Det kontroversiella Six Days in Fallujah försenas till 2022

Robot
Det kontroversiella Six Days in Fallujah försenas till 2022

Det har blivit många fler än sex dagar för det kontroversiella spelet.

#Games, #Highwire, #Six-days-in-Fallujah, #Victura


Medlem

Jag har aldrig förstått varför det här spelet är så kritiserat. Hollywood filmer samarbetar jämt och ständigt med USAs militär för att få låna material och personal men filmen måste vara "pro militär" för att militären ska samarbeta med dom.

BFV fick kritik för att ha kvinnor men samtidigt har COD vanguard rödpunkts sikten och en massa annan skit som aldrig fanns på den tiden. Ska man kritisera måste man vara konsekvent, inte bara välja ut dagens offer.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har aldrig förstått varför det här spelet är så kritiserat. Hollywood filmer samarbetar jämt och ständigt med USAs militär för att få låna material och personal men filmen måste vara "pro militär" för att militären ska samarbeta med dom.

BFV fick kritik för att ha kvinnor men samtidigt har COD vanguard rödpunkts sikten och en massa annan skit som aldrig fanns på den tiden. Ska man kritisera måste man vara konsekvent, inte bara välja ut dagens offer.

Det ju skillnad på battlefield som specifikt valt en punkt i historian och säger att det ska vara historiskt korrekt bara för att dem ska ändra om och göra det till fantasy. Medan cod alltid varit en arcade shooter och har aldrig strävat efter realism och finns ingen anledning att tro att det ska finnas det i dem spelen, förutom mw2019 då som gjorde vissa saker väldigt bra.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har aldrig förstått varför det här spelet är så kritiserat.

För att det är ett spel. Spel tillhör inte finkulturen ännu, fossilerna måste dö av innan det släpps in i finrummet. Sen så har vi folk som överpolitiserar allt. På vänsterkanten så ser man det som rasism mot irakier, på högerkanten ser man det som en attack mot USA:s militär.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Mer såna här spel baserad på "verklighet" frpn modernare tid ja tack.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Det ju skillnad på battlefield som specifikt valt en punkt i historian och säger att det ska vara historiskt korrekt bara för att dem ska ändra om och göra det till fantasy. Medan cod alltid varit en arcade shooter och har aldrig strävat efter realism och finns ingen anledning att tro att det ska finnas det i dem spelen, förutom mw2019 då som gjorde vissa saker väldigt bra.

Tycker BFVs trailers visar att de inte gick för att vara 100% korrekt på samma sätt som Vanguards. Känns som väldigt många glömmer hur Cod 1 o 2 var lika historiks korrekta som BF1942 och att båda serierna har gått samma väg.

Skribent
Skrivet av jehuty:

Jag har aldrig förstått varför det här spelet är så kritiserat. Hollywood filmer samarbetar jämt och ständigt med USAs militär för att få låna material och personal men filmen måste vara "pro militär" för att militären ska samarbeta med dom.

BFV fick kritik för att ha kvinnor men samtidigt har COD vanguard rödpunkts sikten och en massa annan skit som aldrig fanns på den tiden. Ska man kritisera måste man vara konsekvent, inte bara välja ut dagens offer.

Händelsen är den blodigaste striden USA varit med om sen Tet-offensiven i Vietnam. Jag tror det är för nära i tid, både från amerikanska ögon och irakiska. Vi har ju sett hur lång tid det tog innan man kunde göra filmer och serier på Vietnamkriget t.ex.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Jag är all in!
Hoppas det blir bra.
Tycker ämnet är intressant, gillar miljön, realismen och taktik!

Medlem
Skrivet av jehuty:

BFV fick kritik för att ha kvinnor men samtidigt har COD vanguard rödpunkts sikten och en massa annan skit som aldrig fanns på den tiden. Ska man kritisera måste man vara konsekvent, inte bara välja ut dagens offer.

Rödpunktssikten m.m. fanns visst.
Aldrig något som riktigt användes i strid på stor skala men både bildförstärkare och sånt fanns och var relativt cutting edge.

Ett exempel.
Utvecklarna på DICE verkar ju inte göra någon research dock, de verkar ha hört ordet "infraföd" och fått för sig att detta sikte var Termiskt. För det var så det implementerades i BF V.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Händelsen är den blodigaste striden USA varit med om sen Tet-offensiven i Vietnam. Jag tror det är för nära i tid, både från amerikanska ögon och irakiska. Vi har ju sett hur lång tid det tog innan man kunde göra filmer och serir på Vietnamkriget t.ex.

Apokalypse now släpptes 79’ dvs 4 år efter krigets slut..

Skribent
Skrivet av Bf1942:

Apokalypse now släpptes 79’ dvs 4 år efter krigets slut..

Det var fortfarande känsligt även om visst material gjordes. Det går nog räkna på en hand filmer och serier baserade på Vietnamnkriget. M.A.S.H t.ex. utspelar sig ju officiellt i Korea även om många av avsnitten är baserade på berättelser som hände i Vietnam.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har aldrig förstått varför det här spelet är så kritiserat. Hollywood filmer samarbetar jämt och ständigt med USAs militär för att få låna material och personal men filmen måste vara "pro militär" för att militären ska samarbeta med dom.

Folk är dock kritiska till hur USA speglas i Hollywood filmer med & tycker att mycket är USA propaganda. Det blir kanske inte lika stora rubriker där. Jag vet inte varför men skulle jag gissa så kanske det beror på att det är fler röster & fler högljudda röster som är kritiska till Nato/USA inom spel världen än inom film världen. Sedan beror det på vart på internet man rör sig, vet inte om du följer film världen lika mycket som spel världen men om man inte följer film industrin lika mycket som spel industrin så märker man väl inte vad som händer där.

Skrivet av jehuty:

BFV fick kritik för att ha kvinnor men samtidigt har COD vanguard rödpunkts sikten och en massa annan skit som aldrig fanns på den tiden. Ska man kritisera måste man vara konsekvent, inte bara välja ut dagens offer.

Är inte så konstig att olika spel får kritik för olika saker då de olika spelens spelar grupper vill olika saker. Även om BF har gått ifrån realismen mer och mer som jag förstått det så har ju basen av spelarna velat ha realism, så när de går ifrån vad spelarna anser vara realism så klagar man på det. CoD spelare kanske inte bryr sig om att saker ska ha realism utan är mer öppna om det ger en bättre gameplay.

Medlem

Roligt samhällsklimat vi fått på senare tid, där alla är kränkta precis hela tiden och tar allt personligt.

Världen är inte rättvis, alla är inte lika mycket värda och din åsikt delas inte av alla. Torka tårarna och gå vidare.

Medlem
Skrivet av skurk:

Roligt samhällsklimat vi fått på senare tid, där alla är kränkta precis hela tiden och tar allt personligt.

Världen är inte rättvis, alla är inte lika mycket värda och din åsikt delas inte av alla. Torka tårarna och gå vidare.

Sluta vara så lättkränkt. Du är visst lika mycket värd.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Infrarött är ju värmestrålning så förstår inte riktigt vad du menar. Helt ärligt så orkar jag inte se en video på 9 min heller, men skulle du kunna förklara vad dom gjorde för fel?

Ordet infrarött betyder inte att man ser värmestrålning per automatik.
Och vad jag vet så fanns verkligen inte "Thermal sikten" under andra världskriget.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Ok då förstår jag. Tack för svar!

Nemas problemas compadre.

Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Det ju skillnad på battlefield som specifikt valt en punkt i historian och säger att det ska vara historiskt korrekt bara för att dem ska ändra om och göra det till fantasy. Medan cod alltid varit en arcade shooter och har aldrig strävat efter realism och finns ingen anledning att tro att det ska finnas det i dem spelen, förutom mw2019 då som gjorde vissa saker väldigt bra.

Har DICE någonsin sagt att BFV var realistisk? Jag tror att folk har skapat en egen sanning.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Händelsen är den blodigaste striden USA varit med om sen Tet-offensiven i Vietnam. Jag tror det är för nära i tid, både från amerikanska ögon och irakiska. Vi har ju sett hur lång tid det tog innan man kunde göra filmer och serier på Vietnamkriget t.ex.

Jag köper det och kan väl till viss del hålla med. Vi är ett land som inte har varit med i ett krig på evigheter så det är väl svårt för mig (oss) att förstå hur det känns. Men samtidigt kan man inte låtsas som att det har hänt. Men det är lite så USA fungerar.

Skribent
Skrivet av jehuty:

Har DICE någonsin sagt att BFV var realistisk? Jag tror att folk har skapat en egen sanning.

Jag köper det och kan väl till viss del hålla med. Vi är ett land som inte har varit med i ett krig på evigheter så det är väl svårt för mig (oss) att förstå hur det känns. Men samtidigt kan man inte låtsas som att det har hänt. Men det är lite så USA fungerar.

Ja jag säger inte att det är rätt att bara låtsas som om inget har hänt. Samtidigt, som du också säger, är det svårt för oss här hemma i Sverige att sätta sig in i hur det faktiskt är när vi inte varit i krig på typ 200 år (Att ha lite FN-soldater utplacerade räknas inte). Sen förstår jag kanske att man vill lämna lite distans till saker innan det tas upp igen. Sår är öppna och behöver få läka, det köper jag fullständigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag säger inte att det är rätt att bara låtsas som om inget har hänt. Samtidigt, som du också säger, är det svårt för oss här hemma i Sverige att sätta sig in i hur det faktiskt är när vi inte varit i krig på typ 200 år (Att ha lite FN-soldater utplacerade räknas inte). Sen förstår jag kanske att man vill lämna lite distans till saker innan det tas upp igen. Sår är öppna och behöver få läka, det köper jag fullständigt.

Jag känner en av "lite fn-soldater" och får inte krupp av memes angående bosnien.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent
Skrivet av anon_326114:

Jag ber nästan om ursäkt i förväg för att jag går så pass off topic som jag kommer göra. Men vi hade soldater i Afghanistan under nästan 20år, det var först i april som insatsen avslutades. En stor del av instatsen var även under NATO-flagg och innebar direkta stridssituationer för soldaterna.

För att inte tala om kalla kriget då flottan och flygvapnet i princip jobbade dygnet runt under längre perioder. Eller jägarna som hade U-137 i sitt sikte med ett granatgevär.

Vi har haft fred i över 200år men inte har det varit frid och fröjd i varje fall inte för dom som har tjänstgjort.

Nej förstås vill jag inte nedvärdera de som jobbar i armen och har gjort utlandtjänst. Känner själv flera stycken. Det jag menar är att det är skillnaden på ett land som går i krig och ett land som Sverige som har yrkessoldarer placerade som stöd.

Men som du säger, det är offtopic så vi lämar det där.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Förbannat, har sett fram emot det här spelet ett tag nu. Ser riktigt roligt ut. Politiken skiter jag verkligen i totalt. Jag hade spelat ett spel ur en SS-generals point of view om det såg roligt ut. Jag sympatiserade inte med sadisterna i August Underground när jag såg de filmerna, varför skulle spel vara annorlunda? Tycker man att det är stötande så behöver man inte spela, så enkelt är det. Hoppas verkligen att dom inte backar ur pga dom högljudda kritikerna 🙂


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har aldrig förstått varför det här spelet är så kritiserat. Hollywood filmer samarbetar jämt och ständigt med USAs militär för att få låna material och personal men filmen måste vara "pro militär" för att militären ska samarbeta med dom.

BFV fick kritik för att ha kvinnor men samtidigt har COD vanguard rödpunkts sikten och en massa annan skit som aldrig fanns på den tiden. Ska man kritisera måste man vara konsekvent, inte bara välja ut dagens offer.

USA är lite känsliga när det gäller att spela krigsspel som utspelar sig efter riktiga händelser, om det inte är längre tillbaks i tiden, spelet utannonserades 2009 vilket var rätt tätt inpå dom verkliga händelserna.

Avstängd

Det är väl jättebra att man gör realistiska krigsspel? Det är ju inte alla som får chansen att delta i ett på riktigt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var fortfarande känsligt även om visst material gjordes. Det går nog räkna på en hand filmer och serier baserade på Vietnamnkriget. M.A.S.H t.ex. utspelar sig ju officiellt i Korea även om många av avsnitten är baserade på berättelser som hände i Vietnam.

Platoon från 1986 (11år efter kriget)) av Oliver stone. Fick 4 oscars, bland annat bästa film.
Med tom berenger, charlie sheen, willem dafoe, jonny depp mfl mycket bra, och hyllad film även i USA.

Spelet kommer ju utspela sig 18 år efter falluja, om det släpps nästa år 🙂


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var fortfarande känsligt även om visst material gjordes. Det går nog räkna på en hand filmer och serier baserade på Vietnamnkriget. M.A.S.H t.ex. utspelar sig ju officiellt i Korea även om många av avsnitten är baserade på berättelser som hände i Vietnam.

Det gjordes ett extremt stort antal filmer med vietnamkriget som skådeplats på både 70 och 80-talet sluta fara med osanning.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av LeifGGPersson:

Det är väl jättebra att man gör realistiska krigsspel? Det är ju inte alla som får chansen att delta i ett på riktigt.

Eller hur! Som man har drömt om tinnitus och granatsplitter.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Eller hur! Som man har drömt om tinnitus och granatsplitter.

Att få hålla sina inälvor i händerna samtidigt som man ropar på mamma är alla pojkars stora dröm.

Medlem

Man kan hitta rätt mycket info på nätet varför just detta spel fått utstå kritik.

En bra tråd från Rami Ismail, som är en indie spel utvecklare bla annat.
Har mycket bra att säga detta är dock när första trailern släpptes på ign tror jag det var.

https://twitter.com/tha_rami/status/1374448997876736011


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Man kan hitta rätt mycket info på nätet varför just detta spel fått utstå kritik.

En bra tråd från Rami Ismail, som är en indie spel utvecklare bla annat.
Har mycket bra att säga detta är dock när första trailern släpptes på ign tror jag det var.

https://twitter.com/tha_rami/status/1374448997876736011

Tycker han är rätt larvig, han kan väl göra ett iraqi perspektiv spel då om det är så viktigt för han.
Ingen gnällde till exempel på arma 3 dlc't som simulerar hela vietnam och operationer.

"Ååh den kunde varit barn i den där jungeln som just napalmbombades" - ingen gamer, ever.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Tycker han är rätt larvig, han kan väl göra ett iraqi perspektiv spel då om det är så viktigt för han.
Ingen gnällde till exempel på arma 3 dlc't som simulerar hela vietnam och operationer.

"Ååh den kunde varit barn i den där jungeln som just napalmbombades" - ingen gamer, ever.

Hans kritik är baserad på att spelet skulle vara realistiskt samt visa historiskt hur det var från både militärt håll och civilt håll .
Vilket det sen när det kom till kritan enbart var från amerikansk synvinkel som Rami säger i videon

Man gjorde om spelet förmodligen för man insåg att spelet nog inte skulle sälja så bra med civila som sprängs i luften och skjuts ner.
mer än vad man såg i den trailer.

Kan inte säga hur spelet kommer se ut i slutändan då det försenats.

Så deras pr har inte varit den bästa anser iaf jag.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar