Trenden med halvfärdiga/trasiga spelsläpp

Medlem
Trenden med halvfärdiga/trasiga spelsläpp

Lite av motsatsen till Calles tråd: https://www.fz.se/forum/trad/446734-lyckade-spelslapp
Vad är orsaken till detta? Hur blev det så här?
Har det alltid varit så här? Är vi bara mer medvetna om det nu? Är det bara vi äldre spelare som gnäller?

Så otroligt många stora spelsläpp senaste åren har varit problematiska. Buggar, "cut content", förseningar, osv.
Mestadels från större spelstudios. Som ändå bör ha en ekonomisk kraft att släppa något som är färdigt.

Är allt vårat fel för att vi förbokar och företag vet att de kan tjäna pengar oavsett spelets skick?
Eller finns det andra anledningar?

Medlem

Jag har säkert fel nu men jag tror många spelföretag använder Gas (Games As a Service) som ursäkt att få ut spel så fort så möjligt för att tillfredsställa VDar och aktieägare.
Sen kan dom patcha upp spelet i lugn och ro.
Eller som Angryjoe pratar om i en av sina videos :
MVP (Minimal Viable Product) dvs minsta möjliga produkt som kan säljas för pengar.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Araxnoid:
En MVP är väl mer ett arbetssätt än en slutprodukt?

Med hjälp av MVP:er kan man arbeta interativt med testa tidigt med användare, snarare än att bara kunna få feedback ifrån användare när allt är redan byggt klart allt (och därför svårt att ändra på)


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

* Att man inte bryr sig om sin produkt.
* Att de som utvecklar spelen inte har koll.
* Att man måste släppa saker i förtid för att passa tider.
* Det kommer ut för mycket spel, alla kategorier.
* Konsumenter glömmer... men det är deras fel, inte utvecklarna.

m.m.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Araxnoid:
En MVP är väl mer ett arbetssätt än en slutprodukt?

Med hjälp av MVP:er kan man arbeta interativt med testa tidigt med användare, snarare än att bara kunna få feedback ifrån användare när allt är redan byggt (och svårt att ändra på)

https://www.youtube.com/watch?v=0P7nCmln7PM

Absolut.
Glömde nämna att jag inte är helt insatt i ämnet, så I stand corrected 😊


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Skrivet av Hipshot:

* Att man inte bryr sig om sin produkt.
* Att de som utvecklar spelen inte har koll.
* Att man måste släppa saker i förtid för att passa tider.
* Det kommer ut för mycket spel, alla kategorier.
* Konsumenter glömmer... men det är deras fel, inte utvecklarna.

m.m.

*Konsumenter älskar att hata på produkter och lägger i en extra växel när det gäller en produkt med allmänt höga förväntningar.
*Att man måste släppa saker i förtid för att pengarna helt enkelt är slut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem

Visst är det tråkigt med halvfärdiga/trasiga spel, men idag går ju mycket att fixa via patcher (tack och lov).

Värre var det för, innan internet eran. Det finns ett spel på C64'an (dock glömt var det hette) som släpptes på kassettband som innehöll en bug som gör att spelet inte går att klara av. Det finns en dörr i spelet som man måste ta sig igenom men som förblir låst. Tråkig situation när man väl kommer dit. :'D

Medlem

Handlar väll om att få ut så snabbt som möjligt för att börja tjäna pengar.
Felet är att AAA industrin inte är ärliga och öppna med detta.
Early access osv används till största det av indie utvecklare och då vet man vad som kan förväntas.
Samtidigt kan inte AAA utvecklare/utgivare ge ut Early access för då blir det en shit storm med klagomål på det ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Möjigt att det är lägre kvalitetskontroll i dag när patchar kan skickas ut så smidigt. Men spelen är ju mycket, mycket mer komplexa i dag, det ökar risken att saker missas. Crossplay, antal spelare, hårdvaruutbud och massa annat spelar säkert in. Ja, spel är ju mycket, mycket dyrare också, så det är väl begripligt (om än inte alltid förlåtligt) att utgivaren kräver att releasedatum hålls för att slippa punga ut med lön till flera hundra anställa flera månader till. Det är nog hursomhelst inte bara slapphet från branschen som ligger bakom dagens buggiga spel, även om det givetvis kan bidra. Men jag tycker nog det var rätt jäkla buggigt ibland för 10-20 år sen också.


signatur
Medlem

Att patchar är standard gör ju givetvis att budgeten för buggtestning har minskat avsevärt. Finns ju dock grader i helvetet.

Skrivet av Tomas Helenius:

Men jag tycker nog det var rätt jäkla buggigt ibland för 10-20 år sen också.

Men jämför med 30 år sen.

Medlem

Jag stör mig inte så jättemycket då jag har så mycket annat att göra och helt enkelt kan vänta tills det är fixat. Men däremot stör jag mig lite på att det är så många som låter det vara på detta viset genom att köpa spelen för tidigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av Henkeror:

Att patchar är standard gör ju givetvis att budgeten för buggtestning har minskat avsevärt. Finns ju dock grader i helvetet.

Men jämför med 30 år sen.

Klart mindre då så klart - spelen gick ju inte att patcha. Samt var inte i närheten av lika komplexa.


signatur
Medlem

Till viss del är det väl en del spelares fel som skickar dödshot och likande om spel försenas medan andra gör samma sak om spelet skulle släppas vid utsatt datum i dåligt skick. Det blir en lose-lose situation oavsett vad man gör som spelskapare.

Och förseningar tror jag ofta beror på att spel hela tiden blir större och mer komplexa och att det helt enkelt kan vara svårt att beräkna hur lång tid det kommer att ta. Speciellt om det blir ändringar i innehållet under spelets gång.

Annars tror jag att det handlar mycket om vad aktieägare och finansiärer säger. Spel ska släppas för kosing måste in oavsett konsekvenser.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Tror att mycket beror på att det är viktigare med PR-hysteri och hype än att faktiskt släppa en bra produkt idag. Recensioner är underordnade att lova runt och hålla tunt. Att bolagen ständigt kommer undan med skit som Games as Service och förhandsbokningar är ju ett tydligt tecken på att folk faktiskt vill köpa grisen i säcken.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skrivet av Ravenknight:

Tror att mycket beror på att det är viktigare med PR-hysteri och hype än att faktiskt släppa en bra produkt idag. Recensioner är underordnade att lova runt och hålla tunt. Att bolagen ständigt kommer undan med skit som Games as Service och förhandsbokningar är ju ett tydligt tecken på att folk faktiskt vill köpa grisen i säcken.

Det är väl snarare så att företagen saknar verktyg för att hålla hypen på en jämn nivå. Word of mouth är oerhört mer extremt idag än vad det var för bara 10 år sedan. Även om de vill så klarar de inte av att dämpa förväntningarna och då spårar allt ur när förväntningar inte infrias.

Ja, folk vill ha Games as Service, Game pass-lösningar och andra betallösningar som sträcker sig över tid, så länge de får nytt "content" på regelbunden basis. Företagen tackar och tar emot.
Förhandsbokningar är bara en kvarleva från den där tiden då spel riskerade att bokstavligen ta slut. Det händer inte längre, men de retar den där lilla nerven på potentiella köpare att kunna få tillhöra den exklusiva skara spelare som får köra först. På de digitala plattformarna är väl förhandsbokningar nästintill helt ersatt av någon form av "early access" eller beta-test.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kan ju ha mer förståelse (även om det inte är ok då heller) när ett litet indieföretag med några enstaka utvecklare släpper ett halvfärdigt spel än ett mångmiljardär företag som har tusentals anställda.

Se på bright memory, utvecklat av 3 personer och det ser ut som ett spel från en större AAA-studio. Något har totalt gått åt helvete med dagens spelindustri. Så många duktiga programmerare, utvecklare, designers... you name it vars kunskap och talang slösas bort till projekt som aldrig borde ha initierats från första början...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Profit. Kvartalsrapporter. Folk som inte utvecklar och oavsett har inkomst/fallskärm som sätter agendan.

Skrivet av Tomas Helenius:

Möjigt att det är lägre kvalitetskontroll i dag när patchar kan skickas ut så smidigt. Men spelen är ju mycket, mycket mer komplexa i dag, det ökar risken att saker missas.

Tror inte att det är lägre kvalitetskontroll, utan deadlines som är viktigare än kvaliteten. Men det finns också utvecklare som är klåpare, finns en del exempel på steam. Komplexitet är ingen ursäkt, spelmotorer brukar hantera (typ standardiserad plattform) det där ganska bra och utvecklare kan fokusera på content numera om de inte ska lägga till en massa specialeffekter som krävs.

Skrivet av conthox:

Jag stör mig inte så jättemycket då jag har så mycket annat att göra och helt enkelt kan vänta tills det är fixat. Men däremot stör jag mig lite på att det är så många som låter det vara på detta viset genom att köpa spelen för tidigt.

+1. Köp när du tycker spelet är moget, då kanske den här trenden försvinner. Köpte nyss Kingdom Comes: Deliverance. nästan 4 år efter release (även om jag avskyr att behöva ha en mod för att spara så mycket som jag vill, min tid är dyrbar). Köper nog Cyberpunk 2077 omkring 2024 om de inte förbättrar sig snabbare.

Medlem

För tillfället så irtiterar jag mig nog mer på hur många spelare som faktiskt tillåter och nästan uppmuntrar detta... Och sedan gnäller.

1. Idag så finns det möjlighet att se hur mycket gameplay på youtube, kommentarer och recensioner som helst bara några timmar efter release. Varför kan man inte bara vänta liiiiiite innan man köper?

2. Utbudet idag är verkligen enormt. Det måste väl finnas något annat att spela som släppts de senaste månaderna/åren som man kan spela istället under tiden? Eller plocka upp något gammalt spel och lira några timmar medan man väntar på de första reaktionerna innan man köper?

Så länge folk står och hänger på låset för att få köpa en produkt som mycket tyder på kommer att kännas ofärdig vid release så kommer många företag att fortsätta släppa ofärdiga spel.


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Medlem

som allt annat elände i denna konstiga värld, Girighet.

1
Skriv svar