Lanseringen av Steam Deck försenas till nästa år

Robot
Lanseringen av Steam Deck försenas till nästa år

Spelsugna får vänta till tidigast februari.

#Steam-deck, #Valve, #nyhetstips


Medlem

I skrivandes stund står det: "Förväntad tillgänglighet: Efter 2:a kvartalet 2022 " på deras butiksida.
Formuleringen tyder ju på att det är långt ifrån garanterat.
Inte helt oväntat med tanke på hur komponentbristen är nu.

Medlem
Skrivet av lurwas:

I skrivandes stund står det: "Förväntad tillgänglighet: Efter 2:a kvartalet 2022 " på deras butiksida.
Formuleringen tyder ju på att det är långt ifrån garanterat.
Inte helt oväntat med tanke på hur komponentbristen är nu.

Det står Q2 2022 stog tidigare Q1.
Det står olika för om man bokat eller inte, dvs bokar man idag är det efter Q2.

Steam Deck har blivigt en succé större än Valve väntat, eller ja en föebokningssucce.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Höff! 2021 i ett nötskal. Handhållet Morrowind får vänta ett tag till.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

De skröt med att den klarar AAA titlar när för-bokningen började... Jag var lite intresserad av den, men frågan är hur bra den kommer klara spelen när den väl kommer. Med uppkommande processuppgradering och nya grafikkortsgeneration (om det blir nya gpu:er; blir väl försenat pga komponentbrist där också). Vi är också i början av konsolgeneration.....

De gick väl redan i 30 FPS.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

De skröt med att den klarar AAA titlar när för-bokningen började... Jag var lite intresserad av den, men frågan är hur bra den kommer klara spelen när den väl kommer. Med uppkommande processuppgradering och nya grafikkortsgeneration (om det blir nya gpu:er; blir väl försenat pga komponentbrist där också). Vi är också i början av konsolgeneration.....

De gick väl redan i 30 FPS.

Jag tror nog man kommer bli besviken om man tror att den kommer kunna köra alla titlar. Jag ställe mig i kön främst för att minska skämshögen.
Aaa titlarna vill jag nog fortsättningsvis njuta framför en större skärm.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

De skröt med att den klarar AAA titlar när för-bokningen började... Jag var lite intresserad av den, men frågan är hur bra den kommer klara spelen när den väl kommer. Med uppkommande processuppgradering och nya grafikkortsgeneration (om det blir nya gpu:er; blir väl försenat pga komponentbrist där också). Vi är också i början av konsolgeneration.....

De gick väl redan i 30 FPS.

Den klarar AAA titlar men det kanske inte är dom grafiktyngsta spelen man bör köra.
Det är en dator du kan i princip göra vad du vill men prestandan kommer ju så klart inte räcka till allt.

Många har missförstått att man kommer typ få en bärbar consol med kraft av en toppmodern gaming dator eller ett PS5.
Men man får nog snarare se detr som en "Switch på steroider"

Läckor har även visa att Steam Deck ska ha en betydande del i Valve nästa trådlösa VR headset kallat "Valve Deckard"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så jäkla drygt! Jag hade sett fram emot att ligga utslagen på soffan med en Stem Deck under mellandagarna. Oh well.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skrivet av Weeks_death:

De skröt med att den klarar AAA titlar när för-bokningen började... Jag var lite intresserad av den, men frågan är hur bra den kommer klara spelen när den väl kommer. Med uppkommande processuppgradering och nya grafikkortsgeneration (om det blir nya gpu:er; blir väl försenat pga komponentbrist där också). Vi är också i början av konsolgeneration.....

De gick väl redan i 30 FPS.

Kan tänka mig att dagens spel går bra att spela på den, men när spelen börjar bli utvecklade för current gen konsolerna istället för som det är nu cross-gen med dom äldre kommer det nog bli tyngre. Sen är det ju förvisso låg upplösning på Steam deck (720p eller 800p är det väl då det är 16:10 bildförhållande) och spelen är rätt skalbara i dag så kanske det ändå kommer gå bra.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Höff! 2021 i ett nötskal. Handhållet Morrowind får vänta ett tag till.

För fan, måste du gå och ge mig en anledning att skaffa en Steam Deck i framtiden? Hur ska jag förklara det här för frugan??

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Höff! 2021 i ett nötskal. Handhållet Morrowind får vänta ett tag till.

Skrivet av Nocternity:

För fan, måste du gå och ge mig en anledning att skaffa en Steam Deck i framtiden? Hur ska jag förklara det här för frugan??

Om ni inte vill vänta så finns Morrowind på gamepass även via molnstreaming (och så klart lokal streaming om ni har en xbox). En razr kishi eller liknande till mobilen så går det utmärkt att spela från toan redan idag

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Kan tänka mig att dagens spel går bra att spela på den, men när spelen börjar bli utvecklade för current gen konsolerna istället för som det är nu cross-gen med dom äldre kommer det nog bli tyngre. Sen är det ju förvisso låg upplösning på Steam deck (720p eller 800p är det väl då det är 16:10 bildförhållande) och spelen är rätt skalbara i dag så kanske det ändå kommer gå bra.

Jag tror inte att det kommer vara några problem med titlar på ett ganska bra tag framöver.
Det finns ju faktiskt rätt så mycket grafikinställningar man kan justera för att få ner kraven en hel del.
Utvecklarna kommer förmodligen också ha bra koll på Steam deck eftersom att den verkar nå ganska stora volymer, vilket gör att de kan optimera systemkraven för konsolen framöver.
Är det inte så också att 1080P är 4x antalet pixlar jämfört med 720P och 4K är 4x antalet pixlar från 1080P?
Jämför man det då också med Series S som ska palla med 1080-1440P så ser det inte så bedrövligt ut.

Sen så har du såklart lagringen, förhoppningsvis så klarar de två dyrare modellerna av AMDs motsvarighet till direct storage, den billigare kanske också kommer klara av det framöver ifall man byter ut lagringen i efterhand.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är det inte så också att 1080P är 4x antalet pixlar jämfört med 720P och 4K är 4x antalet pixlar från 1080P?

Mja, 1440p är 720px4 (fördubbling av pixlar i bägge ledd). Men det stämmer att 2160p är 1080px4.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag tror nog man kommer bli besviken om man tror att den kommer kunna köra alla titlar. Jag ställe mig i kön främst för att minska skämshögen.
Aaa titlarna vill jag nog fortsättningsvis njuta framför en större skärm.

Skrivet av Molotov:

Den klarar AAA titlar men det kanske inte är dom grafiktyngsta spelen man bör köra.
Det är en dator du kan i princip göra vad du vill men prestandan kommer ju så klart inte räcka till allt.

Många har missförstått att man kommer typ få en bärbar consol med kraft av en toppmodern gaming dator eller ett PS5.
Men man får nog snarare se det som en "Switch på steroider"

Läckor har även visa att Steam Deck ska ha en betydande del i Valve nästa trådlösa VR headset kallat "Valve Deckard"

Skrivet av hoppalängdhopp:

Kan tänka mig att dagens spel går bra att spela på den, men när spelen börjar bli utvecklade för current gen konsolerna istället för som det är nu cross-gen med dom äldre kommer det nog bli tyngre. Sen är det ju förvisso låg upplösning på Steam deck (720p eller 800p är det väl då det är 16:10 bildförhållande) och spelen är rätt skalbara i dag så kanske det ändå kommer gå bra.

Det är just att de redan dragit ner upplösning och FPS gentemot vad som anses acceptabelt för mig.

Jag är inte så grafik-krävande, speciellt inte när det är bärbart, men jag vill inte ha motionblur och 30fps på det jag spelar. Jag kommer inte kräva 120 (eller mer) när det är FPS, men 60 är ett mål. Jag har dock upptäckt att gsync har hjälpt mig när jag kommer ner under 60fps, men tror inte denna har sådant (free-sync).

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Den klarar AAA titlar men det kanske inte är dom grafiktyngsta spelen man bör köra.
Det är en dator du kan i princip göra vad du vill men prestandan kommer ju så klart inte räcka till allt.

Många har missförstått att man kommer typ få en bärbar consol med kraft av en toppmodern gaming dator eller ett PS5.
Men man får nog snarare se detr som en "Switch på steroider"

Läckor har även visa att Steam Deck ska ha en betydande del i Valve nästa trådlösa VR headset kallat "Valve Deckard"

En upphottad ps4/Xbox One skulle jag vilja säga, det är ju dag och natt om man jämför cyberpunk på ps4 och steamdeck, vilket är rätt imponerande för en handhållen!

Men visst, en switch på ALLA steroider!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om ni inte vill vänta så finns Morrowind på gamepass även via molnstreaming (och så klart lokal streaming om ni har en xbox). En razr kishi eller liknande till mobilen så går det utmärkt att spela från toan redan idag

Fanders, du har en poäng där! Jag får en Backbone levererad nästa vecka så ska testa att köra över molnet! Hur är latencyn på det?

Medlem

blir inte sista gången det försenas, det är stora problem runt om i världen med distribution tyvärr och det lär inte bli bättre anytime soon.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Fanders, du har en poäng där! Jag får en Backbone levererad nästa vecka så ska testa att köra över molnet! Hur är latencyn på det?

Jag har bara testat lite och tyckte det va helt ok, men ändå märkbart. Jag skulle inte spela fps via cloud streaming, men det borde funka bra för spel som Morrowind. Är på jobbet, annars kunde jag gjort ett test åt dig direkt! Lokal streaming vet jag däremot funkar grymt, spelade igenom Oblivion i somras och spelade en stor del på luren.

Medlem
Skrivet av eld:

En upphottad ps4/Xbox One skulle jag vilja säga, det är ju dag och natt om man jämför cyberpunk på ps4 och steamdeck, vilket är rätt imponerande för en handhållen!

Men visst, en switch på ALLA steroider!

Ja du har rätt, tänkte mer på formfaktorn


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

några ord från Tyler McVicker Mr Valve News om förseningen, citadel osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Då blir det hösten 2022 antagligen.

Så är det gott folk, var redo för en framtid där det inte går att bara köpa saker hela tiden. Handlingar och utarmning av jorden får konsekvenser.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gillar inte handkontroller så alla dessa småmanicker går bort.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Ja det här såg man ju komma. Den som seriöst trodde att dem skulle komma i december måste vara helt seriös med att Xbox inte har spel heller.

Om inte ens Microsoft kan få tag på tillräckligt med chip för Series X så kan inte Valve heller det.

Avstängd
Skrivet av Weeks_death:

De skröt med att den klarar AAA titlar när för-bokningen började... Jag var lite intresserad av den, men frågan är hur bra den kommer klara spelen när den väl kommer. Med uppkommande processuppgradering och nya grafikkortsgeneration (om det blir nya gpu:er; blir väl försenat pga komponentbrist där också). Vi är också i början av konsolgeneration.....

De gick väl redan i 30 FPS.

Det finns inte och fanns aldrig en chans att den skulle klara AAA titlar. Alla exempel på detta jag sett har varit lägsta möjliga, fula oigenkännliga grafik, med ensiffrig fps.

Naivt att tro annat.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Höff! 2021 i ett nötskal. Handhållet Morrowind får vänta ett tag till.

Skrivet av Nocternity:

För fan, måste du gå och ge mig en anledning att skaffa en Steam Deck i framtiden? Hur ska jag förklara det här för frugan??

Ni kan ladda ner OMW (Open Morrowind) till Android-mobiler redan idag, allt ni behöver göra är att föra över datorfilerna från ett installerat Morrowind på PC. Funkar även på min förhållandevis sega mobil med Snapdragon 732G.

eld
Medlem
Skrivet av General White:

Det finns inte och fanns aldrig en chans att den skulle klara AAA titlar. Alla exempel på detta jag sett har varit lägsta möjliga, fula oigenkännliga grafik, med ensiffrig fps.

Naivt att tro annat.

Medlem
Skrivet av General White:

Det finns inte och fanns aldrig en chans att den skulle klara AAA titlar. Alla exempel på detta jag sett har varit lägsta möjliga, fula oigenkännliga grafik, med ensiffrig fps.

Naivt att tro annat.

Det finns mycket som kan vara naivt här i världen...
De har dock snack om trippel A, men man kan ju vara cynisk och anta allt är skit då slipper man vara naiv.
Dock poängterar det bara originalkommentaren att den riskerar att vara outdated när den väl kommer.

eld
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det finns mycket som kan vara naivt här i världen...
De har dock snack om trippel A, men man kan ju vara cynisk och anta allt är skit då slipper man vara naiv.
Dock poängterar det bara originalkommentaren att den riskerar att vara outdated när den väl kommer.

Med triple-a så menade de såklart att den skulle klara av allt som var på steam vid tillfället de sa det, och det är inte en liten mängd spel.

Sen så kan man ju inte bli arg eller förvånad att något i den formfaktorn inte kommer leverera vad en 500-1000 watts maskin klarar av, det är liksom inte möjligt, det finns inte kylning nog i den storleken. Men det betyder inte att den inte kan köra dessa spel i minst 30fps i 800p.

Medlem
Skrivet av eld:

Med triple-a så menade de såklart att den skulle klara av allt som var på stream vid tillfället de sa det, och det är inte en liten mängd spel.

Sen så kan man ju inte bli arg eller förvånad att något i den formfaktorn inte kommer leverera vad en 500-1000 watts maskin klarar av, det är liksom inte möjligt, det finns inte kylning nog i den storleken. Men det betyder inte att den inte kan köra dessa spel i minst 30fps i 800p.

Det är meningen att den skall klara annat än att stream:a. Att streama deras spel från en stationär och kraftigare dator fungerar utmärkt med bra nätverk, men då behövs inte en Steam-deck. Jag har något tredjepart skräp för 1000kr (var på rea 50% iofs) men sköna kontroller. Perfekt när man ligger i soffan hemma.

Dock kvarstår det: folk ser att det skall klara spela allt nu, men frågan är om den kan det när den väl kommer.... 1 år senare...

eld
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det är meningen att den skall klara annat än att stream:a. Att streama deras spel från en stationär och kraftigare dator fungerar utmärkt med bra nätverk, men då behövs inte en Steam-deck. Jag har något tredjepart skräp för 1000kr (var på rea 50% iofs) men sköna kontroller. Perfekt när man ligger i soffan hemma.

Dock kvarstår det: folk ser att det skall klara spela allt nu, men frågan är om den kan det när den väl kommer.... 1 år senare...

Scrolla upp en bit så finns det videos, lokalt på steamdeck, inte streamade spel.

12
Skriv svar