Robot
Fanatec CSL DD

Världens bästa ratt-teknik kan nu bli din – till vrakpris.

#csl-dd, #fanatec


Redaktör
Köptips

Undrar du nåt om Fanatecs rattar? Fråga så försöker jag svara! Jag vet inte allt, men med andra insatta här i forumet kan du säkert få svar.

Vad som passar dig är det bara du som vet, men här är ett par tips.

  • Använder du verkligen kopplingspedal? Om inte, skippa - 400 kr sparade. Det sitter ändå två analoga kopplingspaddlar på McLaren GT3-ratten.

  • CSL-pedalerna ger mycket för pengarna, men för bara 200 kr mer får du de avgjort bekvämare CSL Elite-pedalerna. Lätt värt pengarna.

  • CSL Table Clamp (fäste för basen i plast) gör jobbet, men känns lite vekt. Lägg på 300 kr för det robusta metallfästet Clubsport Table Clamp V2. Om det får plats, vill säga: skivan kan vara 70 mm tjock, men dubbla skruvar under tar mycket plats nedåt. CSL-plastfästet fixar max 60 mm tjock skiva, men har en vinklad skruv i framkant så den tar mindre plats nedåt.

  • Är pengar viktigast? Strunta i det kraftigare nätaggregatet och snabbfästet i metall så sparar du ca 2 300 kr. Visserligen får du klenare force feedback, men priset sjunker rejält. Och rattbasen är riktigt, riktigt bra också med max 5 Nm vridmoment.

  • Ett bra startpaket för lite mer pengar:
    - CSL DD + kraftigare nätagget
    - McLaren GT3-ratt + QR1 Wheel-Side (metall-snabbfästet)
    - CSL Elite-pedaler
    - Clubsport-basfäste
    - Totalpris ca 9 400 kr


signatur
Medlem

Nu blev man ju väldigt sugen.

Jag uppskattar väldigt mycket hur Tomas går igenom hur man kan bygga ihop hela sitt kit. Detta är någonting som skrämt mig när jag kollat på Fanatecs rattar tidigare.

Medlem

Kul med en recension! Ratt och pedaler är den typ av kringutrustning som jag minst ett par gånger om året önskar att jag redan hade införskaffat men i stunden alltid är för lat för att skaffa. Tur är väl det då den senaste ratten och tillhörande pedaler låg och skräpade i garderoben 99% av tiden...

Medlem

Suverän recension. Tack!

Galet bra värde för pengarna den där. Har inte testat någon längre stund tyvärr men hur som, otroligt stabil för den (relativt) lilla pengen,

Redaktör
Skrivet av rosroborb:

Nu blev man ju väldigt sugen.

Jag uppskattar väldigt mycket hur Tomas går igenom hur man kan bygga ihop hela sitt kit. Detta är någonting som skrämt mig när jag kollat på Fanatecs rattar tidigare.

Kul! Tycker också vissa saker är snåriga, så lika bra att försöka förklara det man ändå tror sig förstå. Och som sagt: fråga! Jag svarar gärna om jag kan.

Skrivet av Edd1e:

Suverän recension. Tack!

Galet bra värde för pengarna den där. Har inte testat någon längre stund tyvärr men hur som, otroligt stabil för den (relativt) lilla pengen,

Tack! Ja, fantastiskt pris mot konkurrenterna. Ändå är ju Fanateck verkligen inte billiga. Det här bådar gott om/ när Logitech och Thrustmastet gör direct drive. Båda ryktas ju vara på gång…


signatur
Medlem
Medlem

Har funderat på Fanatec länge och väl, men nu när ETS2 helt plötsligt fick omgjord FFB är jag inte alls lika bunden till min G27. La precis en beställning på denna samt deras fina 35 cm klassiska ratt med Universal Hub!

Redaktör
Skrivet av Nilaya:

Handbroms ?

Kan köpas till, 130 euro. Jag har inte testat den, men använder högra analoga ratt-paddlen på GT3-ratten som handbroms, funkar fint.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kan köpas till, 130 euro. Jag har inte testat den, men använder högra analoga ratt-paddlen på GT3-ratten som handbroms, funkar fint.

Okej. Just nu kör jag kopplingspedalen som krycka på min g29. Inte helt optimalt men funkar. Har även byggt en egen analog handbroms med som använder arduino och skjutpott men den funkar bara till pc

Medlem

Hoppas de löser PS5 tills nästa gran turismo släpps i alla fall. Då ska jag överväga saken i alla fall

Medlem

Har aldrig varit racingnörd men man blev sugen bara av recension

Medlem

Kul med en gedigen recension även om jag inte känner mig som målgrupp!

Däremot så ska jag kliva in i racingvärlden på lite mer allvar i och med nya Forza, då jag tänkt köpa Logitechs G923 (tror jag den hette va) samt Playseat Challenge, racing men ändå budget Hoppas på lite go rea vid Black Friday.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

rug
Medlem

Ratt är kul! Skulle gärna uppgradera från min Logitech men tyvärr spelar jag för lite för att motivera köpet. Svetsade ihop en egen rig för något år sedan (sååå mycket bättre än skrivbordsracing!) men den tar så pass mycket plats att den behöver ställas undan och då blir tröskeln att komma igång lite för hög för att enkelt kunna köra en bana i AC eller några sträckor i Dirt.

Jag behöver en permanent plats för min rig helt ekelt!

Sökes: Större boende för alla leksaker

Medlem

Grymt bra recension! Hade en period då jag körde iRacing och man blir ju sugen på o köra när man läser sådant här. Sitter på en G27 med ett Wheel-stand som är tungt och stabilt och möjliggör att man kan nyttja valfri stol/sits/fåtölj som säte. Skulle nog inte räcka till en sådan här dock.

Nu för tiden är det ofta en för hög tröskel av förberedelser som gör att jag inte kör oftare. Samt att jag vet att jag kommer vara kass om jag inte nöter nån bana en hel del. Och då blir det inte alls

På sikt kan jag dock se att jag faller tillbaka till just racing-sims och då kanske man slår till på en sådan. Så länge får nog G27'an fungera.

Har ju även en Quest 2 sedan ett tag tillbaka och tänker att jag ska hoppa på DirtZone körandet om jag kommer över DLC på någon av Steamreorna.

Tack Tomas!

Redaktör
Skrivet av Ringo:

Grymt bra recension! Hade en period då jag körde iRacing och man blir ju sugen på o köra när man läser sådant här. Sitter på en G27 med ett Wheel-stand som är tungt och stabilt och möjliggör att man kan nyttja valfri stol/sits/fåtölj som säte. Skulle nog inte räcka till en sådan här dock.

Nu för tiden är det ofta en för hög tröskel av förberedelser som gör att jag inte kör oftare. Samt att jag vet att jag kommer vara kass om jag inte nöter nån bana en hel del. Och då blir det inte alls

På sikt kan jag dock se att jag faller tillbaka till just racing-sims och då kanske man slår till på en sådan. Så länge får nog G27'an fungera.

Har ju även en Quest 2 sedan ett tag tillbaka och tänker att jag ska hoppa på DirtZone körandet om jag kommer över DLC på någon av Steamreorna.

Tack Tomas!

Tack själv för berättelsen - man känner igen sig.

Kan tillägga att jag helst hade släppt det här testet i augusti, samtidigt som alla andra. Men vi fick grejerna senare, sen lyckades jag bricka rattbasen (nåt tidigt testexemplar) och det tog alldeles för många veckor innan det kom en ny. Men till slut så.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

CSL-pedalerna ger mycket för pengarna, men för bara 200 kr mer får du de avgjort bekvämare CSL Elite-pedalerna. Lätt värt pengarna.

Hej Tomas. Jag vill gärna utveckla det påståendet. Jag tror du har rätt i att CSL Elite pedalerna är bekvämare MEN, troligen så är dom på väg att sluta tillverkas (om det inte redan slutat och restlager är det enda som återstår). Dom ersätts alltså av dom nya CSL pedalerna.

Det går inte heller att köpa till en bromspedal med loadcell till CSL Elite pedalerna längre då den utgått. Det är en sådan ”loadcell”-broms på väg till dom nya CSL Pedalerna. Den har dock inte lanserats än. Enligt Fanatec själva så ”försöker” dom lansera den innan årets slut. Vi vet ju dock hur bristsituationen ser ut just nu så vi får se om dom lyckas.

En annan fördel med dom nya CSL pedalerna framför dom gamla CSL Elite pedalerna är valet av sensor. På dom nya så används ”hal-effect” sensorer på alla pedalerna men på dom äldre Elite så är det potentiometrar istället. Inte superviktigt men hal-effect sensorer är immuna mot damm och annat bös vilket gör dom lite mer resistenta och förhoppningsvis långlivade.

Jag äger förövrigt en CSL DD 5nm sedan augusti om någon undrar något.

Redaktör
Skrivet av Erunas:

Hej Tomas. Jag vill gärna utveckla det påstående. Jag tror du har rätt i att CSL Elite pedalerna är bekvämare MEN, troligen så är dom på väg att sluta tillverkas (om det inte redan slutat och restlager är det enda som återstår). Dom ersätts alltså av dom nya CSL pedalerna.

Det går inte heller att köpa till en bromspedal med loadcell till CSL Elite pedalerna längre då den utgått. Det är en sådan ”loadcell”-broms på väg till dom nya CSL Pedalerna. Den har dock inte lanserats än. Enligt Fanatec själva så ”försöker” dom lansera den innan årets slut. Vi vet ju dock hur bristsituationen ser ut just nu så vi får se om dom lyckas.

En annan fördel med dom nya CSL pedalerna framför dom gamla CSL Elite pedalerna är valet av sensor. På dom nya så används ”hal-effect” sensorer på alla pedalerna men på dom äldre Elite så är det potentiometrar istället. Inte superviktigt men hal-effect sensorer är immuna mot damm och annat bös vilket gör dom lite mer resistenta och förhoppningsvis långlivade.

Jag äger förövrigt en CSL DD 5nm sedan augusti om någon undrar något.

Det där var bra info - tack! Jag gick enbart på att jag tycker CSL Elite är skönare för fötterna.


signatur
Medlem

Riktigt grym recension!
Jag har haft min CSL DD med Boost-kit nedpackad hemma sedan i Augusti men inte kunnat spela då jag sålde mitt Playseat inför flytt och riggbygge.
Men nu är flytten klar och bygge av rigg är nära så är sjukt taggad

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det där var bra info - tack! Jag gick enbart på att jag tycker CSL Elite är skönare för fötterna.

Du har säkerligen rätt i att dom är skönare. Jag har aldrig testat CSL Elite men jag kan tänka mig att dom är skönare. Fördelen med en loadcell-broms är ju att dom mäter hur hårt du trycker på bromsen till skillnad från potentiometrar och hal-effekt som mäter position på pedalen. Eftersom människan har lättare att komma ihåg hur ”hårt” man ska trycka på något än vilken position den ska vara i, så ger en loadcell-broms en ganska markant förbättring i känsla, kontroll och jämnare varvtider.

Jag kan också lägga till att det ska produceras platta pedal-plates i metall för dom nya CSL-pedalerna som man kan köpa till, om man inte tycker om plast dynorna som sitter på som standard. Dom har alltså en annan form än plast dynorna.
Dom har tyvärr också försenats på grund av produktionsförseningar som jag förstår det.

Medlem

Jag fick för några veckor sen själv hem ett lass med CSL DD och pedaler och om man ser till vart man generellt uppgraderar ifrån så upplever åtminstone jag pedalerna dom väldigt trevliga! Och som tidigare nämnt så är CSL Pedalerna det alternativet man väljer om man vill ha in en loadcell framöver.

Jag kör främst Dirt Rally 2 och en del iracing (fokus på GT3 och asfaltsovaler) och det man kan säga rakt av om man jämför med det jag kom ifrån, en Thrustmaster T150 som jag kört med i ca två år (och kört lite till och från med Logitech G29 tidigare) är att jag direkt blir mer konsekvent i varvtider, känner vart jag har bilen och i längre lopp sliter jag mycket mindre på däcken. Det är nästan så det kan kännas som om Force feedbacken ibland har gissat sig fram med tidigare system och nu får jag den faktiska känslan som spelen är gjorda för att förmedla. Kontrollen över fordonet man rattar blir bättre, och med det känner man sig säkrare och vågar utmana mer. Är man på väg in djupare i den fantastiskt roliga världen av simracing så är en CSL DD ett klockrent köp.

Medlem

Kopplingspaddlar


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Redaktör
Skrivet av Snabeltorsk:

Kopplingspaddlar

Finns nåt etablerat svenskt namn?


signatur
Medlem

Hur lång garanti-tid är det på detta ekipage?

Medlem
Skrivet av Millmount:

Hur lång garanti-tiden på detta ekipage?

Jag tror det är 1 års standard garanti. Man kan dock köpa till ett extra år.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Finns nåt etablerat svenskt namn?

Bara Paddlar


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

bkb
Medlem

Är du säker att QR metallfästet verkligen behövs till CSL DD 8 nm?

På Fanatecs hemsida står det att den är för podium basen, och den är betydligt starkare.

Redaktör
Skrivet av bkb:

Är du säker att QR metallfästet verkligen behövs till CSL DD 8 nm?

På Fanatecs hemsida står det att den är för podium basen, och den är betydligt starkare.

Det behövs inte, men allt blir stabilare. Jag föredrar metallfästet men båda funkar givetvis.


signatur
bkb
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det behövs inte, men allt blir stabilare. Jag föredrar metallfästet men båda funkar givetvis.

Ok, då får jag komplettera i framtiden om jag känner att det behövs. Är mer orolig att min rigg inte är stabil nog.

Redaktör
Skrivet av bkb:

Ok, då får jag komplettera i framtiden om jag känner att det behövs. Är mer orolig att min rigg inte är stabil nog.

En rigg bör nog vara rätt stabil skulle jag säga. Sök på namnet på din rigg och "CSL DD", med lite tur har nån testat och berättat hur det funkar.


signatur
12
Skriv svar