Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem
Skrivet av Crank:

Håller helt med och ger en stark 9a i betyg. Säsong 3 var sjukt bra, en av få serier jag sett om.

Säsong 3 är lite annorlunda från S1&2, men David Lynch och Mark Frost lyckades få till det riktigt bra.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Squid Game - 1/5

Den hamnar på plats 1/5 på min top 5 lista. Hihi, vad busig jag var nu!

Mycket bra serie. Kan även rekommendera Alice in Borderland för de som gillar denna typ av survival game serier.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Hittar inte inlägget nu, men är ganska säker på att det var speciellt undertexterna som kritiserades. Eftersom personen i fråga kunde Koreanska ganska bra antar jag att hon inte skulle ens överväga att se det dubbat. Å andra sidan lär ju inte dubbningen vara bättre översatt, om de inte hyrt in olika översättare såklart.

Ja översättningen är tydligen horribel, både dubbad och med text. Enligt min koreanska kollega så är det nästan inte samma serie på koreanska språket då de mesta av nyanserna har försvunnit i översättningen. Men jag kan inte koreanska så jag tycker ändå serien är bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Eftersom det verkar tillhöra allmänbildningen så har jag också plöjt igenom Squid Game

(Naturligtvis kan jag inte koreanska.)

Medioker serie som påminner en hel del om Alice in Borderland: (Med det sagt, så har jag ingen aning om vilken av dem som kom först.)

Känner att den var lite väl förutsägbar och ostig emellanåt, till exempel att

huvudpersonen, vars namn jag redan har glömt, hela tiden var den sista som klarade sig. Vanligtvis på sista sekunden. Hallå?

Och slutet var... otillfredsställande.

Ger den med viss tvekan 3 av 5. (Istället för 2 av 5 om det nu inte var uppenbart.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av Akronym:

Eftersom det verkar tillhöra allmänbildningen så har jag också plöjt igenom Squid Game

(Naturligtvis kan jag inte koreanska.)

Medioker serie som påminner en hel del om Alice in Borderland: (Med det sagt, så har jag ingen aning om vilken av dem som kom först.)

Känner att den var lite väl förutsägbar och ostig emellanåt, till exempel att

huvudpersonen, vars namn jag redan har glömt, hela tiden var den sista som klarade sig. Vanligtvis på sista sekunden. Hallå?

Och slutet var... otillfredsställande.

Ger den med viss tvekan 3 av 5. (Istället för 2 av 5 om det nu inte var uppenbart.)

”Medioker” kan jag definitivt inte hålla med om.
Slutet håller jag dock med om att det inte var jättetillfredställande. Men det är så serier funkar nuförtiden tyvärr. Cliffhangers för att mjölka mer pengar osv

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja översättningen är tydligen horribel, både dubbad och med text. Enligt min koreanska kollega så är det nästan inte samma serie på koreanska språket då de mesta av nyanserna har försvunnit i översättningen. Men jag kan inte koreanska så jag tycker ändå serien är bra.

Hehe, jag är lika lyckligt ovetande så hade jag inte läst om det hade tanken ens slagit mig om undermålig dialog

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Hehe, jag är lika lyckligt ovetande så hade jag inte läst om det hade tanken ens slagit mig om undermålig dialog

och serien är ju fortfarande bra med dialogen som finns. Lite fascinerande att tänka att den kan bli "ännu" bättre.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

”Medioker” kan jag definitivt inte hålla med om.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

och serien är ju fortfarande bra med dialogen som finns. Lite fascinerande att tänka att den kan bli "ännu" bättre.

Verkligen, den är kvick och såväl smart som underhållande som den är. Men läste att serien dragit in närmare 100M för Netflix internationellt så de kan gott betala för bättre översättare som tar oss närmare originalmanus.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Verkligen, den är kvick och såväl smart som underhållande som den är. Men läste att serien dragit in närmare 100M för Netflix internationellt så de kan gott betala för bättre översättare som tar oss närmare originalmanus.

Ja, det borde ju inte vara så svårt att göra om undertexterna i alla fall kan jag tycka?


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

”Ok”

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, det borde ju inte vara så svårt att göra om undertexterna i alla fall kan jag tycka?

Nu har det framkommit mer information om dessa översättningar:

1) Non-Korean performers often act with dialogue translated by non-native speakers, sometimes even Google translate.
2) The actors had very little context on their roles.
3) In the editing process, a take with the wrong line was used.

Utöver denna avslöjande informationen från Instagram har IGN även en längre artikel om debaklet.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hittar inte inlägget nu, men är ganska säker på att det var speciellt undertexterna som kritiserades. Eftersom personen i fråga kunde Koreanska ganska bra antar jag att hon inte skulle ens överväga att se det dubbat. Å andra sidan lär ju inte dubbningen vara bättre översatt, om de inte hyrt in olika översättare såklart.

Såg ett klipp med den engelska dubbningen och det lät skrattretande dåligt, men det har väl mer med skådespeleri att göra.

Synd om översättningarna i sig inte håller måttet.

Skrivet av Gertzy:

1) Non-Korean performers often act with dialogue translated by non-native speakers, sometimes even Google translate.
2) The actors had very little context on their roles.
3) In the editing process, a take with the wrong line was used.

Förklarar en del. VIP-scenerna var inte särskilt bra.

Avstängd
Skrivet av Brainsubstans:

Såg ett klipp med den engelska dubbningen och det lät skrattretande dåligt, men det har väl mer med skådespeleri att göra.

Synd om översättningarna i sig inte håller måttet.

Förklarar en del. VIP-scenerna var inte särskilt bra.

Avsnittet med alla ViPs var inte så bra nä.
Hade hellre sett japanska affärsmän eller nåt istället för amerikanska (om det nu tvunget skulle vara icke-koreanska liksom).
VIP-rollerna passade inte alls in.

Medlem

Midnight Mass

Drama-skräck som sällan blir riktigt läskig, men karaktärerna håller mig kvar och får mig att vilja plöja mig vidare. Långdragna bibliska dialoger, lite seg men inte allt för tråkigt, hettar till mot slutet. Bra skådespeleri. Stark 3/5 i betyg. Inte så många episoder (7) , det gillar jag.
https://www.imdb.com/title/tt10574558/?ref_=nv_sr_srsg_0

Dr. Death

Finns att se på TV4 Play. Verklig historia om en narcissistisk och inkompetent kirurg. Helt okej, men allt för mycket hoppande fram och tillbaka i olika tidslinjer. Betyg 2.5/5, avslutas efter 8 episoder, det också ett plus (har svårt för långdragna serier om det inte är top notch).
https://www.imdb.com/title/tt9179552/?ref_=nv_sr_srsg_0

Medlem

Också sett squid game, tycker den var rätt underhållande men omkring 3/5, begriper inte varför den blivit ett fenomen.
Slutet var riktigt uselt, och alla scener med vip:arna var rent skräp så dåligt skrivna de var.
Men iden är kul, för tankarna till både battle royal och saw.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har precis bränt av 4 säsonger på raken av Mr Robot som var en riktigt bra serie och höll jämn nivå genom alla fyra säsongerna. Ger den serien en stark 4:a av 5.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Chapelwaite
4/5


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Den osannolika mördaren, om Skandiamannen, på Netflix.

Det är verkligen intressant att Netflix gör en serie som bygger helt på en konspirationsteori. Robert Gustavsson är bra tycker jag men Persbrandt är mer klockren som spelar den här första palmeutredaren (minns inte namnet) som ville peka ut PKK.

Tycker serien är bra men man får ta allt med en nypa salt

Medlem
Skrivet av Zontos:

Den osannolika mördaren, om Skandiamannen, på Netflix.

Det är verkligen intressant att Netflix gör en serie som bygger helt på en konspirationsteori. Robert Gustavsson är bra tycker jag men Persbrandt är mer klockren som spelar den här första palmeutredaren (minns inte namnet) som ville peka ut PKK.

Tycker serien är bra men man får ta allt med en nypa salt

Konspirationsteori och konspirationsteori... Det är ju Palmegruppen som lade ner utredningen med att presentera Stig Engström som den möjlige mördaren. Men det är ju knappast klarlagt att det var han, utan mer en teori bland andra. Mycket pekar på att det skulle kunna vara Engström, men det skulle lika gärna kunna vara Victor Gunnarsson (33-åringen) eller Christer Andersson eller polisspåret.

Hans Holmér tänker du på för övrigt. Jag har bara sett de två första avsnitten, men håller tummarna för att även Ebbe Carlsson ska dyka upp i serien.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Konspirationsteori och konspirationsteori... Det är ju Palmegruppen som lade ner utredningen med att presentera Stig Engström som den möjlige mördaren. Men det är ju knappast klarlagt att det var han, utan mer en teori bland andra. Mycket pekar på att det skulle kunna vara Engström, men det skulle lika gärna kunna vara Victor Gunnarsson (33-åringen) eller Christer Andersson eller polisspåret.

Hans Holmér tänker du på för övrigt. Jag har bara sett de två första avsnitten, men håller tummarna för att även Ebbe Carlsson ska dyka upp i serien.

Det skulle kunna vara en mix av allt också, Christer Pettersson blev oavsett vad Sveriges mest kända alkoholist.

Oavsett om det var herr Engström eller inte så verkade han uppenbarligen trivas med att prata om mordet i media, någon besatthet fick han över det där.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Det skulle kunna vara en mix av allt också, Christer Pettersson blev oavsett vad Sveriges mest kända alkoholist.

Oavsett om det var herr Engström eller inte så verkade han uppenbarligen trivas med att prata om mordet i media, någon besatthet fick han över det där.

Verkligen. Han förefaller att ha varit en mycket besynnerlig person med ett stort behov av att få uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Verkligen. Han förefaller att ha varit en mycket besynnerlig person med ett stort behov av att få uppmärksamhet.

Oja, det är en sorglig figur.

Medlem

Deutchland '89, helt ok, men inte like bra som de tidigare säsongerna.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

The Sopranos.
Det var väl dags. Missade den helt när den gick på TV.

Medlem

Narcos Mexico s3.

Jag tycker att Narcos-serien när de är i Colombia är bättre, för karaktärerna känns mer genomarbetade i de serierna än i Mexico-serien som också är bra. Den här gången följer man en polis/lönnmördare i Mexiko samtidigt som man följer DEA och även en Jorunalist utöver kartellerna som jag ibland kan tycka bli rörigt att veta vem som representerar vem egentligen. Säsongen kändes också mer som i The Wire i känslan, lägger den biten i spoiler. samt att jag såg en scen som jag tyckte var så sjukt välgjort så jag nästan ville se den flera gånger trots den var rätt, otäck så att säga. Det bästa var ändå musiken!

Det som jag tyckte var The Wire var att det aldrig blir som man vill alls, de kan kämpa hur mycket som helst men de tar bara bort udden av det. Sedan handlade säsongen mer om korruption än om droger egentligen.

Sen var det lite förutsägbara grejer, som i en scen som jag tyckte var sjukt välgjort eftersom de valde en låt som heter Enjoy the silience med Desperche mode (kanske stavar fel), under en del av en kartell-ledares 40-årsfest i samband med att en av hans vakter upptäcker att de poliser som står utanför förmodligen var deras fiende-kartell som ville hälsa på festen.

"All I ever wanted
All I ever needed
Is here in my arms
Words are very unnecessary
They can only do harm"

När musik passar perfekt ihop med scenen så blir jag alltid fäst, annars var jag inte jättenöjd med serien. För det var många klassiska tråksaker som i att DEA räddar en som kan vara en bra informant men att han ville komma hem till mamma, vad händer? Ja han dog.... Det är sista avsnittet men jag spoilar så man får skylla sig själv tänker jag. Åt andra sidan hade kanske alternativet inte varit så gött heller.

Medlem

Sagor Signerade Grimm (A Tale Dark & Grimm)

Netflix, en säsong

En någolunda barnvänlig tolkning av en smula brutalare version av Grimm än vad t.ex Disney brukar bjuda på. Allt blod och sånt är dolt på fyndiga vis.

Fyra av fem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr

Midnight Mass. Miniserie som beskrivs som skräck men i praktiken känns mer som en thriller. Vilket inte är negativt i sig - Midnight Mass är inte en dålig serie. Tvärtom fann jag den underhållande och gillade det lite annorlunda sättet den tog sig an diverse genretypiska teman (luddigt men vill inte spoila). Hade till och med kunnat vara riktigt vass med lite bättre pacing och rollbesättning. Hamish Linklater är dock underbar som den lokala prästen. 3/5.

Medlem

Successions tredje säsong gick i mål i måndags. Kanske den svagaste säsongen hittills, vilket egentligen inte säger så mycket med tanke på vilken otroligt hög standard serien håller. Säsongen var lite stillastående tyckte jag, men avslutningen var väldigt bra. Ser fram emot säsong 4, även om jag kanske tycker att serien bör avslutas efter den säsongen.

Medlem

Har sett klart andra säsongen av The Great på HBO, bitvis riktigt bra men bitvis lite medioker. Den är dock lite för utdragen, blir nog en säsong 3 också.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skriv svar