Diskutera – Vilket GTA är bäst?

Medlem

Blev helt bortblåst av GTA 3 på ett sätt som få spel fångat mig, och därför är det fortfarande #1 hos mig. Förstår att alla efterföljande spel objektivt är bättre och jag uppskattar dem alla, men för mig personligen bleknar de i jämförelse!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag med, men om man spelade första GTA först så var ju det klart den starkaste upplevelsen?
Jag upplevde GTA 2 och London som visst kanske lite bättre, men att det kändes som DLC typ.

Så London kanske är 'bättre' än första GTA, men 95% av det som är bra i London fanns redan i första... Och det var första jag nötte.
När det var GTA 2 och London hade jag redan ledsnat och tyckte det kändes same same.

Då hade jag redan börjat drömma om ett GTA som skulle vara i 3D som Quake eller så - fast GTA.. Men tänkte väl att det inte är realistiskt att det ska kunna gå - den som lever får se!

Fördelen med de gamla 2D-spelen jämfört med 3D var att de lät ens fantasi gå igång och det är mycket mer stimulerande.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Orättvis fråga! 😬 alla är bra för sin tid. Gta III spelade jag hur mycket som helst när det begav sig, det var verkligen en upplevelse som inte var lik någon annan at the time

Vice City, hade jag fått bosätta mig i ett GTA spel hade det varit detta. Musiken, och overall 80- tals feel är inte helt fel! 😁

San Andreas, gjorde allt ännu bättre. Och vilken map alltså! Och customizing av fordon osv.

GTA 4, jag är nog den enda i norra hemisfären som aldrig fastnade för denna installation

GTA 5, som jag än idag spelar flitigt. Ett av de bästa spelen någonsin!

Medlem

Vice City. Det var ren underhållning. Saknar motorcyklarnas fysik därifrån, jisses vad mycket man stuntade i det spelet.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Vice City. Det var ren underhållning. Saknar motorcyklarnas fysik därifrån, jisses vad mycket man stuntade i det spelet.

Trapphoppet som låg nära det där rockbandets studio var brutalt. Raksträcka längs hela den ön typ och sedan världens trappa som hopp.

Medlem

Utan tvekan GTA 4 från 2008. Magisk fordonsfysik som aldrig har gjorts bättre ännu till dagens datum. R* hade en otrolig fingertoppskänsla i detta mästerverk. Att de fördummade fysiken med uppföljaren GTA 5 från 2013 är rent ut sagt kriminellt. Kommer ihåg att jag tyckte det var så tragiskt första gången jag skulle lira 5an och fordonskänslan hade gjorts om helt för att tillfredsställa kids.
Sedan älskade jag den mörkare storyn om Niko Bellic. Fantastiskt handling med härliga intressanta karaktärer. Detta är mitt absoluta favoritspel som någonsin gjorts. Rankar det som nummer 1. Hoppas ryktet om en remaster stämmer som tydligen är satt till 2023 och ska släppas till PS4, PS5, Xbox ONE, Xbox Series S|X och PC. Detta verk förtjänar att rustas upp. Jag har väntat i många år på det.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Red Dead Redem..... Oups.

Rent storymässigt så tror jag att jag skulle säga GTA SA, GTA4s DLC Balad of gay Tony tyckte jag också var bra och mycket bättre än GTA4s story med en psykopat från balkan. Jag kommer också ihåg att man kunde råna knarkgäng i spelet, det hade varit roligt om man hade fått göra samma sak i femman eller söka upp efterlysta brottslingar och leka torped.

Men GTAV slår nog i det mesta ändå: Storyn, världen, alla möjligheter man kan göra med mera! Hur GTA online är vet jag inte men det hade varit toppen om det hade varit några DLCs av det med...

GTA VC är bra, GTA3 var ett skämt när jag spelade det, fastnade bara inte för det men GTA2 och GTA1 var skoj. Sen minns jag inte riktigt vad jag tyckte om GTA London men det var nog kul att testa det med på en klasskamrats PS.

Medlem

Gta2 för det har jag mest minnen av så mycket local co-op som man spelade med polare när det kom ut.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Visst, GTA 3 var mest imponerande för mig när jag var 13 år. Man var ju dum i huvet och ställde klockan på typ kl 04,30 på morgonen för att hinna spela lite innan man skulle åka in till skolan...

Men det bästa GTA tycker jag ändå var GTA4.
Älskar tonen, humorn och framförallt AI'n & fysiken i spelet. Det kändes otroligt att köra på sin HD-ready TV back in 2008.

Det sämsta däremot är helt klart femman.
Fy bövelen vilket skit. Det var (är fortfarande) väldigt snyggt, men jag verkligen avskyr spelets ton överlag.
Allt känns så överspelat och destruktivt.
Alla NPC'er kastar glåpord på en, attackerar eller ringer snuten helt utan anledning när man bara står bredvid dem . Bilfysiken är helt fruktansvärd och de har tagit bort det som var roligast med hela serien... Kör in i en stolpe, råka hamna upp-å-ner efter ett hopp resulterar i 9 fall av 10 att biljäveln exploderar. Hatade alla karaktärer, förutom Lamar. Onlinelägena är komplett värdelösa med övervägande mycket fuskare. Det går inte att lira modes utan polisen (GTA4!!!!).

Spelade inte ens klart eländet, utan sålde det efter några veckor.
Så, bäst - GTA4 utan tvekan.
Sämst - GTA5.

Medlem
Skrivet av Kris:

Fördelen med de gamla 2D-spelen jämfört med 3D var att de lät ens fantasi gå igång och det är mycket mer stimulerande.

vet inte om jag håller med direkt, vet inte om något GTA direkt stimulerat min fantasi.

men det kanske bara säger något om min brist på fantasi.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

GTA V, inte bara mitt favorit GTA utan förmodligen bästa spel jag någonsin spelat. Gillade verkligen även att kunna spela 3 olika karaktärer. Skulle gärna vilja ha en uppföljare så jag får nya äventyr med Trevor.

Medlem

Som jag upplevde spelet, just när jag lirade det. Så är det San Andreas. Fan vad jag låg på gymet, och pumpade. Och älskade när brudarna kommenterade min kropp 😄 (enda gymet jag var på 😁)

Men GTA4 och balladen om guy Tony eller vad det hette. Var jävligt nice också 👍

GTA 5 var ju ett stort kliv grafikmässigt. Men inte gameplaymässigt.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Avstängd

GTA: Polarens morsa. 5,5/7 tribaler.

GTA:V är mycket bra också. 5/7 tribaler.

Medlem

GTA IV och GTA V utan tvekan. Visst jag gillade SA men mest pga att det passade min ålder och min musiksmak, men det är inte alls lika polerat som 4an och 5an.

4an med Niko var som många säger mörk och härlig, man bekantade sig med flera av gängen, man fick dlc's med hög kvalité. Och Niko är nog den förutom Trevor bäst gjorda karaktär som Rockstar skapat.

5an med sitt nytänkande kring tre karaktärer och hur man bytte mellan dessa och hur deras historier knöts samman. En stor värld att utforska med roliga uppdrag. Det jag tycker är synd är att man inte kan planera och utföra heists efter man klarat spelet. Tycker också att det kunde varit fler i main storyn med tanke på storyns fokus på rån.

Spelade 1an när jag gick i mellanstadiet, 2an något senare. Och visst var det roligt, men går inte att jämföra med när dom gick över till 3D.

Medlem

Det var bättre förr uttrycket kommer väl till pass när det gäller GTA-spelen inte minst efter senaste dagarnas GTA-flopp. Hur tar sig Rockstar vidare härifrån?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Som så många andra så håller jag vice city högst. Bäst miljö och bäst karaktärer. Som så många andra vill jag ha en ny sådan.
Bäst spelmässigt så är San Andreas i topp. Fast jag gillade verkligen inte storyn. Inte för att den va dålig utan att den helt enkelt inte tilltalade mig. Hip hop världen är inget för mig som tycker att den mest är töntig. Men smaken är som baken.
Ettan va underbar på lanpartyn in mitt tonårsrum när vi va fulla och körde nån form av tafatt.

De sämsta enligt mig är 3 och 4. 3 an för att det va inte riktigt redo för 3D. Mycket glitchigt och fastnade inte för det. 4 får dåligt betyg pga mobiltelefonen som bara ringde hela jävla tiden, världen som inte kändes alls lika öppen som SA och så tyckte jag att bilkörningen blev ganska hafsig.

Inaktiv

Det är svårt att säga. Har tre spel som jag gillar en hel del och det är GTA: San Andreas, GTA IV med expansioner och GTA V.
Ska säga anledningen till att jag gillar dessa spelen och det är att man kan göra så mycket i dessa spelen, något som inte går i de flesta andra GTA spelen.
För det första så kan man köpa olika typer av kläder som man kan kombinera lite som man själv vill.
I dessa spelen kan man även gå ut och äta, antingen själv eller med någon annan.
I GTA IV och GTA V så kan man ta taxin dit man vill och det som jag gillar med GTA IV i det fallet är att man kan under taxi turen se ur första person hur det ser ut i bilen, kolla ut genom bilrutan vid dörren eller se den som sitter bredvid mig i samma bil.
I både GTA IV och GTA V finns det även mycket mer att göra med sina vänner eller sin dejt. Finns teater, kasta pil, spela bowling med mera.

Det svåra är att veta vilket av dessa spel som för mig är bäst. Vill välja GTA San Andreas eftersom det var det första spelet som jag klarade av och det som jag gillade mest av GTA III spelen men jag väljer nog GTA IV som det bästa spelet eftersom jag gillar väldigt mycket att åka omkring i Liberty City och allt som finns att göra med alla tre huvudpersonerna.

Medlem

Som så många andra helt klart Vice City, men det är svårt att misslyckas när man kopierar storyn ifrån ScarFace ganska långt 😅

Medlem

Är nog bara jag som knarkade GTA IV:s onlineläge. Älskade att köra race mot främlingar med den fantastiska fordonsfysiken. Även deathmatch var roligt. GTA Online avskyr jag av hela mitt hjärta eftersom allt är så barnsligt och överdrivet. Varje gång jag försökt mig på race i GTA Online har man kört på ramper uppe i himlen av någon jävla anledning??

Fragtjuv

Jag tycker att femman är det bästa i serien. Det var ju ruskigt snyggt när det kom och sen tycker jag att möjligheten att spela tre karaktärer lyfter spelet.

Relationen mellan karaktärerna är också så det härligt urballat som vara GtA kan vara


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Kris:

GTA London.

Tills jag läste ditt inlägg så hade jag helt förträngt London, och vet inte varför. Jag hade så jäkla mycket underhållning och så många timmar insjunkna i det spelet. Skrämmande just nu är att jag minns det så jäkla dåligt. Hur kan någon som man var så engagerad i ha lämnat så dåligt "inprint" på en... Jag kanske skulle spela det igen... Eller låta bli och minnas att jag hade riktigt kul när det begav sig. 😃

Medlem

GTA III blev som en språngbräda när det kom. Jag spelade det som en galning och sedan kom den titel jag får lägga som min favorit:

GTA: Vice city

Fick ju allt som var bra från 3an, bara mer polerat, och en generell uppgradering ( fordon, etc).

Medlem

GTA4 är nog det jag gillar bäst rent spelmässigt. 3:an var det spel som verkligen fick mig att gilla GTA, spelat de tidigare också men aldrig riktigt fastnat för serien före 3:an.

Bästa karaktären alla kategorier är klart Trevor i 5:an, underbart att se vad för galenskaper han hittat på när man byter till honom, mörk humor som passar mig perfekt.

12
Skriv svar