Chrono Cross-remaster ryktas vara på gång till moderna format

Robot
Chrono Cross-remaster ryktas vara på gång till moderna format

Gjorde det omöjliga: följde upp Chrono Trigger.

#chrono-cross, #chrono-trigger


Medlem

AAAUUURRGHH STÄMMER DET FLIPPAR JAG UR!! JAG FLIPPR JU REDNA NU!! HAHA

Medlem

Nu lugnar du ner dig @uberpwnage2.0 !


signatur

Halo kompis!

Medlem

Alltså... jag förstod inte alls storheten.
ALLDELES för många karaktärer. Där (om jag minns rätt) dialogen många gånger bara bytes ut pyyyttelite. Så om Korcha elle4vad slyngeln hette sagt föregågende mening hade det låtit typ.
"Där dialogCHA bara byttes pyyyteCHA."
Och de hade oftast NOLL djup. Värre än Suikoden med sina 100+ karaktärer.

Striderna var skittråkiga då har fiendernas skydd räknades gjorde vissa karaktärer helt menlösa om de inte var överlevlade.

Världens tråkigaste slutboss. Det enda jag minns var formen och att man skulle anfalla i en viss elementordning.

Sen var anknytningen till Trigger väldigt svag och gjorde ju att mab jämförde med en gigant så spelet bleknade ännu mer.

Jag minns det som ett spel som slutade på en svag 2a av 5 i betyg i min bok. Vuxna jag skulle aldrig spelat klart det.

Medlem

Till skillnad från föregående talare så gillade jag verkligen Chrono Cross. Musiken är dessutom sjukt bra med keltiska inslag och håller än idag. Grafiken har inte åldrats väl dock så det skulle vara nice med en remake.

Exempel:

Något som skulle få mig att flippa ur är om någon gör en remake av Xenogears. Där de även utvecklar andra halvan av spelet. Xenogears var så massivt på sin tid att andra halvan av storyn i spelet har väldigt högt tempo om man säger så.

Men det har länge hyllats som en av de bästa JRPG spelen genom tiderna trots detta.
Xenosaga är inte en remake av Gears.

Exempel på Xenogears musik. Samma typ av era som Chrono Cross men inte keltiska influenser. Samma kompositör som Chrono Trigger och Chrono Cross. Men storyn är blytung. Som en kommenterar skrev "This is a storyline that change you as a person" Kanske lite väl överdramatiskt men ändå

Inte så väl känd trivia. Men Xenogears var ursprungligen menat att bli Final Fantasy VII. Men storyn ansågs för mörk och "vuxen" för att passa som en Final Fantasy titel. Istället fick vi den lite mer fluffiga Midgar storyn som vi alla känner. De kunde tex inte tänka sig ett FF spel med uttalade sex scener.

Den här killen säger det ganska bra.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Till skillnad från föregående talare så gillade jag verkligen Chrono Cross. Musiken är dessutom sjukt bra med keltiska inslag och håller än idag. Grafiken har inte åldrats väl dock så det skulle vara nice med en remake.

Exempel:
https://youtu.be/CtqyFDnXTxA?list=PLA4E261F1005A739C

Något som skulle få mig att flippa ur är om någon gör en remake av Xenogears. Där de även utvecklar andra halvan av spelet. Xenogears var så massivt på sin tid att andra halvan av storyn i spelet har väldigt högt tempo om man säger så.

Men det har länge hyllats som en av de bästa JRPG spelen genom tiderna trots detta.
Xenosaga är inte en remake av Gears.

musiken i Chrono Cross helt makalöst bra spelet var också bra men Trigger är fortfarande bäst


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Till skillnad från föregående talare så gillade jag verkligen Chrono Cross. Musiken är dessutom sjukt bra med keltiska inslag och håller än idag. Grafiken har inte åldrats väl dock så det skulle vara nice med en remake.

Exempel:
https://youtu.be/CtqyFDnXTxA?list=PLA4E261F1005A739C

https://youtu.be/zdNhblFRvnI?list=PLA4E261F1005A739C

https://www.youtube.com/watch?v=6BI0Pzolz9c&list=PLA4E261F100...

Något som skulle få mig att flippa ur är om någon gör en remake av Xenogears. Där de även utvecklar andra halvan av spelet. Xenogears var så massivt på sin tid att andra halvan av storyn i spelet har väldigt högt tempo om man säger så.

Men det har länge hyllats som en av de bästa JRPG spelen genom tiderna trots detta.
Xenosaga är inte en remake av Gears.

Times Scar är nog min absoluta favorit låt från spelet.

Medlem

Chrono Cross var riktigt bra men tror inte att en remaster räcker för att få mig att spela det igen. Skulle gärna sett en remake av det däremot. Vi får se vad de kokar ihop.

Medlem

Fortfarande den bästa spelmusiken som gjorts. Trevligt att dom släpper dessa PS1-spel på nytt som aldrig nådde Europa under PS1-tiden.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Alltså... jag förstod inte alls storheten.
ALLDELES för många karaktärer. Där (om jag minns rätt) dialogen många gånger bara bytes ut pyyyttelite. Så om Korcha elle4vad slyngeln hette sagt föregågende mening hade det låtit typ.
"Där dialogCHA bara byttes pyyyteCHA."
Och de hade oftast NOLL djup. Värre än Suikoden med sina 100+ karaktärer.

Striderna var skittråkiga då har fiendernas skydd räknades gjorde vissa karaktärer helt menlösa om de inte var överlevlade.

Världens tråkigaste slutboss. Det enda jag minns var formen och att man skulle anfalla i en viss elementordning.

Sen var anknytningen till Trigger väldigt svag och gjorde ju att mab jämförde med en gigant så spelet bleknade ännu mer.

Jag minns det som ett spel som slutade på en svag 2a av 5 i betyg i min bok. Vuxna jag skulle aldrig spelat klart det.

Det fanns bra saker med:

Soundtracket var överlägset Chrono Trigger och handlingen likaså sen introducerade spelet några innovationer som inte fanns i jrpg innan så vitt jag vet och det var att man kunde fly från precis alla strider och leveling systemet motverkade grinding. Vidare fanns det branching storyline beroende på några val man gjorde även om de alla slutligen ledde till Fort Dragonia för den stora plot twisten.

Medlem

Skaffade Connectix Virtual Game Station till min gamla Mac bara för att kunna spela Chrono Cross. Fick dock aldrig tag på spelet (gavs ej ut i Europa) så är lite sugen på att testa om det kommer till PC, vilket verkar kunna vara fallet enligt Eurogamer,
https://www.eurogamer.net/articles/2021-11-23-looks-like-a-ch...

Frågan är hur bra det har åldrats?

Testpilot

Vore riktigt kul lite bortglömt spel, som har en intressant berättelsen men krångligt stridssystem.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Till skillnad från föregående talare så gillade jag verkligen Chrono Cross. Musiken är dessutom sjukt bra med keltiska inslag och håller än idag. Grafiken har inte åldrats väl dock så det skulle vara nice med en remake.

Exempel:

Något som skulle få mig att flippa ur är om någon gör en remake av Xenogears. Där de även utvecklar andra halvan av spelet. Xenogears var så massivt på sin tid att andra halvan av storyn i spelet har väldigt högt tempo om man säger så.

Men det har länge hyllats som en av de bästa JRPG spelen genom tiderna trots detta.
Xenosaga är inte en remake av Gears.

Exempel på Xenogears musik. Samma typ av era som Chrono Cross men inte keltiska influenser. Samma kompositör som Chrono Trigger och Chrono Cross. Men storyn är blytung. Som en kommenterar skrev "This is a storyline that change you as a person" Kanske lite väl överdramatiskt men ändå

Inte så väl känd trivia. Men Xenogears var ursprungligen menat att bli Final Fantasy VII. Men storyn ansågs för mörk och "vuxen" för att passa som en Final Fantasy titel. Istället fick vi den lite mer fluffiga Midgar storyn som vi alla känner. De kunde tex inte tänka sig ett FF spel med uttalade sex scener.

Den här killen säger det ganska bra.
https://puu.sh/Ir46j/9fac5f5764.png

Problemet med att utvecka andra halvan av spelet är att Tatsuya Takahashi sedan länge slutat på SquareEnix och att någon utomstående ska fortsätta bygga på hans verk är som att Konami ska fortsätta Metal Gear serien utan Kojima. Blir bara bootleg av det hela. Jag vill minnas att det nämndes i Xenogears Perfect Works (eller så nämnde någon det) att Xenogears var del 5 av totalt 6 planerade delar där de tidigare delarna skulle följa tidigare inkarnationer av huvudpersonerna. Jag tror att Takahashi försökte berätta om handlingen genom Xenosaga spelen (finns många referenser där) men fick ändra på lite grejer så han inte gjorde intrång på Squares IP. Som vi alla fick veta sålde inte spelen jättebra och han lämnade Namco för Nintendo och övergav sin gamla vision och startade helt enkelt på nåt nytt med Xenoblade serien. Än idag har jag inte stött på nåt spel som lyckats överträffa storyn i Xenogears. Den påverkade mig verkligen och än idag 25 år senare tänker jag då och då på dess olika budskap.

Jag håller helt med om soundtracket, den är i världsklass. Yasunori Mitsuda är ett musikaliskt geni, han var även huvudkompositören till Chrono Trigger (Nobuo Uematsu var medkompositör i det spelet med ett fåtal bidrag) och står bakom många av det spelets minnesvärda låtar men hamnade lite i skuggan av Uematsu då den senare var mycket mer känd på den tiden.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bussovic:

Nu lugnar du ner dig @uberpwnage2.0 !

hahahahahaah


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett av mina absoluta favoritspel någonsin, har fortfarande ett ex i original stående på hyllan här ovanför trots att jag inte längre äger en PS1. Och musiken då!

Hoppas verkligen på att detta visar sig vara sant, hade utan tvekan spelat om det på exempelvis Switchen!

Medlem

Fan ta dem om de fuckar upp det här projektet. Ett av playstation 1 tidens absoluta bästa RPGs.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Mitt favoritspel på PS1. Jag tänker fortfarande på handlingen även idag, om parallella världar och dimensioner. Musiken är fenomenal (Yasunori Mitsuda) och är det soundtrack som inspirerat mig mest som musiker efter Final Fantasy VI.

Stridssystemet är faktiskt min favorit, för att det känns som man slår i realtid. Sen att det finns så många karaktärer att man lätt kan hitta sin stil gör det bara bättre.

Medlem

Chrono Cross var ett annorlunda och på många sätt underbart spel. Strålande soundtrack, snygg grafik och intressant stridssystem. Jag påminns direkt om hösten 2000 då jag spelade det intensivt. Bäst i spelet är väl partiet i the Dead Sea, med ett av spelhistoriens bästa musikstycken. Det här kan så klart bli pannkaka med samma förfärliga grafiska stil som Secret Of Mana-remastern.

Men som någon skriver ovan, en Xenogears-remaster med ny grafik, högre hastighet och framför allt att den ökända andra skivan nu är spelbar istället för i princip bara vara en interaktiv film.

Skrivet av Aletheides:

Till skillnad från föregående talare så gillade jag verkligen Chrono Cross. Musiken är dessutom sjukt bra med keltiska inslag och håller än idag. Grafiken har inte åldrats väl dock så det skulle vara nice med en remake.

Exempel:

Något som skulle få mig att flippa ur är om någon gör en remake av Xenogears. Där de även utvecklar andra halvan av spelet. Xenogears var så massivt på sin tid att andra halvan av storyn i spelet har väldigt högt tempo om man säger så.

Men det har länge hyllats som en av de bästa JRPG spelen genom tiderna trots detta.
Xenosaga är inte en remake av Gears.

Exempel på Xenogears musik. Samma typ av era som Chrono Cross men inte keltiska influenser. Samma kompositör som Chrono Trigger och Chrono Cross. Men storyn är blytung. Som en kommenterar skrev "This is a storyline that change you as a person" Kanske lite väl överdramatiskt men ändå

Inte så väl känd trivia. Men Xenogears var ursprungligen menat att bli Final Fantasy VII. Men storyn ansågs för mörk och "vuxen" för att passa som en Final Fantasy titel. Istället fick vi den lite mer fluffiga Midgar storyn som vi alla känner. De kunde tex inte tänka sig ett FF spel med uttalade sex scener.

Den här killen säger det ganska bra.
https://puu.sh/Ir46j/9fac5f5764.png

Du valde exakt de fyra låtarna som jag skulle valt för att introducera någon till Chrono Cross musik. Fantastiskt! 😊

Medlem
Skrivet av martingoransson:

Du valde exakt de fyra låtarna som jag skulle valt för att introducera någon till Chrono Cross musik. Fantastiskt! 😊

Var tvungen o damma av mitt soundtrack som står i hyllan Så mkt bra låtar i det här spelet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar