Sådant internet tog död på (och som vi saknar lite grann)

Medlem

Jag saknar att ringa runt till alla kompisar eller att någon ringer mig. Det är typ bara morsan, och tjejen som jag ringer eller blir uppringd av nu. Messenger och chat-appar har helt dödat vanliga telefonsamtal, och om man får för sig att ringa någon så blir de helt paffa och blir sjukt obekväma. Ringer man någon som är född 90 eller yngre så vet de knappt hur de ska bete sig i ett telefonsamtal.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag saknar att ringa runt till alla kompisar eller att någon ringer mig. Det är typ bara morsan, och tjejen som jag ringer eller blir uppringd av nu. Messenger och chat-appar har helt dödat vanliga telefonsamtal, och om man får för sig att ringa någon så blir de helt paffa och blir sjukt obekväma. Ringer man någon som är född 90 eller yngre så vet de knappt hur de ska bete sig i ett telefonsamtal.

Man ringde ju dessutom efter 18 för det blev billigare.

Tycker mycket blivit sämre, speciellt interaktioner i samhället. Förut såg man personen och fick bete sig efter det. Nu umgås så många med personer man aldrig sett eller kommer att se och beter sig som att det inte är riktiga människor i andra änden.

Skriver i kommentarer på någon sajt för att någon släppt ett nytt album (höll på att skriva skiva) att personen i fråga är så ful att hen borde skjuta sig och liknande.
Tragiskt.

All denna anonymitet både på gott och ont. Man rör sig över hela världen med tummen och behöver inte stå för någonting

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Medmänsklighet, tålamod, allmänbildning och sunt förnuft..

..och till viss del fysisk media. När vi flyttade för ca sex år sedan kasserade jag en tio-tolv flyttlådor med DVD-filmer, spel och böcker. Numera äger jag inte längre en fysisk skiva av något slag. Hej, digitala spel, ljudböcker och streamingtjänster! Lättja, bekvämlighet och överflödets förbannelse segrade över den överlägsna känslan av att öppna ett fodral eller bläddra i en bok tyvärr.

Har du några hyllor hemma och i så fall vad fyller du dom med om inte spel, filmer eller böcker?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har du några hyllor hemma och i så fall vad fyller du dom med om inte spel, filmer eller böcker?

Någon rejäl, klassisk bokhylla har vi inte kvar just eftersom det inte längre behövs. Tavellister, vitrinskåp med hylldel och annat finns dock och där har sambon fått sin vilja igenom så där är mest prydnadssaker och bilder på barnen nuförtiden. Själv har jag en liten hylla på ovanvåningen där jag sitter och arbetar och där har jag tre Funko POP-figurer, det är ungefär den mängden nördiga samlingsprylar jag har kvar

Medlem

Storhandlade en gång i tiden på Discshop. Sen insåg jag att jag kunde hitta filmerna billigare i "varuhuset".

Har köpt tv-serier på BF genom åren men det blir färre och färre serier att köpa då det släpps färre på bluray/dvd. Visst, streamar mycket film och serier men gillar att "äga" det jag gillar.

Saknar att få hem spel fysiskt. Älskar iofs att köpa och ladda ner men spelen "lyfts" en hel del för mig och blir mer på riktigt då man har en box att förhålla sig till.

En annan sak, nu är jag ju gammelgubbe, är att jag gillade den "gamla goda" tiden då det var fast telefon man använde. Detta med att ständigt vara "nåbar" nu. Njae.

Det sociala försvinner. Har inga barn själv men blir ledsen när man är ute på, säg IKEArestaurangen, och föräldrar sitter med näsorna i mobilerna medans de äter och snudd på noll kontakt med barnen.

Spar det "bästa" till sist. Med sociala medier så tror så otroligt många att "de är något" vilket vi inte är. Vi kan skriva och säga hur mycket som helst på Facebook/Twitter/Instagram till ingen nytta. Idrottsklubbar bryr sig inte. Politiker bryr sig inte. Enda vi gör är att såra varandra då det ballar ur. Har själv fått veta att jag "ska få mitt" när jag twittrat om politik. Har aldrig hotat själv. Är man inte överens så är det så. Att då komma med hot......


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Någon rejäl, klassisk bokhylla har vi inte kvar just eftersom det inte längre behövs. Tavellister, vitrinskåp med hylldel och annat finns dock och där har sambon fått sin vilja igenom så där är mest prydnadssaker och bilder på barnen nuförtiden. Själv har jag en liten hylla på ovanvåningen där jag sitter och arbetar och där har jag tre Funko POP-figurer, det är ungefär den mängden nördiga samlingsprylar jag har kvar

Det låter lite tråkigt
Du får spontanköpa ett gäng med dom där figurerna och placera lite här och där och säga att det är din hobby och att du också behöver plats att visa upp dom


signatur

PSN: MrOakenborn

Frilansare
Skrivet av Shadee:

Jag saknar att diskutera och fundera över saker tillsammans med kompisar. Som exempel kan vi ta om man börjat prata om hur många bondskådisar som funnits och vilka filmer de gjort.

Förut dividerade, klurade, funderade man tills man kom fram till vad det nu var man funderade över. Nu kollas det upp via telefonen på tre sekunder, sen är det vidare till nästa ämne (eller hemsida om man fastnar med näsan i skärmen).

Exakt det här.
Så sorgligt att alla diskussioner bara dör ut bara för att någon jävel ska håva fram telefonen och komma med "facit".

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag saknar att diskutera och fundera över saker tillsammans med kompisar. Som exempel kan vi ta om man börjat prata om hur många bondskådisar som funnits och vilka filmer de gjort.

Förut dividerade, klurade, funderade man tills man kom fram till vad det nu var man funderade över. Nu kollas det upp via telefonen på tre sekunder, sen är det vidare till nästa ämne (eller hemsida om man fastnar med näsan i skärmen).

Vi har som regel på jobbet att vid rasterna får man inte kolla upp på telefonen vad som är rätt.

Blir det en väldigt het debatt kan det dyka upp en länk i Teams efter rasten där någon googlat fram svaret.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Exakt det här.
Så sorgligt att alla diskussioner bara dör ut bara för att någon jävel ska håva fram telefonen och komma med "facit".

Vi brukar förbjuda att kolla upp något på en telefon, vi värderar killgissningar högre än google.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Jag saknar att ringa runt till alla kompisar eller att någon ringer mig. Det är typ bara morsan, och tjejen som jag ringer eller blir uppringd av nu. Messenger och chat-appar har helt dödat vanliga telefonsamtal, och om man får för sig att ringa någon så blir de helt paffa och blir sjukt obekväma. Ringer man någon som är född 90 eller yngre så vet de knappt hur de ska bete sig i ett telefonsamtal.

Skönt! Så djävla onödigt att ringa och prata i telefon när man kan skriva på Messenger.

Slipper allt onödigt dösnack före och efter det relevanta som ska framföras.

Enda personerna det egentligen finns någon mening att snacka med i telefon i mer än 15 sekunder är just ens föräldrar och ens partner. Eventuellt nära vänner som av någon anledning inte har dator eller ”smartphone”.

Skrivet av Joakim Bennet:

Exakt det här.
Så sorgligt att alla diskussioner bara dör ut bara för att någon jävel ska håva fram telefonen och komma med "facit".

Så du sitter hellre och gissar i några timmar och kanske inte ens kommer fram till svaret än att få veta vad som är sant? Sjukt… förr kunde bullshittarna sitta och ljuga häcken av sig utan att någon synade deras skitsnack. Märkligt att man saknar det 😅

Medlem
Skrivet av Pixelwood:

Magin med att få en tjejs nummer försvann med internet. Jag gick på högstadiet i slutet av 90-talet och det var något magiskt med att få ett nummer på den tiden.

Nu är alla människor ett klick borta, det tror jag är negativt på många sätt.

This! Visst kan man byta instagram/snap/FB men det ger inte samma spänning på något sätt känner jag. Som när man fick ett nummer. Och såg nu fram emot att smsa

Medlem

Spelbutiker, alltid mysigt. Saknar svenska pc gamer. Saknar demos. jag saknar.... mycket


signatur

Allätare

Avstängd
Skrivet av Pixelwood:

Magin med att få en tjejs nummer försvann med internet. Jag gick på högstadiet i slutet av 90-talet och det var något magiskt med att få ett nummer på den tiden.

Nu är alla människor ett klick borta, det tror jag är negativt på många sätt.

Känslan av "gräset måste vara (ännu) grönare på andra sidan" är mer återkommande idag än förr.

Numera är människorelationer som spel i ens växande Steam-bibliotek!

Medlem
Skrivet av magma:

Saknar att hyra och kolla nya tv-spel (sega megadrive och snes) på Liljehallen och att kolla disneydags innan rederiet började...

Disneydags gick väl på fredagar och inte torsdagar? Check your nostalgia...

Dessutom, linjär-tv existerar fortfarande. Det finns inget som hindrar folk från att bänka sig framför På spåret varje fredag, det är inget streaming-tv tagit död på.

Fragtjuv

Jag saknar skivbutiker en hel del. Viga svänger visserligen alltid in på Bengans när jag är i Göteborg eller Stockholm me! Jag saknar de minde skivbutikerna där man kunde diskutera den senaste musik eller kommande skivsläpp. Som tur är går det ju fortfarande köpa vinyler utan större problem online.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Saknar känslan av att öppna upp ett nytt nummer varje månad av PC Gamer eller Super PLAY och läsa ordentliga krönikor, reportage, recensioner och artiklar.

Tidningarna åkte även med på jobbet där jag hittade stunder att läsa några sidor åt gången.
Självklart läser jag en hel del på FZ, men det är inte alls samma lugna läsning som att sitta med en tidning man betalat dyrt för. Jag saknar även en hel del journalister/skribenter man följde och "lärde sig känna". Även en dröm om att bli speljournalist/skribent försvann väl lite för mig när tidningsdöden och youtube inträffade.

Bläddrar fortfarande en hel del i gamla speltidningar jag har sparat och håller kärt


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Musik. Eller rättare sagt ens musiker-hjältar. Förut var det OKEJ, Kerrang och andra tidningar som gav en lite inblick i deras liv via några bilder och ord, nu speciellt med pandemin kan man se dem på Twitch från deras vardagsrum i sweatpants och luva.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av pskjonte:

Saknar känslan av att öppna upp ett nytt nummer varje månad av PC Gamer eller Super PLAY och läsa ordentliga krönikor, reportage, recensioner och artiklar.

Ja, verkligen. Även om jag slutade att köpa Level mer än då och då, då jag tyckte att den började bli lite väl pretentiös, var det alltid trevligt att ha något att bläddra i. Nu har jag börjat köpa Retro Gamer och ska försöka köpa Sega Mania (det var lite klurigt med betalnngen när jag försökte sist, Sega Mania är ett entusiastprojekt), alltså retroblaskor som gör mig härligt nostalgisk. Välskrivna, dessutom.

Jag brukar läsa i mina gamla tidningar då och då.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Åh, att stå i den lätt sunkiga videofilmcenter med alla kompisar och käbbla om vilken film vi skulle se...
Nä, jag saknar inte att stå hos filmuthyraren. Snarare att jag kan bli lite lätt nostalgisk över att umgås med vännerna på det sätt man gjorde då. Det blir inte samma sak sedan en blev vuxen™.

Jag saknar heller inte att behöva kolla i lokaltidningen för att se vad biograferna visade under helgen. För att sedan behöva passa in biografernas telefontider och kolla om det fortfarande fanns platser kvar. Därefter ringa runt som helvete för att få tag på alla vänner och försöka styra ihop något. En var fan tvungen att göra allt ringande själv för om informationsspridningen delegerades så blev det viskleken av alltihopa.

Det är klart bättre idag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör

Internet killed my skivsamling. Eller ja, det var väl köpintresset som dog - skivorna har jag kvar. Och "Operation bygg ut vinylsamlingen" pågår.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Internet killed my skivsamling. Eller ja, det var väl köpintresset som dog - skivorna har jag kvar. Och "Operation bygg ut vinylsamlingen" pågår.

Det var roligare att köpa skivor förr. Man hade läst en recension eller intervju i Close-Up eller något fanzine, eller sett en annons med ett snyggt skivomslag och köpte skivan blint. Möjligen samlade man ihop en hög nya plattor och stod och lyssnade i skivbutiken en stund. Ibland var skivan som köpts bajs, men oftast blev det ett lyckat köp. Man lade ju ner betydligt mycket mer tid på att lyssna in sig på en skiva på den tiden. Med bara ett barnbidrag att leva på blev det inte så många skivköp på en månad, och skivsamlingen hade ju inte hunnit bli så stor, så det jag köpte fick jag lyssna på.

Medlem
Skrivet av Pixelwood:

Magin med att få en tjejs nummer försvann med internet. Jag gick på högstadiet i slutet av 90-talet och det var något magiskt med att få ett nummer på den tiden.

Ett nummer man från en tjej var ju som en storvinst på travet nästan. De första nervösa sms:en som skickades, och ibland t o m något trevande telefonsamtal. Jag minns en tjej jag träffade på Halloween i början av 00-talet. Jag var rätt så osäker och tafatt kring det här med tjejer på den tiden, men fattade ändå mod och ringde henne. Det blev ett ganska trevande samtal som helt plötsligt avbröts. Jag trodde att hon lade på, och var helt förtvivlad. Efter ett tag gick det upp för mig att det helt enkelt var pengarna på mitt kontantkort som tagit slut. Det blev aldrig något med henne, tyvärr. Jag undrar ibland vad det blev av henne. Hon hade ett så pass vanligt, generiskt namn att jag aldrig kunnat hitta henne på sociala medier när jag snokat.

Redaktör
Skrivet av Tröjan:

Det var roligare att köpa skivor förr. Man hade läst en recension eller intervju i Close-Up eller något fanzine, eller sett en annons med ett snyggt skivomslag och köpte skivan blint. Möjligen samlade man ihop en hög nya plattor och stod och lyssnade i skivbutiken en stund. Ibland var skivan som köpts bajs, men oftast blev det ett lyckat köp. Man lade ju ner betydligt mycket mer tid på att lyssna in sig på en skiva på den tiden. Med bara ett barnbidrag att leva på blev det inte så många skivköp på en månad, och skivsamlingen hade ju inte hunnit bli så stor, så det jag köpte fick jag lyssna på.

Mer spännande om inte annat. Man tvingade sig själv att verkligen lyssna igenom det man köpte, ibland med desperat förhoppning om att skivan skulle bli bättre... Kompisar med smak var guld värt - nån sorts dåtida irl-variant av dagens massiva recensionsdatabaser. Jag hade turen att bo på elevhem under gymnaset och blev guidad in i döds- och grindcore-genrerna av andra där. (Jag gick f.ö. med Jonas Granvik från Metal Wire, Close-Up och Sweden Rock Magazine, om han är bekant?) Guld värt!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mer spännande om inte annat. Man tvingade sig själv att verkligen lyssna igenom det man köpte, ibland med desperat förhoppning om att skivan skulle bli bättre... Kompisar med smak var guld värt - nån sorts dåtida irl-variant av dagens massiva recensionsdatabaser. Jag hade turen att bo på elevhem under gymnaset och blev guidad in i döds- och grindcore-genrerna av andra där. (Jag gick f.ö. med Jonas Granvik från Metal Wire, Close-Up och Sweden Rock Magazine, om han är bekant?) Guld värt!

Åh, Granen. Jodå, jag har alla nummer förutom första och andra numret av Metal Wire. Det var en riktigt härlig tidning. Jag hade en klasskompis i ettan på gymnasiet som jag lärde mig det mesta av inom extrem hårdrock. Jag var mest inne på Iron Maiden och Slayer men hade börjat snegla mot death och black metal. Han var rejält inne på framför allt black metal och lånade mig klassiska skivor med Burzum, Amorphis (Tales From The Thousand Lakes), Emperor, Naglfar osv. Han lurade mig nog en del (eller så hade han inte koll själv), bl a att Mortiis hade opererat sina öron och sin näsa för att se ut så där, men jag lärde mig mycket av honom. Fick kontakt med honom genom att visa upp den klassiska Dark Funeral-intervjun i gratistidningen Chili. Jag har fortfarande kvar den intervjun i en låda. Jag läser Grim av Sara Bergmark Elfgren för närvarande, och igenkänningsfaktorn är skyhög, även om jag kom in på death och black metal runt 1994-1995 och mest sysslade med min hårdrock ensam. Ingen av mina vänner förstod sig på de mer extrema varianterna, de tyckte att gränsen gick vid Iron Maiden och Guns 'N' Roses.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Menar du hemgjorda HTML-sidor med 200 snurrande GIF:ar som fick modemet att grina blod? XD

Just så. Jag minns fortfarande när jag kopplade upp mig första gången. Väl online hade jag ingen aning om vart jag skulle. Några hemsidor kände jag inte till i förväg och konceptet sökmotorer hade jag inte ens hört talas om. xD

Skrivet av Kyraal:

Knåpa samman sidor i HTML för hand i Notepad.exe och tanka upp på Angelfire.

Jag blev en jävel på att bygga snygga hemsidor på den tiden, men intervjuade dåligt och saknade nog lite social kompetens, så det blev inte någon andra intervju hos Framtidsfabriken

Angelfire minns jag, och Geocities och Fortune City. Själv blev jag en jävel på att bygga fult, haha. Det blev inte så många besök heller, så jag redigerade besöksräknaren ganska friskt.

edit: för den som inte surfade på den tiden, så kunde det se ut såhär: http://nineties.website/

Medlem

Tycker inte det känns riktigt hemma någonstans nu när det aldrig står telefonkataloger i trapphuset. Det var så sjukt förknippat med hem för mig.


signatur

Drömmer om att pyssla med spelmedia
PC/PS5
@trevligaspel Instagram/twitter

Redaktör
Skrivet av Tröjan:

Åh, Granen. Jodå, jag har alla nummer förutom första och andra numret av Metal Wire. Det var en riktigt härlig tidning. Jag hade en klasskompis i ettan på gymnasiet som jag lärde mig det mesta av inom extrem hårdrock. Jag var mest inne på Iron Maiden och Slayer men hade börjat snegla mot death och black metal. Han var rejält inne på framför allt black metal och lånade mig klassiska skivor med Burzum, Amorphis (Tales From The Thousand Lakes), Emperor, Naglfar osv. Han lurade mig nog en del (eller så hade han inte koll själv), bl a att Mortiis hade opererat sina öron och sin näsa för att se ut så där, men jag lärde mig mycket av honom. Fick kontakt med honom genom att visa upp den klassiska Dark Funeral-intervjun i gratistidningen Chili. Jag har fortfarande kvar den intervjun i en låda. Jag läser Grim av Sara Bergmark Elfgren för närvarande, och igenkänningsfaktorn är skyhög, även om jag kom in på death och black metal runt 1994-1995 och mest sysslade med min hårdrock ensam. Ingen av mina vänner förstod sig på de mer extrema varianterna, de tyckte att gränsen gick vid Iron Maiden och Guns 'N' Roses.

Haha, igenkänningen! Det var en handfull på gymnasiet som gillade främst dödsmetall, lärde mig av dem där kring 1990-91. Allt hårt och extremt lockade: Megadeth, Slayer, Metallica, Entombed (<3), Paradise Lost, Napalm Death, Carcass, Morbid Angel, Deicide... Dock väldigt lite black metal, tror Bathory och Darkthrones andra var typ det enda. Fast jag tröttnade och snöade in på annat, så har upptäckt hur satans bra Mayhem (första) och Burzum är i efterhand. Och upptäckt att vissa musikaliska drag har lockat ända sedan barnsben: från GBH och Exploited som barn till grind, crust och annan rå energi i dag. Och ja, det blev en del undrande blickar från de gamla kompisarna i byn där hemma när man spelade "Symphonies of sickness" och visade skivomslaget - Carcass var inte skitstora i Koberga.


signatur
Medlem
Skrivet av joelthor100:

Jag saknar skivbutiker en hel del. Viga svänger visserligen alltid in på Bengans när jag är i Göteborg eller Stockholm me! Jag saknar de minde skivbutikerna där man kunde diskutera den senaste musik eller kommande skivsläpp. Som tur är går det ju fortfarande köpa vinyler utan större problem online.

Finns en liten skivbutik i Sundsvall med ett bra utbud som heter Vinylstallet. Riktigt trevligt ställe, har spenderat många timmar och många kronor där Det är jävligt kul att prata musik med personalen också, alla som någonsin jobbat där är riktiga musiknördar (så klart).


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Förväntan inför nästa Datormagazin, enda källan till nyheter om datorer på den tiden som man lusläste varenda rad. (Favorit var när de drev med speltitlarna: "Den sura bondens kurs" = "Curse of the azure bonds" 😄). Idag är vi överösta med information till den grad att vi måste filtrera hårt och skippa allt ovidkommande.

Att fysiskt träffa folk, kopiera band med 20-ish spel på varje sida och prata om spel. Nu är nästan allt sånt online och ingen LANar längre. Inte för att jag skulle gå ändå, för gammal för sånt och har inte piratat sedan tidigt 2000 tal, har dessutom 400+ spel på Steam och en åter igen ökande backlog.

Saknar även ZTV och MTV, stod ofta på med senaste musiken, Ray Cokes satt och skämtade (Ben-Dover) och Paul King spelade alternative rock och EBM musik på "120 minutes". Hör jag en ny låt idag så har jag ingen aning om om den är ny eller 2 år gammal. Med tanke på vilket skal MTV är idag av vad den var så är det inte en stor förlust.

Jag minns att jag tittade på Hultsfreds festivalen på ztv för dom som inte kunde åka dit. Med intervjuver av artisterna och sånt. Rätt nice faktiskt. Nu drar man bara på något på youtube och kollar konserter hur enkelt som helst.

Avstängd
Skrivet av denza:

Nu drar man bara på något på youtube och kollar konserter hur enkelt som helst.

Hur är det sämre? 🤣

Skriv svar