Halo Infinite är först i serien med att designas för normal svårighetsgrad

Robot
Halo Infinite är först i serien med att designas för normal svårighetsgrad

343i siktar på att bredda seriens publik.

#halo-infinite


Medlem

Nästan alltid svåraste. ”Normal” brukar väldigt ofta göra strategiska val meningslösa

Ambassadör
Xbox

Jag brukar börja de flesta spel på normal och vid behov justera. Ibland uppåt, sällan nedåt. Det beror ju väldigt mycket på spelet, och hur svårighetsgraderna är konstruerade. Det ska vara kul!


signatur

Jump in.

Medlem

Jag börjar oftast med det som är förvalt, om det sen är normal eller ”heroic” kvittar. Sen justerar jag upp eller ner.
Om det är spel jag bara vill dra igenom (för story) och har lite ont om tid så händer det att jag går ner på easy eller motsvarande


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Normal, oftast. Tänker att det är den upplevelsen utvecklaren är ute efter att ge en. Just Halo blir det dock alltid Legendary.

Geeks Gaming

Kör också oftast normal. Jag spelar mer för story än utmaning. Vill jag ha utmaning kör jag multiplayer.

Sen är det lite vad normalt betyder... eller svårt. Nästan inga spel som förklarar vad som händer när man ändrar svårighetsgrad.

Medlem

Brukar oftast köra nåt snäpp upp från normal, men i Halo är det alltid Legendary som gäller.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag har sådan in i helvete stor BackLog på Steam/PC klienter och PlayStation 3, 4, 5 så orkar inte fastna i spel så kör på easy eller normal. Har aldrig ens testat att lira på hard. Blir bara arg o massa svordomar flyger ur käften om jag fastnar i spel så känns bäst med dessa svårighetsgrader. Bäst för grannarna även. Sedan tror jag inte jag är duktig nog för hard och uppåt. Jag vill bara njuta av spel med grym story, spännande utforskning och skoj gameplay.
_________________________________
Röstade iaf på lätt här i pollen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Oftast så är ju ändå skillnaden att mobsen blir bulletsponge och kanske ökar lite i antal och iaf bulletsponge biten suger kan iaf jag tycka.

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Oftast så är ju ändå skillnaden att mobsen blir bulletsponge och kanske ökar lite i antal och iaf bulletsponge biten suger kan iaf jag tycka.

Ja det är helt värdelöst när spelen ökar hälsan på fiender. Skjuter man någon i huvudet ska den individen ses som icke stridsduglig och därför "död" eller vid "icke medvetande" om det är ett spel för 15 åringar. Kan acceptera det i singelplayer men inte online.

Medlem

Tycker spelen oftast är balanserade efter en svårare svårighetsgrad när det finns något form av skillträd eller avancering i spelet. Så fort man kör på easy eller normal spelar det sällan någon roll hur man bygger sin karaktär då, dvs det går att klara spelet enkelt utan att utveckla karaktären och strategin.

Inaktiv

Spelar alltid över normal. De flesta spelen är enligt mig ganska lätta så kan ganska enkelt plöja genom spel på hard ändå. Sällan man går över hard för många spel ökar hälsan så mycket att det bara är slöseri på tid och man tröttnar.

Medlem

Normal är samma sak som easy oftast.
Saker som berättelsen utger för att vara ett stort hinder som en boss eller ett svårt spelmoment förlorar lite av sin flare om man spelar på för lätt nivå enligt mig.

Ett svårare spel ger ofta en del till hur spelet tas in i sin helhet.

Medlem

Kör oftast spel på normal men i just Halo är det oftast Heroic som gäller eller ännu höre i Co-op.

Medlem

Startar alltid spelen på Normal men ändrar ibland uppåt eller nedåt beroende på om det är roliga fighter eller om spelet är segt och jag bara vill spela igenom för storyns skull. Normal burkar oftast va det roligaste dock. Mest chill i soffan😁 Är ingen "souls-gejmer" som har tålamod att försöka 150 gånger på en boss! Har varken tid eller ork för det😅

Medlem

Normal oftast, ett steg upp i vissa spel.

Men Ghosts n Goblins kör jag på svåraste, allt annat känns meningslöst i det spelet


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Så meningslöst att spela spel på normal. Det är synd att normal alltid är justerat så att genomsnittsspelaren får ingen som helst utmaning. Det är garanti att man klarar allting, varje boss etc, utan nämnvärd ansträngning.

Det är som interaktiv film. För mig har spel alltid handlat om något annat i första hand.

Sen kan "hard" i vissa spel vara lite väl tufft. Ett spel behöver inte nödvändigtvis kännas svårt hela tiden utan det finns en poäng med lätta partier.


signatur

Memento Mori

Medlem

de svårare de bättre spel är det tycker jag. Varför spela något man vet man klarar av, då kan man lika gärna titta på en film så tycker jag.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Normal oftast, ett steg upp i vissa spel.

Men Ghosts n Goblins kör jag på svåraste, allt annat känns meningslöst i det spelet

Inte konstigt du kallar dig "Soulless"...

XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det förklarar varför när man visade upp kampanj trailern så såg all AI totalt urkorkad ut i spelet.
Minns när jag körde Killzone på ps4an, release spelet. Fan AIn där.. helghast de försöker flanka en o allt möjligt roligt. Här i Halo av vad man fick se så verkade inte AIn göra ett skapande dugg.
Hoppas verkligen inte det är så illa som det såg ut.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det förklarar varför när man visade upp kampanj trailern så såg all AI totalt urkorkad ut i spelet.
Minns när jag körde Killzone på ps4an, release spelet. Fan AIn där.. helghast de försöker flanka en o allt möjligt roligt. Här i Halo av vad man fick se så verkade inte AIn göra ett skapande dugg.
Hoppas verkligen inte det är så illa som det såg ut.

Tror bestämt att du har fel. Om AIn är dum så är det för att de inte har lagt resurser på det. Vill man göra spelet svårt är det inte AIn man satsar pengar på, man skalar upp mängden fiender och hur hårt de slår och hur mycket liv de har. Motivationen att skapa en bättre AI kommer ju från att göra spelet mer dynamiskt och spännande, oavsett svårigshetsgrad. Och det kan ju ge lika mycket nöje på easy, även om det skulle vara lättare när man väl blir flankad t.ex..

I strategi spel kanske det kan vara motiverat att utveckla olika AIs för olika såvrighetsgrader. Typ Age of Empires 2. Där man kanske inte vill fiffla med modifiers och måste koda mer sofistikerade AIs för att simulera bättre spelare. Men det är ju inte fallet med covenants där det är naturlgiare att justera modifiers och antal fiender..

Medlem

Kör alltid ett steg ovanför normalt. så i cod blir det hardened (halo heroic sedan legendary) sedan blir det en genomkörning på veteran, vilket på tidigare cod innebar 5 granater varannan sekund 🥴

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Kör alltid ett steg ovanför normalt. så i cod blir det hardened (halo heroic sedan legendary) sedan blir det en genomkörning på veteran, vilket på tidigare cod innebar 5 granater varannan sekund 🥴

Trodde att de där jäkla granaterna skulle ta kål på mig irl också, efter ett tag. Hjärtat klarar inte hur mycket som helst. x)

Medlem

Väljer oftast ,men inte alltid ,Hard.

Gillar dock när man kan tweaka flera parametrar på svårighetsgraden.
Körde Pathfinder - Kingmaker nyligt.
Ovanför standardsvårighetsgraden finns "Core" som kör med originalreglerna från pappersspelet.

Körde med det mesta av reglagen på Core, men valde mildare crits på mitt party (då det känns väl turbaserat) och att om man dör en gång så dör man inte utan får ett blodigt porträtt och dör på riktigt först nästa gång. Detta för att undvika save scumming... sen lärde jag mig iof återupplivningsmagi efter ett tag, men var ändå skönt köra med "deaths door"

Det ska ju vara kul. Och visst. Jag kunde kört ännu svårare, men då hade jag varitntvungen välja turnbased för realtime innebar så många misstag. Typ en PC dödar en fiende och går plötsligt tre steg in en fireball du kastade med en annan PC för några sekunder sen. Vilket du aldrig gjort i turnbased.

I strategispel så känns det oftast som att AIn bara får mer resurser snarare än spelar smartare så där väljer jag oftast Normal dock.

Medlem

Tycker alltid Normal känns så otroligt enkelt i majoriteten av spel. Har alltid haft som princip att börja på svåraste nivån sen sänker jag det om det känns för jobbigt. Förstår inte nöjet att lira ett spel som kräver zero effort. Alla verktyg man får är helt meningslösa när man kör på enklare nivån. Ens uppgraderingar är inte rewarding alls utan bidrar bara till att man blir ännu mer löjligt OP.

Av min erfarenhet är inte svårare nivåerna så specialt svåra egentligen, iaf inte i SP spel. Den enda skillnaden som jag märkt i bra spel är att man måste använda sig som sagt av verktygen man får och inte bara stå och buttonmasha.

Men visst spelar man endast för storyn kan jag väl köpa det men tycker det är lite konstigt att börja på lägre nivå och sen höja om det är för enkelt, varför inte tvärtom?

Fallout 4 är nog ett av få SP som jag inte kör på hard men det är mer för immersion och jag har moddat sönder spelet så hårt så tycker i det fallet att allt flyter bättre på normal nivå.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Tycker alltid Normal känns så otroligt enkelt i majoriteten av spel. Har alltid haft som princip att börja på svåraste nivån sen sänker jag det om det känns för jobbigt. Förstår inte nöjet att lira ett spel som kräver zero effort. Alla verktyg man får är helt meningslösa när man kör på enklare nivån. Ens uppgraderingar är inte rewarding alls utan bidrar bara till att man blir ännu mer löjligt OP.

Av min erfarenhet är inte svårare nivåerna så specialt svåra egentligen, iaf inte i SP spel. Den enda skillnaden som jag märkt i bra spel är att man måste använda sig som sagt av verktygen man får och inte bara stå och buttonmasha.

Men visst spelar man endast för storyn kan jag väl köpa det men tycker det är lite konstigt att börja på lägre nivå och sen höja om det är för enkelt, varför inte tvärtom?

Fallout 4 är nog ett av få SP som jag inte kör på hard men det är mer för immersion och jag har moddat sönder spelet så hårt så tycker i det fallet att allt flyter bättre på normal nivå.

Jag tror att för den "normale" gamern är inte hög svårighetsgrad det som gör ett spel roligt och njutbart, utan att det snarare kan förstöra nöjet. Det är säkert därför normala svårighetsgraden reflekterar detta. Det blir ju naturligtvis lite problematiskt för er som sysslar med självskada i spelform 😁

Personligen gillar jag att kunna "flyta" genom ett spel och har faktiskt inte tid att hålla på i två timmar med att försöka klå en boss. Kanske gör det mig till en sillmjölke, men jag har tillräckligt med utmaningar i livet mitt för att vilja ha för många sådana även i min underhållning.

Sen när du säger att de svårare svårighetsgraderna i spelen inte är så svåra undrar jag om det kanske beror på att du som du själv säger alltid börjar med den, så blir en väldigt subjektiv observation

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tror att för den "normale" gamern är inte hög svårighetsgrad det som gör ett spel roligt och njutbart, utan att det snarare kan förstöra nöjet. Det är säkert därför normala svårighetsgraden reflekterar detta. Det blir ju naturligtvis lite problematiskt för er som sysslar med självskada i spelform 😁

Personligen gillar jag att kunna "flyta" genom ett spel och har faktiskt inte tid att hålla på i två timmar med att försöka klå en boss. Kanske gör det mig till en sillmjölke, men jag har tillräckligt med utmaningar i livet mitt för att vilja ha för många sådana även i min underhållning.

Sen när du säger att de svårare svårighetsgraderna i spelen inte är så svåra undrar jag om det kanske beror på att du som du själv säger alltid börjar med den, så blir en väldigt subjektiv observation

Du har rätt att det är subjektivt. Och jag vet att det låter lite skrytsamt "Åh kolla på mig, värsta pro-gamern" inte det jag menar. Jag har ganska bra tålamod i spel och jag tror det bidrar, jag har inget emot att sitta fast en liten stund för att lära mig lite mer avancerade mechanics och sånt.

Jag gillar känslan av att ta en boss som är svår eller att få en ny uppgradering som gör vissa svåra situationer enklare. Jag tror vissa spel kan ha en lite hög inlärnigskurva och folk vill få ett bra första intryck när de spelar och väljer de en svårare grad så som du säger kanske man bara tröttnar på direkten. Inte riktigt så för mig men så klart att det är så för många.

Jag gillar Spyro spelen väldigt mycket. Extremt enkla spel men väldigt nostalgiska och tycker artstylen är riktigt bra så finns mycket mer än utmaning att uppskatta i ett spel.

Men just spel som Mass Effect, Doom och Persona, exempel på några som jag lirat igenom i år på svåraste nivån har varit så extremt roliga när man väl bemästrar dem.

Jag är dock urusel på RTS och fighting-spel och har inte tålamodet att lära mig där hehe

Medlem
Skrivet av peggleball:

Tror bestämt att du har fel. Om AIn är dum så är det för att de inte har lagt resurser på det. Vill man göra spelet svårt är det inte AIn man satsar pengar på, man skalar upp mängden fiender och hur hårt de slår och hur mycket liv de har. Motivationen att skapa en bättre AI kommer ju från att göra spelet mer dynamiskt och spännande, oavsett svårigshetsgrad. Och det kan ju ge lika mycket nöje på easy, även om det skulle vara lättare när man väl blir flankad t.ex..

I strategi spel kanske det kan vara motiverat att utveckla olika AIs för olika såvrighetsgrader. Typ Age of Empires 2. Där man kanske inte vill fiffla med modifiers och måste koda mer sofistikerade AIs för att simulera bättre spelare. Men det är ju inte fallet med covenants där det är naturlgiare att justera modifiers och antal fiender..

Ja kanske använde jag fel beskrivning här. Jag menade så klart att AIn verkar vara otroligt basic o tråkig av det de visat.
Vilket iofs för mig gör spelen mindre utmanade. Om de bara är kulsvampar som mest står där o väntar på att bli skjutna gör sällan spelen så mkt svårare oavsett svårighetsgrad.
Men en får se när kampanjen väl kommer hur fienderna beter sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar