Är ett vr headset tillräckligt bra att köpa 2021?

Medlem

Dum fråga men visst måste man ha en rätt fet PC för att nyttja VR?

Alltså, man kan inte köra VR stand alone?


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Lite sugen på en Quest 2 men är rädd att den blir liggandes på hyllan efter ett tag som min Switch.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Har inte spelat VR på ett tag nu men en kompis har skaffat det och spelade onward tillsammans. Det jag gillar så mycket är det sociala. Spelar en online match men håller på och skojar med varandra är riktigt roligt.

Spelar som försvarare och en kille leker Mcdonalds och ger mig sina saker han har på sig xD

Ja haha, har liknande erfarenheter. Lirade mini golf spelet Walkabout mini golf, med randoms. Slutade med att vi snacka och skoja med varandra än spela mini golf värst seriöst

Skrivet av socialarbetaren:

Dum fråga men visst måste man ha en rätt fet PC för att nyttja VR?

Alltså, man kan inte köra VR stand alone?

Ja du behöver en ganska fet gaming dator för bästa flyt, jag spelade dock HL Alyx första gången med Quest 1 och ett GTX 1060 det gick faktsikt ganska bra. Alyx är ett sånt där spel som ser snyggt ut även fast man dragit ner inställningarna.

VR går att köra Stand alone med Quest 2. Då är det som en VR-konsol, går så klart att köra PC också med den


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag köpte en Quest 2. Jag har ingen dator mer än en macbook air så för mig passade det perfekt. Att titta på film, spela spel osv helt trådlöst tycker jag är helt fantastiskt! Jag saknar dock Half Life Alyx och Lone Echo, som inte questen klarar av. Kommer skaffa PSVR 2 sen till min PS5, kanske Alyx kommer på den? Ångrar inte mitt köp iallafall, finns så mycket mer att göra än att spela spel.

Medlem

Jag var väldigt pepp på VR så jag köpte ett oculus quest 2. Headset är väldigt imponerande och bra pris. Däremot är jag otroligt besviken på utbudet av spel. De allra flesta håller samma kvalitet som dagens mobilspel. Det vill säga ingen alls. De flesta spelen ser antingen ut som de gjordes i Quake motorn på 90 talet eller så har de ingen spelmekanik och varar i mindre än en timme. Nu finns det säkert guldkorn jag missat och så beror det så klart även på vad man har för förväntningar.

De spelen jag tycker varit bäst är HL Alyx, Moss, Beat saber, VR läget i SW Squadrons och några andra PC spel.

Så mitt svar skulle nog vara att vänta. När nya Playstation headset kommer så tror jag nog det kan komma lite fler spel med kvalitet. Eller jag hoppas för fortsätter det så här så ser jag ingen ljus framtid för VR.

Däremot är det en häftig upplevelse som är värd pengarna! Jag bara önskar att det fanns lite mer vettigt innehåll.

Medlem

Jag får hem ett RTX 3070 och en i7 12700K nästa vecka, så ser fram emot att utnyttja mitt Quest 2 till fler PC-titlar, däribland MSFS.

Men har nyttjat det friskt stand-alone också. Pistol Whip exempelvis; gjorde mig ganska yr i bollen till en början.. Som vanligt är det en fråga om att vänja kroppen till upplevelsen.. Nu kan jag verkligen njuta av det som ett skönt och svettigt träningspass innan läggdags. Men efter ett par veckors uppehåll kommer den där yrseln tillbaka när man tar på sig headsetet och utsätter sig för rörliga VR-upplevelser igen.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Det finns ju en del spel där VR är "påbyggt", ibland officiellt, ibland med mods. Jag tänker på tex
Truck Simulator eller Elite Dangerous.

Elite Dangerous hör dock till en av de bästa, om inte DEN bästa VR upplevelserna jag har prövat. Nästan all min speltid i ED är i VR och vägrar nya expansionen för att den inte stödjer VR.

Skrivet av landahl:

Det skulle va fantastiskt om tex kommande Starfield och Elder scrolls har vr stöd.

Finns ett Elderscrolls spel redan som har VR stöd - Skyrim VR (Även Fallout 4 VR), brukar inte få motion sickness men Skyrim VR gav mig en del. Löste det genom att öka på höjden från marken. Verkar för övrigt vara på rea på Steam just nu...

Skrivet av nixdorf:

Om man skaffar sig ett RTX3080, är det ändå till att dumpa grafikinställningarna? Jag har själv funderat på att skaffa VR just för DCS, men det är prestandakraven som gör mig fundersam. Känns inte som att VR är helt moget innan de går över till "Foveated rendering". Är det värt att vänta något år tror du?

3080 räcker bra, mitt 1070 kräver kompromisser. Men det beror även på spelet. DCSWorld kräver typ det kortet + 16 GB ram och en modern i7/i5 för att hänga med - UTAN VR.

Prövade med 8 GB i VR och så fort det blev dogfight så var det framerate som en powerpoint presentation. Har nu 64 GB i burken och det gör skillnad, även 4 TB SSD för att ladda saker, t.ex. MSFS2020 + Cache ligger alltid på SSD. Grafikkortet är alltså inte den enda flaskhalsen.

Att vänta? Beror på hur sugen du är på VR. Tekniken kommer att utvecklas och ocker priserna på hårdvara so vi har idag kommer försvinna. Hoppas jag åtminstone. Vem sjutton vill regelbundet lägga 20000 på ett grafikkort?

Jag själv hade väntat på VR sedan jag testade en Silicon Graphics maskin på 90 talet - och i princip inte ett skit hade hänt innan Oculus kom. Så efter att ha lekt med DK2 i några år så hösten 2018 blev det ny burk, HTC Vive - kosta vad de vill, och 5000 spänn in på Steam, köpte alla flygsimmar som nämnde VR och jag har inte ångrat mig.

Jag tycker bara att nuläget är uselt pg av pandemin och resulterande komponentbrist att lägga pengar på VR med tanke på att spel börjar komma in i mogen fasen och resulterande ökande systemkrav.

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tror helt klart att vr är framtiden.

Kan nog vara så att framtiden fortsätter husera alla sorters spel. Finns många som tyckte att 3d filmer inte tillförde något speciellt, och så kommer det även vara med VR...

Eller syftade du på att VR är något som kommer mer i framtiden och att man kanske skall fortsätta vänta lite?

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Jag har själv fastnat rejält för spelläget paintball i Rec Room som är helt gratis. Extremt beroendeframkallande lir.

Ååh hur fansiken kunde jag glömma att nämna Rec Room?? Riktigt bra på många sätt men framförallt paintballen är väldigt kul. Även deras Battle Royale var rätt så skoj när man lärt sig

Avstängd
Skrivet av johanAndersson:

Nej.

Medlem

Jag tycker att det är good enough och helt klart värt att köpa.
Har spenderat kanske 100 timmar eller mer bara i beat saber.
Sen hl alyx och massa annat kul.

Sen seriöst HL Alyx är den grymmaste uppgraderingen i spelupplevelse som jag upplevt sen 3d kom.
Idag utvecklas spel mest i grafik och småsaker men att köra det i vr var verkligen en helt ny upplevelse som inte går att jämföra.


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

jo, men vill man hellre bli besviken gång på gång med halvmesyrer till pannkaks-releaser som BF och GTA så kan man fortsätta med det
Men vill man göra prova nå nytt, spännande, annorlunda då kan man testa VR, du kan tom få motion på köpet

Det finns sillicon covers för er som lätt stånkar, flåsar och svettas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Kan nog vara så att framtiden fortsätter husera alla sorters spel. Finns många som tyckte att 3d filmer inte tillförde något speciellt, och så kommer det även vara med VR...

Eller syftade du på att VR är något som kommer mer i framtiden och att man kanske skall fortsätta vänta lite?

Jag tror att vr är det spelmediet går mot. Att beffinna sig inuti en spelvärld måste ju vara det ultimata.

Medlem

Det beror nog lite på vart man tänkt spela sitt VR. Skulle definitivt inte köpa ps vr nu iaf då ps vr 2 är runt hörnet om man tänkt köra på sin ps5 ex.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tror att vr är det spelmediet går mot. Att beffinna sig inuti en spelvärld måste ju vara det ultimata.

Sony har uttryckt att framtida spel från Sonys studios ska efter att "PSVR2" släpps ska vara "hybrid spel".
Dvs att man ska både kunna köra vanligt och i VR. Så klart kommer det även komma spel gjort för VR i grunden också från Sony men det är nog ett sätt att bredda användadet med sk "hybrider".
Det är väl beprövat redan (med moddar och dedikerade "VR-lägen") att plattskärms spel går smärtfritt att överföra till VR, men renodlade VR-spel inte går att översätta till plattskärm.

Sen ska man inte glömma att man även kan ge sig själv extra skärmar. Det fungerar redan nu att spela sina plattskärms spel i VR.
Tex som att sitta med virtuella skärmar framför sig, eller sitta i en biosalong.
Jag har testat inte riktigt "där ännu" men i framtiden förmodligen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av sam_h:

Finns i mitt tycke inte mycket att vänta på, den heliga gralen att spela uppkopplad mot PC trådlöst är redan löst:
Med ett bra wifi6- pcie-kort. t.ex. Asus PCE-AX58BT i hotspot mode kan man spela PC spel via air link och virtual desktop med i princip samma kvalitet som USB kabeln inkopplad.

Att man aldrig tänkt på det! Beställde ett direkt för 450kr. Tack för tipset!

Skrivet av Nocternity:

Att man aldrig tänkt på det! Beställde ett direkt för 450kr. Tack för tipset!

Många har haft problem med att använda hotspot från deras datorer till Quest. För många kan man inte dela ett riktigt 5 GHz nät, och det verkar vara på grund av licenser som Microsoft inte betalat. Det kanske fungerar med det nätverkskortet, och då låter det optimalt, men många andra som har testat har inte fått det att fungera med sin utrustning

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Många har haft problem med att använda hotspot från deras datorer till Quest. För många kan man inte dela ett riktigt 5 GHz nät, och det verkar vara på grund av licenser som Microsoft inte betalat. Det kanske fungerar med det nätverkskortet, och då låter det optimalt, men många andra som har testat har inte fått det att fungera med sin utrustning

Jag googlade lite snabbt och problemet verkar vara rotat i att folk satt upp AP’s och i grunden förlängt nätverket från sin router, vilket inneburit att även routern måste ha stöd för 5ghz för att det ska fungera. Om så är fallet så borde det gå att komma runt då jag kör trådat från routern till min stationära.

Medlem

Skaffar jag något VR blir det nog nästa version till Ps5 om det finns något intressant spel.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jag googlade lite snabbt och problemet verkar vara rotat i att folk satt upp AP’s och i grunden förlängt nätverket från sin router, vilket inneburit att även routern måste ha stöd för 5ghz för att det ska fungera. Om så är fallet så borde det gå att komma runt då jag kör trådat från routern till min stationära.

Nej så är det inte, accesspunkten/routern du ansluter Questen mot är det som ska ha 5GHz och ett eget SSID för att inte riskera hoppa till nån annan. Datorn ska vara kabelansluten mot routern/AP.
Sen om det funkar som ovan tips med ett Wifi kort i datorn och hotspot är en annan sak, jag fick det aldrig att fungera med 5GHz. Det kan kanske spela roll vilket kort man har i det fallet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Läste igår att Hitman 3 är confirmed till PC med full motioncontrol-support, vilket borde innebära att Hitman 1/2 och 3 kommer till pcvr, vilket gör mig peppad

Avstängd
Skrivet av Molotov:

jo, men vill man hellre bli besviken gång på gång med halvmesyrer till pannkaks-releaser som BF och GTA så kan man fortsätta med det
Men vill man göra prova nå nytt, spännande, annorlunda då kan man testa VR, du kan tom få motion på köpet

Det finns sillicon covers för er som lätt stånkar, flåsar och svettas

Nej och åter nej.

Medlem

Köpte ett Valve Index förra året och körde mest Alex osv i början. Har gått över nästan helt till att bara köra DCS och andra simulatorer i VR nu. Krävs en jäkla dator för att driva dem bara.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej så är det inte, accesspunkten/routern du ansluter Questen mot är det som ska ha 5GHz och ett eget SSID för att inte riskera hoppa till nån annan. Datorn ska vara kabelansluten mot routern/AP.
Sen om det funkar som ovan tips med ett Wifi kort i datorn och hotspot är en annan sak, jag fick det aldrig att fungera med 5GHz. Det kan kanske spela roll vilket kort man har i det fallet.

Ja, jag vet att det är så man ska göra men mitt svar handlade om dom problem folk verkar ha haft är att dom gjort nätverkskortet till en AP kopplat till sin router och INTE satt upp ett separat nätverk med kortet vilket är vad jag tänker göra.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Ja, jag vet att det är så man ska göra men mitt svar handlade om dom problem folk verkar ha haft är att dom gjort nätverkskortet till en AP kopplat till sin router och INTE satt upp ett separat nätverk med kortet vilket är vad jag tänker göra.

Ok då är jag med, förstog fel sorry


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok då är jag med, förstog fel sorry

Lugnt, kan tänka mig att det låter en smula luddigt 🤣

Medlem

Varjo XR3 verkar mycket bra och intressant. Tyvärr kostar den ca 56000 kr.

Hemsida

Medlem
Skrivet av landahl:

Varjo XR3 verkar mycket bra och intressant. Tyvärr kostar den ca 56000 kr.

https://youtu.be/e6djDSf0kxg?t=849

Hemsida

Varjo Aero är kanske bättre bang for buck. Bara att slippa betala för support

Apropå sde så är det väl fortfarande ett problem. Förväntar mig inte varjo lyckas trolla bort mellanrummen mellan pixlarna heller. För mig showstopper för att se film med reverb g1 som varit bästa försöket hittills men för spel så är det givetvis en immersionsbrytare av rang fortfarande men totalsumman immersion kompenserar mer än väl även Cv1 som har massiv sde går att ha kul med.

Frilansare

Vår HTC Vive går forfarande varm här.

12
Skriv svar