Fanatec släpper billig direct drive-ratt till Playstation

Robot
Fanatec släpper billig direct drive-ratt till Playstation

Gran Turismo DD Pro verkar funka med pc, Playstation – och Xbox.

#fanatec, #gran-turismo-7, #gran-turismo-dd-pro


KoP
Medlem

"Billig". 🤔

Medlem

Funkar det med Broforce-spelet? Är ju en force feedback ratt ändå och brospedalen för €150 extra borde väl göra systemet kompatibelt då. Eller tänker jag fel?

Redaktör
Skrivet av KoP:

"Billig". 🤔

Ja, jag vet. Men hela paketet kostar flera tusen mindre än Fanatecs näst billigaste dd-basenhet, ser man det så är den snuskigt billig.


signatur
Medlem

Funkar den med PC, PS5 och Series X blir det nog ett köp. Eller finns det någon annan vettig ratt som funkar till både PS5 och Series X?

Redaktör
Skrivet av rosski:

Funkar den med PC, PS5 och Series X blir det nog ett köp. Eller finns det någon annan vettig ratt som funkar till både PS5 och Series X?

Med kompatibel ratt ska den funka med alla tre plattformarna, ja.

Vad jag vet är det bara Fanatec som gör prylar som funkar på båda konsolerna. Det kan gå att lösa med adaptrar till andra rattar, men då är det inofficiella grejer. Nån får rätta mig om jag har fel.


signatur
Medlem

Hur ser det ut med kompabilitet, fungerar med och är optimerat för känns ju som lite olika krav.
Stödjer alla bilspel på PS5/Xbox ratt med forcefeedback och anpassad skak till exempel eller är det bara så att det går att styra spelen med ratt?

Tänker jag rätt nu?

Vill man ha ratt främst till simulatorer eller passar det bra till alla typer av spel där man kör fordon?
Det var ju väldigt med Sega rally i arkadhallen, så man blir ju lite sugen:p

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Hur ser det ut med kompabilitet, fungerar med och är optimerat för känns ju som lite olika krav.
Stödjer alla bilspel på PS5/Xbox ratt med forcefeedback och anpassad skak till exempel eller är det bara så att det går att styra spelen med ratt?

Tänker jag rätt nu?

Vill man ha ratt främst till simulatorer eller passar det bra till alla typer av spel där man kör fordon?
Det var ju väldigt med Sega rally i arkadhallen, så man blir ju lite sugen:p

Om spelet stödjer ratt så funkar denna (och andra rattar). Det är alltså upp till speltillverkarna.

Ratt eller gamepad i arkadspel är smaksak. Jag tycker inte man tjänar så mycket på ratt i arkadspel, i alla fall inte om de har bra gamepad-stöd. Men som sagt: smaksak. I simmar är ratt närmast ett måste dock.


signatur
rug
Medlem

Billig = ett lite lägre pris än det snordyra alternativet

Medlem
Skrivet av lerb:

Hur grymt som helst! Snart är DD branschstandard på allt över "leksaker", undrar ju hur Logitech och Thrustmaster ska kontra detta.

Haha har funderat på att ge mig in på bilspel och har ugglat på om jag ska köpa Thrustmaster T300RS GT.
Är det så stor skillnad mellan den ratten och något med direct drive alltså ?

Har dock läst lite om att T300RS GT brukar få problem efter två års användning, så kanske håller mig till DCS istället.

Medlem
Skrivet av lerb:

En T300RS GT kostar väl kring halva priset av vad en Fanatec DD gör, vilket är ett stort plus såklart. Speciellt om man precis ska dra igång och känna på genren. Det kan vara dumt att dra till med Fanatec det första man gör.

Med det sagt så är ju Fanatecs DD-rattar i en helt annan klass. Direct Drive betyder i princip att force feedbacken drivs av en elmotor, rattstången är alltså i princip monterad rakt på drivaxeln på en stark elmotor som då ger väldigt exakt och stark feedback.
T300 RS har om jag inte missminner mig rem-force feedback vilket i princip betyder att det sitter en elmotor som via en rem påverkar rattstången. Det blir inte samma detaljrikedom eller styrka i force feedbacken med en sådan lösning.

Här är en snubbe som bland annat jämför logitechs G29 mot nya Fanatec CSL DD (G29 är relativt likvärdig T300RS - inte riktigt samma lösning på force feedback men skulle säga att de är gjorda för samma målgrupp)

https://youtu.be/OWQdn2Qj7fc

Jo jag vet exakt vad Direct Drive är, och vad som skiljer sig. Undrade mest om skillnaden var natt och dag för en novis som mig själv.
Polare snackar skit om Logitechs servo och menar att T300RS är snäppet över i alla fall, inte riktigt säker på vad dock.

Men om det är en ratt som servon krasar på efter två år så kan jag lika gärna lägga mina 4000 på en Warthog spak.

Medlem
Skrivet av lerb:

Ah, sorry.

Har själv en Logitech G29. Helt ärligt så är Force feedbacken värdelös, och den låter dessutom så in i hel***. Helt klart bättre i T300RS, där håller jag med din vän.
Men ja, skillnaden är natt och dag upp till Fanatecs grejer oavsett om du är novis eller inbiten.

Tack för input
Då kanske det blir en T300RS. Missade dock black friday dealen som Amazon hade, de sålde paketet för 2800 typ.

Medlem

Lite off topic kanske, men jag har en T300RS och finner pedalerna FÖR styva.Jag välter pedalsatsen när jag bromsar. Jag vägrar använda vänster fot till en "automat" då det skulle ställa till det i riktiga livet med muskelminne osv. Just nu funderar jag på om jag ska lägga peng på en ställning eller bara fästa pedalerna i en träskiva modell djupare.

RHK
Medlem
Skrivet av Frisell:

Lite off topic kanske, men jag har en T300RS och finner pedalerna FÖR styva.Jag välter pedalsatsen när jag bromsar. Jag vägrar använda vänster fot till en "automat" då det skulle ställa till det i riktiga livet med muskelminne osv. Just nu funderar jag på om jag ska lägga peng på en ställning eller bara fästa pedalerna i en träskiva modell djupare.

En riktig alu rig är en av de bästa investeringarna du kan göra.

KoP
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jag vet. Men hela paketet kostar flera tusen mindre än Fanatecs näst billigaste dd-basenhet, ser man det så är den snuskigt billig.

När ett tillbehör till en konsol kostar mer än själva konsolen, då är det i mina ögon dyrt.

Men ja, i jämförelse med liknande rattar och pedaler är den ju billig.

Redaktör
Skrivet av KoP:

När ett tillbehör till en konsol kostar mer än själva konsolen, då är det i mina ögon dyrt.

Men ja, i jämförelse med liknande rattar och pedaler är den ju billig.

Ja, minst 7 000 spänn är enormt mycket pengar - inget snack om det. Fanatecs grejer kostar oerhört mycket, samtidigt håller deras prylar helt annan kvalitet än t.ex. Thrustmaster och Logitech. Smakar det så kostar det, och kostar det så smakar det.


signatur
Redaktör
Skrivet av Frisell:

Lite off topic kanske, men jag har en T300RS och finner pedalerna FÖR styva.Jag välter pedalsatsen när jag bromsar. Jag vägrar använda vänster fot till en "automat" då det skulle ställa till det i riktiga livet med muskelminne osv. Just nu funderar jag på om jag ska lägga peng på en ställning eller bara fästa pedalerna i en träskiva modell djupare.

Hm.Testa att ställa dem mot väggen eller mot en stadig bok, jag tycker det funkar ok. Men jag gillar inte att pedalerna ligger direkt på golvet, de brukar åka omkring då.


signatur
Medlem
Skrivet av Frisell:

Lite off topic kanske, men jag har en T300RS och finner pedalerna FÖR styva.Jag välter pedalsatsen när jag bromsar. Jag vägrar använda vänster fot till en "automat" då det skulle ställa till det i riktiga livet med muskelminne osv. Just nu funderar jag på om jag ska lägga peng på en ställning eller bara fästa pedalerna i en träskiva modell djupare.

Skrivet av RHK:

En riktig alu rig är en av de bästa investeringarna du kan göra.

Citerar er båda då det är rig relaterat men om du bor i närheten av Östergötland så finns det en annons uppe där de säljer rig + en T300RS med pedaler för 1500.
Ganska bra pris för en färdig rig och du får en extra ratt på köpet.

Medlem

För folk som aldrig testat och gillar bil spel. Så kan jag rekommendera en Fanatec DD eller deras csw serie, Köpte en g27 för 10 år sen men körde inte allt förmycket trots bilspel och bilar är enormt kul.
Var inte förns efter jag tog steget och köpte en fanatec csw 2.5 man inser att visst de är väldigt mycket pengar men det är värt det alla dagar i veckan, allt blir bättre, känslan, inlevelsen, tyst "fru godkänd de va inte g27an"
Nu har man grävt ner sig i träsket ännu mera med att köpt en simucube 2 pro de skulle jag kanske inte direkt rekommendera om man inte är väldigt seriös.

Men Jätte bra av Fanatec att ta DD rattar till lägre priser och vanliga konsumenter, vi får bättre spel och bättre hårdvaror

1
Skriv svar