Att bli anklagad för något du inte gjort

Medlem
Att bli anklagad för något du inte gjort

Kom att tänka på en sak häromdagen som jag som åttaåring blev anklagad för.

De flesta i yngre ålder har väl någon gång hälsat på bekanta tillsammans med sin familj.
Detta gjorde vi ofta på 90talet, när vi åkte och hälsade på en av pappas barndomsvänner.

Men en dag fick det ett abrupt slut.
Då fick vi minsann veta om att det "hade försvunnit pengar från hans plånbok", som han beskyllde mig och min 2 år yngre bror för.
Min pappa vart rasande (på anklagelsen) och svor vid våra liv att vi aldrig skulle göra något så fult.
Naturligtvis så hade vi inte tagit någonting, dels eftersom man knappt visste vad pengar hade för innebörd och dels för att vi fått lära oss att stjäla inte är rätt.

Efter den händelsen så sågs vi aldrig nåt mer, men själva händelsen har vi många gånger diskuterat och skojat om.
Vi gör det än idag såhär 20+ år senare att "-Är de inte dags att lämna tillbaka pengarna nu?".

Såhär i efterhand har vi fått veta att personen inte varit riktigt frisk och även lyckats klippa kontakten med sina egna söner.

Det falska anklagandet är dock en känsla som hänger med en som barn, ungdom och även nu vuxen ålder...
Jag kan samtidigt skaka på huvet åt det, men blir ändå förbryllad över själva händelsen.

Blir därav lite nyfiken på om det finns fler som har vart med om något liknande? (Ifall du blivit stämplad för något du absolut aldrig skulle göra. Och ifall det har fått några påföljder.)
Väldigt intresserad av hur ni isf känner / kände?

Medlem

Nej, det är aldrig kul. Jag var med om detta för några år sedan, tack och lov är det över nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Nej, det är aldrig kul. Jag var med om detta för några år sedan, tack och lov är det över nu.

Felaktigt anklagad för att ha mördat din fru?

Medlem

Sista året på gymnasiet så blev jag oskyldigt anklagad för att ha stulit en cykel, av min då bästa kompis sedan flera år. Och dom kommande 4 månaderna eller vad det nu var så var han och hans farsa riktigt förbannade på mig, tills han lyckligtvis fick reda på sanningen och ringde mig och bad om ursäkt. Men våran vänskap kom aldrig riktigt tillbaka till vad den en gång var och nu har vi inte träffat varandra på 13 år. Förstår fortfarande inte hur han kunde tro något sådant om mig.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, det är aldrig kul. Jag var med om detta för några år sedan, tack och lov är det över nu.

Shiiet. Du har varit med om mycket. Hur gick tankarna vid dammen btw? (Fniss!)

Skrivet av Kazutoyo:

Sista året på gymnasiet så blev jag oskyldigt anklagad för att ha stulit en cykel, av min då bästa kompis sedan flera år. Och dom kommande 4 månaderna eller vad det nu var så var han och hans farsa riktigt förbannade på mig, tills han lyckligtvis fick reda på sanningen och ringde mig och bad om ursäkt. Men våran vänskap kom aldrig riktigt tillbaka till vad den en gång var och nu har vi inte träffat varandra på 13 år. Förstår fortfarande inte hur han kunde tro något sådant om mig.

Oj, det gjorde fan ont att läsa.
Att personen bad om ursäkt är ju ändå nån slags tröst. Men j*vlar vad hårt ändå... att beskylla sin bästa vän. 😐

Blev anklagad att skicka virus till min lärare i Programmering A på gymnasiet. Detta framförde han, väldigt aggressivt, i min frånvaro inför resten av klassen. Finns inte en chans att jag skicka något olämpligt till honom, däremot var instruktionerna oklara. Mina klasskamrater konstatera nog situationen bäst, viruset hade han nog fått när han satt och porrsurfa.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Blev anklagad att skicka virus till min lärare i Programmering A på gymnasiet. Detta framförde han, väldigt aggressivt, i min frånvaro inför resten av klassen. Finns inte en chans att jag skicka något olämpligt till honom, däremot var instruktionerna oklara. Mina klasskamrater konstatera nog situationen bäst, viruset hade han nog fått när han satt och porrsurfa.

Måste ändå skratta lite! 😁

Jävligt oskön stil och ryggradslöst att pladdra bakom ryggen på en. Speciellt av en "lärare".
Måste fråga, påstod han att du hade knackat ihop kod själv och personligen skickat? (som elev-uppgift då antar jag?)
Låter ju onekligen som att han antingen surfade på XXX med Internet Explorer utan antivirus eller dragit ner en "Live Wallpaper Engine" fullmatad med trojaner.

Själv vill jag bara glömma min programmeringstid på gymnasiet. Var lite "sifferblind" och hade ganska svårt att hänga med.
Minns att jag hatade de tre bokstäverna PHP under den tiden. Måste skylla lite på "läraren" också, som hade en egenhet att nästan
skryta om att han inte hade någon lärarutbildning och envisades med att kalla situationstecken för "fnuttar" och parenteser för "avskärmare" etc. Inte konstigt att man hatade ämnet.

Medlem

Att jag tog droger i högstadiet.

Visitationer av skåpet, blickar och kommentarer från lärare och andra elever. Samtal med soc.

Jag har aldrig rört något i hela mitt liv. Jag drack knappt folköl. Rökte inte heller.

Vet fortfarande inte var det här grundar sig i
och vem som låg bakom. Det var alltid samtal inne hos rektorn. Minns så väl när han satt och vred sig och nämnde att någon i personalen sa att jag luktade märkligt.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Att jag tog droger i högstadiet.

Visitationer av skåpet, blickar och kommentarer från lärare och andra elever. Samtal med soc.

Jag har aldrig rört något i hela mitt liv. Jag drack knappt folköl. Rökte inte heller.

Vet fortfarande inte var det här grundar sig i
och vem som låg bakom. Det var alltid samtal inne hos rektorn. Minns så väl när han satt och vred sig och nämnde att någon i personalen sa att jag luktade märkligt.

Fy fan.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Razken:

Måste ändå skratta lite! 😁

Jävligt oskön stil och ryggradslöst att pladdra bakom ryggen på en. Speciellt av en "lärare".
Måste fråga, påstod han att du hade knackat ihop kod själv och personligen skickat? (som elev-uppgift då antar jag?)
Låter ju onekligen som att han antingen surfade på XXX med Internet Explorer utan antivirus eller dragit ner en "Live Wallpaper Engine" fullmatad med trojaner.

Själv vill jag bara glömma min programmeringstid på gymnasiet. Var lite "sifferblind" och hade ganska svårt att hänga med.
Minns att jag hatade de tre bokstäverna PHP under den tiden. Måste skylla lite på "läraren" också, som hade en egenhet att nästan
skryta om att han inte hade någon lärarutbildning och envisades med att kalla situationstecken för "fnuttar" och parenteser för "avskärmare" etc. Inte konstigt att man hatade ämnet.

Jag har liknande erfarenhet av amnäet programmering på gymnasiet.
Det här var kring 00 och en linje som hade det somnett elevval inget obligatorisk, memntänkte det kunde vara kul att lära sig.

Lärarn hade nån form av socialt handikapp och mumlade när han prata.
Vi fick en bok som inte hörde till programet vi använde såndet blrv alltid fel meddelanden när man skulle testa och då skulle han komma fram och fixa utan stt man fick föklaring.
Annars satt gan bara och surfa medans.
Jag tror alla i klassen också satt och surfa hela tiden tillbslut under lektionerna.
Efter det har jag aldrig försökt lära mig programering. Dålig start


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Nej, det är aldrig kul. Jag var med om detta för några år sedan, tack och lov är det över nu.

Hol’ up! Detta hör vi nog alla mer om ifall du nu känner du vill dela med dig såklart!

Enda jag minns tydligt är när jag var liten och vi var 3 barn som lekte på gården. Den ena ungen kastade en sten i huvudet på en annan och stack därifrån och jag fick skulden av ungens föräldrar så morsan straffade mig trots att jag nekade. Det kom fram dagen efter att det inte var jag så behövde inte lida så länge men just då kände man att man var förrådd och att världen var orättvis 😅

I vuxen ålder är det väl mest skitsaker. Folk utan mening i sitt liv som hittat på lögner om en osv.
Inget allvarligare än så tack och lov!

Medlem

Blev inte anklagad direkt men jag gick ut under en fest för att ta lite frisk luft (feströka) och såg att en manlig vän fick lavett efter lavett från en tjej så jag sprang fram och stoppade henne. Tjejen som hade svingat var vän med en tjej som jag arbetade med och som också var min vän och hon stod jämte och skrek på honom. Hon skrek att han hade kallat hennes vän för en hora. Jag försökte lugna ner situationen för även om han hade sagt det tyckte jag inte att han skulle bli misshandlad. Det gillade inte tjejen jag jobbade med och hon kallade mig för svin eller något i den stilen och gick därifrån.
Efter det pratade vi inte och efter mer än ett år kom hon fram på en fest och bad om ursäkt för att hon överreagerat. Jag är inte så långsint så efter det var det ungefär som vanligt.

Kanske bör säga också att killen som blev slagen aldrig brukar snacka skit om tjejer på det sättet. Däremot satt han ett tag på festen jämte en kille som jag vet både tafsat på tjejer och kallat tjejer både det ena och det andra så jag är ganska säker på att det egentligen var han som kallade tjejen för hora. Så det var förmodligen så att vi inte pratade på över ett år pga ett missförstånd.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Kanske inte matchar att ha blivit felaktigt anklagad, men det här var väldigt udda. När jag var runt 20 bast lärde jag känna en kille genom några vänner. Vi började umgås sporadiskt, men jag bröt kontakten när han försökte få mig till att ta droger. Någon vecka senare fick jag genom vännerna höra att hans syster spridit lögner om att jag är gay (av alla saker att sprida) än idag fattar jag inte grejen riktigt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag började käbbla med min fars fru över en skruvdragare som hon kom förbi för att låna. Som tydligen var hennes fast jag fått den för den gamla jag fick av dem gick sönder.
Hursomhelst så hade vi inte setts på över 1 år pga corona och hon var direkt stöddig med att det var hennes. Så det blev lite käbbel på plats (absolut inget allvarligt). Jag sa väl mest att "men då tar jag tillbaka skruvdragaren" medans jag lutade mig lite åt påsen som låg på baksätet (tog aldrig tag i den). Som mest rördes vår axel vid varandra.
Hursomhelst så blev jag förbannad så skrek åt henne att kom tillbaka med den om två veckor. Sen gick jag därifrån. Skickade ett litet argt sms om att jag hade minsann fått den där skruvdragaren av dem och att jag kommer och hämtar den om två veckor om hon inte kommer tillbaka med den.
Hursomhelst så var det inte så mycket mer än ett vanligt käbbel. Absolut inget allvarigt, långt ifrån.

Sen senare under dagen hade hon postat på facebook att hennes mans son hade hotat henne och knuffat in henne i bilen. Helt åt helvete inte sant och inte alls vad som hände. Tydligen satt någon person i hennes passagerarsäte också som jag inte kände till och han var tydligen vittne till detta. Så nu skulle hon polisanmäla mig och hela helvete brakade lös mellan henne och min pappa.
Jag försökte få tag på henne för att prata om det men det gick inte.
Jag köpte min egen skruvdragare och släppte det där efter någon dag.
Men tydligen hade dom bråkat en hel vecka till och var på väg att skiljas. Hon skulle fortfarande polisanmäla mig och fortsatte posta massa skit på FB (även mitt sms med namn och bild på mig).
Till slut skickade jag ett sms och bad om förlåt för det som hände (erkände aldrig att jag knuffat och hotat för det hade jag inte gjort ens).
Hörde aldrig något från henne efter det och inte träffat på över 1 år sedan dess. Men tydligen hade hon postat på Facebook att hon hade accepterat mitt sms om förlåt.
Pappa träffar jag men inte hemma hos dem.
Aja sorry för rant Blir arg bara jag tänker på vad som hände. Ännu argare hur hon betedde sig efteråt och bara måste lägga upp allt på Facebook. De som inte höll med henne kunde ta bort henne som vän också tydligen.....

*edit (vi har aldrig varit vänner på facebook, jag hörde allt via vänner och syster)

Medlem

Vart anklagad och angiven till polisen för ett bankrån på orten jag bodde i förr för några år sedan.
Jag låg och sov när det hände varav lyan jag bodde i stormades av civilpolis.

Fick följa med till stationen och sitta där i häktescellen i 6 timmar i väntan på förhör för ingenting, släpptes någon timme senare.
När jag kom tillbaka så hade de vänt upp och ner på hela jävla lyan.

Det roliga med det hela är att de hittade en stilettkniv som absolut inte är olaglig att äga sålänge du har den hemma som prydnad.
Den fick jag aldrig tillbaka och de som gjorde husrannsakan hade heller ingen aning om vart den var.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Finns en del gånger det har hänt, och ville egentligen bara flika in med att just detta är något av de sakerna som kan göra mig mest förbannad här i livet och då är jag ändå generellt sett en rätt så lugn person, men om du anklagar mig obefogat för något jag inte har gjort så kan du förvänta dig att jag skriker huvudet av dig.

Medlem

Mitt bästa exempel handlar också om när jag var barn, i ungefär samma ålder som trådstartaren i hans inlägg.

Bakgrund:
När jag var liten så hade min bästa kompis aggressionsproblem på det sätt som en del barn har. Han kunde bli otroligt arg för småsaker och börja slåss. Inte sällan drabbade det mig, men det gick också över snabbt. Vid ett tillfälle när jag var med min kompis så skulle jag rulla iväg en skateboard rakt fram över ett golv. Det måste dock ha varit något fel på något hjul för brädan svängde mycket skarpt åt höger, och träffade givetvis min kompis hårt på hans fot, varpå han fick ett utbrott och började slåss.

Anklagelsen:
Några veckor efter händelsen åkte jag bil med min kompis och hans pappa. Då började pappan i förmanande ton prata med MIG om att det är viktigt att tänka efter innan man gör något som kan göra någon annan arg. Efter att ha blivit påhoppad och slagen av min kompis så satt jag plötsligt där och blev den som hade gjort fel.

---

Tänker fortfarande på det här ibland, och hur orättvist det var. Det var ju ingen stor sak, men det är intressant hur stort avtryck händelser man är med om som barn kan göra.

Kontot avslutas

Jag hade några kompisar som jag litade väldigt mycket på. Problemet i slutet var att jag hade tappat förtroendet för en av de då han misshandlade en person på puben helt oprovocerat.
Men i slutet av när jag umgicks med de så fick jag veta att många gånger som jag inte var med så hade de suttit och ljugit om mig.
Många gånger var det löjliga lögner som att jag skulle ha köpt min teve på kredit och nu låg hos kronofogden för det. Egentligen så hade jag tagit av mina spar pengar för att kunna köpa den men fattade inte varför de skulle ändra på den historien. Taskigt men jag försökte skaka av mig det.
Sen kom det fram mer och mer som de hade sagt och jag försökte flera gånger skylla på att de måste ha missuppfattat mig men det sista som var droppen var när jag fick reda på att en av de hade sagt att jag hade ändrat mitt tilltalsnamn för att det fanns en bög uppe i Torsby som hette samma som mig.
Jag blev jätte ledsen och ville först inte tro att han hade sagt så om mig tills jag fick det bekräftat av en annan person med.
Han visste mycket väl att jag ville ändra mitt namn sedan jag var liten men jag fick inte det pga min fosterfamilj som ansåg att man skulle heta det man blivit döpt till. Sen hade jag svårt att säga R och därför var det alltid väldigt jobbigt att behöva presentera sig för nya personer och därför blev jag så glad när jag väl var vuxen och fick bestämma själv vad jag skulle heta.

Så då fattade jag att det kunde han inte ha missuppfattat utan det var bara en lögn, precis som det andra som jag innan försökte blunda för.


signatur

ゼルダの城

Avstängd

Själv blev jag falskt anklagad för att vara en gammal användare efter att jag postat mitt första inlägg här på siten av självaste Helenius bara för att mitt IP matchade.

Datorn jag postade från var min jobbdator. På företaget jag jobbar har vi ca 400 personer och då räknar jag inte med alla som ansluter via VPN runtomkring världen ifrån. Och alla går ut på internet via samma IP.

Tyvärr vägrade Helenius att medge felaktiga anklagelser utan stod fast vid sitt beslut. Så mitt första intryck av att vara ny medlem på siten blev att playstation fans hålls lite extra under lupp. Tråkigt men sant.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Kontot avslutas
Skrivet av 4thePlayers:

Själv blev jag falskt anklagad för att vara en gammal användare efter att jag postat mitt första inlägg här på siten av självaste Helenius bara för att mitt IP matchade.

Datorn jag postade från var min jobbdator. På företaget jag jobbar har vi ca 400 personer och då räknar jag inte med alla som ansluter via VPN runtomkring världen ifrån. Och alla går ut på internet via samma IP.

Tyvärr vägrade Helenius att medge felaktiga anklagelser utan stod fast vid sitt beslut. Så mitt första intryck av att vara ny medlem på siten blev att playstation fans hålls lite extra under lupp. Tråkigt men sant.

Ja det var väldigt fult sagt.
Man kan ju även vara flera personer i en familj så om vi säger att pappan i familjen har ett konto och sedan flera år senare så skaffar sonen också ett konto, då ska man ju inte påstå att både sonen och pappan är samma person bara för att det är samma ip.
Väldigt fult gjort.

Som jag brukar säga: man kan aldrig veta vem det är som sitter på andra sidan skärmen. Men det är fult att säga att man ”vet” vem det är om man inte har bevis.
Bevis i detta fallet skulle vara om man hackar hens dator och kopplar upp sig mot dens webcam så att man ser vem det är.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jodå, en gammal sur gubbe anklagade mig för att ha "saboterat" en Windows 3.1 installation på en kurs.

Intressant nog så lärde jag en annan elev på kursen (som faktiskt fuckade upp sin burk så den inte funkade) att ta säkerhetskopior av win.ini och system.ini på sin dator så det gick att återställa snabbt i fall att. Undrar om det blev någon förvirring bland lärarna om vem som satt vid vilken dator på kursen, han som satt och lekte med datorn var vid tillfället inte världens bästa på att fippla med konfigurations filer.

Så - vet hur det känns men skit samma, sura gubben är säkert död nu och ingen bryr sig längre.

Medlem

Vart anklagad för att ha snattat på XXL när jag var 18-19. Fått för mig att jag skulle börja springa så tänkte köpa ett par vettiga löpskor och lite annat.

Kom in i butiken men tog ingen vagn då jag bara skulle ha skor men de hade extrapris på omega 3 så jag tänkte jag tar en sån burk med, sen vart det en t shirt, byxor, vindjacka också innan jag ens var framme vid skoavdelningen. Så hade en del i famnen, jag lägger ner omega 3 burken i jackfickan då den är mest i vägen och tänker att jag betalar ju den sen såklart. Prövade skor och de andra sakerna jag tog i säkert 20-30 min innan jag går till kassan.

Betalar och kommer upp i en 2500 för allt, ska sedan gå iväg med mina saker men blir stoppad av vad som då är deras "varuhus detektiv" kommer på mig snabbt när han undrar vad jag gör och vart jag ska att "just det, omega 3 burken ja" ska gå och betala den med, men då enligt honom jag solklart hade uppsåt att stjäla så är polis redan tillkallad.
Får följa med honom och en person till in i ett rum där all deras video utrustning finns och han visar mig när jag enligt honom kollar in vart kameror finns, hur jag gömmer mig när jag lägger ner burken i fickan. Kommenterar även att mkn klädsel är typisk för såna som mig! (hade gråa mjukisbrallor på mig, inte supersnyggt klädd men vafan) polis kommer och börjar förhöra mig ovh påminner om hur dum jag är och undrar varför jag stal den, personal chef och varuhus kommer och säger samma sak, att jag är portad, så jävla korkad som stjäl osv. Jag bara sitter där och kan inte fatta vad som händer, aldrig varit med om nåt sånt förut, inget i mitt register sen innan
aldrig ens tänkt tanken att ta nåt utan att betala.
Sen efter fortsatte det bara med flera polisförhör och rättegång veckor efter detta hände.

I rätten hade de med sig "vittnen" varhus detektiven även en advokat. Jag var helt själv när de frågade ut mig om allt och vad som var mitt försvar varför detta hade hänt.
Rätten gick iallafall till slut på min linje, jag hade inte uppsåt att stjäla, jag hade handlat för flera tusen i deras butik vid samma tillfälle, samt inget i tidigare register. Utan jag hade bara glömt varan i min jacka.

Tog mig säkert 10 år innan jag handlade på XXL igen efter detta, och gör det helst inte fortfarande..

Inaktiv
Skrivet av Wattem:

Vart anklagad för att ha snattat på XXL när jag var 18-19. Fått för mig att jag skulle börja springa så tänkte köpa ett par vettiga löpskor och lite annat.

Kom in i butiken men tog ingen vagn då jag bara skulle ha skor men de hade extrapris på omega 3 så jag tänkte jag tar en sån burk med, sen vart det en t shirt, byxor, vindjacka också innan jag ens var framme vid skoavdelningen. Så hade en del i famnen, jag lägger ner omega 3 burken i jackfickan då den är mest i vägen och tänker att jag betalar ju den sen såklart. Prövade skor och de andra sakerna jag tog i säkert 20-30 min innan jag går till kassan.

Betalar och kommer upp i en 2500 för allt, ska sedan gå iväg med mina saker men blir stoppad av vad som då är deras "varuhus detektiv" kommer på mig snabbt när han undrar vad jag gör och vart jag ska att "just det, omega 3 burken ja" ska gå och betala den med, men då enligt honom jag solklart hade uppsåt att stjäla så är polis redan tillkallad.
Får följa med honom och en person till in i ett rum där all deras video utrustning finns och han visar mig när jag enligt honom kollar in vart kameror finns, hur jag gömmer mig när jag lägger ner burken i fickan. Kommenterar även att mkn klädsel är typisk för såna som mig! (hade gråa mjukisbrallor på mig, inte supersnyggt klädd men vafan) polis kommer och börjar förhöra mig ovh påminner om hur dum jag är och undrar varför jag stal den, personal chef och varuhus kommer och säger samma sak, att jag är portad, så jävla korkad som stjäl osv. Jag bara sitter där och kan inte fatta vad som händer, aldrig varit med om nåt sånt förut, inget i mitt register sen innan
aldrig ens tänkt tanken att ta nåt utan att betala.
Sen efter fortsatte det bara med flera polisförhör och rättegång veckor efter detta hände.

I rätten hade de med sig "vittnen" varhus detektiven även en advokat. Jag var helt själv när de frågade ut mig om allt och vad som var mitt försvar varför detta hade hänt.
Rätten gick iallafall till slut på min linje, jag hade inte uppsåt att stjäla, jag hade handlat för flera tusen i deras butik vid samma tillfälle, samt inget i tidigare register. Utan jag hade bara glömt varan i min jacka.

Tog mig säkert 10 år innan jag handlade på XXL igen efter detta, och gör det helst inte fortfarande..

Fy fan vilka jävla svin. De fattar säkert själva att det är mer sannolikt att det var som du sa men såg chansen att jävlas för de hade makten att göra det.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Fy fan vilka jävla svin. De fattar säkert själva att det är mer sannolikt att det var som du sa men såg chansen att jävlas för de hade makten att göra det.

Jag tror att det helt låg på han "varuhus detektiven" i det här fallet, minns hur han i rätten tog upp på slutet att han skulle få ersättning för att han vart i rätten, nån ersättning för att ha drivit ärendet och lite annat.
Tyckte det var märkligt att han tog upp det helt öppet i rätten av alla ställen, men kanske är standard i den branschen ? Men kan tänka mig att han säkert har nån bonus för att ha tagit fast nån så minsta lilla chans han ser att sätta dit en person hoppar han på.

Har ju däremot skrattat åt det i efterhand åt en del saker han sa som att ".. kan se här på kameran hur du snabbt flyttar omega 3 burken från vänstra handen till den högra samtidigt som du vänder ryggen mot kameran, och så är burken borta" " Sett många tjuvar göra på det här sättet".
I verkligheten flyttar jag burken från vänster till höger hand för att jag plånbok och annat i min vänstra jackficka men inte i den högra. Lägger ner den för att jag sen ska kunna hålla allt jag har med mig ordentligt och inte tappa skiten på golvet i butik. Samt att jag vänder mig om för att jag är på väg mot skoavdelningen.

Vart inte mycket löpträning sen heller, grejerna påminde bara om allt och ville inte tillbaka till butiken för att returnera sakerna

Kontot avslutas
Skrivet av Wattem:

Jag tror att det helt låg på han "varuhus detektiven" i det här fallet, minns hur han i rätten tog upp på slutet att han skulle få ersättning för att han vart i rätten, nån ersättning för att ha drivit ärendet och lite annat.
Tyckte det var märkligt att han tog upp det helt öppet i rätten av alla ställen, men kanske är standard i den branschen ? Men kan tänka mig att han säkert har nån bonus för att ha tagit fast nån så minsta lilla chans han ser att sätta dit en person hoppar han på.

Det är i många branscher som sådant är standard för att de vill få sin bonus.

När det fortfarande var att man betalade tv-licens så var det lika med de som knackade på hos de som inte betalade.
Det var väldigt ofta som det hände att sådana personer sade att de hörde eller såg att någon hade tv fast den personen inte alls hade det. Detta enbart för att de skulle få sin bonus för hur många de hade lyckats sätta dit.

Vi var ju med om det själva en gång.
Vi sålde ju vår tv och köpte en dataskärm istället där vi kunde koppla in dvd och spel så länge de hade HDMI. Detta för att vi nästan aldrig kollade på tv och tv-licensen hade blivit så dyr så det var ju inte värt det.
Men en dag när vi kom hem så hade vi fått ett brev från de att de hade hört tv ljud från vår lägenhet den måndagen. På den tiden brukade vi inte vara hemma på måndagar så det var ju helt omöjligt och sen sade jag att om vi hade varit det så skulle det ha kunnat vara ljud från en dator eller vad som helst.
Så det var bara att ringa till radiotjänst och säga som det var så drog de tillbaka den.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Ingen stor eller allvarlig grej, men det stack lite. Många år sedan så var i stort sett alla familjemedlemmar på fars sida hos farmor då hon fyllde år, vi var alla på gott humör och det var en väldigt trevlig dag. Men dagen efter frågade min far i en seriös ton, som alltid har haft svårt att ta mitt ord för något oavsett ämne (Han var väldigt lätt fast i sina egna tankar, opinionated so to speak), mig om jag hade tagit pengar ifrån henne (farmor). Jag hade självklart inte och påpekade att jag alltid satt med resten och pratade när det inte gällde toalett eller mat från köket (båda var precis runt ett hörn) och frågade om han kunde poängtera någonstans under perioden jag var misstänksamt borta - Han kunde inte svara på det för han satt också vid samma bord som jag och tog minst lika lång tid på sina behov.

Det visade sig många år senare att farmor hade felplacerat pengarna och gömt dem under gammal medicin i sitt skåp, och glömt bort det men antog det värsta och hörde sig runt.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Väldigt intressant att läsa alla svar! /TS

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har liknande erfarenhet av amnäet programmering på gymnasiet.
Det här var kring 00 och en linje som hade det somnett elevval inget obligatorisk, memntänkte det kunde vara kul att lära sig.

Lärarn hade nån form av socialt handikapp och mumlade när han prata.
Vi fick en bok som inte hörde till programet vi använde såndet blrv alltid fel meddelanden när man skulle testa och då skulle han komma fram och fixa utan stt man fick föklaring.
Annars satt gan bara och surfa medans.
Jag tror alla i klassen också satt och surfa hela tiden tillbslut under lektionerna.
Efter det har jag aldrig försökt lära mig programering. Dålig start

Lite offtopic.

Jag måste erkänna att jag känner mig väldigt träffad av ditt inlägg. Den du beskriver skulle kunna vara just den person som jag hade i ämnet.

Just det där med att "komma fram å fixa nåt utan att få någon förklaring" är EXAKT hur han betedde sig också.
Jag bad otaliga gånger om hjälp eftersom jag (uppenbarligen) inte förstod våra uppgifter.

Då kom han ofta fram och bara droppade orden: "Men de där fixar du...", utan att ge någon slags förklaring eller logiska instruktioner.
Till slut så slutada jag göra uppgifterna och tror t.o.m att jag sket i att gå på programmeringslektionerna också.
Blev IG på slutbetyget, men är definitivt inget jag ångrar.

Hans yttrande vart sedemera ett "Meme" bland vänkretsen.
...."Äh, men de där fixar du..."....

Medlem

Jag har blivit anklagad av en av mina bästa vänner för att ha övertalat hans dåvarande tjej att göra slut med honom. Vi hade varit vänner sen vi var 6 år men där tog vänskapen slut och vi har sen dess inte haft någon kontakt.

Har blivit anklagad för att ha kastat ut en fotograf från kontoret på mitt gamla jobb vilket var hyfsat bisarrt då fotografen i fråga var jättetrevlig och vi hade ett helt normalt trevligt samtal innan han gick därifrån så blev lagom förvånad när min chef sen ringde och frågade vad som hänt.

Har även blivit anklagad av min egen bror för att ha vänt hela min familj ryggen. Lite väl mycket för att gå in på detalj om den historien men slutade men att jag numera brutit all kontakt med honom.

Medlem

Kom på en annan grej. Jag och en kompis när vi var små cyklade till OKQ8 för att köpa glass. Men de hade inte den glassen vi ville ha. Så kollade på att köpa en chokladbit istället. Men nä vi drog till ICA och köpte glass där istället.
Sen på vägen tillbaka cyklade vi förbi OKQ8 utanför och snubben kom springandes ut och var tokförbannad på oss för att vi snattat och det ska man verkligen inte göra.

12
Skriv svar