Battlefield 2042 lanseras utan röstkommunikation

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Spelet saknar global text server chat, saknar VoIP kommunikation... och visar inte hur många gånger någon har dött på scoreboarden, den visar inte poäng för spelare överhuvudtaget, utan endast din egna squad.

Det är ju att "tvätta" spelet från alla saker som är potentiellt problematiska. Finns där ingen röst kommunikation kan ingen bli trakasserad för att de är kvinna, trans, ung eller gammal. Finns där ingen global text chat så behöver de inte censurera något (något som de mycket aggressivt gjorde i Battlefield V, inte bara svordomar). Och finns där ingen ordentlig scoreboard, så kan ju ingen bli utpekad på ett negativt sätt.

Mycket av detta låter ju bra i teorin... men priset är högt, och mycket går förlorat. Alltför mycket i min mening.

Har svårt att se hur din argumentation kring voicechat fungerar när det väl är planerat att komma. Det andra låter ju mest som kommentarer färgade av din egen kritik mot samhället som du och din grupp ser det. Själv ser jag tilltag som gör att spelets fokus och belöningar är mer på teamwork. Det fungerar bra. Har redan 30 timmar investerat, och visst finns det diverse problem men det är helt klart full med roliga Battlefield moments.

Var dessutom lite försiktig med att kalla folk för snöflingor. Där ju inte vi som sitter och njuter av spelet flera timmar varje dag som är de som skriker sig hesa och röda i ansiktet för att någon har flyttat på deras leksaker

Lägg dina politiska åsikter och fördomar åt sidan och ha lite kul istället.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Har svårt att se hur din argumentation kring voicechat fungerar när det väl är planerat att komma. Det andra låter ju mest som kommentarer färgade av din egen kritik mot samhället som du och din grupp ser det. Själv ser jag tilltag som gör att spelets fokus och belöningar är mer på teamwork. Det fungerar bra. Har redan 30 timmar investerat, och visst finns det diverse problem men det är helt klart full med roliga Battlefield moments.

Var dessutom lite försiktig med att kalla folk för snöflingor. Där ju inte vi som sitter och njuter av spelet flera timmar varje dag som är de som skriker sig hesa och röda i ansiktet för att någon har flyttat på deras leksaker

Lägg dina politiska åsikter och fördomar åt sidan och ha lite kul istället.

Som jag började att säga här... jag tror inte alls på att voice chat kommer, oavsett vad de säger. Det är verkligen upp till bevis för EA/Dice. Att ett företag så stort som detta lanserar ett spel 2021 utan funktionen är skumt. I bästa fall säger det att spelet är sanslöst ofärdigt eller så finns det andra skäl till det. Detta är trots allt en funktion som dels har varit standard hur länge som helst, och dels är relativt enkelt att implementera då det finns ett otal tredjepartslösningar som brukar användas.

Dessutom är diskussionen om voice chat är sexistiskt eller uteslutande verkligen ingenting som jag hittat på. Dels har det talats om en hel del i diverse spelmedia, och dels dels är det något som många spelutvecklare har diskuterat, exempelvis RIOT Games. Där allting ifrån AI som ska kunna live censurera (ex. Intels Bleep eller ToxMod) till att ha inbyggd röstförvrängare tas upp som potentiella lösningar.

Vad gäller "kritik mot samhället så som du och din grupp ser det", så skulle jag säga vilken grupp skulle det vara du slänger in mig i? Jag är jag och talar bara för mig själv. Låter lite grann som du läste vad jag skrev och tänkte "åh, en sån".

Och visst kan man bara lägga på skygglappar och lira vidare... men man måste också förstå att dessa saker påverkar det mesta idag, inklusive speldesign. Att det utvecklas lösningar som inte försämrar upplevelsen överlag är viktigt om du frågar mig, därför tog jag upp det. Att ta bort scoreboard, spelarstatistik och kommunikationsmöjligheter är inte rätt väg att gå i min mening. Men fungerar det för dig så låt inte mig störa, panga på!

Medlem
Skrivet av General White:

Lol, user score är det man kollar på, vem i helvete bryr sig om critics lmao

Vad tycker du om den här user reviewn från metacritic

"In my point of view the Game is awesome and till now i had no problems in general. 10/10"

Känns den rimlig tycker du?

Avstängd
Skrivet av Bawzan:

Vad tycker du om den här user reviewn från metacritic

"In my point of view the Game is awesome and till now i had no problems in general. 10/10"

Känns den rimlig tycker du?

Nej, uppenbart troll då bf2042 aldrig kan komma i närheten av 10/10.

Men visst kommer du hitta en och annan oseriös, av tusentals recensioner. Fortfarande mer intressant än Critics, som bara är betalda shills, utan förankring i verkligheten.

Medlem
Skrivet av General White:

Nej, uppenbart troll då bf2042 aldrig kan komma i närheten av 10/10.

Men visst kommer du hitta en och annan oseriös, av tusentals recensioner. Fortfarande mer intressant än Critics, som bara är betalda shills, utan förankring i verkligheten.

Så det finns inga troll som ger 0 /10 , bara för att ?

Utgår man att allt är en konspiration så kan man såklart tänka så. Foliehatt på

Avstängd
Skrivet av Bawzan:

Så det finns inga troll som ger 0 /10 , bara för att ?

Utgår man att allt är en konspiration så kan man såklart tänka så. Foliehatt på

Absolut. Finns det critics/"professional reviewers" som är opålitliga och betalda?

Har vi inte till och med sett ett mönster av just detta de senaste åren?

Förnekar du att Bf2042 floppat totalt?

Är det inte mer intressant att se på totalscore när urvalet är mycket större?

Medlem
Skrivet av General White:

Absolut. Finns det critics/"professional reviewers" som är opålitliga och betalda?

Har vi inte till och med sett ett mönster av just detta de senaste åren?

Förnekar du att Bf2042 floppat totalt?

Är det inte mer intressant att se på totalscore när urvalet är mycket större?

Absolut att det kan finnas recensioner som är köpta av företag, men att hävda att alla är det kanske är lite mycke va?
Vet inte vilka mönster du pratar om helt ärligt

Vad är din defination av flopp? Försäljningsmässigt?

Annars känns det som en ganska standard BF launch med massa buggar och skit som kommer vara fixade om ett par månader, i bäst fall.

Personligen vet jag inte ännu. Har inte spelat mer än någon timme av betan. Så ska ge det en chans nu till helgen. Men det är många designbeslut som jag inte är ett fan av, så förväntningarna är lägre än dom brukar vara om man säger så.

Problemet med user score är väl att den knappast är helt ärlig. Menar hur många spel som någonsin släppts är värd en nolla i betyg? Dom som sätter 10/10 är lika missvisande.

Medlem

Jag och några vänner förbokade BF2042 i slutet av sommaren då vi hade extremt roligt med BF4 när det begav sig, vid det tillfället satt vi alla på PS4 och även om den releasen i sig hade stora problem, speciellt med "rubber-bandning" så lyckades vi ha riktigt roligt. Spolar vi fram tiden och fokuserar på denna releasen så sitter vi på lite olika plattformar idag, jag samt en till person spelar på PS5, en annan på Series X och den sista på PC - vilket vi vid förbokning insåg inte skulle skapa något problem då spelet är cross-plattform. Men att DiCE (eller EA för den delen) inte lyckas lansera spelet med röstchat dag 1 känns extremt märkligt, visst kan vi nyttja deras "ping-system" men det håller verkligen inte. Då vi sitter på olika plattformar är inte heller 3:e parts lösningar gångbart eller speciellt sömnlöst. Jag kliar mig verkligen i huvudet över att denna funktion saknas..

Jag behåller mitt spel, köpte förövrigt "gold edition" (tänker inte nämna vad det kostade digitalt) med förhoppning att detta åtgärdas inom ett par veckor, skulle DiCE (eller EA) inte lösa detta så kommer jag för första gången bojkotta allt från dessa företag framåt - men jag väljer att ge dem denna chansen då jag kan avvakta några veckor och ett fungerande BF tillsammans med rätt personer är verkligen spelglädje.

I övrigt har jag haft det ganska bekymmerslöst när jag spelat (ensam) på PS5 under helgen, det har laggat vid några få tillfällen men upplever ingenting som trasigt även om det såklart finns en massa saker jag önskar kommer i framtida uppdateringar, men jag måste nog inse att det kommer ta tid innan allt är på plats och hoppas innerligt att röstchat ligger prioriterat hos utvecklarna.

123
Skriv svar