Amazon sägs vara nära att göra Mass Effect till tv-serie

Robot
Amazon sägs vara nära att göra Mass Effect till tv-serie

Men ska det vara femshep eller manshep i huvudrollen?

#Amazon, #Mass-effect


Medlem

Tror det hade varit nice, men svårt att få till det ordentligt. Hoppas kan man antar jag?

Medlem

Eftersom dom flesta har sin egen tolkning av Shepard så kommer många bli besvikna när tv-serievarianten inte överensstämmer med vad dom är vana vid.

Bättre att använda sig av universumet och hålla sig borta från spelkaraktärerna. Världen är större än den lilla gruppen, det behöver inte bli Star Wars över det hela där en liten kärngrupp kändisar dyker upp överallt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Får man hoppas att de inte slaktar storyn på samma sätt de gjort i Wheel of Time.

Medlem

signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Får man hoppas att de inte slaktar storyn på samma sätt de gjort i Wheel of Time.

Har du hittat fler avsnitt än de tre som har släppts? För annars vet jag inte vad du menar med att de har slaktat storyn.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Har du hittat fler avsnitt än de tre som har släppts? För annars vet jag inte vad du menar med att de har slaktat storyn.

Har du läst böckerna? De har redan ändrat nyckeldelar av storyn som kommer ha återverkningar genom hela serien.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Har du hittat fler avsnitt än de tre som har släppts? För annars vet jag inte vad du menar med att de har slaktat storyn.

Finns många saker de valt att ändra känner jag, efter 3 avsnitt. Vissa är väl lite sak samma, men en del är rätt irriterande. Skulle väl inte säga att de slaktat storyn, inte än i alla fall. Däremot har de ju helt slaktat Perrins karaktär och historia, vilket är tråkigt. Flera karaktärer i tv-serien hittills som inte alls är med i böckerna, men inget som har någon större påverkan egentligen. Förutom för Perrin då

Efter första två avsnitten vad jag rätt besviken, men tycker den hämtade upp sig lite efter 3:e. Nu vill jag faktiskt se mer, det ville jag inte efter de första två.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Har du hittat fler avsnitt än de tre som har släppts? För annars vet jag inte vad du menar med att de har slaktat storyn.

Slaktad är väl storyn inte, men jag tycker redan att det har tagits många tvivelaktiga beslut av manusförfattarna. Inte minst Perrins nya bakgrund. Att framställa Lan som en idiot för att han tog dem till Shadar Logoth känns även det märkligt. För att inte tala om hur backhanded Shadar Logoth, som är många fans favoritplats, hanterades.

Med det sagt har jag fortfarande hopp för serien. Kanske visar det sig att ändringarna gynnar tv-formatet. Men hittills tycker jag att det mesta har känts framstressat snarare än njutbart.

On topic: Hoppas verkligen att det ligger något korn av sanning bakom det här ryktet! Vore trevligt att se en FemShep, tycker jag. Men skulle kunna acceptera den BroShep också, även om det skulle kännas knas i mitt lilla hörn av ME-universumet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Så länge dom hittar bra skådisar och hög budget är jag nöjd.

Btw vad tycker folk om wheel of time? Har inte gett den en chans än, läste serien men blev inte övertygad av trailers.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Slaktad är väl storyn inte, men jag tycker redan att det har tagits många tvivelaktiga beslut av manusförfattarna. Inte minst Perrins nya bakgrund. Att framställa Lan som en idiot för att han tog dem till Shadar Logoth känns även det märkligt. För att inte tala om hur backhanded Shadar Logoth, som är många fans favoritplats, hanterades.

Med det sagt har jag fortfarande hopp för serien. Kanske visar det sig att ändringarna gynnar tv-formatet. Men hittills tycker jag att det mesta har känts framstressat snarare än njutbart.

On topic: Hoppas verkligen att det ligger något korn av sanning bakom det här ryktet! Vore trevligt att se en FemShep, tycker jag. Men skulle kunna acceptera den BroShep också, även om det skulle kännas knas i mitt lilla hörn av ME-universumet.

Ja ska man se positivt på det så är serien ännu inte lika förtappad som "Sword of Truth" var. Där följde de storn i första avsnittet sedan avslutades avsnittet med att de kastar The book of counted shadows i elden med orden "This story has no instruction manual" sedan spårar det fullständigt.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Så länge dom hittar bra skådisar och hög budget är jag nöjd.

Btw vad tycker folk om wheel of time? Har inte gett den en chans än, läste serien men blev inte övertygad av trailers.

Den är ganska välgjord, men har man läst böckerna så kommer man, som alltid, störa sig på saker som ändrats. Tycker serien ger en känsla av en hög budget med bra effekter och CGI, men som ändå blir lite B. Samma problem som jag tycker Warcraft-filmen hade. Tycker även de missar att förklara en hel del saker som man ändå hade velat ha förklarat för sig - men det kanske är medvetet och kommer senare.

Den kunde varit bättre, men den kunde definitivt varit sämre också.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Har du läst böckerna? De har redan ändrat nyckeldelar av storyn som kommer ha återverkningar genom hela serien.

Det är tråkigt när det är så, men de är väl medvetna om att de skiter lite i de som faktiskt läst böckerna och bryr sig mera om att fånga den stora massan som inte ens vet vad det är, de som bara vill ha en ny serie, gärna med lite magi och sådant och som kommer hypad av folk som känner igen namnet eller av folk som just läst böckerna.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kommer inte på personligen på något som de har ändrat som ändrar storyn längre fram. Endel saker händer ju inte i samma ordning som i böckerna men, det tycker jag är vettigt.

Skulle de ha följt första boken till punkt och mening, så skulle det ha blivit otroligt tråkigt och rörigt. Sen en del saker de har ändrat har ju att göra med att det inte går att göra på film. Så det blir vettigt. (Inre monologer Som prakt exempel)

Medlem

Usch att göra spel av filmer eller filmer/serier av spel. Hur kan vi krama ur mera pengar ur en franchise är spontant vad som känns vara drivkraften istället för att vilja berätta en ny historia.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Kommer inte på personligen på något som de har ändrat som ändrar storyn längre fram. Endel saker händer ju inte i samma ordning som i böckerna men, det tycker jag är vettigt.

Skulle de ha följt första boken till punkt och mening, så skulle det ha blivit otroligt tråkigt och rörigt. Sen en del saker de har ändrat har ju att göra med att det inte går att göra på film. Så det blir vettigt. (Inre monologer Som prakt exempel)

Håller inte med dig här. Amazon grundaren påstod tidigt att detta var serien som skulle bli bättre än Game of Thrones. Men med detta genomförande så kommer det inte vara i närheten.

Game of thrones har till att börja med en värld där magin är död men sakta håller på väckas till liv igen. De första avsnitten har även med en hel del världsbeskrivning. Så tittare som kanske inte är super fans av action fantasy kan lyftas in i världen utan att känna sig överväldigade. Sedan introduceras de mer fantasy doftande segmenten mer och mer under tiden.

Wheel of Time har även den serien en hel del världsbeskrivning och världsförankring i den första boken för att förankra läsaren. Mycket av detta levereras redan innan de lämnar Emonds Field i Two Rivers. Thom Merrillin introduceras även i boken direkt i Emonds Field. Perrin är inte gift. Innan läsaren når Shaddar logoth så har man en väldigt bra känsla för värld och karaktärer. De skippar i princip allt detta i TVserien. Istället kastas tittaren in i vad som nästan kan beskrivas som high fantasy med magi och svärd med action scener från början utan förankring. Är man inte försiktigt så kommer de mer kännas som en robin hood teen film än något vuxna skall se på. Det kommer inte riktigt locka de stora massorna då serien även inte har de moraliskt mörka som Game of Thrones kör in.

Medlem

Får hoppas att de fokuserar på andra karaktärer än Shepard, annars blir det nog pannkaka av det hela. I övrigt känns det ganska hajp, det är ett enormt universum som antagligen passar väldigt bra som serie.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

är det därför dom har lagt ner expanse mitt i allt för att satsa på en annan sci-fi?

Gnällkuk
Skrivet av Razuco:

är det därför dom har lagt ner expanse mitt i allt för att satsa på en annan sci-fi?

Svårt att hålla serier långtgående idag, dels vill skådespelarna ha högre löner dels så jobbar de ibland med annat så det blir stökigt att sy ihop det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av SID 6.7:

Eftersom dom flesta har sin egen tolkning av Shepard så kommer många bli besvikna när tv-serievarianten inte överensstämmer med vad dom är vana vid.

Bättre att använda sig av universumet och hålla sig borta från spelkaraktärerna. Världen är större än den lilla gruppen, det behöver inte bli Star Wars över det hela där en liten kärngrupp kändisar dyker upp överallt.

Tänkte inte på det, det är ju faktiskt ett rätt smart sätt att undvika både onödigt gnäll från folk som är missnöjda samt att andra bara tycker att karaktären skaver lite.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ha!, Calle Johansson Sundelius lurades nog med jobbet han tog, egentligen ska han spela Commander Sheppard i Amazons Mass Effect serie...

Men nä lär väl bli en Femshepard, med tanke på vad som är politiskt korrekt nu.

Medlem

Spelar ingen roll för mig så länge det är välgjort och dom försöker inte slänga in massa moralkakor vare sig det är man eller kvinna shep som huvudroll. Gör det bara bra helt enkelt.

Medlem
Skrivet av xdrive:

med tanke på vad som är politiskt korrekt nu.

Jisses....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Det är väl skit samma om det är en kvinna eller man, jag vill veta om det blir ParagonShep eller RenegadeShep.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag kom av mig helt i ME3. Forza Horizon 5 kom och nyss Halo Infinite. Och innan det ett helt gäng spel från XGS. Bajs, vad många spel Xbox har nu. Plus Game streaming. Så jag har ännu mer spel. Men jag skulle hoppas på något i stil med i samma universum. Man hör talas om Commander Shepard. Men det handlar om en annan crew.

Medlem

Efter The Expanse (bästa scifi sen BSG) behöver dom något att fylla i


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Kommer inte på personligen på något som de har ändrat som ändrar storyn längre fram. Endel saker händer ju inte i samma ordning som i böckerna men, det tycker jag är vettigt.

Skulle de ha följt första boken till punkt och mening, så skulle det ha blivit otroligt tråkigt och rörigt. Sen en del saker de har ändrat har ju att göra med att det inte går att göra på film. Så det blir vettigt. (Inre monologer Som prakt exempel)

Jag håller med dig. Av all dialog i böckerna så består väl säkert minst 50-60% av intern monolog som ofta är den förklarande biten till olika val de gör. Jag tycker att det känns lite kul att de får ta sig friheter, blir något bekant men ändå en ny fräsh tolkning. Tycker serien känns rikitigt lovande.

Bästa än så länge: Knappt några ryck i flätorna och slätning av kjolarna!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Håller inte med dig här. Amazon grundaren påstod tidigt att detta var serien som skulle bli bättre än Game of Thrones. Men med detta genomförande så kommer det inte vara i närheten.

Game of thrones har till att börja med en värld där magin är död men sakta håller på väckas till liv igen. De första avsnitten har även med en hel del världsbeskrivning. Så tittare som kanske inte är super fans av action fantasy kan lyftas in i världen utan att känna sig överväldigade. Sedan introduceras de mer fantasy doftande segmenten mer och mer under tiden.

Wheel of Time har även den serien en hel del världsbeskrivning och världsförankring i den första boken för att förankra läsaren. Mycket av detta levereras redan innan de lämnar Emonds Field i Two Rivers. Thom Merrillin introduceras även i boken direkt i Emonds Field. Perrin är inte gift. Innan läsaren når Shaddar logoth så har man en väldigt bra känsla för värld och karaktärer. De skippar i princip allt detta i TVserien. Istället kastas tittaren in i vad som nästan kan beskrivas som high fantasy med magi och svärd med action scener från början utan förankring. Är man inte försiktigt så kommer de mer kännas som en robin hood teen film än något vuxna skall se på. Det kommer inte riktigt locka de stora massorna då serien även inte har de moraliskt mörka som Game of Thrones kör in.

FAST med tanke på vilken succe LOTR har varit så känns detta ändå lite tillbakadraget även om det är en serie. Men vi får ser hur stor eller liten framgång denna serie får, hoppas själv tillräckligt för att de skall slutföra den. Vilket i sin tur kommer öppna upp för fler adaptioner säkerligen.

Sedan om vi ska vara ärliga är inte böckerna relativt teen-vänliga speciellt jämnfört med GoT? Lite äpplen och päron. GARANTERAR (inte men ändå) att du började säkert läsa dem i tonåren på samma sätt som jag.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Får man hoppas att de inte slaktar storyn på samma sätt de gjort i Wheel of Time.

Därför är det som sagt bra om de fokuserar sig på andra karaktärer än de från spelen. Sen är det ju väldigt personligt huruvida ändringarna i WoT-serien var bra eller dåliga. Fansen är ju väldigt kluvna där, och man får bara finna sig i att vissa i den situationen aldrig kommer bli nöjda. Tycker själv ändringarna var bra eftersom de två första böckerna var milt sagt oimponerade efter att nyligen läst de igen för första gången på många år och till en stor del glömt handlingen 😄

Så ja, ME-spelen får gärna vara bakgrundsmaterial till en tv-serie, men som ett fan som spelat alla spel, läst alla böcker och serietidningar, så vill jag gärna ha helt nya berättelser specifikt anpassade tv:ns berättarformat.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

FAST med tanke på vilken succe LOTR har varit så känns detta ändå lite tillbakadraget även om det är en serie. Men vi får ser hur stor eller liten framgång denna serie får, hoppas själv tillräckligt för att de skall slutföra den. Vilket i sin tur kommer öppna upp för fler adaptioner säkerligen.

Sedan om vi ska vara ärliga är inte böckerna relativt teen-vänliga speciellt jämnfört med GoT? Lite äpplen och päron. GARANTERAR (inte men ändå) att du började säkert läsa dem i tonåren på samma sätt som jag.

Som jag nämnde ovan tycker jag åtminstone de två första böckerna är riktigt mediokra efter nyligen läst dem. Läste dem säkert när jag var 15 år (är nu 41) och hade inte mycket att jämföra med. Förstår att fans som läser genom hela serien varje år blir sura när man ändrar saker, även om det är för att det ska fungera bättre i ett annat berättarformat. Sen har ju böcker en oändlig budget när det gäller det visuella departementet

12
Skriv svar