Phil Spencer: "Game Pass är väldigt hållbart just nu"

Robot
Phil Spencer: "Game Pass är väldigt hållbart just nu"

De bränner inte bara pengar för framtida utdelning.

#Game-pass


Medlem

Game pass är grymt! Men var ett tag sen ett spel släpptes på plattformen som fått mig att återuppta min prenumeration. Blir väl Halo Inffinite nästa.

Inaktiv

Trevligt att höra då tjänsten är skitbra så jag vill inte att den ska försvinna.

Medlem

Låter rätt sjukt ifall det är sant.
Så nuvarande inkomst av Gamepass är så pass hög så att både spelutveckling och inköp av bland de största varumärkena i branschen går redan runt och då är det ändå en väldigt liten del av spelarna som har tjänsten.

PSPlus och gamla Xbox live gold måste gått med fruktansvärt hög förtjänst.

Flakmonkey
Skrivet av B-itta:

Game pass är grymt! Men var ett tag sen ett spel släpptes på plattformen som fått mig att återuppta min prenumeration. Blir väl Halo Inffinite nästa.

Känns inte det som samma problem som uppstår på de flesta prenumerationstjänster? I början känns det som att man har hur mycket som helst att titta på eller i det här fallet spela, men sen när man sedan filtrerat bort det man inte är intresserad av och sedan konsumerat det man vill konsumera så är det mycket väntande på nästa släpp. Det är iaf min upplevelse med Netflix, Gamepass, Playstation Now, HBO, etc etc. De enda som egentligen ger ständig valuta för pengarna för mig personligen är de som har livesport, för där kommer det ju naturligt nytt innehåll hela tiden.

Men men, kul att det tycks gå bra för Xbox Game Pass. Får se om jag någonsin får uppleva mitt drömscenario där det finns en prenumerationstjänst men där jag själv får välja vad som ska ingå i den likt en lösgodispåse istället för att den ska vara kurerad av någon annan.

Medlem

Sjukt nöjd med gamepass. Kul med stortitlar som forza men största vinsten tycker jag nästan är alla indie titlar som jag nu testar och som jag hade missat annars. The artful escape är tex ett av årets bästa spel för min del och det hade jag knappast köpt för fullpris enbart av att läsa om det.

Medlem

Game Pass master race!

Medlem

Han kan ju inte gärna säga motsatsen, med tanke på att det skulle kunna påverka företaget negativt (typ aktiehandel etc påverkas av minsta lilla uttalande). Den enda lilla informationen man kan hitta är troligen i de officiella finansiella rapporterna som släpps varje kvartal.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ifall gamepass dök upp på steam så skulle jag nog vara prenumerant varje månad.

It's not a lake, it's an ocean

Dessa ständiga frågor om hållbarheten i Game Pass. Det är lite hjärtevärmande att så många människor på nätet är bekymrade över ekonomin hos världens högst värderade företag...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Löfbergs lila:

Ja så dåligt av konsumenter att bry sig om vad d köper.

Hur menar du nu?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Förstår att d inte blöder pengar med alla indies å emulerade BC spel d adderar.

Hade gärna sett mer AA/AAA varje månad.

De har nyligen köpt in företag för flera miljarder, driver 23 spelstudios samtidigt som de hyr in spel och betalar för exklusivitet till tjänsten, så det borde gå åt lite deg ändå.

Medlem

Fram med lite officiella siffror då och hur du räknar Phille! Att du ens behöver göra ett sånt här vagt uttalande tyder snarare på motsatsen och osar inte självförtroende direkt.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

De har nyligen köpt in företag för flera miljarder, driver 23 spelstudios samtidigt som de hyr in spel och betalar för exklusivitet till tjänsten, så det borde gå åt lite deg ändå.

Frågan är hur mycket av det dom har spenderat dom senaste åren på uppköp osv egentligen "räknas" till kostnaden för Gamepass? T.ex. uppköpet av Zenimax, ska man räkna det till kostnaden för om Gamepass går runt eller inte? Dom hade kanske köpt Zenimax även om inte Gamepass hade funnits?

Det är helt enkelt svårt och säga vad kostnaden för bara själva Gamepass är för oss vanliga användare

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Dessa ständiga frågor om hållbarheten i Game Pass. Det är lite hjärtevärmande att så många människor på nätet är bekymrade över ekonomin hos världens högst värderade företag...

Äh, det brukar vara samma individer som alltid klagar på Xbox i allmänhet och game pass i synnerhet. Gemensam nämnare brukar vara att de spelar uteslutande på någon plattform som inte har game pass.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_118566:

Äh, det brukar vara samma individer som alltid klagar på Xbox i allmänhet och game pass i synnerhet. Gemensam nämnare brukar vara att de spelar uteslutande på någon plattform som inte har game pass.

Ja, ungefär så. Lite tröttsamt, men jaja.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Fram med lite officiella siffror då och hur du räknar Phille! Att du ens behöver göra ett sånt här vagt uttalande tyder snarare på motsatsen och osar inte självförtroende direkt.

är det inte bättre att du ber din härskare Sony att visa sina vinst siffror över Ps now istället!!?
att du alltid ska hoppa in och fråga efter siffror från ett företag som du inte gillar visar bara att du är rädd för hur bra det skall gå för dom.

Medlem

Varför tror ni att PSNow endast fick GTA3(sämst)? Och Xbox Game Pass fick GTA San Andreas(bäst)? Antal prenumeranter. Take Two s VD vet sannolikt vilken som har mest.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Dessa ständiga frågor om hållbarheten i Game Pass. Det är lite hjärtevärmande att så många människor på nätet är bekymrade över ekonomin hos världens högst värderade företag...

Jo men det är väl fint att de är så "bekymrade" och till och med tror att han skulle ljuga för aktieägare. Det är för bra för att vara sant om det både är en sån deal OCH är ekonomiskt hållbart.

eld
Medlem
Skrivet av matt76:

Han kan ju inte gärna säga motsatsen, med tanke på att det skulle kunna påverka företaget negativt (typ aktiehandel etc påverkas av minsta lilla uttalande). Den enda lilla informationen man kan hitta är troligen i de officiella finansiella rapporterna som släpps varje kvartal.

Yep, och hållbart behöver inte betyda att projektet går med vinst.

Men det kan ju absolut ge mer fördelar till andra sidor av Microsoft eller Xbox, vilket de också räknar in.

Men jag tror folk är nyfikna på scenariot där gamepass är deras huvudsakliga inkomst och huruvida de har råd att finansiera sina egna projekt medans de samtidigt betalar licensavgifter för att ha andras spel på plattformen.

Medlem

Hållbart (sustainable) i detta fall lär vara kodspråk för att de går med förlust men med mindre förlust än de möjligen befarat.

Hade det gått med vinst så hade han sagt det. Han vill inte säga att det går med förlust utan då säger han att det är "hållbart" - förlusten är på en nivå de kan acceptera.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Känns inte det som samma problem som uppstår på de flesta prenumerationstjänster? I början känns det som att man har hur mycket som helst att titta på eller i det här fallet spela, men sen när man sedan filtrerat bort det man inte är intresserad av och sedan konsumerat det man vill konsumera så är det mycket väntande på nästa släpp. Det är iaf min upplevelse med Netflix, Gamepass, Playstation Now, HBO, etc etc. De enda som egentligen ger ständig valuta för pengarna för mig personligen är de som har livesport, för där kommer det ju naturligt nytt innehåll hela tiden.

Men men, kul att det tycks gå bra för Xbox Game Pass. Får se om jag någonsin får uppleva mitt drömscenario där det finns en prenumerationstjänst men där jag själv får välja vad som ska ingå i den likt en lösgodispåse istället för att den ska vara kurerad av någon annan.

Och det är väl just det som är så bra med prenumeration. Spelar spelet, säger upp abonnemanget och väntar in nästa spel. Kanske kör en u-play eller EA play prenumeration istället då nytt släppts där. Hoppa emellan lite. Finns inget att klaga på.

Dessutom spelar jag ofta ut spelet inom månaden, så för mig blir priset runt 100kr istället för över 500.

Medlem
Skrivet av bleken:

är det inte bättre att du ber din härskare Sony att visa sina vinst siffror över Ps now istället!!?
att du alltid ska hoppa in och fråga efter siffror från ett företag som du inte gillar visar bara att du är rädd för hur bra det skall gå för dom.

Ursäkta mig, men när har Sony någonsin prioriterat och marknadsfört PS Now som nr 1, likt Gamepass? Varje gång du ser något Xboxrelaterat, presentationer osv. så dyker Gamepass upp överallt på skärmen, sociala medier etc.

Jag skulle gå så långt och säga att PS Now, som jag tycker är en bra tjänst när man tittar på de senaste månaderna, är möjligtvis sämst marknadsförd av alla tjänster. Den hamnar jämnt i skuggan av PS+, trots att Sonys bästa spel, efter en tid, hamnar i tjänsten.

Jag menar, PS Now är så pass dåligt marknadsförd, att folk fortfarande tror att det endast går att streama spelen, när du kan ladda ner alla spel förutom PS3 spel, något som ändrades 2018. Folk blir förvånad när man nämner detta, så illa marknadsfört är det...

Jag hade gärna velat se siffror från PS Now, om det har ökat, vilket jag tror att de har gjort. Men när Gamepass är Xboxs största tjänst, så är det klart som fan att man vill se officiella siffror, vare sig man har Gamepass eller inte, så är det intressant.

Medlem
Skrivet av Dex:

Frågan är hur mycket av det dom har spenderat dom senaste åren på uppköp osv egentligen "räknas" till kostnaden för Gamepass? T.ex. uppköpet av Zenimax, ska man räkna det till kostnaden för om Gamepass går runt eller inte? Dom hade kanske köpt Zenimax även om inte Gamepass hade funnits?

Det är helt enkelt svårt och säga vad kostnaden för bara själva Gamepass är för oss vanliga användare

Jag tror knappast att intresset hade varit lika högt ifall det inte tillhört gamepass då det bör ha räknats in hur mycket mervärde deras bibliotek tillför tjänsten.
Det möjliggör också ett stabilt releaseschema av spel till tjänsten och kommer förmodligen inte generera så mycket pengar utanför Gamepass.

Så ja, jag tycker definitivt att det bör räknas med som kostnad och satsning för specifikt Gamepass.
Men jag har nog svårt för att se hur de redan kan ha tjänat tillräckligt för att ha omsatt detta, det borde ju ta några år innan.
Men när det är avbetalat så bör det ge mycket extra vinst(ifall det går bra, som det bör göra).

Skrivet av Freeman79a:

Varför tror ni att PSNow endast fick GTA3(sämst)? Och Xbox Game Pass fick GTA San Andreas(bäst)? Antal prenumeranter. Take Two s VD vet sannolikt vilken som har mest.

Tråkigt bara att det blev dubbel bajsmacka för båda tjänsterna.
Man får hoppas på att det inte är samma studio som göra VR versionen, då nuvarande versioner sällan ens når 60FPS och att spelet är trasigt och ser bedrövligt ut :/

Jag drar DFs video som referens.
Lite illa när de nästan menar på att PS4 versionen på PS5 ger bäst upplevelse av alla versioner :/

Men lite mer ontopic så satsar som sagt inte Sony särskilt hårt på PSNow, jag har själv inget intresse för tjänsten och känner inget behov av att rekommendera den heller.
Det finns väl inte ens några VR eller PS5 spel där, utan den riktar sig till PS4 ägare.

Men jag tror att inom 2 år så kommer det säkert se annorlunda ut.
Jim Ryan(gycklaren) verkade lite sugen på en utmanare för typ ett år sedan och själv så skulle jag gärna se en tjänst som inkluderar VR spel, helst till PSVR2 då, det skulle kunna få mig att starta en prenumeration.

Medlem

Hej.

Jag är en konsument som kör en tjänst som jag gillar. Om det dyker upp en bättre tjänst så kör jag den istället. Det måste vara jobbigt att vara arg på andra konsumenter. Det tycker jag verkar onödigt.

Tacksåmyckethej.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Känns inte det som samma problem som uppstår på de flesta prenumerationstjänster? I början känns det som att man har hur mycket som helst att titta på eller i det här fallet spela, men sen när man sedan filtrerat bort det man inte är intresserad av och sedan konsumerat det man vill konsumera så är det mycket väntande på nästa släpp. Det är iaf min upplevelse med Netflix, Gamepass, Playstation Now, HBO, etc etc. De enda som egentligen ger ständig valuta för pengarna för mig personligen är de som har livesport, för där kommer det ju naturligt nytt innehåll hela tiden.

Men men, kul att det tycks gå bra för Xbox Game Pass. Får se om jag någonsin får uppleva mitt drömscenario där det finns en prenumerationstjänst men där jag själv får välja vad som ska ingå i den likt en lösgodispåse istället för att den ska vara kurerad av någon annan.

Det är ett problem.
Väldigt sållan jag sitter o betalar månad ut o in för något. I början när man har mkt o titta på (alt spela) så är man där men sedan faller det mer o mer. Särskligt med spel tycker jag det duggar väldigt mkt mellan intressanta spel för min del. Bara för det släpps på en tjänst jag har så betyder det inte jag är intresserad av allt.
Jag var en gång stående kund hos Netflix nu köper jag en månad här o där några ggr om året mest. Finns så jäkla lite som är värt o titta på när man väl tagit sig igenom det inledande.¨
Blev samma med ps now. Fanns hur mkt som helst i början nu knappt något av värde + att för Sonys del så har de galet mkt reor hela tiden så det kostar knappt något att spela ändå om man väljer o betala per spel där haha.

Jag börjar redan få samma känsla för gamepass.
Jag kommer med största sannolikhet köpa någon månad här o där av gamepass när det väl blir något o spela men att bara ha en stående premunaration känner jag inte blir aktuellt för min del framöver.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Haft Gamepass 1 år nu och fortfarande bara spelat ca 10% av allt jag vill spela på Gamepass och hela tiden läggs det till nytt så man hinner ju knappt med att leva utanför spelandet haha! Gamepass är GULD!!!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Varför tror ni att PSNow endast fick GTA3(sämst)? Och Xbox Game Pass fick GTA San Andreas(bäst)? Antal prenumeranter. Take Two s VD vet sannolikt vilken som har mest.

Därför att de vill dra in pengar hos båda.
De hoppas juh vi ska dra o skaffa båda tjänsterna och helst sedan betala för hela kalaset för o få vice city.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Så länge det finns spel att spela på gamepass så struntar i alla fall jag fullständigt hur det går. Jag räknar inte siffror. Jag spelar. Försvinner gamepass imorgon så har jag ändå fått valuta för mina pengar.

Gen
Medlem

Man undrar ju. Jag betalade 10 SEK för en månads Game Pass plus ytterligare två månader gratis, alltså 3 kr i månaden. Jag kommer att köra klart FH5 under den tiden samt It Takes Two vilket jag betalar en tia för. Jag planerar inte att fortsätta med Game Pass efter dessa tre månader gått mao känns det ju som en förlustaffär för Microsoft.

Game Pass kostar 99kr i månaden annars om jag inte minns fel vilket är 1200kr per år dvs ca två fullprisspel. Lirar man mer än två spel per år så känns det som sagt var som att Microsoft borde gå med förlust. Eller är poängen med Game Pass att Microsoft säkrar ett stadigt kassaflöde på 99kr i månaden per person vad som än konsumeras på deras plattform? Iofs är det väl exakt så som Netflix osv jobbar, dock är jämförelsen delvis tveksam då en film inte kostar 650kr.

12
Skriv svar