Metal Gear Solid 2 fyller 20 år – Fira med Kojima

Robot
Metal Gear Solid 2 fyller 20 år – Fira med Kojima
Medlem

Grattis!
Till en av världens bästa spelserier!

Vad gammal man känner sig nu när MGS2 kan gå på systemet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Det var väldigt lite försenat spelet blev pga 11 september.
Vet inte vad de ändrade men jag vet att när jag köpte Metal Gear Solid 2: Substance så tittade jag på bonus skivan och såg en bild från när Arsenal Gear åker mot New York. Vred jag bilden lite så fick jag syn på World Trade Center tvilling tornen. Så det är nog det enda som jag kan tänka mig att de ändrade så att man inte skulle kunna se tornen.

Medlem

Aj fasan, jag köpte en US PS2 på den tiden för att kunna lira i lite högra upplösning och lite tidigare.
Plus, det var lite billigare vid ett semesterbesök i USA att köpa vid en sådan tillfalle....
Nörd som man är... var. jag menar, var. Är inte en sådan alls. Nix. *host* *host*

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Det var väldigt lite försenat spelet blev pga 11 september.
Vet inte vad de ändrade men jag vet att när jag köpte Metal Gear Solid 2: Substance så tittade jag på bonus skivan och såg en bild från när Arsenal Gear åker mot New York. Vred jag bilden lite så fick jag syn på World Trade Center tvilling tornen. Så det är nog det enda som jag kan tänka mig att de ändrade så att man inte skulle kunna se tornen.

Det var väl något Red Alert-spel de fick ändra omslaget på också? Har för mig det till och med hade ett brinnande World Trade Center i bakgrunden på omslaget, så kan helt förstå att de ville ändra om där.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Var ett stort fan av MG1 och MGS1, och blev helt överväldigad av trailern som visades under E3 2000 (fortfarande den bästa speltrailer som gjorts) och tyckte demot man fick om man köpte Zone of the Enders var fantastiskt, men själva spelet var den första stora spelbesvikelsen i och med man spenderade större delen av spelet med att inte spela som Snake. Tröttnade på Raiden ganska så snabbt och la ner det. Har aldrig klarat spelet, och har inte spelat något MG sedan dess.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Var ett stort fan av MG1 och MGS1, och blev helt överväldigad av trailern som visades under E3 2000 (fortfarande den bästa speltrailer som gjorts) och tyckte demot man fick om man köpte Zone of the Enders var fantastiskt, men själva spelet var den första stora spelbesvikelsen i och med man spenderade större delen av spelet med att inte spela som Snake. Tröttnade på Raiden ganska så snabbt och la ner det. Har aldrig klarat spelet, och har inte spelat något MG sedan dess.

Jag undrar lite hur MGS2 hade blivit mottaget idag med tanke på hur Kojima marknadsförde det? Han drog ju egentligen samma bait and switch som Druckmann gjorde i TLOU 2, inte lika våldsamt extrem. Men just hur förhandsmaterialet visade Snake i massa scenarios där du sedan spelade Raiden i riktiga spelet. Sen att du dessutom spelade Raiden i hela spelet förutom just inledningen som alla spelat redan i demot.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Köpte MGS2 begagnat när det begav sig från GameShop tror jag dom hette. När jag skulle hem för att lira så upptäckte jag att det bara var ett demo av spelet, någon hade hustlat. ;/

Åkte tillbaka och bytte ut det mot Silent Hill 2 istället, MGS2 fick fick bli ett senare köp. Har enbart kört MGS 1-3 och påbörjade Rising en gång i tiden. Vad man läst så ska Phantom Pain vara lite av ett haveri, åtminstone när det kommer till storyn.

MGS 1 är definitivt favoriten, ramlade nästan av stolen när man lirade det som ung.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

”Hudson river, two years ago…”

Har spelat och älskat samtligs MGS men Sons of liberty har en speciell plats hos mig.
En klassiskt historia om rookien som får jobba sida vid sida med legenden.

edit:

Bara för att jag gick igång så sanslöst på MGS2 nu så här kommer den episka öppningen till ett av PS2ans bästa spel!
Jag får sjuka nostalgiska rysningar av att se detta!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Var ett stort fan av MG1 och MGS1, och blev helt överväldigad av trailern som visades under E3 2000 (fortfarande den bästa speltrailer som gjorts) och tyckte demot man fick om man köpte Zone of the Enders var fantastiskt, men själva spelet var den första stora spelbesvikelsen i och med man spenderade större delen av spelet med att inte spela som Snake. Tröttnade på Raiden ganska så snabbt och la ner det. Har aldrig klarat spelet, och har inte spelat något MG sedan dess.

Haha hela poängen var ju att man skulle känna så för raiden, det hela var en uppbyggnad till en av det mest otroliga payoffsen i spelhistorien!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag undrar lite hur MGS2 hade blivit mottaget idag med tanke på hur Kojima marknadsförde det? Han drog ju egentligen samma bait and switch som Druckmann gjorde i TLOU 2, inte lika våldsamt extrem. Men just hur förhandsmaterialet visade Snake i massa scenarios där du sedan spelade Raiden i riktiga spelet. Sen att du dessutom spelade Raiden i hela spelet förutom just inledningen som alla spelat redan i demot.

Jag var precis där: jag körde "första" till PS (Även den till Nintendo iofs, men bortser från den nu), och när tvåan blev utannonserad så vet jag att jag bara avskydde bilden på spelet (den för fodralet). Ser jag det idag så återkommer känslan lite, fast mer nostalgiskt. 😃

Sedan reagerade jag på att det var inte mycket "solid" i det och iom spelade hos en kompis så blev det aldrig köp, eller att man ens spelade klart (skräpet! ☺️, Haters gonna hate!😃).
Men älskade första så mycket att jag köpte spelet trots inte någon konsol att spela det på. Fick spelat hos kompisar och tänkte någon gång att det kunde bli någon emulator, men blev aldrig av...

Medlem

Vilket jävla spel alltså. Tror aldrig att jag har varit så hypad för ett spel i hela mitt liv, för på den tiden var MGS (tillsammans med Half-Life) favoritspelet. Till en början var jag och kompisarna hemskt besvikna på att man spenderade större delen av spelet som Raiden, men vi ändrade oss efter att ha spelat genom det. Ett av världens bästa spel enligt mig, det hade verkligen allt. Fantastisk gameplay, banbrytande grafik och fysik, makalös ljuddesign och en otroligt spännande story. Hade inte tackat nej till en remaster av MGS 1-3! Eller i alla fall en vettig nyutgåva på moderna maskiner...

Skribent
Skrivet av Zulthar:

Vilket jävla spel alltså. Tror aldrig att jag har varit så hypad för ett spel i hela mitt liv, för på den tiden var MGS (tillsammans med Half-Life) favoritspelet. Till en början var jag och kompisarna hemskt besvikna på att man spenderade större delen av spelet som Raiden, men vi ändrade oss efter att ha spelat genom det. Ett av världens bästa spel enligt mig, det hade verkligen allt. Fantastisk gameplay, banbrytande grafik och fysik, makalös ljuddesign och en otroligt spännande story. Hade inte tackat nej till en remaster av MGS 1-3! Eller i alla fall en vettig nyutgåva på moderna maskiner...

Det jag kritiserar idag är kameran och att kontrollerna är onödigt komplicerade. 2an är speciellt svårt att spela idag stealthbaserat på grund av den dåliga överblicken du får. 3an fick ju en uppdatering där kameran går att röra, men 2an har inte det vilket är hopplöst idag. Hade som sagt gärna sett en remake/remaster där de kör med samma kontroller som i MGS5.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det jag kritiserar idag är kameran och att kontrollerna är onödigt komplicerade. 2an är speciellt svårt att spela idag stealthbaserat på grund av den dåliga överblicken du får. 3an fick ju en uppdatering där kameran går att röra, men 2an har inte det vilket är hopplöst idag. Hade som sagt gärna sett en remake/remaster där de kör med samma kontroller som i MGS5.

tror tyvärr 2an är väldigt mkt designad med just den kameran i åtanke, man ska använda radarn väldigt mkt och gå upp mot väggar och fps läget osv för att navigera arenorna.

även om kameran var fast i 3an från början med så var den för det mesta lägre för att man skulle se framåt mer och man hade inte alls samma radarsystem, så där var det mer logiskt att sätta kameran bakom spelaren och ge kontroll över den

Skribent
Skrivet av tuckdragon:

tror tyvärr 2an är väldigt mkt designad med just den kameran i åtanke, man ska använda radarn väldigt mkt och gå upp mot väggar och fps läget osv för att navigera arenorna.

även om kameran var fast i 3an från början med så var den för det mesta lägre för att man skulle se framåt mer och man hade inte alls samma radarsystem, så där var det mer logiskt att sätta kameran bakom spelaren och ge kontroll över den

Stängs in radarn av eller visar mindre på högre svårhetsgrad? Tänker det talar ju lite emot att spelet är designat därefter..


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Stängs in radarn av eller visar mindre på högre svårhetsgrad? Tänker det talar ju lite emot att spelet är designat därefter..

efter en snabb koll tror jag det endast är på allra svåraste det gör det som heter "european extereme", kör man på den så har man nog lärt sig alla arenor utantill

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Det var väldigt lite försenat spelet blev pga 11 september.
Vet inte vad de ändrade men jag vet att när jag köpte Metal Gear Solid 2: Substance så tittade jag på bonus skivan och såg en bild från när Arsenal Gear åker mot New York. Vred jag bilden lite så fick jag syn på World Trade Center tvilling tornen. Så det är nog det enda som jag kan tänka mig att de ändrade så att man inte skulle kunna se tornen.

Den bilden skulle va intressant att se!

Googlade och fann:
http://mgsgnosis.blogspot.com/2015/02/metal-gear-solid-2-new-...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av tuckdragon:

efter en snabb koll tror jag det endast är på allra svåraste det gör det som heter "european extereme", kör man på den så har man nog lärt sig alla arenor utantill

Ah ja jag minns inte exakt. Var ju så länge sedan nu.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

Den bilden skulle va intressant att se!

Googlade och fann:
http://mgsgnosis.blogspot.com/2015/02/metal-gear-solid-2-new-...

Jag ångrar att jag sålde det spelet för det var kul på den bonusskivan att zooma in och titta från olika vinklar på ett flertal olika bilder från spelet, och som i detta fallet se saker bredvid bilden som man inte kunde se i själva spelet.

Medlem

Man får väl passa på att gratulera!
Jag spelade aldrig vare sig det första eller det andra. Vet att jag lånade tvåan av en kompis men testade nån timme här och var bara, blev aldrig mer än så. Trean och fyran älskade jag fullständigt dock och de håller jag högt.

Edit: Spelar just nu Death Stranding och visst var början lite seg men wow, vilket underbart spel! Kojima är kung!

Medlem

Det var ett fantastiskt spel! Så många coola idéer.

Men: det var en miss att ge Raiden så mycket utrymme.

Inaktiv
Skrivet av Augustus:

Det var ett fantastiskt spel! Så många coola idéer.

Men: det var en miss att ge Raiden så mycket utrymme.

På den tiden hoppades jag på att det skulle komma ett Metal Gear Solid 2 där man kunde välja att spela genom med antingen Raiden eller Snake/Pliskin. Hade gärna sett mer av hur plattformarna runt Shell 2 såg ut innan de blev förstörda.

Medlem

Har spelat alla spelen, 1 och 3 är de bästa enligt mig.
5 är bra men kunde bli fantastiskt om de hade blivit färdigt 😥
Snaaaaaaake!!!!


signatur

Death by Snu Snu🥰

1
Skriv svar