Tips på udda/säregna/annorlunda spel?

Medlem
Tips på udda/säregna/annorlunda spel?

Firewatch, Neverhood och (möjligen) goat Simulator...

Jag skulle vilja ha tips på fler spel som vågar utmana och göra något annorlunda. Jag känner mig sjukt trött på megastora, supermaffiga påkostade spel som inte har råd att ta ut svängarna åt något håll och bara blir lite snyggare och mer lättuggade versioner av de spel som säljer bäst.

Medlem

Death stranding om du inte provat det.
Så udda så vissa tycker det suger medans andra älskar det

Farming simulator, väldigt säregen spelserie om att driva jordbruk

Snowrunner också säregen går ut på att bla transportera gods genom snö och gyttja i amerikanska/ryska vildmarken


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

"Undertale" skulle jag kunna rekommendera.

"Papers Please" var en rätt annorlunda upplevelse också, även om jag inte spelade mer än ett par timmar.

Inaktiv

Shower with your dad simulator, finns på steam för billig peng och är förvånansvärt kul.

Medlem

Disco Elysium borde väl ändå platsa här.

Redaktör
Ponny

Spiritfarer. "Ett mysigt management-spel om döden" är en svårslagen slogan.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Return of the Obra Dinn (samma utvecklare som Papers Please)

Medlem

Highfleet.

La upp en liten infotråd tidigare här


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Cultist Simulator har ett jäkligt intressant och lite udda koncept.

Medlem

Om du inte har spelat Disco Elysium så är det en solklar kandidat!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Paper beast om du har VR.

Medlem

Superhot, ett spel som får en att tänka annorlunda.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

A Short Hike

Doki Doki Literature Club!

FEZ

Carrion

Darkwood

Dropsy

FAR: Lone Sails

Ghost of a Tale

Hand Of Fate

Kingdom Two Crowns

Lakeview Cabin Collection

The Long Dark

MO:Astray

My Summer Car

Octodad: Dadliest Catch

Oxenfree

Pikuniku

Road 96

Shakedown: Hawaii

RUINER

Stick it to The Man!

This War Of Mine!

Superliminal

Valiant Hearts: The Great War

What Remains Of Edith Finch

Wuppo

Yoku's Island Express

Medlem

The Stanley parable och The beginners guide passar nog bra här väldigt speciella och intressanta spelupplevelser av samma skapare.

Skribent
Skrivet av Nanopojken:

The Stanley parable och The beginners guide passar nog bra här väldigt speciella och intressanta spelupplevelser av samma skapare.

Just det! Stanley Parable är ju riktigt bra!

Geeks Gaming

Många klockrena tips här redan men slänger även in charmiga ”Noita” i mixen

Medlem
Skrivet av Thane:

Disco Elysium borde väl ändå platsa här.

Helt klart. Tänkte nämna det. Väldigt eget på så många sätt.

Medlem

Att jobba som svetsare i rymden är annorlunda och roligt! Kan starkt rekommendera Hardspace: Shipbreaker

Medlem

Beror lite på hur udda du vill ha det, är ju aldrig fel att söka på "best [genre] indie games" så kan du få upp en hel del roliga resultat.

Jag skulle vilja nämna ett som existerar lite i skymundan även i indiesfären, Umurangi Generation. Jag har inte spelat det själv, men har hört mycket bra om det; ett fotografi-spel med en väldigt speciell stil som utspelar sig i en värld med mycket att utforska och tänka om.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Många klockrena tips här redan men slänger även in charmiga ”Noita” i mixen

Noita ett spel som fått mig att nästan slå skallen i tangentbordet.
Monstruöst svårt och jag lyckas aldrig med wandsen hur man ska bygga dom "rätt"
Spelat med en del moddar dock och det känns som att spelet har mycket dolda hemligheter också för det finns ju platser som jag inte alls förstår hur man ens skulla kunna ta sig till utan mods.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Loika:

Att jobba som svetsare i rymden är annorlunda och roligt! Kan starkt rekommendera Hardspace: Shipbreaker

Tittat länge på det spelet men har hållt mig från köp då det fortfarande är early access.
Men det verkar vara ett riktigt bra spel.
Jag drömmer om att det kommer möjlighet att spela det i VR läge antingen officiellt eller som mod i framtiden då det känns som det skulle passa bra i VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Gravity Rush-spelen är det första jag kommer att tänka på.

Inaktiv

Inscryption var jävligt märkligt.
Gillar inte kortspel dock så orkade inte köra färdigt det, men blev väldigt fascinerad av storyn och kan tänka mig att om man gillar card games är det nog riktigt kul.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av superlim:

Returen of the Obra Dinn (samma utvecklare som Papers Please)

Var det första jag tänkte på när jag läste titeln. Grymt spel.

Medlem

D4: Dark Dreams Don't Die, som tyvärr aldrig kommer få en uppföljare vilket är synd då det slutar med en cliffhanger.

Medlem

Eftersom du skrev Firewatch tänkte jag nämna Everybody's Gone to the Rapture. Det är en walking simulator där man utforskar och undersöker vad som har hänt i en liten engelsk by. Tyckte det var väldigt mysigt att utforska. Kommer ihåg det som ett väldigt snyggt spel.

INSIDE är ett väldigt mörkt plattformsspel med många intressanta pussel att lösa.

The Witness är ett pusselspel som handlar om att lösa mönsterbaserade pussel för att ta sig vidare i världen. Ganska svårt. Har inte klarat det än. Från samma person som skapade Braid som också är ett udda och väldigt bra spel.

The Swapper är också ett plattformsspel som handlar om att lösa pussel. I detta måste du skapa kopior av dig själv för att komma vidare.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Valkyria Chronicles - Unik kombination av turn based strategy och fps som ingen ens försökt att kopiera.

Originalet är lite äldre men har åldrats bra. Nu finns också 4an och de kan spelas i valfri ordning (2 och 3 kom bara till PSP).

Dödgrävaren

Heavens Vault tyckte jag var intressant, man går runt som arkeolog å översätter ett främmande språk. Bra voiceactat och stämningsfyllt.

Medlem

Sunless Skies ( och Sunless Sea )


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

- Townscaper. Bygg städer på vatten. Enkelt och underhållande.
- Braid. Platformer med en "Undo button"
- Mini Metro. Bygg din egna T-bana som en "karta" efter efterfrågan.
- Darknet. Ett "hacking" spel i VR.
- Donut County. Du är ett hål i marken och ska få saker att falla ner i hålet. Lite som Katamari darmacy.
- Everything. En upplevelse där du kan bli - everything. Mer av en upplevelse än ett spel.
- Hocus. En perspektiv-puzzler.
- Lyne. En till Puzzler.
- Jetborn racing. Racing i jaktplan genom tunnlar och under jorden. Multiplayer + VR.
- Orwell. Du är del av en övervakningsorganisation och ska spåra ner folk.
- Radio Commander. Strategi/Taktiskt spel där du spelar en commander i Vietnam, skiljer sig genom att du måste planera in vad enheterna ska göra innan.
- Reach for the sun. Du spelar som planta och ska absorbera kol för att växa.
- The red stare. Du är kontraspion och ska hitta kommunist infiltratörerna i huset mittemot. VR stöd.
- Shelter. Spela som djur och skydda dina ungar från rovdjur.
- Turmoil. Gräv efter olja.

Alla spel finns på steam och de flesta är inte speciellt dyra.

12
Skriv svar