Battlefield 2042

Medlem

Betyg: inte bra.

Har ett antal timmar i betan nu och detta ser inte bra ut, inte bra alls.

Fanboy: - Men det är en gammal beta build... allt är fixat till releasen, de har sagt det. Kjam!
Den har vi hört varenda gång sen BF2 och det var inte sant då och det är med 99,9% sannolikhet inte sant nu heller. Varför skulle de visa upp en total clusterfuck om de hade något bättre redan?

Lite samlat "gnäll" som ea/dice gärna får fixa om detta ska vara det minsta intressant att spela. Just nu så är till och med CoD Warzone ett bättre spel och det är gratis. (kan knappt fatta att jag precis skrev att CoD är bättre än Battlefield.. efter alla år av hånande av CoD-kids och deras dampspel ...gaaahhh 😣)

UI är helt galet (och varför är kartan deaktiverad i "betan"?). Vad har du valt för inställningar i inställningarna? Ingen vet då det är omöjligt att se vad du har valt för att båda alternativen ser ut som att de är aktiverade och det ändrar utseende när du markerar inställningen du vill ändra. Hur fan tänkte de här?

Det tar alldeles för många träffar för att få ner en fiende, ett magasin räcker till 1-2 motspelare, så möter du 3 så spelar det ingen roll om du skjuter dem i ryggen innan de ens sett dig, du dör iaf. Har de sen skottsäkra västen på sig dessutom..

Grafiken är konstig.. det är "dött" på något sätt, svårt att sätta fingret på det. När det är "gråmulet" i spelet så vill ögonen hoppa ur huvudet av frustration. Och hur förvridet det ser ut om du går över typ 80 grader i synfältet.. hej pisskod från 2003?

Du kan inte luta dig eller "kika" över/runt något, i ett spel från 2021 😫. Du kan inte ens springa lite hukad. Däremot så kan du superhero-rusha som nån jävla Flash och vända på en 5-öring.. hej kommande 360 noscope spam.

Det laggar nåt vansinnigt när du kör fordon. Har också sett en del "runt hörnet kills".. det bådar inte gott för nätkoden. Knappast på en nivå som ens en "beta" borde ligga på.

Monterade vapen skjuter typ paintballkulor och rosendoft.. de har nästan ingen effekt alls. Du kan t.ex. skjuta en lång serie med en helikopters dubbla kulsprutor rakt på en spelare och fanskapet springer bara vidare helt oberörd. Splashdamage på raketerna är också nära noll, du måste typ headshotta någon med en explosiv raket för att det ska ge effekt.. va fan?

Oändlig ammunition i flyg och markfordon. Kom igen nu.. autogenererande av hälsa OCH oändlig ammunition? - Balanced, it is not. Och nu kom jag precis på att det inte finns minor att lägga ut som skydd mot stridsvagnarna, tänke inte ens på det innan. Att lägga en minering kräver iof någonslags minimal förmåga att planera 15 sekunder framåt och det verkar inte vara något som man vill ha i detta spel så det passar väl in i bilden.

Flygplan är omöjliga att skjuta ner med luftvärnsrobotar då omladdningstimern på flygets motmedel (flares) är så kort.. de har fått upp nya flares innan du hunnit ladda om och låst på med robot nr 2.

Den som kom på zipline/grapplinghook-skjutaren förstörde spelet totalt, innan det ens är släppt.. Trappor, murar, väggar osv tappar helt sin betydelse då allt och alla kan flyga vart de vill, både vertikalt och horisontellt. Många har inte upptäckt det än i betan men när folk fattar att du i princip kan flyga... oh boy...

Squadfunktioner? Vart är behovet av samarbete som gjorde tidiga BF så bra? Inga medics behövs då alla magiskt helar av sig själv så länge man inte är nere på 0%. Ingen ingenjör behövs då fordonen autoregenererar, alla kan bära en ammunitionslåda om de vill så ingen supportklass behövs etc.
Alla karaktärer/klasser kan välja på all utrustning... Va fan, seriöst ea/dice?

På samma tema som ovan: Kommandoros? Varför kan jag inte meddela vad jag behöver till min grupp eller tacka någon för något?

"Spotting"? Att säga att markerandet av en fiende inte fungerar är en grov underdrift. Lika lite som spotting av en fiende fungerar, lika mycket kan det råka bli en ofrivillig "order" om att attackera en punkt 800 meter därifrån. FFS dice!!

Allt och alla ser likadana ut också, vem är vem och har vilken funktion? Ingen aning, men som redan beskrivits så behövs de iaf inte då alla är nån jävla universal-specops-alltiallo-lösnäsa. Squadplay är härmed död och begraven. Lonewolf gånger 128 spelare.. oh joy.. *suck*.

Summa summarum: sämre än förväntat och då var mina förväntningar låga från början. Med massiv konkurrens från CoD, PUBG, Squad, Hell Let Loose osv så ligger BF6 / 2042 inte särskilt bra till.

Medlem
Skrivet av ToRcH:

Det sämsta BF to date. Trodde inte det var möjligt att göra ett sämre BF än BFV och BF1 men Dice har sannerligen lyckats.
Nätkoden är under all kritik, allting rubber-bandar som in i, och vapnen med tillhörande sikten är bara rent skräp.
BF4 är och kommer förmodligen för alltid att vara det bästa i serien tätt följt av BFBC2.

NI som ändå finner detta nya BF "bra" och/eller "roligt", grattis och hoppas ni kommer få många timmar nöje.

BF1 var ju bra? imo

Medlem

Ja efter några timmar i betan finns det inte mycket hopp om ett bra spel. Buggar hit och dit är en sak, sånt brukar lösa sig, men gameplay är för dåligt helt enkelt. Som föregående skribent sa; 128 lone wolf som spammar ducka-knappen och bunnyhoppar omkring med grappling hook i en enda stor röra.

BF hade den taktiska/strategiska aspekten som fördel men har blivit ett CoD.. och då kan man lika gärna spela CoD.

Dödfött tyvärr.

Medlem

Något ganska intressant börjar forma sig på t.o.m EAs egna forum... iaf tills det raderas i vanlig ordning när någon visar på uppenbara problem.

Ställ dig frågan: Vad är BF2042 egentligen skapat för? För inte är det för lagspel med samarbete som central del iallafall?

Kan det mesta av hur dåligt BF2042 är för lagspel i dagsläget förklaras med att det är en sent påhittad efterhandskonstruktion, inte alls optimerad för ett battlefieldspel av mer traditionell natur?

Det har varit känt sedan länge att DICE jobbat med ett battle-royale, som skulle konkurrera med CoD Warzone.

Ser man på hur betan såg ut (se mitt inlägg tidigare i tråden) så kan en hel del av de mest uppenbara konstigheterna förklaras med att spelet var gjort för att bli ett battle-royale, en alla-mot-alla upplevelse där lag-och gruppfunktioner inte behövs överhuvudtaget.

För inte borde ett spelföretag av dice/ea storlek och kompetens (iaf tekniskt sett) göra något såhär dåligt/obefintligt anpassat för samarbete om de hade gått in för att göra ett team deathmatch / lag mot lag spel, från början?

edit:
https://answers.ea.com/t5/General-Discussion-Feedback/Was-thi...

Medlem

Tiderna förändras och Battfield försöker anpassa sig till hur spelvärlden ser ut idag helt klart. Efter att ha spelat betan har jag kommit till insikt att Battlefield nog inte längre är ett spel för mig. Den absoluta största tjusningen för mig med Battlefield var just att spela i grupp tillsammans och plocka objektiv. När jag inte hade vänner att spela med I Battlefield körde jag Domination istället då det var en mindre version av conquest för oss utan kompisar men ändå till viss del samma anda. Nu kanske det är för att det just är en beta och alla bara testar sig fram, men som många skriver här innan så är sammarbetsaspekten helt bortblåst. Då man inte längre spelar en anonym fotsoldat utan en specifik karaktär blir one man army-andan alldeles för påtaglig. Spelet är som ett uppblåst Call of Duty.

Jag har spelat mycket Cod Cold War i år och det slogs mig så mycket då vad som gjorde Battlefield så mycket mer intressant: De nailade teamworks aspekten. I Cold War kan man inte spawna på sina lagkamrater, ge ammo eller återuppliva någon. Man är ensam mot världen och dina stats är allt som gäller. Samma sak är numera implementerat i BF2042 då ingen kastar ammo eller återupplivar... Åtminstone inte som det var i tidigare Battlefieldspel. Vill DICE och EA gå åt detta hållet så får de såklart göra det men för mig är det nog det sista Battlefield jag tar mig an om slutprodukten blir likt det vi upplevde i betan.

Medlem
Skrivet av autumnsong:

Tiderna förändras och Battfield försöker anpassa sig till hur spelvärlden ser ut idag helt klart. Efter att ha spelat betan har jag kommit till insikt att Battlefield nog inte längre är ett spel för mig. Den absoluta största tjusningen för mig med Battlefield var just att spela i grupp tillsammans och plocka objektiv. När jag inte hade vänner att spela med I Battlefield körde jag Domination istället då det var en mindre version av conquest för oss utan kompisar men ändå till viss del samma anda. Nu kanske det är för att det just är en beta och alla bara testar sig fram, men som många skriver här innan så är sammarbetsaspekten helt bortblåst. Då man inte längre spelar en anonym fotsoldat utan en specifik karaktär blir one man army-andan alldeles för påtaglig. Spelet är som ett uppblåst Call of Duty.

Jag har spelat mycket Cod Cold War i år och det slogs mig så mycket då vad som gjorde Battlefield så mycket mer intressant: De nailade teamworks aspekten. I Cold War kan man inte spawna på sina lagkamrater, ge ammo eller återuppliva någon. Man är ensam mot världen och dina stats är allt som gäller. Samma sak är numera implementerat i BF2042 då ingen kastar ammo eller återupplivar... Åtminstone inte som det var i tidigare Battlefieldspel. Vill DICE och EA gå åt detta hållet så får de såklart göra det men för mig är det nog det sista Battlefield jag tar mig an om slutprodukten blir likt det vi upplevde i betan.

Hade det väldigt roligt överlag, men slogs av det sistnämnda - kändes inte som folk hade något incitament att spela med sin squad. Bör vara enkelt att åtgärda genom någon poängbopnus eller dylikt, reflekterade inte ens om det var in play. Kan också vara så att många spelare numera helt enkelt inte förstår konceptet att hålla ihop. Hade gärna lirat ett långsamt Rainbow 6 liknande lir istället, då jag vill åt de lite trögare känslan, men pallar inte alla gimmicks i serien numera.

Å andra sidan, Insurgency Sandstorm. Hmm..


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av henkka:

Betyg: inte bra.

Har ett antal timmar i betan nu och detta ser inte bra ut, inte bra alls.

Fanboy: - Men det är en gammal beta build... allt är fixat till releasen, de har sagt det. Kjam!
Den har vi hört varenda gång sen BF2 och det var inte sant då och det är med 99,9% sannolikhet inte sant nu heller. Varför skulle de visa upp en total clusterfuck om de hade något bättre redan?

Lite samlat "gnäll" som ea/dice gärna får fixa om detta ska vara det minsta intressant att spela. Just nu så är till och med CoD Warzone ett bättre spel och det är gratis. (kan knappt fatta att jag precis skrev att CoD är bättre än Battlefield.. efter alla år av hånande av CoD-kids och deras dampspel ...gaaahhh 😣)

UI är helt galet (och varför är kartan deaktiverad i "betan"?). Vad har du valt för inställningar i inställningarna? Ingen vet då det är omöjligt att se vad du har valt för att båda alternativen ser ut som att de är aktiverade och det ändrar utseende när du markerar inställningen du vill ändra. Hur fan tänkte de här?

Det tar alldeles för många träffar för att få ner en fiende, ett magasin räcker till 1-2 motspelare, så möter du 3 så spelar det ingen roll om du skjuter dem i ryggen innan de ens sett dig, du dör iaf. Har de sen skottsäkra västen på sig dessutom..

Grafiken är konstig.. det är "dött" på något sätt, svårt att sätta fingret på det. När det är "gråmulet" i spelet så vill ögonen hoppa ur huvudet av frustration. Och hur förvridet det ser ut om du går över typ 80 grader i synfältet.. hej pisskod från 2003?

Du kan inte luta dig eller "kika" över/runt något, i ett spel från 2021 😫. Du kan inte ens springa lite hukad. Däremot så kan du superhero-rusha som nån jävla Flash och vända på en 5-öring.. hej kommande 360 noscope spam.

Det laggar nåt vansinnigt när du kör fordon. Har också sett en del "runt hörnet kills".. det bådar inte gott för nätkoden. Knappast på en nivå som ens en "beta" borde ligga på.

Monterade vapen skjuter typ paintballkulor och rosendoft.. de har nästan ingen effekt alls. Du kan t.ex. skjuta en lång serie med en helikopters dubbla kulsprutor rakt på en spelare och fanskapet springer bara vidare helt oberörd. Splashdamage på raketerna är också nära noll, du måste typ headshotta någon med en explosiv raket för att det ska ge effekt.. va fan?

Oändlig ammunition i flyg och markfordon. Kom igen nu.. autogenererande av hälsa OCH oändlig ammunition? - Balanced, it is not. Och nu kom jag precis på att det inte finns minor att lägga ut som skydd mot stridsvagnarna, tänke inte ens på det innan. Att lägga en minering kräver iof någonslags minimal förmåga att planera 15 sekunder framåt och det verkar inte vara något som man vill ha i detta spel så det passar väl in i bilden.

Flygplan är omöjliga att skjuta ner med luftvärnsrobotar då omladdningstimern på flygets motmedel (flares) är så kort.. de har fått upp nya flares innan du hunnit ladda om och låst på med robot nr 2.

Den som kom på zipline/grapplinghook-skjutaren förstörde spelet totalt, innan det ens är släppt.. Trappor, murar, väggar osv tappar helt sin betydelse då allt och alla kan flyga vart de vill, både vertikalt och horisontellt. Många har inte upptäckt det än i betan men när folk fattar att du i princip kan flyga... oh boy...

Squadfunktioner? Vart är behovet av samarbete som gjorde tidiga BF så bra? Inga medics behövs då alla magiskt helar av sig själv så länge man inte är nere på 0%. Ingen ingenjör behövs då fordonen autoregenererar, alla kan bära en ammunitionslåda om de vill så ingen supportklass behövs etc.
Alla karaktärer/klasser kan välja på all utrustning... Va fan, seriöst ea/dice?

På samma tema som ovan: Kommandoros? Varför kan jag inte meddela vad jag behöver till min grupp eller tacka någon för något?

"Spotting"? Att säga att markerandet av en fiende inte fungerar är en grov underdrift. Lika lite som spotting av en fiende fungerar, lika mycket kan det råka bli en ofrivillig "order" om att attackera en punkt 800 meter därifrån. FFS dice!!

Allt och alla ser likadana ut också, vem är vem och har vilken funktion? Ingen aning, men som redan beskrivits så behövs de iaf inte då alla är nån jävla universal-specops-alltiallo-lösnäsa. Squadplay är härmed död och begraven. Lonewolf gånger 128 spelare.. oh joy.. *suck*.

Summa summarum: sämre än förväntat och då var mina förväntningar låga från början. Med massiv konkurrens från CoD, PUBG, Squad, Hell Let Loose osv så ligger BF6 / 2042 inte särskilt bra till.

Måste säga att 50% av det du klagar på är saker som sannolikt redan är fixade dvs buggar eller ofärdiga saker i betan, och resterande 50% verkar bara vara du som är en riktigt kass spelare. Att bara kunna döda en eller två fiender innan ammon är slut stämmer ju bara inte, ja om du är skit och missar över hälften av dina skott kanske.

Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Måste säga att 50% av det du klagar på är saker som sannolikt redan är fixade dvs buggar eller ofärdiga saker i betan, och resterande 50% verkar bara vara du som är en riktigt kass spelare. Att bara kunna döda en eller två fiender innan ammon är slut stämmer ju bara inte, ja om du är skit och missar över hälften av dina skott kanske.

Fanboy much? Allt är fixat (vilket du vet noll om). Det är bara en beta..
Har det någonsin varit så i BF? Svar: nej.

Kul att du vet att jag är kass på att spela..Har du ens testat betan? Lagg och kass netcode gjorde att det gick bortåt 10-15 skott per fiende rätt ofta.

Väx upp..

Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Måste säga att 50% av det du klagar på är saker som sannolikt redan är fixade dvs buggar eller ofärdiga saker i betan,.

Det där har man hört efter varenda beta sedan bf3...

Medlem
Skrivet av henkka:

Fanboy much? Allt är fixat (vilket du vet noll om). Det är bara en beta..
Har det någonsin varit så i BF? Svar: nej.

Kul att du vet att jag är kass på att spela..Har du ens testat betan? Lagg och kass netcode gjorde att det gick bortåt 10-15 skott per fiende rätt ofta.

Väx upp..

BF3 och 4 var extremt buggiga vid release också. På 4:an tog det väl flera månader innan dom fixade alla game breaking buggar? Även netcoden var inte den bästa då man dog efter man sprungit bakom en vägg pga delayen. Bf3 hade animations buggar, så ibland fick spelarna längre halsar eller förvandlade till sniglar.

Men efter buggarna var fixade så var dom spelen bland dom bästa battlefield spelen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det där har man hört efter varenda beta sedan bf3...

Visst, men att klaga på lagg i en beta är ganska meningslöst då det inte har med själva spelet eller designen av spelet att göra och dessutom är ett vanligt problem i beta då man inte lägger krut på att fixa sådant i en beta.

Medlem

Jag fattar varför folk drar upp att andra spelare inte hjälpte med ammo, revives etc. Men jag tycker det är lite märkligt att lägga det kravet på en beta, folk spelar för att prova på spelet, testa vapen, fordon, se miljön, se events som händer. Allt är så nytt och alla vill uppleva allt, istället för att faktiskt spela spelet som det är menat att spelas.

Jag tyckte inte heller att många hjälpte till som "teamplay" men samtidigt så tycker jag inte man kan förvänta sig det i en open beta som endast var öppen i 2 dagar där det uppstod både lagg och rubberbanding. Lite för snabba för att döma kan jag tycka. Vi får väl se när det släpps helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Måste säga att 50% av det du klagar på är saker som sannolikt redan är fixade dvs buggar eller ofärdiga saker i betan, och resterande 50% verkar bara vara du som är en riktigt kass spelare. Att bara kunna döda en eller två fiender innan ammon är slut stämmer ju bara inte, ja om du är skit och missar över hälften av dina skott kanske.

Hur bra åldrades den där kommentaren? 🤣🤡

https://www.reddit.com/r/battlefield2042/comments/qtq4zt/it_w...

https://www.reddit.com/r/battlefield2042/comments/qttevz/the_...

Medlem

Har inga större problem med spelet, det flyter på för mig. Enda buggen jag har sett är att döda spelare fortfarande står upp fortfarande. Tyckte bf4 releasen var tio gånger värre. En annan bugg eller feature är att svävaren köra på väggarna på skyskraporna. Hoppas att dom låter det va som det är.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skriv svar