Phil Spencer: "Game Pass är väldigt hållbart just nu"

Medlem

Hur får företag som inte står under Microsoft betalt för gamepass? Får de visst antar $$$ per spelare eller hur funkar det?

Medlem
Skrivet av Gen:

Game Pass kostar 99kr i månaden annars om jag inte minns fel vilket är 1200kr per år dvs ca två fullprisspel. Lirar man mer än två spel per år så känns det som sagt var som att Microsoft borde gå med förlust. Eller är poängen med Game Pass att Microsoft säkrar ett stadigt kassaflöde på 99kr i månaden per person vad som än konsumeras på deras plattform? Iofs är det väl exakt så som Netflix osv jobbar, dock är jämförelsen delvis tveksam då en film inte kostar 650kr.

De räknar troligtvis med att öka antalet expansioner osv som säljs. Det är oftast (alltid?) standard utgåvan av spelet som ingår i gamepass. Har man redan köpt ett spel för 800kr eller vad de kostar i konsolernas onlinebutik är man kanske inte så sugen på att köpa en expansion med lite uppdrag för 300kr.

Medlem

FH5 sålde ju bara så där 1 miljon ultimate edition, så folk kunde börja tidigare även om spelet finns på gamepass. Och om dessa 1 miljon bara la 400kr extra och tog originalspelet via gamepass så är bara det en skaplig omsättning för gamepass.
Tror en ganska stor dela av dessa hade inte köpt ultimate edition annars. Kan tänka att väldig många drar hem ett originalspelet och sen lägger hälften av kostnaden av vad spelet skulle ha kostat på massa extra prylar i olika spel. Så gamepass lär ha hyfsat stor omsättning på allt extra lull till spelen.

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur får företag som inte står under Microsoft betalt för gamepass? Får de visst antar $$$ per spelare eller hur funkar det?

De flesta får en klumpsumma för en bestämd period (plus eventuell bonus om spelet är väldigt populärt). När perioden är slut kan man förhandla om en summa för en ny period.
I det här fallet spelar antalet spelare (nästan) ingen roll utan det är Microsoft som gissar hur mycket det är värt och sedan får utvecklaren/utgivaren bestämma om det är värt mer än man hade kunnat få in om man sålde spelet som vanligt.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

FH5 sålde ju bara så där 1 miljon ultimate edition, så folk kunde börja tidigare även om spelet finns på gamepass. Och om dessa 1 miljon bara la 400kr extra och tog originalspelet via gamepass så är bara det en skaplig omsättning för gamepass.
Tror en ganska stor dela av dessa hade inte köpt ultimate edition annars. Kan tänka att väldig många drar hem ett originalspelet och sen lägger hälften av kostnaden av vad spelet skulle ha kostat på massa extra prylar i olika spel. Så gamepass lär ha hyfsat stor omsättning på allt extra lull till spelen.

400 extra för fulla spelet alltså? Om de kör denna variant på alla sina förstaparts-titlar, så kan det säkert gå runt. Men då försvinner ju lite av poängen med "Alla firstparty spel är gratis dag 1". Då liknar det ju mer t.ex. disney+ upplägg med att bio-filmer får man betala extra för.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Äh, det brukar vara samma individer som alltid klagar på Xbox i allmänhet och game pass i synnerhet. Gemensam nämnare brukar vara att de spelar uteslutande på någon plattform som inte har game pass.

Inte tycks de ha varken PC (som inte ens nödvändigtvis behöver vara ett monster), surfplatta eller mobil heller. Besynnerligt.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

400 extra för fulla spelet alltså? Om de kör denna variant på alla sina förstaparts-titlar, så kan det säkert gå runt. Men då försvinner ju lite av poängen med "Alla firstparty spel är gratis dag 1". Då liknar det ju mer t.ex. disney+ upplägg med att bio-filmer får man betala extra för.

Om man ville köra det någon dag tidigare kunde man köpa Premium Edition. Man fick också med lite annat lull-lull.

Premium Edition är på intet vis ett måste för att kunna köra fulla spelet idag.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

400 extra för fulla spelet alltså? Om de kör denna variant på alla sina förstaparts-titlar, så kan det säkert gå runt. Men då försvinner ju lite av poängen med "Alla firstparty spel är gratis dag 1". Då liknar det ju mer t.ex. disney+ upplägg med att bio-filmer får man betala extra för.

400kr var för att kunna spela några dagar tidigare och man fick lite extra lullu med. Spelet i sig var gratis, men folk valde att betala 400kr extra. Tror många kände att dom kunde betala dom där extra eftersom dom inte betalade något för standard spelet. Och även om dom la 400kr för Delux Edition så kom dom undan billigare än vad standard spelet skulle ha kostat. Ganska bra deal det
Sen var det nog många som betalade 800kr på Steam för spelet utav den där miljonen.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

400kr var för att kunna spela några dagar tidigare och man fick lite extra lullu med. Spelet i sig var gratis, men folk valde att betala 400kr extra. Tror många kände att dom kunde betala dom där extra eftersom dom inte betalade något för standard spelet. Och även om dom la 400kr för Delux Edition så kom dom undan billigare än vad standard spelet skulle ha kostat. Ganska bra deal det
Sen var det nog många som betalade 800kr på Steam för spelet utav den där miljonen.

Ok, då fattar jag. Ändå smart måste jag erkänna. De hängivna lär vara villiga att slanta upp för premium-versionen.

Ambassadör
Xbox

Det där Xbox Game Pass kanske man skulle testa... Verkar bra!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ok, då fattar jag. Ändå smart måste jag erkänna. De hängivna lär vara villiga att slanta upp för premium-versionen.

E ju inte bara lite "lullull", 2 expansioner (när dom nu släpps) ingår ju också. Dom ingår inte i gamepass standard versionen.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Är ju själv väldigt skeptisk till detta men är inte sämre än att kunna erkänna att jag har fel om motsatsen kan påvisas. Ej övertygad att denna modell kommer vara bra för oss gamers i det långa loppet, men kan naturligtvis ha fel även i detta. Framtiden får visa..

Men att uppvisa en skepticism och önska rena fakta kan ju aldrig vara fel. Det är så vanligt i dag att komma med osanningar, dölja med noggranna valda formuleringar.
Att bli påhoppad och förlöjligad för att ifrågasätta är så slående idag när man läser mångas kommentarer.
Även jag skulle vilja se fakta som backar upp hans uttalande. Framför allt då jag är inte övertygad i dagsläget att detta kommer vara bra för mig som gamer.. Gör detta ställningstagande mig till en "fanboy" eller "Sony-slave" då?.. Tragiskt..

Är Gamepass en bra deal?. Få spela massor av spel till en billig peng, självklart... Men i det stora hela och på lång sikt så är jag rädd för att det skadar mer än hjälper.. Bara min åsikt.

Medlem

Vad MS hoppas på är att folk likt Netflix prenumererar hela tiden fast man kanske inte ens utnyttjar tjänsten speciellt.
Liggande prenumeration för att det är bekvämt.

Själv köper jag 1 månad då och då för att testa lite spel men ligger inte och prenumererar för det är inte riktigt värt det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av grantrytare:

Är Gamepass en bra deal?. Få spela massor av spel till en billig peng, självklart... Men i det stora hela och på lång sikt så är jag rädd för att det skadar mer än hjälper.. Bara min åsikt.

Jag är nyfiken på vad du är rädd för ska hända?

För vi har ju haft Netflix och Spotify osv ett bra tag. Film,serier och musik är fortfarande som det var 10 år före de tjänsterna kom. Mycket är skit en del är helt okej och några få saker är fantastiska. Man har även kvar möjligheten att köpa det mesta själv om man inte vill se ex game of thrones via HBO max.

12
Skriv svar