Football Manager 2022

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det är detta skin. Finns även en betaversion av skinnet till FM22.

Schysst, ska kolla in det!
Har inte spelat FM sen 2014 typ och då spelade jag med ett fm07 skin 😂, då 07 är den versionen jag spelat absolut mest.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av meganollan:

Schysst, ska kolla in det!
Har inte spelat FM sen 2014 typ och då spelade jag med ett fm07 skin 😂, då 07 är den versionen jag spelat absolut mest.

Finns en radda skin numera, även redan nu till FM 22, så det är bara att välja och vraka. De flesta finns på sidan jag länkade.

Medlem

Har spelat CM/FM sedan år 1999-2000 tror jag. Men börjar faktiskt tröttna lite på hur det utvecklats. FM22 köptes in på release så klart och kört en jävla massa timmar nu och det är precis samma tendenser som varit dom senaste åren med FM.

1. Övergångssummorna och övergångar är helt skevt. Finns ju ingen som helst förankring i verkligheten längre. Ska man köpa spelare så kräver säljande klubb alltid över 1 mdkr. För världsspelare är det allt mellan 2-3,5 mdkr. Helt orimligt att begära över 1 mdkr för en yngre spelare, som inte ens är ett namn än och/eller debuterat i landslag osv.

Däremot om man ska sälja en spelare, ja då vill inga klubbor betala. Oavsett om det är en välkänd spelare så erbjuds man aldrig större summor. Oftast marknadsvärdet, ibland under. Vill man förhandla och tycker t ex att om värdet är 350 mkr att man vill ha 400 mkr och lite add-ons. Då drar dom alltid tillbaka budet.

Dom måste göra något åt övergångarna drastiskt för nu är det helt orimligt.

2. Utvecklingen av spelet har stannat av. Konstigt nog. För det finns flertalet smart funktioner som ännu inte finns i spelet. Som jag i alla fall tycker känns logiska. T ex att man har ett anteckningsblock i spelet. Istället för att rita upp drömelvor i ett kollegieblock, som man gjort i alla år. Varför finns inte det i spelet? Att man i önskelistan kan göra en elva med spelare som man har lagt på önskelistan.

Taktiker. Jag kör med flera laguttagningar sparade, för att rotera och beroende på motstånd. men en sådan simpel sak som att när laguttagning 1 är uttagen, så vill jag ha en specifik spelare att göra en individuell instruktion. Men om jag tar laguttagning 2 så ska den inte göra det.

Exempel: Laguttagning 1 så spelar Rashford som vänsteryttern, C. Ronaldo som anfallare. Jag vill att dom ska byta postioner med varandra under matchen. Det går ju fint att ställa in.

Men om jag väljer laguttagning 2 där Martial spelar som vänsteryttern och Greenwood som anfallare, så vill jag inte att dom ska byta position. Det går inte att ställa in sådana logiska funktioner. Man har ju olika taktiska instruktioner beroende på spelare.

Nu får man skapa en dubblett av sin taktik, döpa den ena till 1 den andra till 2. Komma ihåg att byta dom samtidigt som man ändrar laguttagningen.

3. Interaktionen med spelarna är usel. Först och främst en sådan enkel sak som att säga till en spelare att jag vilar dig i några matcher. Om spelaren ifrågasätter det att man kan då säga t ex vi har redan vunnit ligan och jag sparar dig.

Sen att spelare vill lämna för minsta lilla. Bruno Fernandes nu i min save. På dom senaste 10 matcherna, har han spelat 7. Vilade honom i två på raken, sen spelade han en, vilade och spelade igen. Nu drar han ner moralen i hela truppen, vill lämna för mer speltid. Herregud...det är ju inte rimligt.

4. Diverse småsaker som dom ändrat som jag irriterar mig på. T ex när jag trycker "program" för att spelschemat, då vill jag ju att den ska vara markerad och visa nästa match. Inte att den visar början av säsongen, så man får scrolla ner varje gång. Enda gången den visar nästa matchen i schemat direkt, är på matchdagen.

Saknar fortfarande truppvyn man hade förr. Aldrig blivit kompis med listan. Förr hade man ju en truppvy som var två spalter istället för en enda lång lista. Varför tar man bort funktioner, istället för att ha kvar och låta den som spelar välja vilken vy man vill ha?

Bara lite rant från en gammal trött gubbe.

Medlem

Är helt fast i spelet 😊. Glömt bort hur jävla kul det med fm. Är inne på år 2026 nu och ska ut i cl med giffarna. Underbart 😃

Medlem
Skrivet av Marooned:

Har spelat CM/FM sedan år 1999-2000 tror jag. Men börjar faktiskt tröttna lite på hur det utvecklats. FM22 köptes in på release så klart och kört en jävla massa timmar nu och det är precis samma tendenser som varit dom senaste åren med FM.

1. Övergångssummorna och övergångar är helt skevt. Finns ju ingen som helst förankring i verkligheten längre. Ska man köpa spelare så kräver säljande klubb alltid över 1 mdkr. För världsspelare är det allt mellan 2-3,5 mdkr. Helt orimligt att begära över 1 mdkr för en yngre spelare, som inte ens är ett namn än och/eller debuterat i landslag osv.

Däremot om man ska sälja en spelare, ja då vill inga klubbor betala. Oavsett om det är en välkänd spelare så erbjuds man aldrig större summor. Oftast marknadsvärdet, ibland under. Vill man förhandla och tycker t ex att om värdet är 350 mkr att man vill ha 400 mkr och lite add-ons. Då drar dom alltid tillbaka budet.

Dom måste göra något åt övergångarna drastiskt för nu är det helt orimligt.

Om ett lag vill ha orealistiska pengar för en spelare så är det ett sätt att säga "stick härifrån, han är inte till salu".
Går man för spelare som spås att bli stjärnor senare så är det inte konstigt att man då får kalla handen, då dyker de där summorna upp.
Men om man nu är kåt på att få dessa spelarna så finns det ett sätt att öka chansen att få dem till en billigare peng.
Låt oss säga att du vill ha Benka Larsson i BK Bakåtpass, lägg då honom som ett övergångsmål.
Prata sedan med pressen om hur gärna du vill ha Benka osv. Be sedan dina spelare att prata med pressen om att de hoppas att få spela med Benka, då han är en riktigt bra spelare som skulle passa in osv.
Det gör att Benkas vilja att gå till din klubb höjs, vilket sänker hans moral då Bk Bakåtpass inte är villiga att sälja. Vilket leder till att han kommer klaga i pressen och dina chanser att få honom till en mer rimligare peng höjs.

Det betyder dock inte att det kommer funka varje gång, men det är ändå ett fullt realistiskt sätt att få en spelare.

Angående försäljning så lyckas jag oftast få precis så mycket som jag vill ha för en spelare.
Tricket är ett billigare pris direkt och sedan klausuler som tar slutsumman dit du vill ha den.
Precis som med Benke är det inte 100% chans att det kommer lyckas varje gång, men det kommer öka dina chanser avsevärt.

Transfermarknaden behöver tweakas, absolut. Men den är långt ifrån orealistisk.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Om ett lag vill ha orealistiska pengar för en spelare så är det ett sätt att säga "stick härifrån, han är inte till salu".
Går man för spelare som spås att bli stjärnor senare så är det inte konstigt att man då får kalla handen, då dyker de där summorna upp.
Men om man nu är kåt på att få dessa spelarna så finns det ett sätt att öka chansen att få dem till en billigare peng.
Låt oss säga att du vill ha Benka Larsson i BK Bakåtpass, lägg då honom som ett övergångsmål.
Prata sedan med pressen om hur gärna du vill ha Benka osv. Be sedan dina spelare att prata med pressen om att de hoppas att få spela med Benka, då han är en riktigt bra spelare som skulle passa in osv.
Det gör att Benkas vilja att gå till din klubb höjs, vilket sänker hans moral då Bk Bakåtpass inte är villiga att sälja. Vilket leder till att han kommer klaga i pressen och dina chanser att få honom till en mer rimligare peng höjs.

Det betyder dock inte att det kommer funka varje gång, men det är ändå ett fullt realistiskt sätt att få en spelare.

Angående försäljning så lyckas jag oftast få precis så mycket som jag vill ha för en spelare.
Tricket är ett billigare pris direkt och sedan klausuler som tar slutsumman dit du vill ha den.
Precis som med Benke är det inte 100% chans att det kommer lyckas varje gång, men det kommer öka dina chanser avsevärt.

Transfermarknaden behöver tweakas, absolut. Men den är långt ifrån orealistisk.

Jo dom tricksen har man haft koll på.

Allt är relativt. Jag tycker det är orealistiskt att klubbor begär över 1 miljard svenska kronor för spelare som enbart är lovande talanger just nu. Inte Mbappe eller Haaland. Utan Moriba t ex

Jack Grealish kostade City 1 miljard~

Edit: Bara ett axplock av spelare och vad dom begär för dom i min save under andra säsongen:

A. Pinto (Villarreal) 1,55 mdkr

J. Musiala (Bayern) 1,1 mdkr

A. Fati (Barcelona) 1,52 mdkr

D. Szoboszlai (RB Leipzig) 960 mkr

Helt orimliga summor. Finns inte en chans att det är förankrat i verkligheten.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Jo dom tricksen har man haft koll på.

Allt är relativt. Jag tycker det är orealistiskt att klubbor begär över 1 miljard svenska kronor för spelare som enbart är lovande talanger just nu. Inte Mbappe eller Haaland. Utan Moriba t ex

Jack Grealish kostade City 1 miljard~

Edit: Bara ett axplock av spelare och vad dom begär för dom i min save under andra säsongen:

A. Pinto (Villarreal) 1,55 mdkr

J. Musiala (Bayern) 1,1 mdkr

A. Fati (Barcelona) 1,52 mdkr

D. Szoboszlai (RB Leipzig) 960 mkr

Helt orimliga summor. Finns inte en chans att det är förankrat i verkligheten.

Som sagt så är det klubbars sätt att säga "stick, han är inte till salu" då de själva anser att han har större potential än vad dina scouter och analytiker anser.

Fati har för övrigt en utköpsklausul på 10 miljarder kronor i sitt senaste kontrakt som sträcker sig till 2027.

12
Skriv svar