Activision Blizzard-utredning tillsatt – leds av folk i styrelsen

Robot
Activision Blizzard-utredning tillsatt – leds av folk i styrelsen

Nintendo-chef: Activision Blizzard-situationen "oroande och störande".

#activision-blizzard, #bobby-kotick


Medlem

När du är en så stor skitstövel att Bowser blir orolig, då är det dags att tacka för kaffet…


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Kontot avslutas

Det är inte bra om man får både Sony, Microsoft och Nintendo emot sig. Något som kanske inte är så konstigt i ett sådant här fall.
Om de inte vill riskera att det drabbar företaget mer så är det nog bäst att Bobby Kotick avgår snarast.


signatur

ゼルダの城

Redaktör

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.


signatur
Quake-konnässsör
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.

Håller men känns lite konstigt för ett sånt pass känsligt ärende som detta är.

Men om ärendet utreds av styrelsemedlemmar, så när det inte hända så mycket. Eller om någon styrelsemedlem vill åt Koticks jobb

Medlem

Soppan blir ju bara grumligare och grumligare. Snart finns ju ingen annan återvändo än att slänga hela alltet på soptippen. Herregud.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.

Jag tror inte de vill bli av med Bobby så de kommer göra allt de kan för att få det att se ut som de försöker lösa problemen utan att behöva ge honom kicken. Självklart så ser de flesta igenom hela den här teatern men Bobby har dragit in väldigt mycket $$$ så det kanske krävs att aktierna ska sjunka ännu mer för att han ska lämna.

Han har ju skött sig så bra enligt dem även fast bevis finns att han inte skött sig så bra så man får väl anta att deras styrelse består av likasinnade personer som Bobby, alltså guldkåta skitstövlar.

Allt det här är såklart tragiskt men ändå smått underhållande. Ska bli intressant att se hur allt slutar

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.

Verkar vara standard i USA. Ungefär som polisen där borta som utreder sig själva efter att de gjort något de inte borde gjort.

Medlem

Var det inte Kotick som hade en riktigt fet, gyllene, fallskärm för om han får gå?

Medlem

Oink! Oink! Bökandet i svinstian fortsätter....

Medlem

Jag har mycket svårt att se att han kan sitta kvar nu. MS, Sony & Nintendo har alla gått ut och kritiserat bolaget, samt att han själv har ett par riktigt sjuka grejer i sin backlogg. Det är bara en tidsfråga.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Blizzard vilar på gammal storhet och när det inte går längre så rasar korthuset.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.

Dom vet exakt vad dom håller på med. Styrelsen vill inte bli av med honom och gör allt dom kan för att behålla honom. Det här är bara ett sätt att försöka få stopp på all tryck från utsidan.

Skrivet av Eldarion:

Var det inte Kotick som hade en riktigt fet, gyllene, fallskärm för om han får gå?

Det är standard så inget unikt med honom.

Medlem

Borde inte kommitteen bestå av folk utifrån, lätt att fuska annars.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent

"Snyggt" är inte ett ord som beskriver hur det här sköts.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Som att låta räven vakta hönsgården

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.

Haha precis det jag tänkte: "lite jävigt, eller vad?"

Det finns en anledning varför oberoende tredjeparter används när det gäller vissa aspekter inom företag (t.ex. bokföringsrevision, certifiering av produkter, med mera).

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.

Jupp, men inte blir man förvånad, men samtidigt äger väl han en ganska bra shareholder del så det är ju ett problem.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är i mitt tycke fullständigt tondövt att sätta två styrelsemedlemmar - alltså kollegor till Kotick - att sköta kommittén. Det borde göras av folk utifrån, folk som garanterat inte har nåt ansvar för det som företaget anklagas för. Sånt här stärker inte förtroendet för ledningen, snarare tvärtom.

Dåliga människor kommer alltid ta dåliga beslut.

Medlem

Dumma, gammelmodiga Kotick som inte lärt sig den maktdynamik som gällt under dr sista 5 åren när social justice-aktivister och cancel culture-mobbar sätts igång.

Spelar ingen roll om det finns bevis för påstådda oförätter. Anklagelser och lived experience räcker som bevis.

Det här kan bara sluta på ett sätt. Alla som inte skriver under woke-agendan kommer få se sina huvuden rulla. Det här företaget kommer ha blivit kapat och tagits över. Om ett år är Activision totalt omstöpt, med Equity hiring boards och Diversity officers på plats med både köns -och rasbaserad kvotering och lönesättning implementerad.

Man undrar hur de kan ha mage att kräva att ta över någon annans företag. Men det har de!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Dumma, gammelmodiga Kotick som inte lärt sig den maktdynamik som gällt under dr sista 5 åren när social justice-aktivister och cancel culture-mobbar sätts igång.

Spelar ingen roll om det finns bevis för påstådda oförätter. Anklagelser och lived experience räcker som bevis.

Det här kan bara sluta på ett sätt. Alla som inte skriver under woke-agendan kommer få se sina huvuden rulla. Det här företaget kommer ha blivit kapat och tagits över. Om ett år är Activision totalt omstöpt, med Equity hiring boards och Diversity officers på plats med både köns -och rasbaserad kvotering och lönesättning implementerad.

Man undrar hur de kan ha mage att kräva att ta över någon annans företag. Men det har de!

Fast... det du pratar om är inget nytt. Det är ett aktiebolag, och det kan räcka med rykten/hörsägen, prognoser/förväntningar, rapporter och artiklar o.s.v. o.s.v. för att aktien ska stiga/falla, och således kan bolaget påverkas ganska rejält negativt eller positivt av sådant. Utöver då den ekonomiska konsekvensen som ett eventuellt kundbortfall kan innebära - kunder tvingas inte att varken köpa eller avstå deras produkter. Exakt vad kunder anser vara skäl att konsumera/avstå produkt X från varumärke/företag Y har väl alltid varit tämligen individuellt och förhållandevis arbiträrt? Inte heller något nytt.

Sen kan man säga precis vad man vill om det, men ett publikt bolag får som systemet ser ut dras med det. Vill man ha de publika aktieägarnas pengar får man också dras med baksidan att dessa faktiskt kan komma att påverka ens bolag också - går inte att både ha kakan och äta den.

PR (inte minst när det gäller ett publikt bolag) är liksom en del av en högt uppsatt chefs (så som Bobby Kotick är - plus arbetslaget kring honom) arbete, och där känns det som att han/de faktiskt misslyckats "lite" med den arbetsuppgiften.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

We've investigated ourselves and found no wrongdoing.

Medlem
Skrivet av Waliant:

han själv har ett par riktigt sjuka grejer i sin backlogg.

Vadå, vi har väl alla någon hotat att ta livet av någon anställd när vi varit i chefsposition? Men deras styrelse tyckte ju det var helt ok för att han fortfarande ångrar sig för att han gjorde det.

Medlem

Ha ha anledningen till att många chefer har så höga löner är att dom sätter dom själva. Och ev "kompis" gänget runt dom. Nej men inte ska väl jag ha lite extra bonus mm. Jo men det tycker jag nog att jag är värd. Ha ha så har det ju "alltid" fungerat. Företag är det minst demokratiska i ett samhälle med små kungar som har väldigt mycket makt över andra människor. Självklart så korrumperas nästan alla.

Redaktör
Skrivet av Alienshade:

Ha ha anledningen till att många chefer har så höga löner är att dom sätter dom själva. Och ev "kompis" gänget runt dom. Nej men inte ska väl jag ha lite extra bonus mm. Jo men det tycker jag nog att jag är värd. Ha ha så har det ju "alltid" fungerat. Företag är det minst demokratiska i ett samhälle med små kungar som har väldigt mycket makt över andra människor. Självklart så korrumperas nästan alla.

Man ska också komma ihåg att höga chefer ofta har ansvar för tusentals människor, måste fatta väldigt tuffa beslut och kan tvingas gå på dagen. Jag säger inte att det motiverar fantasilöner och astronomiska fallskärmar, men det är inte bara en dans på rosor att bossa för ett storföretag. Det är nog ofta ett väldigt tufft jobb.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man ska också komma ihåg att höga chefer ofta har ansvar för tusentals människor, måste fatta väldigt tuffa beslut och kan tvingas gå på dagen. Jag säger inte att det motiverar fantasilöner och astronomiska fallskärmar, men det är inte bara en dans på rosor att bossa för ett storföretag. Det är nog ofta ett väldigt tufft jobb.

Ansvarig för att skapa värde för aktieägarna, det där med att vara ansvarig för anställda kan diskuteras.

Medlem

Bobby Kotick: This investigation found that I.. i mean Mr Kotick... did nothing wrong.

Medlem

Welp. Blir inget mer från Blizzard för mig om han får sitta kvar. Älskar Starcraft och hade tänk köpa Diablo IV men... jag orkar verkligen inte. Man finansierar det man köper, och det finns gott om utvecklare nu i världen att välja mellan. Det blir desto färre utvecklare om man vill vara med i något "storsläpp" som alla måste vara med och erfara samtidigt men det blir ändå en axelryckning för mig. Huruvida det blir en betydande mängd som beslutar samma sak är skit samma, jag är bara glad att de slipper höra skrammel från mina mynt när de skakar kistan.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av eld:

Ansvarig för att skapa värde för aktieägarna, det där med att vara ansvarig för anställda kan diskuteras.

Det beror väl på hur man tolkar ansvar. Man bör hålla högsta hönset ansvarig för arbetsmiljön som anställda behöver arbeta i, på det sättet är de ju ansvariga för de anställda. Att de är ansvariga inför sina aktieägare är också sant, men då utgår jag ifrån att vi i ena fallet snackar etik och moral och i andra fallet snackar ekonomi.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

eld
Medlem
Skrivet av Proximately:

Det beror väl på hur man tolkar ansvar. Man bör hålla högsta hönset ansvarig för arbetsmiljön som anställda behöver arbeta i, på det sättet är de ju ansvariga för de anställda. Att de är ansvariga inför sina aktieägare är också sant, men då utgår jag ifrån att vi i ena fallet snackar etik och moral och i andra fallet snackar ekonomi.

Jo precis, arbetshälsa verkar inte vara ett ansvar på företaget, utan snarare arbetarnas förmåga att producera. Då det finns mängder med ohälsosamma arbetsplatser i spelindustrin utan att någon VD har fått avgå. De har ansvaret på något sätt men misslyckandet hamnar inte på dem.

12
Skriv svar