Snart får vi ÄNTLIGEN installera Microsoft Store-spel var vi vill

Robot
Snart får vi ÄNTLIGEN installera Microsoft Store-spel var vi vill
Medlem

Det har länge varit möjligt i alla fall genom Xbox-appen. Finns det någon poäng med att använda Store-appen istället?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har länge varit möjligt i alla fall genom Xbox-appen. Finns det någon poäng med att använda Store-appen istället?

Ja, jag väljer vilken disk jag vill installera till varenda gång. Kan det vara så att man menar på att det är en öppen mappstruktur som alla andra mappar framöver kanske? För just installationer från xbox/ms store-apparna är nedlåsta mappar som bara de apparna har access till, om man inte tvingar till sig access då.

Medlem
Skrivet av Doed:

Ja, jag väljer vilken disk jag vill installera till varenda gång. Kan det vara så att man menar på att det är en öppen mappstruktur som alla andra mappar framöver kanske? För just installationer från xbox/ms store-apparna är nedlåsta mappar som bara de apparna har access till, om man inte tvingar till sig access då.

Nja, jag testade att installera ett spel från Store-appen, och där verkar man inte kunna välja vart det ska installeras. Därav min fråga varför man skulle använda den appen istället för Xbox-appen, som verkar vara solklart bättre.

Att mapparna är nedlåsta kommer nog inte ändras, tyvärr


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör
Skrivet av Dunder:

Det har länge varit möjligt i alla fall genom Xbox-appen. Finns det någon poäng med att använda Store-appen istället?

Skrivet av Doed:

Ja, jag väljer vilken disk jag vill installera till varenda gång. Kan det vara så att man menar på att det är en öppen mappstruktur som alla andra mappar framöver kanske? För just installationer från xbox/ms store-apparna är nedlåsta mappar som bara de apparna har access till, om man inte tvingar till sig access då.

Låter ju klokt. Men kan man flytta gjorda installationer också?

Jag har några tidiga versioner av spel som måste tas via MS Store, och då har man dålig eller ingen kontroll och får leta som en galning bara för att hitta installationsmappen. Skräpsystem.


signatur
Medlem

Att modda gamepass spel har varit näst intill omöjligt innan, tack vare att mapparna är så nerlåsta.
Hoppas innerligen att detta är att de släpper på det, och inte bara att man nu kan välja att lägga det på g:\party\... istället för att det alltid hamnade i /WindowsApps som är rejält nerlåst till "TrustedInstaller".

Att lägga det på valfri disk har aldrig varit problematiskt via xbox appen.

Det sjuka är att man knappt kan hitta spelen efter man har installet dom. Allting är gömt på märkliga ställen; det är världens sämsta spelkanal.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Xbox appen och MS Store är pinsamt dåliga föratt vara från Microsoft, dom kan inte vara nöjda internt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Doed:

Ja, jag väljer vilken disk jag vill installera till varenda gång. Kan det vara så att man menar på att det är en öppen mappstruktur som alla andra mappar framöver kanske? För just installationer från xbox/ms store-apparna är nedlåsta mappar som bara de apparna har access till, om man inte tvingar till sig access då.

Skrivet av Dunder:

Nja, jag testade att installera ett spel från Store-appen, och där verkar man inte kunna välja vart det ska installeras. Därav min fråga varför man skulle använda den appen istället för Xbox-appen, som verkar vara solklart bättre.

Att mapparna är nedlåsta kommer nog inte ändras, tyvärr

Står dock i artikeln:

Citat:

Samtidigt blir det möjligt att göra backup på dina spel, och stödet för moddar blir bättre när installationsplatsen inte är en påtvingad Windows-mapp med begränsade rättigheter

Detta borde vara sant, hoppas i alla fall. En förändring med kommande store är hur appar paketeras och ökad flexibilitet för detta. Nuvarande struktur är tänkt för appar men blev helt tokigt när den applicerades på spel. Jaja, hoppas de löser det nu!

Medlem
Skrivet av Pettor:

Står dock i artikeln:

Detta borde vara sant, hoppas i alla fall. En förändring med kommande store är hur appar paketeras och ökad flexibilitet för detta. Nuvarande struktur är tänkt för appar men blev helt tokigt när den applicerades på spel. Jaja, hoppas de löser det nu!

Okej, jag får krypa till korset och erkänna att jag inte läste artikeln från The Verge. Där står det ju faktiskt att man helt tar bort begränsningarna.

Låter väldigt trevligt, då kanske andra program som Discord kan börja känna igen dem automatiskt också.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nja, jag testade att installera ett spel från Store-appen, och där verkar man inte kunna välja vart det ska installeras. Därav min fråga varför man skulle använda den appen istället för Xbox-appen, som verkar vara solklart bättre.

Att mapparna är nedlåsta kommer nog inte ändras, tyvärr

Läser du artikeln så kommer det vara nästintill som steam har det idag.

Medlem

Just att spelen läggs i märkliga mappar som användaren inte äger är fruktansvärt irriterande, särskilt när något blir fel med installationen. Förstår jag detta rätt så slipper vi snart det. Trevligt!


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Tacka vet jag förr i tiden när man hade sin spelmapp, och allt som tillhörde varje spel låg i respektive spels mapp. Nuförtiden strös ju filerna ut kors och tvärs och man vet aldrig exakt var filerna ligger. Otroligt underbart är det när man ska installera om datorn och man behöver jaga save-filer här och var.

Microsoft tror att de skapar ordning med alla sina specialmappar men det enda de gör är att stöka till det.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Tacka vet jag förr i tiden när man hade sin spelmapp, och allt som tillhörde varje spel låg i respektive spels mapp. Nuförtiden strös ju filerna ut kors och tvärs och man vet aldrig exakt var filerna ligger. Otroligt underbart är det när man ska installera om datorn och man behöver jaga save-filer här och var.

Microsoft tror att de skapar ordning med alla sina specialmappar men det enda de gör är att stöka till det.

^ This. A 1000 times this. Fy fan vad jag stör mig på att de ska spri ut sin skit fanimej överallt. Låt mig ha D:\Games\SpelnamnX som katalog för spelet SpelnamnX där allt, ALLT hamnar (well, förutom ev startmeny/skrivbordsikon som jag alltid väljer att inte ha om jag kan). Inte in i users\savedgames, inte in i appdata\roaming eller appdata\local eller fasiken vet jag SAMTIDIGT som spelet generellt sett ligger i dess riktiga mapp.
Fy fasen vad jag hatar att det ska spridas skit till C:\ eller andra ställen. Å det gäller program med. Som t.ex. nu, 4 kataloger "ska" jag ha på c: (program files, program files x86, users, windows), så varför i helsike har jag 17 kataloger (varav typ 6st är dolda) pga något jädra mähä program bestämt vill ha saker där, fastän jag alltid säger att ge FASIKEN i det.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Just att spelen läggs i märkliga mappar som användaren inte äger är fruktansvärt irriterande, särskilt när något blir fel med installationen. Förstår jag detta rätt så slipper vi snart det. Trevligt!

Ja! Jag installerade Dirt Rally 2 och fick något okänt fel vid tillfälle. Att ta sig ur den röra som skapades tog säkert en timme att lösa. Inte ens administratörer har rättigheter till mapparna vilket gör det mer komplicerat än vanligt.

Medlem

Vill man frigöra utrymme i C: så är det ju bara att gå in i Settings > System > Storage > Change where new content i saved, alternativt Settings > Apps > Gå till applikationen och välja Move, om det redan är installerat.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vill man frigöra utrymme i C: så är det ju bara att gå in i Settings > System > Storage > Change where new content i saved, alternativt Settings > Apps > Gå till applikationen och välja Move, om det redan är installerat.

Alternativt sök på CMD och skriv format C: y

Medlem
Skrivet av Mortac:

Tacka vet jag förr i tiden när man hade sin spelmapp, och allt som tillhörde varje spel låg i respektive spels mapp. Nuförtiden strös ju filerna ut kors och tvärs och man vet aldrig exakt var filerna ligger. Otroligt underbart är det när man ska installera om datorn och man behöver jaga save-filer här och var.

Microsoft tror att de skapar ordning med alla sina specialmappar men det enda de gör är att stöka till det.

Nej. Inställningar och saker som sparfiler är användardata och ska sparas under din användarprofil. (C:\Users) Det gör det väldigt enkelt att skilja på personlig data (oersättlig och kan behöva säkerhetskopieras) och systemdata. (kan installeras om)

Att Microsoft sedan naturligtvis väljer det sämsta av alla världar är en annan sak.

Medlem

Finns en video om vad som förändras. Och ja, man kan installera i vilken katalog man vill samt komma åt alla filer i katalogerna

Medlem

Har flightsim via steam och har valt valt att installera på D: (dedikerad till MSFS) i både steam och under installation (x2) men tyvärr dumpar installation över 200 GB på C: i alla fall så att man får välja är inte direkt hela sanningen.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

ELF
Medlem
Skrivet av Lombra:

Nej. Inställningar och saker som sparfiler är användardata och ska sparas under din användarprofil. (C:\Users) Det gör det väldigt enkelt att skilja på personlig data (oersättlig och kan behöva säkerhetskopieras) och systemdata. (kan installeras om)

Att Microsoft sedan naturligtvis väljer det sämsta av alla världar är en annan sak.

Förstår tanken bakom Mina dokument, men jag är lite tudelad. Som ensam användare som dessutom inte lägger Mina Dokument på annan lagring så är det helt onödigt att filerna ligger utspridda. Då skulle det vara bättre om allt låg i spelmappen. Men ser ju som sagt nyttan med det.
Microsoft skulle dock kunna få vara lite tydligare med var allt ska sparas. Förstår inte hur nya spel kan lägga filerna i Appdata mapparna när det faktiskt finns en dedikerad Saved Games och My Games mapp.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

Det är ändå lustigt att Microsoft har den överlägset sämsta plattformen på sitt eget operativsystem.

1
Skriv svar