19:00! Se jubileumsshowen för Xbox här

It's not a lake, it's an ocean

Xbox är fortfarande den enda konsol jag förbokat och kånkat hem på lanseringsdagen. Som fattig student, dessutom. 5000 spänn plus två spel och en DVD-fjärrkontroll, totalt 6700 kr minns jag att jag pyntade. Ja, jag hittade t.o.m. beställningen på nätet. Detta var förstås i mars 2002, när Xbox kom till Sverige.

Det var ett gigantiskt paket som jag endast med stort besvär lyckades vingla hem på cykeln. Konsolen var komiskt stor bredvid min lilla Dreamcast. Men jag blev genast kär, inte minst i Halo, trots att jag innan dess inte alls hade något till övers för FPS. Halo var annorlunda.

Jag har smygfirat under året som gått och tänkt tillbaka på gamla minnen från alla år med Xbox. Det är svårt att säga exakt när guldåldern var. Jag är väldigt svag för den första konsolen, tycker att spel som Halo, Splinter Cell, Ninja Gaiden och Dead or Alive 3 kändes som framtiden. Men Xbox 360 är väl egentligen den konsol som erbjudit det bästa utbudet, om man ska vara ärlig. Efter några tråkigare år med Xbox One (den repade sig bra med Xbox One X, bakåtkompatibilitet, Game Pass och Elite controller) känns det som att Xbox är på rätt spår igen. Xbox Series X är en fantastisk konsol och Microsoft är mest kundvänliga av de tre kombattanterna på konsolfronten just nu.

Xbox 20 år: exklusiva topp 10
Xbox 20 år: bäst till Xbox One
Xbox 20 år: bäst till Xbox 360
Xbox 20 år: bäst till Xbox


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Lirilesh:

Huuuur???

Har du provat starta om konsolen? Annars får du tar bort preload som är på några Mb och starta om tankningen.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Huuuur???

Tryck på spelet.de kommer göra en update.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Nu har jag missat något vilka funktioner är det som är nya och bra som ps saknar?

I övrigt minns jag första xboxet som en riktigt fin och bra maskin. Enda som hände där var att hunden tuggade av sladden till ena dosan. Mitt 360 hade rrod vid första uppstarten men ersättningskonsolen fungerade i många år.

Tänker främst på FPS-Boost och Quick Resume.

Inte en funktion, men tjänsten Game Pass är grymt bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Content required to play this experience is not yet installed. - Det är fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/9oyuDNF.png

Xbox är fortfarande den enda konsol jag förbokat och kånkat hem på lanseringsdagen. Som fattig student, dessutom. 5000 spänn plus två spel och en DVD-fjärrkontroll, totalt 6700 kr minns jag att jag pyntade. Ja, jag hittade t.o.m. beställningen på nätet. Detta var förstås i mars 2002, när Xbox kom till Sverige.

Det var ett gigantiskt paket som jag endast med stort besvär lyckades vingla hem på cykeln. Konsolen var komiskt stor bredvid min lilla Dreamcast. Men jag blev genast kär, inte minst i Halo, trots att jag innan dess inte alls hade något till övers för FPS. Halo var annorlunda.

Jag har smygfirat under året som gått och tänkt tillbaka på gamla minnen från alla år med Xbox. Det är svårt att säga exakt när guldåldern var. Jag är väldigt svag för den första konsolen, tycker att spel som Halo, Splinter Cell, Ninja Gaiden och Dead or Alive 3 kändes som framtiden. Men Xbox 360 är väl egentligen den konsol som erbjudit det bästa utbudet, om man ska vara ärlig. Efter några tråkigare år med Xbox One (den repade sig bra med Xbox One X, bakåtkompatibilitet, Game Pass och Elite controller) känns det som att Xbox är på rätt spår igen. Xbox Series X är en fantastisk konsol och Microsoft är mest kundvänliga av de tre kombattanterna på konsolfronten just nu.

Xbox 20 år: exklusiva topp 10
Xbox 20 år: bäst till Xbox One
Xbox 20 år: bäst till Xbox 360
Xbox 20 år: bäst till Xbox

Rejält överpris.
Xbox var ingen framgång, utgiven "sent" den generationen och dom behövde sälja.
Köpte min för 1500kr på obs med inkl ett spel.
Tog hem den samtidigt som jag fick ett chip dagen efter. Sen var den ett tag den ultimata piratkonsolen+mediastation.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Rejält överpris.

Som det mesta i Sverige. (Jag undrar vad 5000 kr 2002 motsvarar i dagens penningvärde...?) Men redan i maj dumpade de ju priset till 3500 kr och vi som hade köpt för fullpris kompenserades med två valfria spel och en handkontroll. Dessvärre fanns det väldigt få spel att välja på i början, jag hade ju redan köpt de jag var intresserad av.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Löfbergs lila:

Microsoft var jävligt bra länge men det känns som det hände något runt 2008 och de har mest mediokert puttrat på ända sedan dess.

Kinect hände (2010).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar