Är ett vr headset tillräckligt bra att köpa 2021?

Medlem
Är ett vr headset tillräckligt bra att köpa 2021?

Har vr utvecklats så pass mycket 2021 att man inte får en screen door effect i spel?

Finns det tillräckligt många bra spel till vr i dagsläget?

Medlem

Inte mycket screen door alls på Quest 2. Men skulle vänta då nya headset från dom är på g. Du skulle nog ångra ett köp idag.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Inte mycket screen door alls på Quest 2. Men skulle vänta då nya headset från dom är på g. Du skulle nog ångra ett köp idag.

Jag tror helt klart att vr är framtiden. Hur ser det ut på spelfronten för utom half life Alyx?

Inaktiv
Skrivet av landahl:

Jag tror helt klart att vr är framtiden. Hur ser det ut på spelfronten för utom half life Alyx?

Det beror lite på vad man gillar men när det kommer till action spel av den genren är HL: Alyx verkligen guldstandarden just nu. Men det finns många andra bra spel och upplevelser. Gillar man CS så är Pavlov VR riktigt coolt. Beatsaber är också ett spel som är väldigt kul och intuitivt. De är väl dock bland de mest kända så vill du ha mer tips och koll på nyheter skulle jag spanat in @molotov s stora nyhetstråd om VR.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det beror lite på vad man gillar men när det kommer till action spel av den genren är HL: Alyx verkligen guldstandarden just nu. Men det finns många andra bra spel och upplevelser. Gillar man CS så är Pavlov VR riktigt coolt. Beatsaber är också ett spel som är väldigt kul och intuitivt. De är väl dock bland de mest kända så vill du ha mer tips och koll på nyheter skulle jag spanat in @molotov s stora nyhetstråd om VR.

Jag har själv fastnat rejält för spelläget paintball i Rec Room som är helt gratis. Extremt beroendeframkallande lir.

Medlem

Dagens headsets är rejält mycket skarpare än för fyra-fem år sedan. Däremot så verkar det relativt svalt på spelfronten. Senaste VR-spelet jag köpte var HL: Alyx för över ett och ett halvt år sedan och jag väntar fortfarande på något som är i samma klass.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

90 % av screen door effekten som original Vive och Rift hade försvann direkt vid bytet till LCD. En Reverb eller Quest är så mycket bättre i det avseendet att det inte går att jämföra.

Det kommer säkert komma lite roliga nya grejer inom ett år, men det är ändå ganska länge att vänta. Jag rekommenderar att du köper en Quest 2 och testar. De är förhållandevis billiga och även om det kommer komma roliga saker nästa höst så finns det en risk att det lägger sig på en högre prisnivå.

Det finns mycket roliga spel, men bara ett på Alyx-nivå.

Medlem

En del spel är faktiskt ganska bra, men kan vara rätt tunga i krav. Vissa är dock riktigt usla - det är t.ex. fortfarande problem med motion sickness för vissa och då lägger speltillverkaren in tvingande teleportering - något som förstör spelet IMO. Andra spel som behöver t.ex. VR Zoom har inte det så du får sitta och luta dig framåt för att se saker. För tillfället så tycker branschen att det "räcker" med 110' FoV, vilket jag inte håller med om. Enda tillverkaren som går "above and beyond" är Pimax HMD med 150' och 210' FOV om jag minns rätt. Men de kostar också.

Medans spelen har utvecklats bortom demo stadiet med fin grafik, story, spelvärde och allt det där andra som du förväntar dig från ett spel, så finns det andra faktorer än Headset som ställer till det.

1. Komponentbrist. Gör att det kan ta en stund att få en HMD om du t.ex. beställer Valve Index från Steam. Då "alla" vill ha VR och testa så är det just nu inte lika enkelt att få hem ett HMD, Det dyker upp begagnade på eBay/Tradera ibland, men caveat emptor för trasiga kits. Samma sak med grafikkort, CPU och allt det där. Visst, en gammal i5 processor med 1080 kort funkar, men du kommer inte kunna dra på mycket i grafikväg.

2. Hårdvaran har inte hängt med riktigt, om vi tar t.ex. DCSWorld (Flygsim) så kräver den rätt mycket redan innan, lägg på VR på det så får du dra ner kvaliteten en del. De fina videos som du kan se på youtube med film kvalitet är bara att glömma. Vill du spela VR nu, sure, det GÅR att spela, men det är inte fint. Jag kommer att vänta något år innan jag lägger pengar på VR igen. Har redan Oculus DK1 och DK2 som ligger och samnar damm i hyllan.

Personligen så kör jag med original HTC Vive, är rätt nöjd trots screen door effect. Efter en stund så märks den inte om du blir "inne" i spelet. Även om det "försvinner" om man inte tittar nära och bara njuter av t.ex. att flyga ett jaktplan över talltopparna i Mach 2, så - ja, jag vill köpa nytt HMD i framtiden för att få cool grafik, men det omfattar också snabbare hårdvara. Men under nuvarande situation med skenande priser så väljer jag att inte lägga pengar på att uppgradera min setup.

TLDR: Har du möjlighet att vänta, så sure. Vill du leka lite med VR, köp ett gammalt för att testa. Har du obegränsat med stålar så...

Medlem

Ja det är värt imo och jag tycker du ska testa med Quest 2.
Den är så pass billig att det är värt att testa och lätt att sälja omndet inte skulle vara nått.
Fördelen med Quest 2 är att du kan speöa utan PC med spelen direkt på headsetet (tänk konsol).
Sen fungerar Quest 2 med PCVR också det trådlöst också med rätt förutsättningar.
Det är rätt skönt att slippa sitta fastkopplad med kabel, nått mam vänjer sig snabbt med.

Det finns en hel drös med VR spel som är bra.
Lite beorende på vaf man gillar.
Det finns evighetsspel tänk multiplayer shooters, sportspel, rogue-lites och så klart rythm spel.

Den typen av spel det finns minst av är storydrivna singleplayer spel (hl alyx) och dom som finns är rätt korta.
Men det kommer spel hela tiden och framtiden ser bra ut speciellt med satsningar på spel från Meta/Oculus och Sony.

Edit lägger till att inte testa nått gammalt som förslaget ovan gavs.
Deks för att det är så mycket sämre och folk ska ha mer betalt än vad du får en ny Quest 2 för.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Medlem

Har ett Index och ångrar mig inte. HL:Alyx är ju klart bäst men det finns mycket smått och gott. Har spenderat en hel del tid i Vermillion. Sjukt avkopplande.

Funderade på Quest 2 ett tag med är glad att jag inte köpte det. Facebook är ett jävla aber och förtjänar inte dina pengar. Undra hur mycket förlust de gör på varje sålt headset i utbyte mot att zuckerberg får runka till marknadsandelar

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Har ett Index och ångrar mig inte. HL:Alyx är ju klart bäst men det finns mycket smått och gott. Har spenderat en hel del tid i Vermillion. Sjukt avkopplande.

Funderade på Quest 2 ett tag med är glad att jag inte köpte det. Facebook är ett jävla aber och förtjänar inte dina pengar. Undra hur mycket förlust de gör på varje sålt headset i utbyte mot att zuckerberg får runka till marknadsandelar

Värt att tilläggas att Facebook kravet kommer slopas och användare kan redan idag om man kontaktar supporten koppla bort sig frpn facebook. Kontot blir ett Oculus konto men det har i sig npgra begränsningar.
Riktiga Meta konton dyker nog upp under nästa år.

Ang företaget Meta kan man tycka som man vill men fakta är att det företaget sponsrar och driver på utvecklingen av VR både hårdvara och spel.
Där borde Valve ta efter och även finansiera VR spel projekt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vi har använt VR på jobbet några år nu.
Första headsetet var ett Oculus Rift S, utöver det det har vi HTC Vive Pro och Pro2, så jag har en någorlunda uppfattning över skillnaderna i bildåtergivning mellan dem. Härom veckan gick Rift-setet sönder så ett Oculus Quest 2 köptes in för att jobba vidare. Jag blev väldigt positivt överraskad hur bra bilden var, Pro2 är betydligt bättre, men i mitt tycke är Q2 bättre än både Rift S och Vive Pro då bilden är behagligare och flyter finare. Så pass att jag köpte ett för leka med hemma.

Finns i mitt tycke inte mycket att vänta på, den heliga gralen att spela uppkopplad mot PC trådlöst är redan löst:
Med ett bra wifi6- pcie-kort. t.ex. Asus PCE-AX58BT i hotspot mode kan man spela PC spel via air link och virtual desktop med i princip samma kvalitet som USB kabeln inkopplad.

Medlem

Måste vara sticka in huvudet här igen..I stort sett alla stora VR YouTubers avråder att köpa just nu pga det skall vara nya modeller på väg ut. Inte om ett år utan snart.

Medlem

Kör quest 2, HL Alyx va riktigt grymt, för tillfället kör jag ett moddat Skyrim VR, och det är över förväntan. Jag hade inte suttit och väntat på ett nytt VR headset, quest 2 är relativt billigt ändå.

Medlem

Det finns ju en del spel där VR är "påbyggt", ibland officiellt, ibland med mods. Jag tänker på tex
Truck Simulator eller Elite Dangerous.
Har dock inte själv provat, siktar antingen på en Quest 2, eller kanske väntar på deras nya som ska vara på g?

Medlem

Jag lånade ett quest av en kompis. Riktigt coolt och screendooreffekten är inte ett problem anser jag. Problemet för min del ligger i åksjuka tyvärr. Skulle spela nåt skräckspel då man kunde gå framåt med ena kontrollern. Gick 15 meter fram och sen höll jag på att spy. Jag har ju hört att åksjuka kan framkomma, men tyvärr är iaf jag alldeles för klent byggd för att klara VR. Varenda semester som liten spydde jag i bilen och min åksjuka har tyvärr inte blivit bättre. De enda spelen jag kan lira är tyvärr stillastående vyer, men jag ville ju spela i FPS-spel å dylikt när jag styr med mus å tangentbord med VR:et på 😑. Pga detta så blir jag nog tvungen att hoppa VR och istället köpa mej en Trackir 5 istället. Det blir både billigare och mer funktionellt för mej 🙂
Hoppas ingen annan lider av samma åksjuka, för VR är jäkligt coolt👍


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag själv börjar känna mig redo, men jag kommer aldrig köpa någon som har samröre med Facebook, och många verkar tycka att den är bäst nu så...
Sen så får jag känslan av att bättre grejor kommer ut snart, och kommer nog vänta på "next-gen" inom VR...så bråttom har jag inte

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag själv börjar känna mig redo, men jag kommer aldrig köpa någon som har samröre med Facebook, och många verkar tycka att den är bäst nu så...
Sen så får jag känslan av att bättre grejor kommer ut snart, och kommer nog vänta på "next-gen" inom VR...så bråttom har jag inte

Ja nytt är på G men kravet på Facebook konto kommer som sagt att försvinna under 2022 officiellt.
Redan nu går det att köra utan facebook koppling.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Chrille_H:

Jo.

Medlem

Det skulle va fantastiskt om tex kommande Starfield och Elder scrolls har vr stöd.

Medlem

Nej, igen.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Ichinin:

2. Hårdvaran har inte hängt med riktigt, om vi tar t.ex. DCSWorld (Flygsim) så kräver den rätt mycket redan innan, lägg på VR på det så får du dra ner kvaliteten en del. De fina videos som du kan se på youtube med film kvalitet är bara att glömma. Vill du spela VR nu, sure, det GÅR att spela, men det är inte fint. Jag kommer att vänta något år innan jag lägger pengar på VR igen.

Om man skaffar sig ett RTX3080, är det ändå till att dumpa grafikinställningarna? Jag har själv funderat på att skaffa VR just för DCS, men det är prestandakraven som gör mig fundersam. Känns inte som att VR är helt moget innan de går över till "Foveated rendering". Är det värt att vänta något år tror du?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja nytt är på G men kravet på Facebook konto kommer som sagt att försvinna under 2022 officiellt.
Redan nu går det att köra utan facebook koppling.

Fast om det ersätts av Meta-konto så gör det ju knappast saken bättre.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Fast om det ersätts av Meta-konto så gör det ju knappast saken bättre.

Det största problemet för många var att det krävdes ett Facebook konto, då många slutat med Facebook eller av olika anledningar inte vill "blanda" facebook-konto med Oculus (fast det egentligen inte mer är en just ett inlogg, inget som syns varken i VR eller på Sociala media sidan)
Meta köpte Oculus 2014, visst det blev "ramaskri" då också men folk hade sina Oculus konton och sen hördes det inte mer väsen än så.
Ställer du dig emot hela företaget Meta ja då ska du inte ha nått med dom att göra, då ska du inte köpa en Quest, inte använda facebook, instagram whatsapp osv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det skrivs mycket om att det inte finns så många bra VR-spel och det är mycket möjligt.
Men för mig som bara ”spelar” simulatorer, racing och MSFS så är VR (Reverb G2) helt makalöst bra redan nu om man har hårdvaran för det.
Simulatorer och VR är en perfect match.

Medlem

Meta's nya headset vet man väl inte så mycket om än? Det ska komma info 2022 så man vet inte när det släpps och hur starkt det är. På videona såg det lite ut som att det är inriktat för administrativt arbete. Så nog kan man köpa en Quest 2. Annars kan man vänta tills den nya informationen kommer ut.

Och ni som säger att det är snålt med spel och hänvisar till Alyx har nog för höga förväntningar. De andra spelen är inte i den klassen men det finns så många spel som är riktigt bra och roliga just för att det är VR. Bara att få ladda om vapnen själv och skjuta i VR är en helt annan grej än ett knapptryck på tex en PC.

Beat Saber, Pistol Whip och Superhot är ju löjligt bra. Snart kommer även Against.

Annars har vi Saints and sinners som är given tvåa efter Alyx.

Crisis VRigade 2 är en personlig favorit.
Zero Caliber och Sniper Elite är fina.
Resident Evil 4 och Medal of Honor i VR.
Det ska komma, After the fall, Assassins Creed och Splinter Cell samt GTA San Andreas i VR.

Bara att GTA San Andreas är sjukt intressant i VR visar att kraven på VR spel inte kan vara lika höga som på vanliga PC spel då VR ger mycket mer än allt som får plats i ett stort PC spel.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Om man skaffar sig ett RTX3080, är det ändå till att dumpa grafikinställningarna? Jag har själv funderat på att skaffa VR just för DCS, men det är prestandakraven som gör mig fundersam. Känns inte som att VR är helt moget innan de går över till "Foveated rendering". Är det värt att vänta något år tror du?

Jag har inga erfarenheter av det spelet just men ja, vissa spel kan vara sjukt krävande i VR.
Tänkt på att det behövs skyfflas en hel del fler pixlar i ett VR-headset än på en vanlig skärm, mer än vad upplösningen anger.
Så man kan få trixa en del med inställningar och upplösning mellan spel.
RTX3080 är en bra start, det är ett bra grafikkort för VR
Att påstå att VR inte är moget än pga avsaknad av Foveated rendering vill jag inte påstår är nått man kan påstå men visst, när den tenkiken finns så finns potentialen till "snyggare" spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kör med indexen och har galet kul. Finns juh hur mycket spel som helst på steam om man letar lite.

Medlem

Har inte spelat VR på ett tag nu men en kompis har skaffat det och spelade onward tillsammans. Det jag gillar så mycket är det sociala. Spelar en online match men håller på och skojar med varandra är riktigt roligt.

Spelar som försvarare och en kille leker Mcdonalds och ger mig sina saker han har på sig xD

12
Skriv svar