Nästa år kan du få akademiska poäng genom att spela Age of Empires IV

Robot
Nästa år kan du få akademiska poäng genom att spela Age of Empires IV

Ago of Empires tar sig in i den akademiska världen.


Medlem

Master's Degree, here I come!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Verkar ofta vara skitsamma vad man har för examen från högskolan - bara man har en. Så varför inte en master i COD eller CS:GO? v0v

Medlem

Så nästa blir körkort genom att spela Forza?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bra intiativ tycker jag. Är väldigt intresserad historia och lärde mig mycket på att spela Age of Empires 2 när det begav sig.

Medlem

Jag har tagit akademiska poäng genom att spela flera olika spel; Far Cry 2 (level design kurs), DDO och nått obskyrt rts jag inte minns namnet på (game design kurs). Sen en del andra spel som också var kopplade till olika kurser.

Medlem

Många har blivit intresserade av historia tack vare olika spel vilket är kanon, men då spel o filmer i de flesta fall endast är baserade på händelserna så är det inget bra sätt att lära sig vad som verkligen har hänt.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Så nästa blir körkort genom att spela Forza?

.
USA har väl länge kört med bilsimulatorer på körskolorna vad jag vet? Så why not?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vi lever sannerligen i ett clownsamhälle.

Inaktiv
Skrivet av Matrosen:

Vi lever sannerligen i ett clownsamhälle.

Bara för att ett universitet i en liten delstat som är mindre än Sverige som ligger några tusen mil bort väljer att göra något lite roligt? En akademisk kredit är typ ingenting.

Medlem

Folk som klagar har uppenbarligen inte spelat spelet. Förutom att spelet baserar sig helt på riktiga historiska händelser så har det också ett stort antal mycket välgjorda och intressanta dokumentärer om hur det var att leva på den tiden. Allt ifrån vapen till sjukdomar till arkitektur. Jag lärde mig mer på 15 timmar än jag gjorde under ett läsår historia på gymnasiet.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Folk som klagar har uppenbarligen inte spelat spelet. Förutom att spelet baserar sig helt på riktiga historiska händelser så har det också ett stort antal mycket välgjorda och intressanta dokumentärer om hur det var att leva på den tiden. Allt ifrån vapen till sjukdomar till arkitektur. Jag lärde mig mer på 15 timmar än jag gjorde under ett läsår historia på gymnasiet.

+1 Jag har aldrig tidigare varit intresserad av historia. Alltid varit "sci-fi/fiction-grabben". Men helvete, sitter som klistrad. Skitbra dokumentärer.

Skribent
Skrivet av Mikaelh:

Folk som klagar har uppenbarligen inte spelat spelet. Förutom att spelet baserar sig helt på riktiga historiska händelser så har det också ett stort antal mycket välgjorda och intressanta dokumentärer om hur det var att leva på den tiden. Allt ifrån vapen till sjukdomar till arkitektur. Jag lärde mig mer på 15 timmar än jag gjorde under ett läsår historia på gymnasiet.

Det här blev jag väldigt förvånad över. Men positivt förvånad då de verkligen har gått hela vägen för att "utbilda" spelaren i just historia. Mycket bra och välgjort material.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det här ingår i svensk historieundervisning med. Iaf på gymnasienivå. Historiebruk är faktiskt ett eget betygskriterium.

Jag har haft en elev som spelade Read Dead Redemption 2 och en annan som spelade det Assasins Creed som utspelade sig under franska revolutionen.

Hur skildras historia? Av vem? I vilka syften? Spel handlar ju ofta om att tjäna pengar och för underhållning, men historia används ju ofta i mer eller mindre uttalade politiska syften. Hur framställs adeln och de som vill göra revolution i Frankrike? Speglar det våra nutida åsikter? Etc

Saxat från Historia 2a för betyg A:
"Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt samt utförligt och nyanserat förklara varför de har använts olika. Dessutom ger eleven några exempel på olika sätt att använda historia och värderar med nyanserade omdömen deras betydelse för nutida skeenden och händelser."

1
Skriv svar