färdiga" bilar? Minns i horizon 4(?) så kunde man hålla på med rätt mycket customization på sina bilar och göra dem rätt roliga.

Har inte hunnit kolla så mycket men verkar vara väldigt likt horizon 4 i det avseendet.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Gissningsvis tänkte man något i stil med att Forza i första hand är för Xbox. Eftersom Xbox inte har stöd för VR så är det inte värt att lägga pengar på att utveckla det. Det hade så klart varit riktigt tufft dock. Bilspel, flygspel osv är ju typ perfekta för VR. Det lär komma även i Forza så fort Xbox får stöd för VR, men utan det tror jag tyvärr du får spela något annat med VR-brillorna.

VR är perfekt för bilspel "i teorin". I verkligheten finns det nog få spel som kan göra en så åksjuk som bilspel då hjälnan inte är kompis med att inte känna gkrafter etc är man krockar, åker i gupp etc. Om man vänjer sig så är det skitkul men de flesta får sluta spela ganska snabbt.

Medlem

Förladdat och klart för att "köra" igång ikväll efter grabbarna lagt sig och xboxen blir ledig

Medlem
Skrivet av perihelion74:

VR är perfekt för bilspel "i teorin". I verkligheten finns det nog få spel som kan göra en så åksjuk som bilspel då hjälnan inte är kompis med att inte känna gkrafter etc är man krockar, åker i gupp etc. Om man vänjer sig så är det skitkul men de flesta får sluta spela ganska snabbt.

Ah, kan jag iofs tänka mig. Men det BORDE vara perfekt med sånt där man inte rör sig utan bara sitter ner.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

VR är perfekt för bilspel "i teorin". I verkligheten finns det nog få spel som kan göra en så åksjuk som bilspel då hjälnan inte är kompis med att inte känna gkrafter etc är man krockar, åker i gupp etc. Om man vänjer sig så är det skitkul men de flesta får sluta spela ganska snabbt.

Har spelat lite bilspel i vr och det är kul. Men inte Arkad bilspel utan då har det varit spel som försökt vara realistiska. ( Smuts rally och projekt bilar.) I arkadiga bilspel föredrar jag kameravinkel från huv eller bakom bil och de är inte bra för vr.

Skägg.
10 Chambers

Körde precis introt, helvete vilken körglädje!


signatur
Medlem

Hur är stödet för att spela med ratt i det här?
Funderar på att damma av ratt och pedaler och ge det här ett försök.
Har fått för mig att Horizon-serien är väldigt ”arkadigt” men det kanske finns bra stöd för ratt ändå?

Medlem

Satt två timmar mellan 00-02 igår, det var verkligen värt sömnbristen man har idag!

Första intrycket är att ljud, ljus, grafik, bilfysik, körkänsla och framför allt körglädjen som spelet frambringar är av högsta klass, ett jävla bra spel helt enkelt!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Skribent
Skrivet av Arto:

Hur är stödet för att spela med ratt i det här?
Funderar på att damma av ratt och pedaler och ge det här ett försök.
Har fått för mig att Horizon-serien är väldigt ”arkadigt” men det kanske finns bra stöd för ratt ändå?

Tomas har svarat på lite rattfrågor i kommentarerna till recensionen.

Medlem

Jag kommer både att testa det, ikväll, på Xbox One och Xbox One X.

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Lite sugen på detta men har en fundering för er som kört.

Uppgraderar man sina bilar eller köper man bara "färdiga" bilar? Minns i horizon 4(?) så kunde man hålla på med rätt mycket customization på sina bilar och göra dem rätt roliga.

Man får/köper bilarna "råa" med standardutrustning. Sedan bygger du själv på bilen med nya cylindrar och andra grejer. När du väl köper på dig grejerna så öppnas nya menyer för tuning, där du själv ställer in allt. Jag personligen tycker det är väldigt detaljerat, och man märker vilka som lyckats hitta sina fina tunes i racen man kör online.

Medlem

Verkar lovande. Blir att testa nästa gång jag förnyar mitt Game Pass.

Gnällkuk

Hujedamig! Det har ju redan varit idel problem med online, förväntar mig att spela solo/offline då större delen av veckan


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Grym känsla, men lite besviken på att man börjar som en superstjärna direkt från start. Hade för mig att de utlovat en djupare story, så kanske ordnar upp sig. Jag föredrar dock helt klart när man börjar i en gammal rostig fiat och får jobba sig fram till de dyra bilarna. Men själva körkänslan är grym (som vanligt), tur att jag har lite extra tid idag så jag kan nöta

Edit: autocorrect som särskriver.

Medlem
Skrivet av rosski:

Har inte hunnit kolla så mycket men verkar vara väldigt likt horizon 4 i det avseendet.

Det är ungefär FH4 med sand och bruten engelska...

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Lite sugen på detta men har en fundering för er som kört.

Uppgraderar man sina bilar eller köper man bara "färdiga" bilar? Minns i horizon 4(?) så kunde man hålla på med rätt mycket customization på sina bilar och göra dem rätt roliga.

Har inte testat själv (ännu) men från vad jag har förstått så har de utökat customization ännu mer jämfört med 4:an.

Random exempelvideo
https://youtu.be/Fh6xHU0TvUk


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Gnällkuk
Skrivet av Kalliban:

Grym känsla, men lite besviken på att man börjar som en superstjärna direkt från start. Hade för mig att de utlovat en djupare story, så kanske ordnar upp sig. Jag föredrar dock helt klart när man börjar i en gammal rostig fiat och får jobba sig fram till de dyra bilarna. Men själva körkänslan är grym (som vanligt), tur att jag har lite extra tid idag så jag kan nöta

Edit: autocorrect som särskriver.

Ja, jag kan också hålla med om det då jag gillar att sträva efter ett mål på det sättet. Det är en medveten strategi och Playground Games har valt att behålla den, de vill att "allt" ska vara tillgängligt så snart som möjligt utan några begränsningar på det sättet. Håller med om att det blir lite trist när man får ett uppsjö bilar ur diverse kategorier som är superbilar typ direkt.

Samtidigt så kan man köra alla event utan att behöva grinda ihop pengar för att kunna delta i event. Du slipper få avbrott i det du gör för att du saknar vissa förutsättningar och kan fortsätta racea så länge du känner att du vill. Jag uppskattar den delen också, även om jag som du hade föredragit lite mer "CaRPG" som t ex The Crew-serien.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jag kan också hålla med om det då jag gillar att sträva efter ett mål på det sättet. Det är en medveten strategi och Playground Games har valt att behålla den, de vill att "allt" ska vara tillgängligt så snart som möjligt utan några begränsningar på det sättet. Håller med om att det blir lite trist när man får ett uppsjö bilar ur diverse kategorier som är superbilar typ direkt.

Samtidigt så kan man köra alla event utan att behöva grinda ihop pengar för att kunna delta i event. Du slipper få avbrott i det du gör för att du saknar vissa förutsättningar och kan fortsätta racea så länge du känner att du vill. Jag uppskattar den delen också, även om jag som du hade föredragit lite mer "CaRPG" som t ex The Crew-serien.

Mm, kanske borde testa The Crew-spelen, blev aldrig av. Mitt problem just nu i FH5 är att jag lätt fastnar i en och samma bil. Dvs jag köper en bil som jag trimmar och sedan tunear så den känns sådär galet bra. Sen när jag testar andra bilar är de aldrig lika sköna och då slutar det med att jag kör den där enskilda bilen i alla race där det är möjligt. Eventuellt att jag fixar ett par olika, typ en för offroad och en vägbil. Just nu i FH5 har jag trimmat upp en 242 turbo till B700 och den är svinskön. Då blir det att jag kör den i varje race istället för att testa alla andra bilar. Det är ju så klart min personlighet, men för mig hade det nog varit bättre med en sakta progression där man över tid låste upp fler och snabbare bilar, samt att bli mer tvingad att använda olika. Nu kan man ju välja volvon i nästan alla race och då får motsvarande motstånd, de borde ha styrt det hårdare så att vissa race kräver exempelvis en viss klass osv, för att tvinga fram en rotation i bilarna. Men men, jag har svinkul ändå och försöker få mig själv att testa lite nytt då och då, men just nu är volvon så jävla skön att det får bli den en stund

Ambassadör
Xbox

3 miljoner spelare nu!

Så jäkla bra spel.


signatur

Jump in.

Medlem

Testade FH4, var inte för mig. Spelat alla Motorsport dock och älskar mer simulator. Men vill tycka om Horizon och nu när 5an är ute och man ändå har ultimate pass...

Hur ska jag ta mig an Horizon så jag får en bra start och förhoppningsvis kommer tycka om det?

Medlem
Skrivet av Marooned:

Testade FH4, var inte för mig. Spelat alla Motorsport dock och älskar mer simulator. Men vill tycka om Horizon och nu när 5an är ute och man ändå har ultimate pass...

Hur ska jag ta mig an Horizon så jag får en bra start och förhoppningsvis kommer tycka om det?

Om du föredrar simulator så testa att fokusera på circuits och liknande race på väg. Jag skulle säga att offroad-grejerna är mest arkadiga. Pilla även på svårighetsinställningarna och stäng av hjälpmedel och slå på skador osv, så kommer du så nära sim som det går i fh.

12
Skriv svar