Dark Souls är ”Ultimate Game of All Time”

Medlem
Skrivet av loerk:

Du kan ju börja med att citera inlägget som förklarar varför jag inte tycker som du.
Bara för att det marknadsförs som svårt så är det inte det enda som utmärker spelet.

Jag kände inte att det var någon mening med att diskutera det andra som du tog upp eftersom vi tycker så olika. Vi kommer inte någonstans med det. Däremot att du hävdar att folk skulle uppleva spelet som svårt endast för att det har marknadsförts på ett visst sätt är bara total bullshit. Du kan ju inte säga att folks upplevelser är felaktiga. Du säger själv att jämfört med andra spel (som är "snorlätta" och har "handhållning") är det svårare. I min mening är det det enda som sticker ut från mängden och du behöver inte hålla med mig.

Enough said.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Tror för övrigt många Souls-fans skulle tycka om Stalker-spelen om de gav dem en chans. Atmosfäriska spel med mycket mystik som också kan vara oförlåtande. Men istället för horribel input-latens, är det elak AI och buggar som kan vara den största utmaningen där ;).

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det enda som utmärker sig i Dark Souls är svårighetsgraden (jämfört med de flesta andra spelen), men resten är ett klassiskt ARPG som följer samma recept som nästan alla andra i genren. Tycker jag i alla fall.

Det är ju mycket mer än så..

När Demon’s Souls (väldigt likt Dark Souls) kom så fanns inget spel som var som det. Visst, svårighetsgraden och brist på extremt handhållande sticker ju ut förstås. Men stämningen, världarnas uppbyggnad, bossarna, fienderna, känslan, sätten storyn levereras på. Ja, det och mycket mer gör ju Souls-spelen speciella. Det är inte för inte att det kommit så många ”Souls-like” efter Demon’s Souls och Dark Souls kom.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag kände inte att det var någon mening med att diskutera det andra som du tog upp eftersom vi tycker så olika. Vi kommer inte någonstans med det. Däremot att du hävdar att folk skulle uppleva spelet som svårt endast för att det har marknadsförts på ett visst sätt är bara total bullshit. Du kan ju inte säga att folks upplevelser är felaktiga. Du säger själv att jämfört med andra spel (som är "snorlätta" och har "handhållning") är det svårare. I min mening är det det enda som sticker ut från mängden och du behöver inte hålla med mig.

Enough said.

Då var det väl bra onödigt att svara ens. Har ju dock inte hävdat att folk inte kan uppleva spelet som svårt.
Läs igen och kom tillbaka en annan dag.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tror för övrigt många Souls-fans skulle tycka om Stalker-spelen om de gav dem en chans. Atmosfäriska spel med mycket mystik som också kan vara oförlåtande. Men istället för horribel input-latens, är det elak AI och buggar som kan vara den största utmaningen där ;).

För att inte nämna när X-ray bestämmer sig för att implodera och göra dina save-filer korrupta

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Det är ju mycket mer än så..

När Demon’s Souls (väldigt likt Dark Souls) kom så fanns inget spel som var som det. Visst, svårighetsgraden och brist på extremt handhållande sticker ju ut förstås. Men stämningen, världarnas uppbyggnad, bossarna, fienderna, känslan, sätten storyn levereras på. Ja, det och mycket mer gör ju Souls-spelen speciella. Det är inte för inte att det kommit så många ”Souls-like” efter Demon’s Souls och Dark Souls kom.

Det verkar inte vara många i tråden som spelat Ninja Gaiden. Vad jag minns så kom de spelen långt före Demons souls och de var såvitt jag minns ganska lika souls spelen. Hemsk i svårighetsgraden och ganska tighta kontroller med stenhårda bossar. Så jag kanske borde säga att souls spelen är lika dem.

Skrivet av Izuel:

Det verkar inte vara många i tråden som spelat Ninja Gaiden. Vad jag minns så kom de spelen långt före Demons souls och de var såvitt jag minns ganska lika souls spelen. Hemsk i svårighetsgraden och ganska tighta kontroller med stenhårda bossar. Så jag kanske borde säga att souls spelen är lika dem.

Har lirat Ninja Gaiden spelen till Xbox och ja dom är väldigt svåra. Själv tycker jag dock dom är mer jämförbara med Devil May Cry än Dark Souls.

Medlem

finns inte mycket som slår Dank memes inte.

Medlem
Skrivet av loerk:

Exakt, att Dark souls skulle vara "svåra spel" är bara ett meme som har fastnat tack vare marknadsföring.
Och att folk är vana vid snorlätta spel som håller en i handen hela vägen.

Skrivet av loerk:

Då var det väl bra onödigt att svara ens. Har ju dock inte hävdat att folk inte kan uppleva spelet som svårt.
Läs igen och kom tillbaka en annan dag.

Ditt minne sviker dig.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det enda som utmärker sig i Dark Souls är svårighetsgraden (jämfört med de flesta andra spelen), men resten är ett klassiskt ARPG som följer samma recept som nästan alla andra i genren. Tycker jag i alla fall.

Oof det där gör nästan lite ont att läsa som största Soulsborne nörden haha. Har lirat så många ARPGs och inget kommer i närheten imo, men det är så klart svårt för mig att inte vara biased

Medlem

Jag tillhör skaran som anser att Dark Souls-spelen är såväl väldigt bra som väldigt överskattade. Har spelat alla och haft kul med dem men för mig har de blivit en "one and done"-grej som de flesta andra spel. Många av de framstående aspekterna i DS har helt enkelt (i mitt tycke) gjorts bättre i andra spel:
*Spel med lika utmanande svårighetsgrad, och mer därtill, har funnits sedan NES-eran
*Stridssystemet i t.ex. DMC är vassare.
*Lore och utforskning i t.ex. TES-spelen (åtminstone sedan Morrowind) är intressantare.
*Karaktärerna i t.ex. The Witcher-spelen är djupare.
*Är man sugen på PvP finns det en hel uppsjö spel som gör det bättre (vilket givetvis beror på att DS inte direkt satsar på tävlingsinriktad PvP).
*Tematiken och mystiken är väl där som de är svårast att överträffa men trots att jag är fantasynörd och älskar just dark fantasy fastnade jag mer för det tematiska i t.ex. Dead Space.

Jack of all trades, master of none passar in på spelen i mitt tycke. Av alla som FromSoftware släppt föredrar jag Bloodborne tack vare den Lovecraft-inspirerade världen men även där noterar jag uppenbara tillkortakommanden. Endast en mans personliga åsikter, invadera mig inte är ni snälla

Medlem
Skrivet av Bereadytocry:

Började köra ettan för första gången igår 😁

Du kommer dö minst en gång innan du är klar....... så du vet.

Medlem

Inget dåligt val.

Det finns väldigt mycket av det som är bra med spel och det som spel gör bäst i Dark Souls.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Bereadytocry:

Började köra ettan för första gången igår 😁

Grattis och lycka till! 🥳

Skrivet av Ugly_Bob:

*Spel med lika utmanande svårighetsgrad, och mer därtill, har funnits sedan NES-eran

Nja, dom var mest orättvist svåra. Massa fiender och projektiler eller bara dålig kontroll. Dark Souls är bara svårt om man inte är försiktig. Och en pilbåge gör många delar av spelet sjukt mycket lättare 😉

Medlem

Välförtjänat, ett av dom spel jag spelat om flest ggr. Är faktiskt igång med 3an igen, otroligt kul!

Medlem

IGN hade en liknande omröstning för ett tag sedan där 64 spel ställdes mot varandra i "matcher" i ett slutspelsträd.

Till slut återstod bara GTA V och God of War (2018) i en final där Kratos gick segrande ur den sista omröstningen.

Edit: https://www.ign.com/articles/ign-best-video-game-of-all-time-...

Medlem

Konstigt ändå att ett spel som känns som att det "tilltalar just mig" också tilltalar så många andra. Brukar aldrig vara så med något annat för mig.

Inaktiv
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag tillhör skaran som anser att Dark Souls-spelen är såväl väldigt bra som väldigt överskattade. Har spelat alla och haft kul med dem men för mig har de blivit en "one and done"-grej som de flesta andra spel. Många av de framstående aspekterna i DS har helt enkelt (i mitt tycke) gjorts bättre i andra spel:
*Spel med lika utmanande svårighetsgrad, och mer därtill, har funnits sedan NES-eran
*Stridssystemet i t.ex. DMC är vassare.
*Lore och utforskning i t.ex. TES-spelen (åtminstone sedan Morrowind) är intressantare.
*Karaktärerna i t.ex. The Witcher-spelen är djupare.
*Är man sugen på PvP finns det en hel uppsjö spel som gör det bättre (vilket givetvis beror på att DS inte direkt satsar på tävlingsinriktad PvP).
*Tematiken och mystiken är väl där som de är svårast att överträffa men trots att jag är fantasynörd och älskar just dark fantasy fastnade jag mer för det tematiska i t.ex. Dead Space.

Jack of all trades, master of none passar in på spelen i mitt tycke. Av alla som FromSoftware släppt föredrar jag Bloodborne tack vare den Lovecraft-inspirerade världen men även där noterar jag uppenbara tillkortakommanden. Endast en mans personliga åsikter, invadera mig inte är ni snälla

Jag tycker du har helt rätt. Bra sammanfattning!

Medlem

Välförtjänt.

Finns inget som slår Dark Souls i atmosfär(förutom övriga FromSoftware titlar då) och känslan spelet ger en. Tillsammans med ypperlig bandesign och tight gameplay gör det spelet helt klart till en värdig vinnare. Ytterligare en faktor som gör det välförtjänt är att FromSoftware skapade en ny genre, vilket inte många lyckas med ofta.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Medlem
Skrivet av Metroid:

Ditt minne sviker dig.

Inte direkt.
Snacka om att tolka något på ditt eget lilla vänster.

Ha en bra dag. :^)

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte direkt.
Snacka om att tolka något på ditt eget lilla vänster.

Ha en bra dag. :^)

Stå för vad du säger istället.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

...

...
Hursomhelst blir jag mer och mer nyfiken på spelet då jag hållit mig lite ifrån den serien. Jag kanske fallit för bilden av att det är för svårt, men antagligen att jag suttit och ugglat med WoW bara. Försöker ta igen alla bra spel jag missat nu i efterhand, men det är svårt då det kommer så mycket nytt!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Välförtjänt.

Finns inget som slår Dark Souls i atmosfär(förutom övriga FromSoftware titlar då) och känslan spelet ger en. Tillsammans med ypperlig bandesign och tight gameplay gör det spelet helt klart till en värdig vinnare. Ytterligare en faktor som gör det välförtjänt är att FromSoftware skapade en ny genre, vilket inte många lyckas med ofta.

Stalker och/eller Subnautica sopar ju banan med Dark Souls när det gäller atmosfär och känsla. Stalker börjar förvisso bli lite gammalt nu, men att spelens atmosfär hållt i sig i 15 år är helt sjukt.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Stalker och/eller Subnautica sopar ju banan med Dark Souls när det gäller atmosfär och känsla. Stalker börjar förvisso bli lite gammalt nu, men att spelens atmosfär hållt i sig i 15 år är helt sjukt.

Har inte lirat Stalker, men körde Subnautica ett par timmar, ska väl återgå till det om jag får lust, tröttnade när jag lirade sist och håller inte med. ;P Alternativt skulle jag nog säga att det är en annan typ av atmosfär och känsla i Subnautica, där jag föredrar den FromSoftwares spel ger mig.

Senaste spelet som gav mig samma känsla och ingav liknande atmosfär var Hollow Knight.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Många knasiga åsikter (det tar tid att svinga svärd = inputlatens? 😁) och flera rena felaktigheter där dumbommarna inte ens förstår att Dark Souls inspirerat en ny genre av spel. "Ett ARPG som bara är svårt" låter som sagt av en person som inte vet vad den pratar om men gärna pratar mycket.

Med detta sagt tycker jag det är en konstig utmärkelse då det bara blir en popularitets- och trendmätare. Elden Ring släpps snart och folk är hypeade. Gör det Dark Souls till bäst genom tiderna? Nja.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Stå för vad du säger istället.

Det gör jag.
Men att jag säger att deras marknadsföring är överdriven är inte samma sak som att hävda att någon upplever det som svårt endast pga marknadsföringen.
Säger sig väl självt att alla tycker olika och några kan tycka att det är överdrivet svårt, men det gör inte jag.
Inlägget var inte riktat till dig från början så du kan ju lägga ner nu.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Har inte lirat Stalker, men körde Subnautica ett par timmar, ska väl återgå till det om jag får lust, tröttnade när jag lirade sist och håller inte med. ;P Alternativt skulle jag nog säga att det är en annan typ av atmosfär och känsla i Subnautica, där jag föredrar den FromSoftwares spel ger mig.

Senaste spelet som gav mig samma känsla och ingav liknande atmosfär var Hollow Knight.

Subnautica I ensamhet på stor tv i mörkret med gamepad och bra ljud var en magisk upplevelse med mycket utmaning.

Subnautica vid skrivbordet var kul men utan större känsla eller spänning.

Ibland får man tänka till på sina förutsättningar vid spel. Spänning gör sig lite bättre när det är cozy och segare med kontrollen. My 2 cents

Medlem
Skrivet av loerk:

Det gör jag.
Men att jag säger att deras marknadsföring är överdriven är inte samma sak som att hävda att någon upplever det som svårt endast pga marknadsföringen.
Säger sig väl självt att alla tycker olika och några kan tycka att det är överdrivet svårt, men det gör inte jag.
Inlägget var inte riktat till dig från början så du kan ju lägga ner nu.

Du sa ordagrant att spelet inte är svårt utan att folk bara säger så pga deras marknadsföring. Jag kan bara utgå ifrån vad du säger. Om du menade något annat vore det kanske en bra idé att säga det istället. Det har aldrig handlat om mig, jag höll bara inte med dig. Det här är ett forum och tanken är att man ska diskutera saker. Det står dig fritt att avsluta en diskussion precis när du vill.

Nu sätter dock jag punkt då det här inte leder någonstans.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Du sa ordagrant att spelet inte är svårt utan att folk bara säger så pga deras marknadsföring. Jag kan bara utgå ifrån vad du säger. Om du menade något annat vore det kanske en bra idé att säga det istället. Det har aldrig handlat om mig, jag höll bara inte med dig. Det här är ett forum och tanken är att man ska diskutera saker. Det står dig fritt att avsluta en diskussion precis när du vill.

Nu sätter dock jag punkt då det här inte leder någonstans.

"Exakt, att Dark souls skulle vara "svåra spel" är bara ett meme som har fastnat tack vare marknadsföring."

Låter inte som att jag ordagrant säger att folk bara säger att det är svårt pga deras marknadsföring. Antar att du har missat varenda artikel som utmålar varenda dark souls spel som en omöjlig utmaning som endast ett fåtal elite gamers klarar av att bemästra.
Men där är det som sagt punkt, ha det gött.

123
Skriv svar