Xbox Series S sålde bättre än PS5 och Series X under Black Friday i USA

Robot
Xbox Series S sålde bättre än PS5 och Series X under Black Friday i USA

Även om jag inte har något intresse alls av Series S så är det verkligen en perfekt julklapp. Den faller naturligt bort för oss entusiaster, då vi säkert redan har hårdvara av den kvalitén, men perfekt för barn eller mer casual spelare.

Switch passar väl också bra in i samma position, men den har nog nått sin topp nu medan S är på uppgång.

Medlem

Väldigt trevlig konsol!

Series S + Game Pass är en löjligt prisvärd och billig "inkörsport" till tv-spelsvärlden. Liten och snygg, gör det den ska. Tyst. Perfekt julklapp som någon annan sa.

Medlem

Nästan slutsåld på Elgiganten. Verkar ha sålt ut nu när de sänkte priset på BF en aning..

Redaktör

Series S + Game Pass är galet mycket gaming för pengarna. Den kör ju samma spel som Series X, och jag hade inte roligare i Forza Horizon 5 på X än S - det presterar ju lika, fast med lite nerbantad grafik. Switch OLED (och Switch överlag) tycker jag är för dyr för vad man får, även om konceptet är strålande.


signatur
Medlem

Följer xbox kanalen på reddit och majoriteten av jänkarna som postar, har köpt en S. Inte bara nu under Black Friday. Utan innan också. Läser man deras kommenterar osv så får man känslan av att lira i 4K osv är inte prio för dom. Både att dom tekniskt är efter där och nu börjar dom upptäcka 4K och att det är hyfsade priser på TV.

Mestadels av dom som postar där vill bara spela och en Series S med game pass är väl tveklöst den bästa lösningen då. Sen får man inte glömma att Microsoft är ett amerikanskt företag. Det spelar nog in också, precis som PS i japan.

Medlem

konstigt då ps5 har dom bästa och mest exklusiva spelen.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

konstigt då ps5 har dom bästa och mest exklusiva spelen.

Sämre tillgång till PS5. Medan Xboxen har sålt sämre utanför black friday.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Väldigt trevlig konsol!

Series S + Game Pass är en löjligt prisvärd och billig "inkörsport" till tv-spelsvärlden. Liten och snygg, gör det den ska. Tyst. Perfekt julklapp som någon annan sa.

Men den är väl inte lika kraftfull som den vanlig xbox eller PS5?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skrivet av Kris:

Men den är väl inte lika kraftfull som den vanlig xbox eller PS5?

Nej, det är som toppskiktet av förra generationen men med en SSD.

Medlem

Cloud-funktionen har kommit till S/X nu också..nu behöver man inte ladda ner gamepass spelen längre (om man inte vill)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Kris:

Men den är väl inte lika kraftfull som den vanlig xbox eller PS5?

Nä den får banta ner grafiken en hel del jämfört med series x. Men med den prestandan per krona så ser jag den som ett riktigt bra köp om man inte spelar så mycket eller t ex till barn med en budget som inte tillåter presenter i 6k kronorsklassen, gick ju att köpa en för var det 2 700 nu under BF?

Medlem

Ja Oled Switch, Ps5 och XboxsX finns ju knappt att köpa så detta är väl inte konstigt?

Inaktiv
Skrivet av johanAndersson:

Nej, det är som toppskiktet av förra generationen men med en SSD.

Nja, den har betydligt mer modern arkitektur än förra generationen så det blir lite missvisande att beskriva den så. Även om den är klenare än X så har den stöd för Velocity architecture, har mesh shaders, VRR, Direct ML stöd o.s.v. Så den duger utmärkt om man vill spela nya spel men kanske inte i 4k.

Medlem

När vissa konsoler säljer bättre beror det på tillgången och när andra säljer bättre så är det pga bättre spel. Kör på den

Näe klart det är både och. Kul att det mesta inom gaming säljer bra.

Skrivet av Tomas Helenius:

Series S + Game Pass är galet mycket gaming för pengarna. Den kör ju samma spel som Series X, och jag hade inte roligare i Forza Horizon 5 på X än S - det presterar ju lika, fast med lite nerbantad grafik. Switch OLED (och Switch överlag) tycker jag är för dyr för vad man får, även om konceptet är strålande.

Exakt. Samma spel med next-gen funktioner i fin grafik. Mest upplösning som är skillnaden. Men med en stor TV är upplösning nog så viktigt för egen del. Sen gillar jag att ha skivläsare för film t.ex. Men just som next-gen konsol är det ju ett grymt prisvärt insteg.

Flakmonkey

Gillar Series S, visst den är inte lika kraftfull som Series X men har man inte krav på maximalt ögongodis (har man det så borde man väl inte spela på konsol öht?) och kanske sitter på en mindre TV där 4K inte är möjligt eller där det inte spelar någon roll så passar den som handen i handsken.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Cloud-funktionen har kommit till S/X nu också..nu behöver man inte ladda ner gamepass spelen längre (om man inte vill)

Har testat den här funktionen samt Remote Play X antal gånger nu (på olika nätverk också) och det har rent allmänt fungerat skit varenda gång (låg upplösning, screen tearing etc).

Är det någon som har fått det att lira någorlunda ok?

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Gillar Series S, visst den är inte lika kraftfull som Series X men har man inte krav på maximalt ögongodis (har man det så borde man väl inte spela på konsol öht?) och kanske sitter på en mindre TV där 4K inte är möjligt eller där det inte spelar någon roll så passar den som handen i handsken.

Jag har själv en Series X men vår TV pallar ju inte 4K så det känns lite som pärlor till svina. I helgen var jag hos en kompis som köpt en Series S och jag är riktigt imponerad av den. Det enda där är väl den mindre hårddisken och att den saknar skivläsare. Jag skulle rekommendera en Series S till alla som inte just har en 4K-Tv och med facit in hand hade jag nog också satsat på den istället. Men nu förhandsbokade ju jag en Series X och det klagar jag ju inte heller över.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av rosski:

Nä den får banta ner grafiken en hel del jämfört med series x. Men med den prestandan per krona så ser jag den som ett riktigt bra köp om man inte spelar så mycket eller t ex till barn med en budget som inte tillåter presenter i 6k kronorsklassen, gick ju att köpa en för var det 2 700 nu under BF?

Jo så kan det vara eller så höjer man bolånet bara eftersom räntan nästan är noll.
I USA är det annorlunda förstås och det är väl där de största siffrorna kommer ifrån.

Som tidigare nämnts tror jag inte priset eller egenskaperna är det som gör S serien attraktiv utan det är bristen på kraftfullare konsolerna som gör att folk väljer att köpa S serien istället (eller så länge).


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skribent
Skrivet av ninjalulz:

Har testat den här funktionen samt Remote Play X antal gånger nu (på olika nätverk också) och det har rent allmänt fungerat skit varenda gång (låg upplösning, screen tearing etc).

Är det någon som har fått det att lira någorlunda ok?

Det är lägre upplösning, men jag upplever ingen screen tearing etc. Tycker det funkar utmärkt för lite mindre spel som inte spelas så ofta och för om jag vill testa något spel lite innan jag laddar hem det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Kris:

Men den är väl inte lika kraftfull som den vanlig xbox eller PS5?

Nej. Tror inte någon har påstått det heller.

Medlem

Slog till på ett Series S i fredags för 2790:-. Som nybliven småbarnsförälder passar den alldeles utmärkt tillsammans med Game pass för det priset.

Prisvärt!

Medlem
Skrivet av Marooned:

Följer xbox kanalen på reddit och majoriteten av jänkarna som postar, har köpt en S. Inte bara nu under Black Friday. Utan innan också. Läser man deras kommenterar osv så får man känslan av att lira i 4K osv är inte prio för dom. Både att dom tekniskt är efter där och nu börjar dom upptäcka 4K och att det är hyfsade priser på TV.

Mestadels av dom som postar där vill bara spela och en Series S med game pass är väl tveklöst den bästa lösningen då. Sen får man inte glömma att Microsoft är ett amerikanskt företag. Det spelar nog in också, precis som PS i japan.

Skulle nog inte säga att USA ligger "tekniskt efter".

Själv tycker jag att 4K är onödigt (trots att jag spelar på en 4K-tv) då jag väldigt sällan ser någon skillnad mot när jag spelade på min PS4:a med full-HD. Fruktansvärt slöseri med GPU i min värld när det kunde använts till exempelvis högre bilduppdatering eller draw distance istället.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Har testat den här funktionen samt Remote Play X antal gånger nu (på olika nätverk också) och det har rent allmänt fungerat skit varenda gång (låg upplösning, screen tearing etc).

Är det någon som har fått det att lira någorlunda ok?

Funkar utmärkt för mig när jag är och hälsar på föräldrarna över helgen. Även Cloud flyter på överraskande bra.

Dock fiberutrustning i båda hemmen.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Skulle nog inte säga att USA ligger "tekniskt efter".

Själv tycker jag att 4K är onödigt (trots att jag spelar på en 4K-tv) då jag väldigt sällan ser någon skillnad mot när jag spelade på min PS4:a med full-HD. Fruktansvärt slöseri med GPU i min värld när det kunde använts till exempelvis högre bilduppdatering eller draw distance istället.

Känns som att dom alltid legat steget efter. Inte i vad dom har för innovationer, företag osv i landet. Utan vad den vanliga invånaren konsumerar för teknik. Sen finns det väl vissa saker som t ex att dom sände(r) tv i 480i medans Europa sände(r) i 576i upplösning.

Jag sitter en del på reddit, inte för att det ger en bild av hela USA och dess invånare. Men väldigt många verkar först nu upptäcka 4K, inte bara i spel. Nu börjar dom investera i teknik för att se 4K filmer t ex.

Tittar man på oss i Sverige så går det att köpa TVs med 8K nu. Ser man till sändningar så var TV4 först ut med att sända i 4K. År 2014...Det var alltså 7 år sedan. Dom senaste 10 åren har vi sänt tv i 720p som standard parallellt med gamla marksändningarna som var i 576i. Marksändningarna har vi ju tagit bort nu helt...

Så personligen tycker jag att dom är tekniskt efter.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är lägre upplösning, men jag upplever ingen screen tearing etc. Tycker det funkar utmärkt för lite mindre spel som inte spelas så ofta och för om jag vill testa något spel lite innan jag laddar hem det.

Att det är lägre upplösning är jag fullt medveten om dock så har det nog aldrig varit mer än 720p när jag har testat.

Skrivet av Lirilesh:

Funkar utmärkt för mig när jag är och hälsar på föräldrarna över helgen. Även Cloud flyter på överraskande bra.

Dock fiberutrustning i båda hemmen.

Ser man på! Har själv endast fiber och andra tjänster i överlag fungerar felfritt. Men ska testa igen senare ikväll för att se om det fortfarande strular eller inte

Skribent
Skrivet av ninjalulz:

Att det är lägre upplösning är jag fullt medveten om dock så har det nog aldrig varit mer än 720p när jag har testat.

Ser man på! Har själv endast fiber och andra tjänster i överlag fungerar felfritt. Men ska testa igen senare ikväll för att se om det fortfarande strular eller inte

Jag vet inte exakt vad för upplösning som körts om jag ska vara ärlig. Men har som haft lite överseende då det är streaming det handlar om. De enda spel jag inte tycker funkar så bra är fighting-spel då de är så beroende av att allt är perfekt, men alla andra spel jag testat har fungerat rätt bra. Sitter dock på en 100/100-lina ska dock nämnas,


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Har testat den här funktionen samt Remote Play X antal gånger nu (på olika nätverk också) och det har rent allmänt fungerat skit varenda gång (låg upplösning, screen tearing etc).

Är det någon som har fått det att lira någorlunda ok?

Jag har precis samma problem och upplevelse av tjänsten. Sitter på 250mbit fiber och Stadia (du vet, den alla hatar fast ingen provat) fungerar hur bra som helst på alla enheter i hemmet. Men xCloud, eller vad det heter numera, är ospelbart pga lagg och diverse grafikartefakter.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Har testat den här funktionen samt Remote Play X antal gånger nu (på olika nätverk också) och det har rent allmänt fungerat skit varenda gång (låg upplösning, screen tearing etc).

Är det någon som har fått det att lira någorlunda ok?

Nja funka väl sådär en del hickups och disconnect kör med 5hz wifi.
hoppas det blir bättre.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Kris:

Jo så kan det vara eller så höjer man bolånet bara eftersom räntan nästan är noll.
I USA är det annorlunda förstås och det är väl där de största siffrorna kommer ifrån.

Som tidigare nämnts tror jag inte priset eller egenskaperna är det som gör S serien attraktiv utan det är bristen på kraftfullare konsolerna som gör att folk väljer att köpa S serien istället (eller så länge).

Ja det är ju oerhört svårt att dra slutsatser just nu på försäljningssiffror. Kan nog ta ett år till eller två för att få en klarare bild.

12
Skriv svar