Många PC-spelare rapporterar problem med Forza Horizon 5

Robot
Många PC-spelare rapporterar problem med Forza Horizon 5

Här är en bra lista med snabba knep att ta till om spelet buggar för dig.

#buggar, #forza-horizon-5, #tips


Medlem

Ja tyvärr, grymt spel annars! Kraschar ofta och min ratt funkar inte trots att den är med på listan av enheter som stöds (controller disconnected, som är med på listan av known issues). Hoppas dom kan patcha det snart, för vill bara ut å köra!

FM-guru
F.d. Sisyr

Enda problemet jag haft är att spelet hatar min PS4-kontroll, men det löste jag så småningom genom att klicka i "hide ds4 controller" i DS4Windows efter att spelet startats.

Medlem

Buggatti finns med i spelet alltså?

Frilansare
Skrivet av Fulci:

Buggatti finns med i spelet alltså?

Hej Pappa!

Medlem

Alltså lirade horizon 4 på ultramax med 60+ fps, detta rullar knappt i high på samma burk. Nästan så ja får köra medium, såååååå jävla mycket snyggare är det ju inte liksom.

Sedan funkade inte dualsense, men hide ds4forwindows löste det.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Enda problemet jag haft är att spelet hatar min PS4-kontroll, men det löste jag så småningom genom att klicka i "hide ds4 controller" i DS4Windows efter att spelet startats.

Fullt förståeligt när man använder en PS4 kontroll till racing spel.

Medlem

20tim in, inga problem här peppar peppar. Windows 11. Har både Wallpaper Engine och Discord igång plus hundra andra bra-att-ha-saker startade. Undra om jag jinxat nu

Jag blev positivt överraskad över hur bra det flyter på mitt "jättegamla" 2080TI.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Men med alla dessa sk "lösningar" för att få spelet att fungera, så kan ju inte teamet ha testat detta fullt ut! Stäng av allt som du använder i vanliga fall, så kommer det att fungera...så kan man ju inte programmera ett spel väl?! Snart kommer det väl en lista som säger: släck alla lampor i hemmet, släng ut frugan/mannen, spela bara i dessa kommuner, och för guds skull: ät eller drick inget samtidigt som du spelar...då funkar allt klockrent! (Sarkastisk...)

Redaktör
Skrivet av JackFlack:

Men med alla dessa sk "lösningar" för att få spelet att fungera, så kan ju inte teamet ha testat detta fullt ut! Stäng av allt som du använder i vanliga fall, så kommer det att fungera...så kan man ju inte programmera ett spel väl?! Snart kommer det väl en lista som säger: släck alla lampor i hemmet, släng ut frugan/mannen, spela bara i dessa kommuner, och för guds skull: ät eller drick inget samtidigt som du spelar...då funkar allt klockrent! (Sarkastisk...)

Det är väl svårt att testa alla närmast oändliga konfigurationer av både hård- och mjukvara på en pc. Men ja, spelet är buggigt på pc - det har kraschat några gånger för mig. Även FH3 på pc var buggigt, ganska rejält dessutom. Bara att hoppas att de fixar saker lite kvickt. Sen kan vissa saker kanske bero på högt servertryck nu vid release.


signatur
Gnällkuk

Tror jag haft en crash hitintills, så har klarat mig väldigt bra. Däremot hade jag ett tapp på typ 15fps i snitt igår av oförklarlig anledning. Vet inte om det är något de gjort backend, eller vad det kan vara.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

-Dude the game is broken stop with the excuses.
MickeOsoft du har redan mina cash fixa!!!

Medlem

En bekant (youtuber) har haft massa problem att ens starta, det bästa knepet var tydligen att spamma Windows-tangenten medans spelet startade


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Har ca 3 timmar spelade, och har väl krashat en gång (då krashade det i samband med att spelet laddades in). I övrigt har det fungerat relativt bra, även om spelet sagt att jag är "offline" vid några tillfällen. Har inte sett några grafikfel ännu, och bra prestanda även på höga (högsta?) inställningar. Och då kör jag ändå i 5120x1440, vilket kan vara mer än buggigt i ganska många spel. (och då händer det ganska ofta att jag låter Idle Champions köra på i bakgrunden).
Så det är lite förvånande att vissa verkar ha rejält med problem med både buggar, crasher och grafikfel. Men spelet släpptes ju trots allt officiellt idag, så lite överseende borde man kanske ha... inte för att internet är känt för att ha det.

Testat med Logitech G27 ratt och Xbox Elite 2 kontroller. Fungerat felfritt med bägge.

Medlem

Crackaren "EMPRESS" sa att h*n fixade massa buggar/krascher samtidigt som h*n crackade spelet, vilket är lite roligt.
Som (relativt) vanligt nuförtiden så får piraterna den bättre upplevelsen

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kaealy:

Fullt förståeligt när man använder en PS4 kontroll till racing spel.

Ja, jag borde förstås ha använt tangentbordet istället som en riktig PC-gamer.

Medlem

Multiplattforms-sjukan slår till igen alltså. Mer exklusiva spel åt folket!

Medlem

Hade problem att spelet kraschade konstant någon gång under intro sekvensen. Testade massor av olika lösningar, men det som för mig skapade krascherna var ”Sonic Sound”. Efter att den avinstallerades så har jag inte haft någon krasch på ca 10h speltid.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Multiplattforms-sjukan slår till igen alltså. Mer exklusiva spel åt folket!

https://i.stack.imgur.com/7IwNj.jpg

Man bara visste att du skulle skriva i denna tråd..
Att du bara orkar

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Multiplattforms-sjukan slår till igen alltså. Mer exklusiva spel åt folket!

https://i.stack.imgur.com/7IwNj.jpg

Days Gone var väl "exklusivt" en gång i tiden? Om du behöver fräscha upp minnet så kan du ju alltid läsa om recensionen här eller bara googla lite så ser man "Buggy as hell" samt "plauged with bugs" i recensioner.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Är så svag så köpte till slut också.. bröt av min vinge på min Supra och märkte att dekalen var kvar i luften där vingen var

Avstängd
Skrivet av Issue:

Days Gone var väl "exklusivt" en gång i tiden? Om du behöver fräscha upp minnet så kan du ju alltid läsa om recensionen här eller bara googla lite så ser man "Buggy as hell" samt "plauged with bugs" i recensioner.

Kan lätt bli så när spel recenseras utan den sedvanliga dag 1 patchen. Inget nytt under solen. Dumt gjort av Bend studios förståss att släppa recensionskod utan patchen men om man läser på lite bakgrundsinformation så visade sig det att patchen inte var helt hundra det datum recensionsexemplaren skickades ut

Själv tycker jag hela situationen är ganska kul. När cyberpunk släpptes och var ubertrasigt fick vi minsann höra från PC lirarna att det är på PC det ska spelas och att det fungerade"felfritt" där. Nu får vi/ni ge tillbaka med att det på Xbox det ska spelas


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Ihåligt berg är en klassiker, fick jag nyss på xbox, trodde det var en glitch men det var bokstavligen ihåligt nån som missat att koda klart.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Spelar genom gamepass på datorn. Spelet kraschar när man trycker "Start game", har inte kommit förbi bilden på handkontrollen under laddningstiden där...

Spela på PC är ju skitkul, alltid....

Medlem

Fick indikationerna om att inte lägga pengar på detta när jag under veckan läst diskussionerna på Steams forum.

Får intryck av en väldigt framstressad PC version som varken testats eller optimerats.
De ber en att i princip "stänga av hela datorn så kanske spelet funkar som det ska?". 😂

Fan... såg fram emot Digital Foundry's PC analys, men hela DF kanalen verkar ha blivit hijackad och borttagen från YouTube. 😲

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Kan lätt bli så när spel recenseras utan den sedvanliga dag 1 patchen. Inget nytt under solen. Dumt gjort av Bend studios förståss att släppa recensionskod utan patchen men om man läser på lite bakgrundsinformation så visade sig det att patchen inte var helt hundra det datum recensionsexemplaren skickades ut

Själv tycker jag hela situationen är ganska kul. När cyberpunk släpptes och var ubertrasigt fick vi minsann höra från PC lirarna att det är på PC det ska spelas och att det fungerade"felfritt" där. Nu får vi/ni ge tillbaka med att det på Xbox det ska spelas

Inte så konstigt, dom flesta här spelar på PC.
Rätt kasst av en AAA utvecklare att inte få till en fungerande PC version vid release när tex små en mans studios lyckas utan problem.
Nåja vi vet ju att när väl PC versioner av spel fungerar som dom ska så är dom bättre än konsol versionen som tidigare var exklusiv för just den konsolen. Titta på alla Sony exklusivitet som nu finns på PC tex.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nåja vi vet ju att när väl PC versioner av spel fungerar som dom ska så är dom bättre än konsol versionen som tidigare var exklusiv för just den konsolen. Titta på alla Sony exklusivitet som nu finns på PC tex.

Var väl det som var poängen med lars_kongos inlägg angående multiplattformutveckling.

Skild utveckling per format ger bättre slutresultat


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Jag kan inte ens logga in, står bara och snurrar innan spelet startar på riktigt...

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Var väl det som var poängen med lars_kongos inlägg angående multiplattformutveckling.

Skild utveckling per format ger bättre slutresultat

Ja det är det men jag tror att det betydligt lättare idag att utveckla för multiplattform än vad det varit tidigare.
Som sagt finns små utvecklare som klarar det utan problem, releaser och uppdateringar syncas till allt från PC, alla konsoler och även mobil.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar