Hur snyggt kan ett pc-spel bli? Hårdmoddat Red Dead 2 ger kanske svaret

Robot
Hur snyggt kan ett pc-spel bli? Hårdmoddat Red Dead 2 ger kanske svaret

Se den 8k-upplösta filmen – om din dator orkar.

#red-dead-redemption-2, #reshade, #rockstar-games


Fragtjuv

Ja, det var onekligen in i helvete snyggt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Vet inte om jag tyckte det va snyggare, tyckte mest färgerna va mer urvattnade och spelet allmänt mörkt. 🤔

Medlem

Det är ju bara en tråkig reshade lol

Medlem

Sen måste man ju se det i 8k om det ska vara rättvist.

Medlem

Red dead redemption 2 är redan snyggt original.
Men jag kan tänka mig om man spelar på gammelskonsolerna då lär RDR2 vara en hackelihack och inte så snygg upplevelse, att man blir mer imponerad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Rätt roligt hur det ser ut som en 240p video i 4k Satan va fräsigt

Medlem

En stor anledning till att det ser snyggt ut är också att det inte är något UI. Jag skulle väldigt gärna se någon utvecklare göra ett spel helt utan UI element för att få maximal inlevelse.

Medlem

Krävs alltså ett grafikkort för 25000 för att marginellt passera "Last of us 2" som rullar på 1.9 tflops ps4

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Krävs alltså ett grafikkort för 25000 för att marginellt passera "Last of us 2" som rullar på 1.9 tflops ps4

Rekommenderade priset för kortet är dock ca 14.000kr, det är marknaden som har sabbat priserna som gör att det ser ut så. Sen hänger jag inte med på vad Last of us 2 hade med denna artikeln att göra?

I övrigt så är RDR2 alltid snyggt, men jag vet inte om jag tyckte att detta var snyggare eller bara annorlunda då det främst verkar vara en shader med höjd kontrast.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Krävs alltså ett grafikkort för 25000 för att marginellt passera "Last of us 2" som rullar på 1.9 tflops ps4

Visste inte att det gick att spela Last of us 2 i 8K på en PS4, fränt. Vilken maskin!

Medlem
Skrivet av Aljonz:

Visste inte att det gick att spela Last of us 2 i 8K på en PS4, fränt. Vilken maskin!

Precis Last of us 2 kan man i bästa fall spela i 1440p (PS4 pro versionen) om de inte släppt en 4k patch till ps5. Vanliga ps4 kör det bara i full hd. Så det kommer se lågupplöst ut i jämförelse om man spelar på en tv över 60".
Sen är inte youtube klipp särskilt bra på att visa detaljer.

Medlem
Skrivet av Aljonz:

Visste inte att det gick att spela Last of us 2 i 8K på en PS4, fränt. Vilken maskin!

Upplösning betyder väl ingenting om det inte gör spelet snyggare? Tourist körs i 8k 60fps på ps5, inte är det ett vackert spel för det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Upplösning betyder väl ingenting om det inte gör spelet snyggare? Tourist körs i 8k 60fps på ps5, inte är det ett vackert spel för det.

https://www.youtube.com/watch?v=DNGA_XnWVMg

Självklart gör det det. Bara jämföra själv genom att sätta på 1080p vs 480p på youtube.

Medlem

Fel! Steget mellan 480 och 1080 är ljusår i skillnad medan 4k och 8k är knappt Märkbart om du inte står med näsan på på skärmen.

Medlem

"Close to realism"

Inte ens i närheten

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Upplösning betyder väl ingenting om det inte gör spelet snyggare? Tourist körs i 8k 60fps på ps5, inte är det ett vackert spel för det.

https://www.youtube.com/watch?v=DNGA_XnWVMg

Fast du jämför ju två helt olika typer av spel till att börja med. Och dessutom där det ena körs i en upplösning som är 16x full hd. Det är ganska självklart att det krävs ett grafikkort som kostar mycket då.

Nöjer man sig med FullHD och 30 FPS behöver man inte ett särskilt märkvärdigt grafikkort för att köra ett omoddat RDR2 med "ultra" inställningarna. Tror nästan ett GTX 1060 6GB räcker och det kostade ca 4000kr år 2016.

Medlem

Tycker det finns andra videos som gjorts bättre...

Medlem

Fantastiskt snyggt men likt förbannat fantastiskt tråkigt imo.

Nää, ju högre upplösning man har desto mer framträder nackdelarna. 3090 kan nog lägga sin kraft på bättre grejer...

  • Halos runt karaktär och vissa objekt

  • Lodpoppar (statiska objekt) väldigt närma kameran

  • Karaktärer/häst med vagn poppar in från ingenstans

  • Objekt som saknar skuggor rätt närma (exempelvis från gatulykter)

  • Ljuskällor som inte belyser närliggande objekt (exempelvis från gatulykter)

  • Inget studsande ljus

  • Blixtarna lyser inte upp omgivningen som de ska

  • Vissa material ser lite avvikande ut

  • Återanvändning av objekt på många ställen (väldigt uppenbart på ängarna)

  • Shadingavvikelser på snötäckta berg (ser ut som flat shading)

  • Vind / fysik är lite sådär

  • Färgpaletten är lite sådär

  • 8k upplösning rätt onödigt, varför inte öka renderingsavstånd / lodavstånd ist?

Medlem

Skulle inte kalla det för nära realism precise, sen är det alldeles för mörkt när det är åska.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

min första reaktion på videon : J**lar va snyggt!

efter jag läst alla kommentarer: skräp grafik!

Medlem

Såg nu att det står "hårdmoddat" i titeln på denna artikel. Sover modsen därför skribenterna kan shitposta xD

Medlem

Första reaktionen är faan vad snyggt rdr2 är!
Och det är det fortfarande på min ps4pro.
Jag kan ärligt talat inte se att det är speciellt mycket snyggare än det som en ps4pro levererar.
Det går säkert att jämföra till absurdum. Men som helhet?
Samma samma.

Medlem

Om vi pratar realism i ett spel så tar detta spelet priset.
https://www.youtube.com/watch?v=S3DEM6XDDTk&t=174s


signatur

Du kan kissa utan att bajsa men inte bajsa utan att kissa

Medlem

Det ser fortfarande inte roligt ut att spela.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det ser fortfarande inte roligt ut att spela.

Smaken är förstås som baken, personligen hamnar nog Rdr2 på min topp fem lista all time. Definitivt allafall topp tio.

Inaktiv
Skrivet av lonian:

Det ser fortfarande inte roligt ut att spela.

"Kolla vad fin grafik."
"Jag hatar spelet!"

Priceless input.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Krävs alltså ett grafikkort för 25000 för att marginellt passera "Last of us 2" som rullar på 1.9 tflops ps4

Red dead 2 går väl på ps4 också eller ?
Det är ju inte som att last of us 2 rullar i 60 fps på motsvarande ultra inställningar.
Sedan ser ju precis allt vassare ut i red dead 2 @ ultra 4k än i last of us, så marginellt jo tjena.
Dessutom är det en rail-shooter.

Hade gärna sett motsvarande i tlou2 dock, alltså en pc release x).

Medlem

Snyggt, men inte så snyggt.

12
Skriv svar